Permalänk
Medlem

En Sweclockares nirvana

Precis alldeles nyss så fick jag min alldeles egna stjärna. Ett plus i kanten, en klapp på axeln, det har känts som ett långt jagande utan bekräftelse, men nu kom den. Sweclockers-stjärnan ★ som vi alla gedigna Sweclockare suktar efter att belysa ens profil och visa alla besökare att "jag är minsann en ordentlig pojk jag", pappa hade varit stolt över mig nu.

Resans gång har inte varit lätt, det har funnits flera fallgropar, man vill ju inte vara den som kommenterar alla nyheter, eller sticker näsan i alla möjliga forumdelar och låtsas vara duktig bara för att få lite likes. Flera frågor har snurrat runt i mitt huvud det senaste året. Hur ska jag uttrycka mig för att den ädle Sweclockaren ska orka dra musen de extra 5 centimeterna över musmattan för att trycka "gilla" på min kommentar? Har jag skrivit för många kommentarer på forumet nu? Vågar jag kommentera fler nyheter eller kommer jag bli stämplad som nyhetskommenterarN^ nu?

Nu känns det iallafall som jag har uppnått nirvana, Sweclockers Barry White. Äntligen kan jag vara mig själv och behöver nödvändigtvis inte jaga efter fler likes, det finns ju liksom inget nästa steg. Inga fler stjärnor, äntligen är jag fullgearad och toptier.

Så vad ska man nu göra av all tid? Senaste tiden har jag bara suttit och häckat på Sweclockers, frenetiskt spammat F5 och letat efter tillfällen att knäppa in en perfekt nyhetskommentar. Eller hjälpt någon noob i forumet med ett enkelt haxx tidigt, innan någon annan hinner hjälpa till och få likes istället. Kommer jag nöja mig här och gå vidare i livet eller är detta bara början?

Må gott Sweclockers och ha en trevlig kväll!

Dold text
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Tänk på att den kan försvinna så bara att fortsätta spamma F5

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara vad man ska med denna stjärnan till och hur man ser hur nära man är?
(Och tryck like på denna så jag får den)

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått en stjärna genom att skriva halvkassa oneliners (likt denna) utan att bidra något nämnvärt till forumet så jag antar att den är ganska betydelselös?
Edit: sluta lika mina inlägg då för i... Försökte förklara att jag inte förtjänar den.

Permalänk
Avstängd

Den försvinner för mig när jag postar kvantitativt mycket, men jag anser det nödvändigt att göra det när tillfället kräver för överskådlighetens skull.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Åååå nu sabbade ju du mitt Nirvana här på SweC....

Hade funnständigt glömt dehär men stjärnor och blev nyfiken om min var kvar, men det var den inte

I guess you stole my happiness.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Va gör ens stjärnan? Inte en blekaste aning varför jag fått den.

Du skriver att du ej behöver jaga likes, kan du inte bli av med stjärnan om folk slutar gilla dig eller vadå. Fattar noll

Permalänk
Medlem

Lätt fånget, lätt förgånget. Haft en stjärna många gånger, och många gånger har den försvunnit.

Bästa sättet att få likes är att ha en fin katt och lägga upp fina bilder på den i katt-tråden.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag har en stjärna, vette tusan hur jag fått den med tanke på hur sällan jag skriver

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Stjärnan är väl något slags forumkarma grej med ratio antal poster kontra likes procent tippar jag på.

Säger inte så mycket som sagt, mer en sporre att tänka efter innan man postar tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag har en stjärna, vette tusan hur jag fått den med tanke på hur sällan jag skriver

Samma här. Kanske kan vara så att man skriver någonting vettigt de få gånger man skriver något

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Skit i stjärnan, det viktigaste är ju att man har ♥

(för övrigt rätt smart av sweclockers red, lite grupp-psykologi i det där)

Permalänk
Medlem

Vill man ha ★ skriver man något anti/pro SD i en politiktråd. Så enkelt är det

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en stjärna då och då men nu är den borta igen, känns som jag kommer överleva ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skriver bara för att se om jag har någon stjärna. Troligt vis inte då jag inte kommer med så goda råd kanske... Med ålder så försvinner bekräftelsebehovet så det käns inte att jag behöver någon stjärna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att få stjärna är att konsekvent hylla AMD samtidigt som man skriver skit om Intel, Microsoft och tycka att piratkopiering är något man självklart får nyttja när man inte känner sig ha råd att betala licensavgifterna men ändå vill ha produkten.

Ett annat bra sätt är att som någon skrev, skriva oneliners.

Det svåraste sättet är att skriva vettiga inlägg.

Min stjärna kommer och går. Svarar man i hjälp trådar så åker den ofta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Skit i stjärnan, det viktigaste är ju att man har ♥

(för övrigt rätt smart av sweclockers red, lite grupp-psykologi i det där)

Och vad innebär hjärtat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Och vad innebär hjärtat??

Det är att man inte har Adblocker aktiverat på Sweclockers.

Ett annat klockrent sätt att få stjärnan är att hålla i Julkalender-tråden. Har nog aldrig fått så mycket likes på mina kommentarer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Och vad innebär hjärtat??

Att man kör utan någon form av AdBlocker och stöder SweC på det sättet
Hovra med musen ovanför hjärtat så ser man det

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är att man inte har Adblocker aktiverat på Sweclockers.

Ett annat klockrent sätt att få stjärnan är att hålla i Julkalender-tråden. Har nog aldrig fått så mycket likes på mina kommentarer

Det är lite hemligt hur systemet fungerar men det ska tydligen finnas ett antal variabler och det verkar finnas någon typ av spärr för antal likes per inlägg, just för att man inte ska få den automatiskt genom att vara först med att kommentera en nyhet eller posta en one-liner.

Jag har själv en stjärna som försvinner lite då och då och bryr mig inte om stjärnan per se men visst är det trevligt att veta att man gör något nyttigt med allt tidsfördriv här på Sweclockers och skriver inlägg som uppskattas av andra.

Som någon skrev tidigare känns hjärtat högre prioriterat och även om man avskyr reklam tycker jag gott att man kan tillåta det här av flera anledningar. Dels är reklamen riktad vilket gör att man (nästan) bara får relevant reklam såsom tips om teknikerbjudanden osv., dels är de aldrig påträngande och de integreras snyggt i siten men den främsta anledningen är att det helt enkelt finansierar driften av ett väldigt nischat svenskt teknikforum som troligtvis inte skulle finnas om det inte vore för reklamen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det är pga min avatar. Folk vågar inte annat.

Permalänk
Medlem

Jag har haft stjärnan till och från ett antal gånger... alltid lika sorgligt när den försvinner.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag tror det är pga min avatar. Folk vågar inte annat.

Du är något på spåren. Jag har ju Dracula ( hittad på PhotoBucket, baserad på omslaget till filmen "Bram Stoker's Dracula" ) som avatar, och jag gissar att medlemmar inte vill riskera bli "dränerade" när dom sover...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Jag tror jag har en stjärna som kommer och går
Men kom ihåg att ni är också stjärnor för mig, ni skriver inlägg som uppskattas av *mig* <3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@TrueType: Har aldrig ens lagt märke till stjärnan...

Permalänk
Medlem

Jag må ha en stjärna men jag är även en stjärna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del matnyttig information i Den lilla stjärnan - "Folk gillar dina inlägg"-tråden.

Citerar ett par av Biberus inlägg:

Citat:

Stjärnan är tänkt att dels vara lite uppmuntrande för de som ofta skriver extra hjälpsamma eller informativa inlägg, dels vara en liten sporre för övriga, och delas ut av ett automatiskt system. Som Ozzed är inne på så är hur många av dina inlägg som blivit gillade en viktig punkt, men det finns även en del filter för att t.ex. motverka att enkla oneliners i nyhetskommentarer blir bidragande eftersom att det är en annan typ av uppskattning än vad stjärnan försöker indikera.

Den påverkas inte av tillsägelse eller diskussion med moderator, däremot kan den komma och gå om man ligger nära något gränsvärde. Det är vad som har inträffat i ditt fall, men det är alltså ingen som sitter och kryssar bort den och det ska inte tas som någon kritik om den försvinner en stund. Att man inte har den betyder inte heller att man inte skulle vara "tillräckligt" hjälpsam, det påverkas mycket av vilken typ av diskussioner man deltar i och hur andra råkar reagera (man skulle t.ex. kunna råka hjälpa många som inte "tackar" med en gillning — men det betyder ju inte att ens insats på något sätt varit sämre!).

Vill du hjälpa någon annan att få stjärnan, eller bara visa lite uppskattning, så glöm inte att klicka på "bra inlägg" om du lägger märke till ett svar som är extra hjälpsamt, och förhoppningsvis är det bästa sättet att få den att försöka hjälpa andra själv.

Citat:

Jag tycker dock att denna funktion verkar rätt "fuzzy" och att det känns oklart hur den fungerar.

Exakt så. De exakta kriterierna är dolda dels eftersom att det är lite experimentellt och föremål för ändring, och dels eftersom att jag inte vill att man ska försöka game:a systemet eller försöka skriva inlägg där stjärnan blir ett mål i sig. Avsikten att försöka identifiera en del av de användare som i större utsträckning bidrar med extra informativa eller hjälpsamma inlägg, och sedan dels att ge dessa en liten belöning och dels att informera övriga användare om att seriösa svar uppskattas i forumet.

Den är inte avsedd att försöka dela upp forumet i vilka som är hjälpsamma och vilka som inte är det. Det ska vara fuzzy: det finns ingen universell definition av vem som är hjälpsam och vem som inte är det, man använder forumet och tolkar varandras inlägg och ton på olika sätt, vissa söker underhållning, vissa söker hjälp, vissa söker att hjälpa... Att man inte har stjärnan betyder inte att man inte varit hjälpsam.

Citat:

Av nyfikenhet kollade jag snabbt några användarnamn som jag inte kände igen som hade denna stjärna, och kunde i flera fall hitta användare som hade skrivt få eller inga gillade inlägg på iaf senaste månaderna. Är det så i praktiken att aktiva användare "bestraffas" iom att kvoten gillade inlägg då rimligtvis sjunker?

Filtren försöker identifiera de mest uppskattade kontona, och det kan indirekt inträffa att man tappar stjärnan om man i högre utsträckning deltar i sammanhang där de inte letar, men jag tycker inte att "bestraffa" är ett lämpligt ord för det. Hjälpsamhet ska vara sitt eget syfte, stjärnan ska inte ta över det — den är bara en liten påminnelse om att vi tillsammans uppskattar det, och om man vet med sig att man har varit hjälpsam så tycker jag att man ska vara nöjd med det.

Och som alltid, ser man något extra informativt eller hjälpsamt inlägg av någon annan så använd gärna "bra inlägg" för att uppmuntra de som bidrar på ett positivt sätt, och vem vet, kanske får de en stjärna som tack...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Enklaste sättet att få stjärna är att konsekvent hylla AMD samtidigt som man skriver skit om Intel, Microsoft och tycka att piratkopiering är något man självklart får nyttja när man inte känner sig ha råd att betala licensavgifterna men ändå vill ha produkten.

Ett annat bra sätt är att som någon skrev, skriva oneliners.

Det svåraste sättet är att skriva vettiga inlägg.

Min stjärna kommer och går. Svarar man i hjälp trådar så åker den ofta bort.

Eller så kanske det är att man ger råd utan märkes-bias?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är att man inte har Adblocker aktiverat på Sweclockers.

Ett annat klockrent sätt att få stjärnan är att hålla i Julkalender-tråden. Har nog aldrig fått så mycket likes på mina kommentarer

Skrivet av Ürkel:

Att man kör utan någon form av AdBlocker och stöder SweC på det sättet
Hovra med musen ovanför hjärtat så ser man det

Jag har AdBlock aktiverad, men ändå är där ett hjärta.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Exxovion:

Jag har AdBlock aktiverad, men ändå är där ett hjärta.

Har du kanske lagt till SweClockers som undantag?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord