Permalänk
Medlem

Uppgradera eller ge bort?

Hej!

Jag har fått min brors gamla processor, ett i7-6700k (socket 1151), jag har just nu i7-4770k (socket 1150).

Är det värt att köpa nytt moderkort/ram för att uppgradera från 4770k till 6700k?

Tack för svar
Mvh Josef

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör med datorn.
Kolla denna länken:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6700K-vs-I...
Jag skulle säga att om du inte spelar utan bara typ slösurfar, mailar osv så fungerar din 4770 ett bra tag till

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forvos:

Hej!

Jag har fått min brors gamla processor, ett i7-6700k (socket 1151), jag har just nu i7-4770k (socket 1150).

Är det värt att köpa nytt moderkort/ram för att uppgradera från 4770k till 6700k?

Tack för svar
Mvh Josef

Bästa vore om du kunde hitta ett begagnat moderkort. Eller det billigaste möjliga nya. 6700 är ingen dålig CPU, gick själv sama väg frånm 4770 till 6700 och är nöjd. Sen om det verkligen gjort någon större skillad vet jag inte, men det kan ju va trevligt och få lite andra moderniteter som kommit mellan platformarna.

Permalänk
Medlem

Sälj den och bjud din familj (Inklusive din snälla bror givetvis!) på middag och bio....=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Kolla denna länken:
Jag skulle säga att om du inte spelar utan bara typ slösurfar, mailar osv så fungerar din 4770 ett bra tag till

Det är mest spel jag använder den till, har en laptop för allt det där andra

Tack för länken! Kan inte säga att jag förstår allt förutom att 6700k är snäppet bättre

Skrivet av boibo:

Bästa vore om du kunde hitta ett begagnat moderkort. Eller det billigaste möjliga nya. 6700 är ingen dålig CPU, gick själv sama väg frånm 4770 till 6700 och är nöjd. Sen om det verkligen gjort någon större skillad vet jag inte, men det kan ju va trevligt och få lite andra moderniteter som kommit mellan platformarna.

Jo det är därför jag är så osäker på om jag ska skaffa nya saker till en gammal processor.
Tack för idén om begagnat, den har själv undkommit mig..

Permalänk
Medlem

@Semjonov: haha, jag var tvungen att dubbelkolla namnet för det lät precis som något min bror skulle kunna säga

Det skulle ju också kunna vara ett alternativ, kan man lägga till ett nytt alternativ i omröstningen såhär i efterhand?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xoraks:

Kolla denna länken:

4770K är fortfarande en toppenprocessor i spel, den duger till mycket mer än slösurf..herregud vad folk har blivit konstiga med kraven..

Du hade kunnat ha ett GTX1080Ti tillsammans med en oklockad 4770K i alla spel som finns.

Mellan 6700k och 4770K är det väl 5-10FPS som bäst skillnad i spel? Och då är det oftast 120-140FPS, lirar du i 60-100FPS duger en 4770K utmärkt.

Med dagens DDR4 priser är det inte värt det, inte ens om RAM'et hade varit ''normalt prissatt'' Skulle du ha uppgraderat till en 8700K eller Ryzen 2700 då skulle det varit lite mera värt det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: 4770k processorn fungerar ju till det jag använder den till, (spelar i 4k upplösning medium/high beroende på spelen) så hade jag inte fått processorn av min bror hade jag inte funderat att fixa nya grejer för det jag har fortfarande fungerar.

Det är min brors fel helt enkelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forvos:

@VadSaDu: 4770k processorn fungerar ju till det jag använder den till, (spelar i 4k upplösning medium/high beroende på spelen) så hade jag inte fått processorn av min bror hade jag inte funderat att fixa nya grejer för det jag har fortfarande fungerar.

Exakt.

Jag reagerade bara på den som skrev att 4770k endast duger till slösurfande numera

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

4770k lär väl rocka ett tag till.
Min grabb kör min gamla 3770 och ett 1050, Fortnite på Ultra utan lagg (dock går fläktarna rätt hårt då)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Sälj den och bjud din familj (Inklusive din snälla bror givetvis!) på middag och bio....=)

Skrivet av Forvos:

Det skulle ju också kunna vara ett alternativ, kan man lägga till ett nytt alternativ i omröstningen såhär i efterhand?

Skrivet av Forvos:

Kan bara instämma, och jag tycker det således ligger till grund för ett fjärde omröstningsalternativ, utöver ovan nämnda tredje;

Sälj processorn, bjud familj exklusive broder på middag och bio, ge broder en rejäl avhyvling för orsakad problematik.

Permalänk
Medlem

Sådär! hittade hur man ändrade omröstningen!

Tack för alla svar

Permalänk

Hade uppgraderat till den nya CPUn, och sedan sålt allt du ej har användning för och använda till att bjuda tillbaka

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2