Permalänk
Medlem

Lönefråga IT

Tar snart min examen (120hp/2-årig högskoleexamen) inom systemadministration och nätverk med inslag av virtualisering och databasadministration, och praktiserar ute på ett kommunalt stadsnät företag för tillfället. Jag har blivit erbjuden sommarjobb och jag har ingen aning vad jag ska begära i lön? Har alltså ingen tidigare arbetslivserfarenhet av yrket.

Supporttekniker är den ungefärliga titeln, där jag ska sköta supportärenden och åka ut till kund och felsöka/byta nätverksutrustning. Jag tror det är likt 2nd Line support kanske, har ingen aning faktiskt.

Men vad tycker ni som kanske har jobbat med liknande eller nåt vad ska jag begära i lön?

Är 20+ om det spelar någon roll.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner-lonelagen-di...

Unionen visar allt mellan 21500-27000 som ingånglön, är 21500 för personer utan utbildning eller hur ska man se på detta. Är riktigt förvirrad nu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Unionen visar allt mellan 21500-27000 som ingånglön, är 21500 för såna utan utbildning eller hur ska man se på detta. Är riktigt förvirrad nu haha.

Det beror på var i landet man är, här uppe kan man t.om börja under 20k för en sån tjänst med utbildning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Som nätverkstekniker på fältet med endast gymnasieutbildning fick jag en ingångslön på 19,000kr brutto. Förhandlade upp den till 25k på två år dock, så rätt snabb ökning.
EDIT: Var 20 eller 21 år när det gällde.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

21 000 hade jag i lön med liknande utbildning och jobb (stockholm). Det öppnade dörrar till ett mycket mer välbetalt jobb via kollegor jag träffade där. Om det är ditt första job så hade jag tagit det även om det inte är så bra betalt.

Permalänk
Medlem

@Gorian: Hur många år sen var detta? Vad tycker du jag ska begära utefter det jag skrivit.

@BergEr under 20k verkligen? vafan får bättre på lager utan någon utbildning alls, jahopp känns sådär nu asså om det är så, befinner mig i södra Sverige förresten.

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Lönetaket för lagerarbete är ju inte så spännande.

Permalänk
Medlem

@fusiob: det är ju sant, är väl bra att ta det och få nåt att sätta på CVet för andra IT-jobb senare :).

@anon228747: Vad skulle du säga att jag ska begära i mitt fall?

Permalänk
Inaktiv

Unionen har en agenda att få lönen verka högre än vad den är för att driva upp den.

Tyvärr kan lönen inom grundläggande It vara riktigt sagt kass och villkoren rent skit med mycket obetald övertid. Det finns många som har lön som hade fått både lärare och vårdpersonal att skita ner sig.

Nå räkna med strax över 20 000kr i lön, varför inte säga 22 000kr? Sommarjobbet är dessutom bara en slags vidareutbildning till nästa jobb.

Permalänk
Medlem

@anon159643: https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/supp... hur tänker de här då hahaha.

Ok så du tycker jag kan slå till med att jag vill ha 22k för sommarjobbet?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på jobb och sommarjobb, sommarjobb får du räkna med lägre lön i vilket fall. I regel så räknas en tvåårig utbildning som kort, och då blir första året i arbetslivet på ingångstjänster med ingångslöner. Räkna med mellan 20-25 000kr beroende på vart i landet du befinner dig.

Efter första året byter du tjänst direkt, du bör inte sitta kvar i supporten och harva, om det inte finns en klar väg uppåt med konkreta lönehopp. Allt beror på dig som person.

Om jag får gissa, med din utbildning och beroende på hur du är som person och vad du väljer att inrikta dig på:

Sommarjobb: ~20 000kr
Första jobbet/första året: ~24 000kr
År 2-3: ~28 000kr
År 4-5: ~30 000kr
År 5+: Du väljer själv hur driftig du vill vara

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Agenda att få den bli högre, Unionen är lite som att prata med en politiker om något och man får ett svar som de själva inte tror är sant men de vill att det ska vara så.

Lönestatistik.se är bättre att använda.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039

Permalänk
Medlem

@WoodPC
Ålder och län spelar delvis in.
Av tidigare erfarenheter när jag varit runt på intervjuer och förhandlat lön så har tjänster som 1st line supporttekniker erbjudit mig mellan 21-23000 ingen utbildning eller erfarenhet.
2nd line med lite mer inriktning och erfarenhet 26-32000.

Hoppas detta hjälper lite

Permalänk
Medlem

@simonw: Tack för din synpunkt, asså supportjobbet är lite segt för mig jag gillar it jobb av den svårare sorten så att säga. Så om jag säger att jag skulle vilja ha 21k för sommarjobbet skulle de kunna funka?
Skulle du ta sommarjobbet i vilket fall som helst för att få erfarenhet eller skulle du istället söka vidare till ett "riktigt" jobb?

Permalänk
Medlem

@xprt: Intressant så du har fått erbjudande för ganska fina löner, men eftersom detta är ett sommarjobb är det rimligt att jag lägger mig vid 21000?

Permalänk

Efter att ha spenderat 27år i branschen så skulle jag säga gå in lågt lönespannet 21-24 någonstans om det godtas, jobba in lite erfarenhet. Verkligheten kan te sig sjukt mycket annorlunda än skolbänken, nu har du ju kört lite praktik redan och det är bra. Jag har sprungit på många nya som kommit direkt från skolbänken och stått i nån datahall och kliat sig i huvet. Så slit i ett år eller två, sen om du är duktig kommer du bli headhuntad och trycka upp lönen. En annan regel är uthyrningsföretag (dfind, manpower etc - lägre lön, renodlade IT konsultfirmor - bättre lön, anställd på företag - ännu bättre lön, egen enmansfirma med full kalender - Fet lön

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sök lite fler jobb på en gång istället för att bara ta sommarjobbet. Skulle du få något annat så har du bättre förhandlingsläge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Efter att ha spenderat 27år i branschen så skulle jag säga gå in lågt lönespannet 21-24 någonstans om det godtas, jobba in lite erfarenhet. Verkligheten kan te sig sjukt mycket annorlunda än skolbänken, nu har du ju kört lite praktik redan och det är bra. Jag har sprungit på många nya som kommit direkt från skolbänken och stått i nån datahall och kliat sig i huvet. Så slit i ett år eller två, sen om du är duktig kommer du bli headhuntad och trycka upp lönen. En annan regel är uthyrningsföretag (dfind, manpower etc - lägre lön, renodlade IT konsultfirmor - bättre lön, anställd på företag - ännu bättre lön, egen enmansfirma med full kalender - Fet lön

A precis tänkte mig att köra på nåt enklare IT-jobb i ett år typ för att få erfarenhet och sedan gå vidare. Jag är har ju aldrig förhandlat om lön på detta sätt så jag undrar vad jag ska säga haha. Om hen frågar ska jag säga att jag vill ha 22k, är det rimligt för sommarjobbet eller måste jag lägga mig lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

@xprt: Intressant så du har fått erbjudande för ganska fina löner, men eftersom detta är ett sommarjobb är det rimligt att jag lägger mig vid 21000?

Ja helt klart. Du ska heller inte vara rädd och plusa på tusen kronor mer än vad du egentligen vill ha.
Oftast och det värsta som kan hända är att dom kontrar med lite mindre än vad du önskar.
Vill dom verkligen ha Dig så kommer några kronor inte spelar någon roll för företaget.

Det är bara att säga att du har har kollat lönestatistiken (tex statistiska centralbyrån scb.se) för likvärdiga jobb och det är så här mycket, XX, skulle därför kännas bra att jag fick så här mycket XX..

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Sök lite fler jobb på en gång istället för att bara ta sommarjobbet. Skulle du få något annat så har du bättre förhandlingsläge

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte det men de har redan frågat efter när jag vill ha semester och jag har tagit två veckor och ska jobba resten av juni-aug har dock inte skrivit på nåt än, kan jag fortfarande söka nåt annat och ta det? Menar det verkar kanske elakt om jag säger nej till sommarjobbet när de gett mig det och när semester är typ planerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Ja helt klart. Du ska heller inte vara rädd och plusa på tusen kronor mer än vad du egentligen vill ha.
Oftast och det värsta som kan hända är att dom kontrar med lite mindre än vad du önskar.
Vill dom verkligen ha Dig så kommer några kronor inte spelar någon roll för företaget.

Det är bara att säga att du har har kollat lönestatistiken (tex statistiska centralbyrån scb.se) för likvärdiga jobb och det är så här mycket, XX, skulle därför kännas bra att jag fick så här mycket XX..

Tack för tipset det hjälper en noob som mig haha :).

Permalänk
Medlem

Började med gymnasieutbildning på 16500 som 1st/2ndline blev nätverkstekniker år 2 och landade på 20500, gick upp till 23k till år 3.5 Bra för mig med tanke på ingen högskola / universitetsutbildning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har titel 2nd line men är egentligen 2nd/3rd/noc. Felsöker hela vägen från slututrustning till distrouter. Felsöker även lite servrar ibland, dhcp, dns etc. Ingång 26 000 + jour var 4e vecka, 5 veckor semester. Saknar formell utbildning. Vet inte om denna info hjälper men skit samma

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Jag tänkte det men de har redan frågat efter när jag vill ha semester och jag har tagit två veckor och ska jobba resten av juni-aug har dock inte skrivit på nåt än, kan jag fortfarande söka nåt annat och ta det? Menar det verkar kanske elakt om jag säger nej till sommarjobbet när de gett mig det och när semester är typ planerad.

Klart det kan kännas elakt men blir du erbjuden en tillsvidareanställning så går ju det före sommarjobb och det tror jag dom har förståelse för.
Jag menar du måste ändå söka jobb under sommaren så du vet hur det blir till hösten. Då kan du lika gärna börja söka nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

@Gorian: Hur många år sen var detta? Vad tycker du jag ska begära utefter det jag skrivit.

Detta var år 2010-2011. Kan tyvärr inte rekommendera vad du ska begära, endast berätta vad jag fick. Om du har en fot in skulle jag höra med kollegor om vad de tjänar, och sen utgå ifrån det. Men det kan, i Sverige, vara känsligt att diskutera.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Service desk medarbetare jag känner tjänar mellan 25 och 30 i månaden. Stockholm. Räkna med lägre lön utan erfarenhet. Det är det du vill åt, efter några år, linkedin rekryterare kommer börja ringa.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tjena vill ge en update på tråden, jag har blivit erbjuden jobb på kommunens IT-avdelning. Jobba som IT-supporttekniker och får 22500, jag bad om 25k. Vad tycker ni är det okej i detta fallet?

Jag tycker det är en bra start att ha ett jobb och sedan ta det vidare därifrån.

Permalänk
Inaktiv

@WoodPC: Det låter väl bra. Skaffa dig ett jobb är steg 1. Därefter kommer dina valmöjligheter (arbetsplats eller lön etc.) öka markant.

Ta jobbet även om de erbjuder den lägre lön tycker jag, eventuellt får du väl något mellan vad de ville ge och vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

Låter som en kanon tjänst för dig, du kan ju fortsätta söka jobb om du värdesätter lönen högt, undertiden du jobbar inom komunen.

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Gick in på ett hyrköp (konsult) till ett företag direkt efter Högskolan. Fick då 26k första 6 månaderna, sen blev jag fast anställd och fick 29k.
Jobbar dock endast med nätverk och sitter på driften. Låter dock som du skulle kunna sitta på antingen server eller nät drift med din utbildning.
Stockholm då.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Gick in på 20 500:- efter två års utbildning, supporttekniker. Detta var 2011.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD