Dator kraschar och vill inte alltid starta efteråt

Permalänk

Dator kraschar och vill inte alltid starta efteråt

Tjena gubbs, nu är det så att min nya dator(inköpt november 2017, så någorlunda ny åtminstone) kraschar och efter den har kraschat vill den sällan starta igen, men om man väntar ett tag så gör den det. Det som är riktigt skumt är att den startar som vanligt om jag kopplar ur grafikkortet (får dock ingen bild om jag kopplar in i moderkortet och cpu fläkten snurrar inte.)
Men som sagt så startar den efter ett tag om man är och kopplar in och ut gpu:n ett ex antal gånger.

Permalänk
Medlem

När man kopplar skärmen till moderkortet måste man ofta ta bort grafikkortet HELT för att få bild. Kan gå att ändra i bios EFTER att man fixat problemet man har.

Skriv hela namnet och ca ålder på nätagget + vilket grafikkort som används med nätagget.

Har du byggt datorn själv?
Installerade du om Windows mm från DVD/USB EFTER att du byggt färdigt den?

Permalänk

@panpo98: Hade tagit ut grafikkort helt när jag testade i moderkortet.
Nätagget är ett Corsair cx650m inköpt 2013 möjligtvis och gpu;n är ett Asus Radeon 280x top II eller nu vad för flashigt namn det hade, också inköpt 2013.
Ja datorn är ett hemmabygge med helt nya delar förutom gpu och nätagg, windows är alltså helt nytt installerat på en helt fräsch hdd

Permalänk
Medlem

@Joystickdude: CX serien från Corsair är känd för att orsaka budget nätaggs fel. Behåller man ett sånt nätagg kommer man alltid behöva låna varje gång datorn får något fel för att utesluta den när man börja felsöka. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när budget och skräp nätagg delvis går sönder, blir utsliten mm.

Att du ändå inte får bild via moderkortet kan beror på att du har en av de nya processorerna som saknar grafik del. Man behöver söka på processorns namn för att se om det stämmer.