Returnera C920-kamera till inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Lothric: Du kan säkert kontakta inet men ska du returnera så blir det nog bara runt 100 kronor i slutändan om du inte kan lämna in den i en lokal butik då returer får kunder bekosta själv.

Sen kan man ju tänka sig att man lägger tid på att kontakta ÅF , ta sig till ett ombud och sedan lägga tid på att köpa en ny.

Jag har själv sett produkter gå för 200 - 300 kr billigare hos andra ÅF's några dagar efter att ha köpt någonting, men inte blir jag sur över det.

Ska jag lägga ungefär en timme av min tid åt att kontakta ÅF , köra till ombudet vid retur och sedan beställa en ny för 200 - 300 kr midnre för att jag har haft "otur" med timing eller helt enkelt varit dum och inte kollat prisjakt?
Nä.

Då får man bita i det "sura" äpplet.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Master of Overkill

200kr jezus..... ibland undrar jag.

Om jag skulle göra så varje gång mina prylar jag köpt och sen prissänkts 2-3 dagar efter då hade jag fan returnerat hela min PC.

Mitt MSI Mobo släpptes köpte för 5300kr, sen sänktes priset på det 700kr efter 6 dagar.
Inte fan plockar jag ner mobot och skickar tillbaka det och köper det igen.

Hände samma med min skärm båda två.. men jag skulle aldrig returnera.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Blir lite trött när man ska dra saker till sin yttersta spets. Ärligt talat bryr jag mig inte om det är lagen eller butiken som ger dig rätten att returnera en vara på detta sätt. Det spelar verkligen ingen roll i sammanhanget. Nu är det ju så att man har öppet köp i många fysiska butiker även efter att du har testat produkten, så vad är då problemet med att nyttja den rättigheten?

Att dra det till sin yttersta spets är väl precis vad man skall göra enligt dig, utnyttja återförsäljarens villkor till max. Normalt sett gäller öppet köp enbart obruten förpackning och är till för att folk ska våga köpa presenter till folk utan att vara rädda att någon annan köper samma sak eller redan själva köpt saken, inte för att man skall hänga på prisjakt under öppetköptiden för att hitta en eventuell prissänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Ett tips kan vara att använda dig av ett kreditkort i framtiden, som erbjuder prisgaranti. Jag använder själv ett sådant för min vardagsekonomi, då det har 1% tillbaka på alla köp samt prisgaranti. Prisgarantin på tre månader innebär att jag kan kontakta kreditbolaget och få ersättning för mellanskillnaden, om jag betalat mer för en produkt än jag behövde.

Lite OffT, men ändå: Vilket kreditkort har du som har prisgaranti?

Halvt OnT: Ångerrätten är ju inte för det här egentligen, och jag tycker det är grymt fånigt att hålla på mecka med allt detta för 200 spänn. Det är inte ens två pizzor (för att använda Henrik Schyffert-matematik).

Men köp en likadan från CDON och skicka tillbaka DEN till Inet, så slipper Inet kludda med att att återställa prylen efter dig...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv

Kategorin är konsumenträtt och inte moralrätt. Håll er till ämnet även fast det kan surna till i moralkistan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Lite OffT, men ändå: Vilket kreditkort har du som har prisgaranti?

Remember: More

Var det jag hittade som var mest fördelaktigt för mig som person då jag inte använder det som kreditkort utan mer som någon form av pseudo-kontantkort. Jag gör med andra ord aldrig av med mer pengar än jag kan betala vid slutet av månaden, då jag inte vill ha några innestående krediter.

Valde det mest pga 1% tillbaka på alla köp och prisgarantin på 90 dagar vid köp av vara för över 1000kr. Följer med massa reseförsäkringar, vitvaruförsäkringar och skit också.

Var några år sedan jag skaffade det nu, så kanske finns något bättre i dagsläget dock.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hota är väl kanske att ta i, men man kan ju kontakta dem och höra om de är villiga att göra något på priset.

Om du går vägen med retur så tänk på att det kostar att returnera, som flera andra redan påtalat. Du betalar returfrakt och du behöver också betala för återställning till originalskick. Dvs har du gjort en reva i lådan när du öppnade den eller om inte alla prylar är med och/eller inte är förpackade korrekt. Även om du uppfyller allt detta så handlar det inte om 200kr i besparing. I slutändan kan det till och med bli dyrare än vad det redan är beroende på vad Inet vill ha ersättning för.

Mitt råd är att ta detta som läropengar och gå vidare.

Stämmer inte, rätt säkert att detta är prövat av ARN och att en reva på en låda inte är tillräckligt för att kunna göra ett prisavdrag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

@Nanae: Kortet finns ju inte längre för nya kunder, så det kostade antagligen för mycket med de generösa villkoren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Nanae: Kortet finns ju inte längre för nya kunder, så det kostade antagligen för mycket med de generösa villkoren.

Vad jag har hört så kunde vissa ta ut en högre transaktionsavgift vid kortköp och använde denna mellanskillnad för att kunna locka med cashback osv.

Från årsskiftet ska det tydligen ha införts en övre gräns för transaktionsavgifter viket eliminerar detta spelrum och är anledningen till att alla har lagt ner dylika bonusprogram eller sänkt cashbackbonusen till 0.5%. Det var kul så länge det varade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Känns som vi kan baka ihop den här med "snålaste ni upplevt" tråden?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Skamligt beteende. Riktigt pinsamt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Lothric:

Kör på är lite sur på Inet då dom öppnar upp butiker i andra delar i landet.

Är det dåligt för dig att de öppnar fler butiker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Är det dåligt för dig att de öppnar fler butiker?

Ja då Inet var en Göteborgs butik så handla jag bara där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja då Inet var en Göteborgs butik så handla jag bara där.

Så om de även säljer till icke-göteborgare så är de ej ok längre...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Så om de även säljer till icke-göteborgare så är de ej ok längre...?

Jag är uppväxt med Inet då och bruka åka och handla där vare år och att man är stolt över att det är en Göteborgs butik men känslan blir inte samma det blir inte samma när den finns överallt och butiken blir inte unik.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Jag är uppväxt med Inet då och bruka åka och handla där vare år och att man är stolt över att det är en Göteborgs butik men känslan blir inte samma det blir inte samma när den finns överallt och butiken blir inte unik.

Så du menar att den ska bara vara lokal för att du ska känna att den är unik så det är speciellt att köpa hårdvara?

Nice logik.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Så du menar att den ska bara vara lokal för att du ska känna att den är unik så det är speciellt att köpa hårdvara?

Nice logik.

Det skulle man kunna säga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Det skulle man kunna säga.

Blir ju extremt svårt köpa saker om allt ska vara lokalt, och bara finnas lokalt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir ju extremt svårt köpa saker om allt ska vara lokalt, och bara finnas lokalt.

Haha, jadu Tvelander... Välkommen till 2018..Not!

OnT: @superegg
Du kan inte istället glädjas åt att andra som inte vill eller kan ta sig till Göteborg får chansen att handla i en likadan butik och känna samma glädje som du känner varje gång du går in på Inet i Göteborg?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det skulle man kunna säga.

Skumt resonemang. Lär inte bli så mycket hårdvaea för dig då med tanke på att de elektronikbutiker som endast servar götet lär vara rätt få och alla ändå får sina prylar via Ingram som definitivt inte är göteborskt.

Permalänk
Inaktiv

555kr på Mediamarkt.
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_logitech-hd-pro-webcam-c...

Så sen när du köpt den för 599kr på cdon ska du skicka tillbaka den för o köpa 44kr billigare på MM ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Blir ju extremt svårt köpa saker om allt ska vara lokalt, och bara finnas lokalt.

Det jag menar är att dom kan köpa via deras webb shop.

Skrivet av YamahaDGX630:

Haha, jadu Tvelander... Välkommen till 2018..Not!

OnT: @superegg
Du kan inte istället glädjas åt att andra som inte vill eller kan ta sig till Göteborg får chansen att handla i en likadan butik och känna samma glädje som du känner varje gång du går in på Inet i Göteborg?

Jag som jag skriv ovan för dom kan ju köpa via deras webb shop.

Man måste skydda det man älskar best.

Skrivet av Chrisj:

Skumt resonemang. Lär inte bli så mycket hårdvaea för dig då med tanke på att de elektronikbutiker som endast servar götet lär vara rätt få och alla ändå får sina prylar via Ingram som definitivt inte är göteborskt.

Jag prata ju bara om butiken inte vart dom köper in det ifrån.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Det jag menar är att dom kan köpa via deras webb shop.

Jag som jag skriv ovan för dom kan ju köpa via deras webb shop.

Man måste skydda det man älskar best.

Jag prata ju bara om butiken inte vart dom köper in det ifrån.

That makes 0 sense what so ever.
Varför spelar det någon roll att det finns flera butiker? .....

Och att dom är fysiska eller att alla köper från samma lager.

Hur skyddar du det älskar mest om det bara finns 1 butik?
Snälla jag förstår inte för 5 öre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Lite update: Efter att ha ringt ett samtal till Inet och berättat att CDON/Media Markt faktiskt erbjuder samma Logitech-kamera för 200 spänn billigare så kom vi fram till en kompromiss till slut - de kommer skicka en hundralapp till mitt bankkonto.

Låt detta bli en läxa för er alla - trägen vinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Humor är bra men bidra till diskussionen på fler sätt än enbart en bild, se §1.6 i reglerna.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

[quote postid="17324659" userid="273364" name="Lothric"]
Lite update: Efter att ha ringt ett samtal till Inet och berättat att CDON/Media Markt faktiskt erbjuder samma Logitech-kamera för 200 spänn billigare så kom vi fram till en kompromiss till slut - de kommer skicka en hundralapp till mitt bankkonto.

Låt detta bli en läxa för er alla - trägen vinner.
[/quote

Alla vinster är inte värda det

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Man slutar aldrig att förvånas

Slå ihop tråden med snålaste personen du känner....

Personen som tycker till om Inet kanske inte känner till att de konkade en gång i tiden när de ”bara” fanns på Hisingen.

På något sätt, ingen av er två vill man ju någonsin sälja något till....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Lite update: Efter att ha ringt ett samtal till Inet och berättat att CDON/Media Markt faktiskt erbjuder samma Logitech-kamera för 200 spänn billigare så kom vi fram till en kompromiss till slut - de kommer skicka en hundralapp till mitt bankkonto.

Låt detta bli en läxa för er alla - trägen vinner.

Bara för att det går behöver inte betyda att det är rätt.

Hade ett EX får en massa år sen som hade en styvfar som var säljare, han köpte ett par skor som han sedan gick tillbaka till butiken efter ex antal månader och klagade på orimligt slitage och fick nya. Detta gjorde han ett flertal ggr och han stod där tills de gav sig. Bara för att han ville spara pengar. Så finns ju två sidor att se på det.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Lite update: Efter att ha ringt ett samtal till Inet och berättat att CDON/Media Markt faktiskt erbjuder samma Logitech-kamera för 200 spänn billigare så kom vi fram till en kompromiss till slut - de kommer skicka en hundralapp till mitt bankkonto.

Låt detta bli en läxa för er alla - trägen vinner.

Så... 100:- med bekostnad av besvär att ringa och gnälla på Inet för att du inte hittar till Prisjakt.nu, samt tråden som du tagit dig tiden att skapa?

Grattis......

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det blir nog ingen pingvinstång till dig nästa gång då.

Skämt å sido så har man rätt att returnera en vara på det sättet (eller påtala det som TS gjort) men frågan är om det är gynnsamt för oss konsumenter i längden. Det känns inte heller helt rätt att ett företag som inte erbjuder prisgaranti ska behöva ersätta en kund som inte kollat runt.

Det är ju varje kunds eget val, men jag skulle inte få för mig att be ett företag rätta till mina egna misstag på det sättet och jag skulle absolut inte använda mig av konsumenträtten för att spara några hundralappar när det är jag som inte brytt mig om att kolla runt. Det är skillnad om priset sänks två minuter efter att man går ur affären eller liknande men det är ju inte vad det handlar om.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.