Permalänk

Msi 72 gr, gpu överhettad.

Hej. Min son har en msi laptop. Gpu blir överhettad och går upp i 92 grader, då dras gpu proc ner ordentligt. Är detta något man kan fixa själv eller behöver man lämna in den? Hz droppar med upp till 80% , fps i tex fortnight ner till 30 från 120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Är detta något man kan fixa själv eller behöver man lämna in den?

Du kan delvis fixa det själva, genom att te.x använda dig av en kylplatta, eller en liten fläkt som blåser luft på den.

Är datorn lite äldre och inte har någon garanti längre, kan du om du är lite händig öppna upp den och ta bort eventuellt damm som samlats vid utblåset.

Annars är det inlämning som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Ett år och 2 veckor, så där rök nog garantin:-( så öppna den, damsug, smeta på kylpasta kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dammsuga datorer brukar dom flesta här inne avråda ifrån, vad är det för modell på datorn.

Permalänk

Msi gr72mvr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Msi gr72mvr

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta att jag dubbelkollar, men kan den heta GE72MVR ?

Är det denna ? hittar dåligt med info på "GR"

https://www.msi.com/Laptop/GE72MVR-7RG-Apache-Pro.html

Permalänk

Ja, så heter den, sorry..var lite trött igår.

Permalänk
Medlem

@konfunderad Jo jag blev lite konfunderad när jag väl började googla

Kolla in denna video innan du öppnar upp åbäket.
https://www.youtube.com/watch?v=7GjD10j-kiA

Permalänk

Tack så mycket!! nu funkar den, 82 grader vid max load och allt flyter på som bara den! ny kylpasta. Vet inte va detta berott på, kanske är som så att den pastan torkar efter ett tag, eller att det blivit något glapp mellan cpu och kylningen.

Permalänk
Medlem

@konfunderad Härligt, hoppas allt rullar på, bara hålla koll på tempen emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Tack så mycket!! nu funkar den, 82 grader vid max load och allt flyter på som bara den! ny kylpasta. Vet inte va detta berott på, kanske är som så att den pastan torkar efter ett tag, eller att det blivit något glapp mellan cpu och kylningen.

Ja delvis, kylpasta får sämre kyleffekt med tiden. och ju varmare komponenter är som det ska kyla, desto fortare går försämrings processen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Skruva ner inställningarna och se vad som händer.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]