Skrivet av Lacke7894:
Vill veta om jag kan hänga den tv:n på en gipsvägg, vilket väggfäste jag bör köpa samt vilket sätt som är bäst för upphängning.
Kraven på väggfästet är att tv:n sitter hyfsat tätt mot väggen, tilt och swivel. Om man kan dra ut den är det ett plus.
Har sett den här men vill helst lägga mindre än 1300kr om det finns bra alternativ:
Multibrackets M VESA Super Slim Tilt & Turn
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=833494
Skrivet av Lacke7894:
Många åsikter....
Jag tänker väl att jag tar reda på vad det är för vägg först. Och monterar med molly och montagetången när jag väl har bestämt mig. Skulle gärna vilja få ytterligare några förslag på väggfäste dock. De förslag jag har fått verkar bra, så länge de har bra kvalitet men ju fler desto bättre. Sen väger tv:n ju också bara drygt 17 kilo utan stativ så gips borde som många påpekat inte vara ett problem.
Skickades från m.sweclockers.com
Jag har jobbat en med att installera tv och du ska absolut inte vara rädd för att sätta en platt-tv med 4:a molly i enkel gips, som somliga verkar betvivla.
Börja med att försöka borra i väggen för att identifiera material, du har inte vad jag sett berättat något om hur du bor. Är det villa är det mest trolligen gipsväggar är det en lägenhet i en större byggnad är det ofta betong. Så vad som finns i kan vara svårt att säga på rak arm.
Det kan vara bra att tänka på att det ibland först är gips för att sedan vara något hårt material bakom som betong/tegel osv. Se till så att du verkligen kan borra så djupt som du vill ha in skruvarna.
Utifrån vad du hittar här kan man ge bästa råd om uppsättning.
Om man utgår från en vanlig villa är det vanligt att man kan sätta ena sidan av fästet i en regel som ligger bakom gipsen, kan idetifieras på förhand om man knackar på väggen. Där det låter stumt är reglen. Där regeln finns räcker det med två farmaskruv, på andra sidan som hänger i gipsen får du sätta två molly-plugg.
Ett av dina tidiga påstående blir lite motstridigt.
"Kraven på väggfästet är att tv:n sitter hyfsat tätt mot väggen, tilt och swivel. Om man kan dra ut den är det ett plus."
En tv på 55" har en stor bredd, för att du ska få en vinkel på tv:en som du har någon nytta av i förhållande till helt rakt måste den ut en bra bit, gärna närma halva bredden av tv:en. Ska du kunna dra ut tv:en en bra bit från vägg = växer utbyggnaden av fästet. Det kommer därav nästintill vara omöjligt att få allt du ber om. Så väljan, vinkla eller inte vinkla. Sen får du hitta det bästa utifrån det. Tilt brukar finnas på det absolut flesta fästeten till min vetskap.
Min generella rekomendation är att bara köra ett fäste som håller tv:en platt mot vägg utan någon vinklingsfunktion. Men jag förstår att där finns fall där man måste kunna vinkla den för att få ut någon nytta av apparaten. Jag hade tex själv en 40" plasma i min student 1:a på väggen som PRECIS kunde vinklas 90 grader, men det fästet byggde en hel del.
Det kan vara värt att nämna att ju mer slimmade tv:en har blivit desto lättar uppfattas ett fäste som stort och klumpigt. Därav kändes det inte så farligt på min stora klumpiga plasma, men på min nya 55" led jag köpte för några år sedan hade det varit en helt annan femma.
Tyvärr har jag inga bra festen att rekomendera då jag slutade jobba med detta för några år sedan, men generellt spelar det inte så mycket roll på fäste direkt mot vägg medans man kan märka stora skillnader på de som kan vinklas.
Om du återkommer med vilket material det är i väggarna hjälper jag gärna till med hur du går tillväga för att fästa upp fästet. Har du några övriga installations-funderingar svara jag gärna på dem med.
Om jag ska lämna dig med ett råd, akta dig för att häng tv:en för högt. Det är ingen tavla!