Permalänk
Medlem

Blank/svart skärm

Hej,

Jag har kört med en 1080p 144hz skärm nu i flera år och det har fungerar felfritt. Nu köpte jag en ny skärm med 1440p 144hz och varje gång efter själva login skärmen så blir skärmen svart, alltså när man kommer till själva skrivbordet med ikonerna osv.

Har provat med 10 olika grafikkorts drivers men ingen verkar vilja funka. Har provat med en annan skärm med samma upplösning men fortfarande samma problem. Har även provat koppla med displayport/hdmi samt dvi men samma problem.

Märker att om jag inte loggar in och bara väntar vid själva login rutan så blir det inte svart. Samma sak om jag avinstallerar grafikkortets drivers så fungerar det felfritt.

Någon som har några tips på vad jag kan prova med eller vad som kan vara felet här? Funderar på om det kanske har med grafikkortet att göra, att det inte orkar driva skärmen på något sett? kan ha fel.

Själva datorn är ungefär 2-3 år gammal och har följande:

i7 processor
Radeon R9 290X
12gb ram
3 stycken 500gb SSD's

Permalänk
Medlem

@Zinkn:
Bara för att testa om du får bild, när du har loggat in, tryck på ctrl+alt+del och välj sedan aktivetetshanteraren, när den ploppar upp gå till "File" uppe till vänster och välj "Run new task" och skriv explorer.exe.

Har själva råkat ut för att det inte visas bild ibland efter inlogging och detta löste det (iaf. tills man startade om..)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Anledningen till svart skärm efter inloggning kan bero på felaktig inställningsfil
som styr om skrivbordet till icke existerande (dold) grafikutgång.

Vissa inställningar ligger kvar under din användarprofil i Windows.
De tas inte bort vid avinstallation av grafikkort och dess drivrutiner.
Vid avinstallation av drivrutinerna så används Standard drivrutiner och inte AMD's.

Dessa inställningsfiler (Manifest.Bin, *.xml och WSProfiles.xml) ligger under (dold katalog AppData):
C:\Users\ditt användarnamn\AppData\Local\AMDDriverProfiles\kryptiskt nummer\ATI\ACE\

Döp om eller ta bort dessa inställningsfiler så Windows inte ser dem och starta om datorn.
Filer som grafikkortets inställningar behöver kommer att skapas på nytt.

P.S. Du kan konstatera ovan genom att skapa en ny användare tillfälligt och se att det då fungerar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Belzader Tyvärr så fungerade det inte. Helt svart.

@Waxinator Hittar ingen mapp som heter AMDDriverProfiles. Bara en som heter AMD med en mapp som heter CN, DxCache och GLCache. Kanske ligger någon annanstans?

Permalänk

Ja, AMDDriverProfiles är min nuvarande folder... Jag vill minnas att huvudkatalogen förr var AMD.
Huvudsaken är att du har valt att Visa "Dolda filer" så du kan leta under AppData -katalogen.
Filerna i fråga låg även förr under katalogerna \ATI\ACE\Manifest.Bin, *.xml och WSProfiles.xml

Hittar du dem inte så skapa en ny användare i "Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Användarkonton\Hantera konton".
På så sätt vet du om AMD filerna på ditt användarkonto är orsaken till dina problem.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator

En grej som jag har märkt är att om jag installerar AMD Catalyst 15.11.1 Beta Driver och går in i regedit och avaktiverar "enableulps" och startar om datorn så fungerar det i 2-3 timmar utan problem, dock blir skärmen svart precis efter man har loggat in men kommer tillbaka igen.

Jag ska gå in och kika på det du skrev ovan så får vi se om det fungerar.

Tack för hjälpen än så länge!

Permalänk
Medlem

@Waxinator

Provade att skapa en ny användare och loggade in, några sekunder senare så fladdra skärmen till med gula/lila pixelerade fyrkanter och efter det så fick jag bild men sen ett par sekunder efter det så blev den helt svart igen som innan.

Permalänk

@Zinkn:

Skärmen kopplad till grafikkortet? Inte moderkortet...

Permalänk
Medlem

@ricmat123

Yes den är kopplad till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Zinkn:

@Waxinator
Provade att skapa en ny användare och loggade in, några sekunder senare så fladdra skärmen till med gula/lila pixelerade fyrkanter och efter det så fick jag bild men sen ett par sekunder efter det så blev den helt svart igen som innan.

Det verkar som att du har ett trasigt grafikkort trots allt...
Vissa funktioner i kortet slutar fungera när du använder drivrutiner som stöder dessa.
Detta verkar oroande eftersom jag själv har ett ASUS R9 290-kort.

P.S. Funktionen ULPS ("enableulps") som du stängde av, har att göra med Crossfire mellan två grafikkort.
Den del av kortet som väljer vem som visar bilden och vem som bara hjälper till med beräkningarna....

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator

Jag hade tänkt att i helgen prova med ett annat grafikkort och se om det löser problemet. Lite skumt dock att det funkar felfritt på en 1080p skärm men inte på en 1440p skärm. Kanske är som du säger att vissa funktioner slutar fungera helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det var tyvärr grafikkortet. Provade med ett annat och det fungerade perfekt.

@Waxinator Tackar för hjälpen!