Regeringen kringgår EU-domstolen – vill tvinga operatörer att lagra kunddata

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll om lagen skulle träda i kraft så kan företag ändå inte straffas, då EU lag går över svensk lag, även om företagen skulle dömas i svenska domstolar så skulle de bara behöva ta in EU domstolen för frias.

Permalänk
Medlem

Till er som säger "Hurrudu alliansen skulle aldrig göra det här" Alliansen röstade igenom IPRED-lagen (https://www.nyteknik.se/digitalisering/riksdagen-rostade-ja-t...)
vilket är precis samma räckvidd som detta datalagringsdirektiv gör.

Sen brände de upp alla datorer efter deras förlust 2014 https://www.dn.se/nyheter/politik/avgaende-regeringens-dataut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den nämnda lagringen var väl på plats för ett år sedan? Men kunde SÄPO stoppa Akilov? Nä... Effektivt? Jo tjena.

Dessutom används ju detta som rena fredagsmyset av Njord Lawfirm och andra... Om de på allvar bara använde det till grova brott så visst... Men nä, som det är nu är det ju till lite vad som passar för stunden.

En stor andel av terrorister runtom i västvärlden har varit misstänkta och kända av underrättelsetjänster och polis innan dom begick sina dåd, inte hjälpte det att dom hade information om dom inte agerade i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Till er som säger "Hurrudu alliansen skulle aldrig göra det här" Alliansen röstade igenom IPRED-lagen (https://www.nyteknik.se/digitalisering/riksdagen-rostade-ja-t...)
vilket är precis samma räckvidd som detta datalagringsdirektiv gör.

Sen brände de upp alla datorer efter deras förlust 2014 https://www.dn.se/nyheter/politik/avgaende-regeringens-dataut...

Tyvärr är det ju så, hur man än röstar, kommer det vara samma skit.

Hade vart trevligt med lite statistik från BRÅ/RPS, ang. hur mycket datainsamling har bidragit med.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag undrar jag vem som faktiskt saknar förankring i verkligheten...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Sossarna tog det beslutet under kriget!

Du menar samlingsregeringen?

Skrivet av dakke:

otroligt vilket skit land detta har blivit, jag menar bekämpar de verkligen terrorism genom att tillåta de som åkte ner till syrien och krigade med isis komma tillbaka och bo säkert här i sverige nu när de förlorat sin jihad kamp?

nått säger mig att ha passiva terrorist celler redo att slå när som helst i landet inte är ett effektivt sätt att bekämta terorism. helt jävla befängt.

de bryr sig mer om att försöka sätta dit benke från att torrenta nån film en att faktiskt bekämpa terrorism.

money talks.

Vad ska de göra? Regeringen måste följa lagar. Precis som alla andra. Däremot kan man ju undra vad tusan det har för relevans till artikeln..

Skrivet av anon284586:

Nu fattas bara att Sveriges "feministiska" regim förbjuder VPN som Nordkorea, Kina m.fl gjort

Okej. Så ett land blir en diktatur för att man vill förbjuda VPNs? Är det vad du vill komma fram till?

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Singleplayer å svartjobb då...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Åh nej regeringen vill veta ungefär var jag har varit, upp till 6 månader bakåt.
Sen sitter svensken med Google/Apple besudlat telefon som sparar mer detaljerad information FÖR ALLTID. Så bli inte för distraherade, hellre staten än dessa företag. (Men detta är givetvis en negativ nyhet oavsett, i min mening)

Stämmer det att denna platsinformation (till mast) blir mycket mer exakt med 5G och dess riktade antenner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar samlingsregeringen?

I stand corrected.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den nämnda lagringen var väl på plats för ett år sedan? Men kunde SÄPO stoppa Akilov? Nä... Effektivt? Jo tjena.

Dessutom används ju detta som rena fredagsmyset av Njord Lawfirm och andra... Om de på allvar bara använde det till grova brott så visst... Men nä, som det är nu är det ju till lite vad som passar för stunden.

De kunde inte förhindra det men de kunde spåra honom, häkta honom och binda honom till platsen.

Det var dessutom samtalsspårning som hjälpte till att ta fast en del av helikopterrånarna. Och rånarna som rånade en juvelerare i Södertälje för ett antal år sedan. Det är kanske inte så effektivt för att motverka direkt brott, men det är ett av de effektivaste verktygen för att hitta gärningsmännen efter och som bra till bevisning.

Edit. Med det sagt så har jag inget emot detta, hag har rent mjöl i påsen och är ganska söker på att informationen om mig inte direkt tittas på för nöjes skull eller påtvingar mig reklam för att jag befunnit mig på donken.
Jag hade varit mer orolig om Facebook kunde få informationen, men polisen? -nä

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gå ur EU om vi ändå inte ska följa lagar och regler.

Men, som du säger! Vilket svart hål ska vi då slänga alla onödiga skattepengar i hade du tänkt?! /s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag hade varit mer orolig om Facebook kunde få informationen, men polisen?

...du har inte följt nyheterna på sistone va? 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hur står sig den här datalagringen mot GDPR måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Dels det, men sen också att varje gång när en sån här grej slås igenom och blir verklighet tar det ungefär 25 minuter före de kriminella som är måltavlan för det hittar på ett sätt att kringgå/undvika det och vips så är 200 miljoner i rättegångskostnader och advokatarvoden bortkastade för 600:e gången haha.

Riktigt hopplös kamp.

Mjae, de kriminella kan ju redan kringå detta redan idag genom att använda så kallade burners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja här väcks lite känslor.

Ja det är säkert effektivt som redskap Morgan. Men massövervakning av ej misstänkta är ju hela grunden till att det är problematiskt. Inte huruvida det är effektivt eller ej. Kollektiv bestraffning är säkerligen också effektivt för att få folk att vändas mot varandra. Det gör det inte till en lämplig straffmetod bara för att den kan vara effektiv.

Jag är gladeligen för befogenheter för polisers riktade verksamhet. Klart vi ska ha en polis som är rustad för dagens samhälle. Men däri ryms inte massövervakning av ej misstänkta medborgare. Där blir det i grunden fel.
Nej tack. Av precis samma anledning som att staten inte ska ha rätt att avlyssna alla samtal eller öppna allas brev utan misstanke så ska vi inte fortsätta med massbevakning av folks internetvanor om det inte finns misstanke.

Jag instämmer helt. Utöver det bör tilläggas faran med att låta staten ha sådana befogenheter, vilka enkelt kan missbrukas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har för mig att regeringen skall representera folket, vilket folk representerar den nu sittande regering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1bT:

Åh nej regeringen vill veta ungefär var jag har varit, upp till 6 månader bakåt.
Sen sitter svensken med Google/Apple besudlat telefon som sparar mer detaljerad information FÖR ALLTID. Så bli inte för distraherade, hellre staten än dessa företag. (Men detta är givetvis en negativ nyhet oavsett, i min mening)

Stämmer det att denna platsinformation (till mast) blir mycket mer exakt med 5G och dess riktade antenner?

Det är inte så mycket vilken generation av mobilkoppling i första hand som avgör hur noggrann positionsbestämningen blir. Det är snarare hur tätt sändarna sitter. Generellt så är det riktantenner även idag på antennerna. Om jag inte missminner mig så är det ofta så att dom sänder riktat och delar upp varvet i 3 eller 4 delar.
Det som har betydelse för hur bra positioneringen blir beror på hur tätt sändarna sitter. Hur tätt dom sitter avgörs av vilken räckvidd signalen har och hur många abonnenter som förväntas befinna sig i området (En sändare kan serva ett visst antal mobiler och bandbredden blir sämre ju fler som använder sändaren).
Med det sagt så är det generellt så att dom senare generationerna leder till noggrannare positionering eftersom dom oftast har kortare räckvidd.

Ute på landsbygden så är det inte så tätt mellan sändarna eftersom man inte förväntar sig att det ska befinna sig så många personer inom en viss cell. Där är det bara räckvidden som begränsar och man använder ofta frekvenser som ger längre räckvidd.
Inne i större städer där det för sig många personer så är det istället antalet mobiler inom området som begränsar så där sitter sändarna tätt.

Redan när det bara fanns GSM så kunde man i tätorter ofta positionera med en nogrannhet på något 10 tal meter eller bättre medan det på landsbygden var betydligt sämre.

Troligen kommer 5G att leda till nogrannare positionering eftersom den ska ge högre bandbredder och typiskt sett så begränsar det räckvidden då det oftast kräver högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Påverkar detta gemene Swec-användare? De flesta här sitter redan på VPN på både dator och mobil?

VPN hindrar inte operatören från att hålla reda på var din telefon befinner sig och vilka telefonnummer du ringer upp eller skickar SMS till.

Skrivet av Baxtex:

Jag skulle vilja argumentera att nätverkstrafik är värre än en kamera. ...

Vad har nätverkstrafik med telefonsamtal att göra? Nätverkstrafik nämns inte alls i artikeln.

Skrivet av Fextreme_fa:

... är ganska söker på att informationen om mig inte direkt tittas på för nöjes skull eller påtvingar mig reklam för att jag befunnit mig på donken.
Jag hade varit mer orolig om Facebook kunde få informationen, men polisen? -nä

Huvudproblemet i argumentet ligger ju i att det inte är Polisen som samlar in informationen, utan privata aktörer.
Lagstiftarna vill att insamling och sparande ska vara tvingande så att Polisen vid behov ska kunna ta del av det.
Vad informationen också kan användas till, och vilka andra som får tillgång till den genom köp/läckor/stöld är betydligt mer intressant.
Den här typen av information är ju rena guldgruvan om man planerar att mörda eller kidnappa en viss person!

Permalänk

Massövervakning har aldrig stoppat brott i någon märkbar utsträckning i en demokrati. Finns argument att göra för att stoppa brottsligheten i diktaturer genom sträng massövervakning, men där stoppar man också allt annat som frihet innebär.

Det finns redan sätt vi kan sänka brottsligheten med idag, men det är inget man vill nämna i politiken.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för mig själv, men jag lämnar gladeligen över varenda bit information om mig själv till myndigheterna om det kan förhindra att ett enda barn slipper bli utsatt för övergrepp, eller ett enda terrorattentat kan avvärjas.

Faktum är – häng gärna ut mig offentligt, ljug ihop en historia där jag framstår i sämsta dager, förvägra mig billig försäkring på grund av någon hälsorelaterad dålig vana jag har, låt näthatarna göra förnedrande memes, ge mig sparken, scanna min hjärna och publicera mina mörkaste tankar eller hemligheter – om det leder till att det ens finns en chans att förhindra att ett barn råkar illa ut eller att en ynklig terrorist lyckas med sitt attentat. Min integritet väger intet mot detta.

De som säger att övervakning inte går att använda emot allvarliga brott låter som när klimatförnekare sätter fingrarna i öronen och vägrar att erkänna en allt mer överväldigande bevisföring. Jag har varit dogmatiskt emot övervakning, men har tvingats att inse att jag hade fel och att min ståndpunkt inte höll i praktiken. Det vore bra om fler kunde lägga ideologin åt sidan, kanske kunde vi då ha ett samtal om när och under vilka premisser det är bäst att samla in information om medborgare och kunder.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Jag kan bara tala för mig själv, men jag lämnar gladeligen över varenda bit information om mig själv till myndigheterna om det kan förhindra att ett enda barn slipper bli utsatt för övergrepp, eller ett enda terrorattentat kan avvärjas.

Faktum är – häng gärna ut mig offentligt, ljug ihop en historia där jag framstår i sämsta dager, förvägra mig billig försäkring på grund av någon hälsorelaterad dålig vana jag har, låt näthatarna göra förnedrande memes, ge mig sparken, scanna min hjärna och publicera mina mörkaste tankar eller hemligheter – om det leder till att det ens finns en chans att förhindra att ett barn råkar illa ut eller att en ynklig terrorist lyckas med sitt attentat. Min integritet väger intet mot detta.

De som säger att övervakning inte går att använda emot allvarliga brott låter som när klimatförnekare sätter fingrarna i öronen och vägrar att erkänna en allt mer överväldigande bevisföring. Jag har varit dogmatiskt emot övervakning, men har tvingats att inse att jag hade fel och att min ståndpunkt inte höll i praktiken. Det vore bra om fler kunde lägga ideologin åt sidan, kanske kunde vi då ha ett samtal om när och under vilka premisser det är bäst att samla in information om medborgare och kunder.

Bortsett från en olycklig(?) dubbelnegation i första stycket så är jag med på hur du tänker. Problemet är bara att du är för sent ute. Det är inte "när" och "under vilka premisser" som gäller längre, eftersom alla ska övervakas, alltid.

Grova brottslingar som inte VILL åka i finkan planerar inte sina dåd i det öppna över okrypterade kanaler. Således är det bara Svenssons och idioter (som ändå hade snubblat och åkt till sjukhuset istället för att lyckas med sitt dåd) som drabbas. Det är inte på något vis alls rätt väg att gå att logga all trafik på detta viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Bortsett från en olycklig(?) dubbelnegation i första stycket så är jag med på hur du tänker. Problemet är bara att du är för sent ute. Det är inte "när" och "under vilka premisser" som gäller längre, eftersom alla ska övervakas, alltid.

Grova brottslingar som inte VILL åka i finkan planerar inte sina dåd i det öppna över okrypterade kanaler. Således är det bara Svenssons och idioter (som ändå hade snubblat och åkt till sjukhuset istället för att lyckas med sitt dåd) som drabbas. Det är inte på något vis alls rätt väg att gå att logga all trafik på detta viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt, det var en formulering som blev konstig i farten. Jag märkte dessutom nu att en absurd regel från 2015 (?) gör att jag inte kan redigera inlägget.

Det du lyfter upp är ju den klassiska kapplöpningen mellan (exempelvis) skurkar och polisen/rättsvårdande myndigheter. När den ene får nya verktyg tvingar det fram nya verktyg hos den andre, vilket i sin tur gör att den förste återigen måste hitta nya sätt. Vi ser samma fenomen exempelvis när det kommer till lagliga droger. Men ligger det inte i sakens natur att det alltid kommer att finnas de som ligger i framkant och som, så att säga, måste jagas? För mig är det snarare ett argument för att polisen ska få fler verktyg, exempelvis möjlighet att kringgå krypteringen i kommunikationsappar vars utvecklare vägrar att samarbeta med polisen.

Vi hör ju ofta om skurkar som kunnat sättas dit just på grund av övervakning/registrering. Till och med skurkar med expertkunskaper i onlinesäkerhet/anonymitet åker dit, som i tex Silk Road-utredningen. I Europa har säkerhetstjänsternas samarbete kunnat förhindra en mängd terroristattentat just genom övervakning. Fall som Rakhmat Akilov, som ju knappast är något geni utan snarare verkar ha ganska begränsade kognitiva förmågor, vilket för övrigt stämmer väl in på den bild vi fått av IS-anhängare som talanglösa nollor, visar att mer systematisk övervakning hade kunnat rädda liv.

Till sist är jag tveksam till huruvida det är försent, när och under vilka premisser är ju en diskussion som ständigt behöver pågå. I grunden handlar det ju om att stora befogenheter också innebär ett stort ansvar, och vi måste säkerställa ansvarighet (accountability) och bra rutiner för att makten inte ska kunna missbrukas. Det innebär utmaningar, men det är något vi måste klara av om vi vill kunna skydda oss själva från de som vill oss illa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Du har rätt, det var en formulering som blev konstig i farten. Jag märkte dessutom nu att en absurd regel från 2015 (?) gör att jag inte kan redigera inlägget.

Det du lyfter upp är ju den klassiska kapplöpningen mellan (exempelvis) skurkar och polisen/rättsvårdande myndigheter. När den ene får nya verktyg tvingar det fram nya verktyg hos den andre, vilket i sin tur gör att den förste återigen måste hitta nya sätt. Vi ser samma fenomen exempelvis när det kommer till lagliga droger. Men ligger det inte i sakens natur att det alltid kommer att finnas de som ligger i framkant och som, så att säga, måste jagas? För mig är det snarare ett argument för att polisen ska få fler verktyg, exempelvis möjlighet att kringgå krypteringen i kommunikationsappar vars utvecklare vägrar att samarbeta med polisen.

Vi hör ju ofta om skurkar som kunnat sättas dit just på grund av övervakning/registrering. Till och med skurkar med expertkunskaper i onlinesäkerhet/anonymitet åker dit, som i tex Silk Road-utredningen. I Europa har säkerhetstjänsternas samarbete kunnat förhindra en mängd terroristattentat just genom övervakning. Fall som Rakhmat Akilov, som ju knappast är något geni utan snarare verkar ha ganska begränsade kognitiva förmågor, vilket för övrigt stämmer väl in på den bild vi fått av IS-anhängare som talanglösa nollor, visar att mer systematisk övervakning hade kunnat rädda liv.

Till sist är jag tveksam till huruvida det är försent, när och under vilka premisser är ju en diskussion som ständigt behöver pågå. I grunden handlar det ju om att stora befogenheter också innebär ett stort ansvar, och vi måste säkerställa ansvarighet (accountability) och bra rutiner för att makten inte ska kunna missbrukas. Det innebär utmaningar, men det är något vi måste klara av om vi vill kunna skydda oss själva från de som vill oss illa.

Och ansvarstagandet är uteslutet samma sekund som behörigheten ges. FRA blev anmälda på flera punkter redan inom ett år efter att de hade börjat lyssna trafik för att de lagrade data som de inte skulle ha på fel sätt. I helvete heller att jag tror på att det inte händer igen hos någon annan.

Och akhilov var känd. Man hade koll på att han var farlig. Man hade tillochmed tillräckligt på fötterna för att kunna punktbevaka honom. Hur bra gick det? Han drunknade i mängden av annan (oviktig) data. Nä, det är bara maktbegär, skrämselpropaganda och nyfikenhet som gör att folk får för sig att massövervakning kan hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Och ansvarstagandet är uteslutet samma sekund som behörigheten ges. FRA blev anmälda på flera punkter redan inom ett år efter att de hade börjat lyssna trafik för att de lagrade data som de inte skulle ha på fel sätt. I helvete heller att jag tror på att det inte händer igen hos någon annan.

Och akhilov var känd. Man hade koll på att han var farlig. Man hade tillochmed tillräckligt på fötterna för att kunna punktbevaka honom. Hur bra gick det? Han drunknade i mängden av annan (oviktig) data. Nä, det är bara maktbegär, skrämselpropaganda och nyfikenhet som gör att folk får för sig att massövervakning kan hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast anmälningar är ju en sak, hur många fällningar fick dem? Oavsett så är det ju normalt att en myndighet gör övertramp, särskilt i början innan man hunnit få erfarenhet och vägledande domar/uttalanden. Men det är ju ändå värt det, för vad är lite felaktigt lagrad data i jämförelse med det terrorister, pedofiler, eller allmänt kriminella element vill göra mot oss?

Även om jag har förståelse för behovet av integritet kan jag kan ofta känna att övervakningsmotståndare lever lite i en teoretisk värld. De har aldrig sett hur langarens droger trasar sönder en tonårings liv, aldrig sett hur kränkningar i barndomen kan riva upp sår som aldrig läker, och hur obesinnat hat en del förlorade individer känner mot samhället. Jag har delvis sett det. Den mänskliga naturen är inte alltid vacker, men varje förövare har ett mönster och vi vet att har vi tillräckligt med data samt rätt metoder för att hantera den så kan många av dem upptäckas. Inte alla, och ibland triggas varningsklockorna felaktigt, men i grund och botten är det värt det. Brist på integritet trasar inte sönder liv.

Det fanns data kring Akhilovs beteenden, men den användes aldrig på rätt sätt. Lösningen på det är ju inte att stänga ner datainsamling, utan att utveckla ännu bättre metoder för att identifiera potentiella förövare samt eventuellt utöka myndigheternas möjligheter/resurser att följa potentiella hot.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Bortsett från en olycklig(?) dubbelnegation i första stycket så är jag med på hur du tänker. Problemet är bara att du är för sent ute. Det är inte "när" och "under vilka premisser" som gäller längre, eftersom alla ska övervakas, alltid.

Grova brottslingar som inte VILL åka i finkan planerar inte sina dåd i det öppna över okrypterade kanaler. Således är det bara Svenssons och idioter (som ändå hade snubblat och åkt till sjukhuset istället för att lyckas med sitt dåd) som drabbas. Det är inte på något vis alls rätt väg att gå att logga all trafik på detta viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle bli förvånad hur många som kör med okrypterade kanaler bara för att de tror att "ingen kan se dem".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |