Permalänk
Medlem

Lite tips om Unifi inköp

Ska byta bort min Asus n56 router till ett lite mer komplett system

Har idag
Fiber 100/100
Asus N56
2x 8port switchar

ca 20 wifi clienter (mobiler x2, plattor x3, chromecast, laptop, appleTVx2, tv x2, wifi kameror x4, homey)
Bor i tegelhus 1plan+källare. Asus'n klarar av täckningen bra men laggar ihop ibland.
Dock dålig täckning utomhus

Tänkte
Unifi Security Gateway
Unifi Switch 8-60w
Unifi Cloud Key för övervakning??
Unifi AC Lite (har redan en sådan) <- sitter i huset, räcker täckningsmässigt invändigt.

Unifi AP AC (sätta på inglasad altan för att förbättra utomhustäckning) har en som jag kan få beg....
alt Unifi AP AC Pro (utomhus)

Har även en byggnad längre ner på tomten (ca 60m) så en brygglösning dit? rekomendadtioner?

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

Du kan köra controllern på en dator istället för cloudkey, men måste stå igång såklart om du vill övervaka.
Personligen tycker switchen är onödiga pengar, men jag kan lätt gömma injektorerna där de sitter.

Dra en kabel till byggnaden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en liknande lösning. Key är bra att ha, om du inte vill ha controller på konstant.

Titta på mesh ap, så du inte behöver dra kabel utomhus. Mesh ap är också utomhus certifierade.
Om du har fri sikt, så behöver du inte extra antenner.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Json_81: kabel är inte aktuellt tyvärr.

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

tack för alla svar förresten:)

@Json_81: Övervakningen i sig är väl kanske mest en kul sak. Men jag inser ju själv att jag sällan använder den till något vettigt. Har ingen dator som står på på det sättet. Däremot verkar ju det inte vara några problem och köra controller mjukvaran på raspberry pie istället. Så det får bli den lösningen.

Har jag nån nytt med och välja en Unifi switch med POE istället eller går det lika bra med en POE switch av annat märke om jag nu inte väljer och köra poe-injector.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouAsk:

Har jag nån nytt med och välja en Unifi switch med POE istället eller går det lika bra med en POE switch av annat märke om jag nu inte väljer och köra poe-injector.

Var vaken på att det är rätt POE, vet att det diskuterats i andra trådar att ubiquiti använt någon egen variant på vissa AP's.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

POE 802.3 är en IEEE standard, och skall fungera oavsett vilken switch du använder.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

En Unifi-switch integreras ju enkelt med USG och controllern. Dessutom har Unifi lite egen PoE-standard, men kan en annan switch leverera PoE på det sätt som din AP kräver och du kan leva utan integrationen i kontrollern så går det bra. Själv har jag en Edgerouter PoE som jag trodde skulle kunna driva mina Netgear-switchar som har en PoE-ingång, men det gick inte då det inte var samma PoE-standard. Körde APn via Edgeroutern till en början, men efter en liten flytt av nätverkskomponenterna så kör jag numera med injektorn, fungerar precis lika bra, om än en extra pryl som ska ha ett uttag.
På jobb kör vi USG, switch och en AP och det är väldigt enkelt att sätta upp, konfigurera och övervaka via kontrollern.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Personligen tycker switchen är onödiga pengar, men jag kan lätt gömma injektorerna där de sitter.

Kanske ska förtydliga här att jag inte har behov av en managed switch utan kör med vanlig dumswitch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81: Samma för mig , behöver inte heller laststyra osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara olika på olika unifi

POE Unifi

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@YouAsk: Glöm inte bort att köpa en router, om du ska pensionera ASUS:en. Kom på att USG:n är en router.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

alla nya ap från ubnt klarar "vanlig" AF/AT poe. mao alla poe switchar på marknaden funkar.
Dock måste du kolla om den ap du har stödjer detta, ska stå på kartongen. Köper du en ny så klarar den vanlig PoE
annars finns adapter för PoE som gör om AF (vanlig poe) till 24v passiv, dessa går på nån hundring.

routern du har klarar nästan gigabitt, så den kan du behålla. Så vill du vara ekonomisk så kör bara med AP och inget annat. Resten är lulllull som kostar massa onödiga pengar och kommer inte göra nätet snabbare.

Ubnt har också routers med stöd för passiv 24v poe, edgerouter x/sfp samt Edgerouter PoE har stöd för 24v passiv, så du slipper ha en seperat poe switch eller injector.

USG pro är väldigt overkill. Ska du spendera dessa pengar skulle jag hellre köpa deras nya edgerouter 4 eller 6, som är 3-4 ggr snabbare än usg pro.

Permalänk
Medlem

UBNT har kommit med den nya Unifi Nano HD (https://unifi-nanohd.ubnt.com/) som är billigare och mindre men har de funktioner som finns i de dyrare större varianterna har. Dock brukar det ta en stund innan produkterna hittar till Europa.

Om du vill ha en AP som du kan sätta ute (men inte i taket) så passar nog den här bra.
https://www.dustin.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör controller på en Raspberry PI och det fungerar utmärkt. Så jag hade kört på det istället för en cloud key om det nu är så att du har en raspberry liggandes som du inte använder annars..

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver fler switchportar eller vlan stöd så skulle jag nog skippa switchen. Den ger ganska lite för sin kostnad om du redan har switchar och POE injektorer. Men för en switch som kan vlan och poe så är den inte direkt dyr, men att byta ut saker som redan funkar är inte så givande kanske.

Lite samma för USG. Om du inte är missnöjd med din Asus så kan du behålla den om det inte är nått specifikt i USG som du söker.

Utan att ha mer info skulle jag rekommendera dig med att installera den på altanen och sen se vart du saknar wifi. Sen komplimentera med mesh om du inte kan dra kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

alla nya ap från ubnt klarar "vanlig" AF/AT poe. mao alla poe switchar på marknaden funkar.
Dock måste du kolla om den ap du har stödjer detta, ska stå på kartongen. Köper du en ny så klarar den vanlig PoE
annars finns adapter för PoE som gör om AF (vanlig poe) till 24v passiv, dessa går på nån hundring.

routern du har klarar nästan gigabitt, så den kan du behålla. Så vill du vara ekonomisk så kör bara med AP och inget annat. Resten är lulllull som kostar massa onödiga pengar och kommer inte göra nätet snabbare.

Ubnt har också routers med stöd för passiv 24v poe, edgerouter x/sfp samt Edgerouter PoE har stöd för 24v passiv, så du slipper ha en seperat poe switch eller injector.

USG pro är väldigt overkill. Ska du spendera dessa pengar skulle jag hellre köpa deras nya edgerouter 4 eller 6, som är 3-4 ggr snabbare än usg pro.

Jag ska kolla hur den "lite varianten " jag har , vilken POE den har , är iof inget stort problem och köra en injector på den.
Däremot har jag lite kina-wifi kameror som vore smutt och så till trådat och POE (de stöder POE) så de blir lite stabilare än wifi och slipper belasta mer än nödvändigt.

Upplever Asus routern lite "seg" då och då. Det var mycket värre när jag körde wlan+router på bara den. Gjorde stor skillnad när jag körde bara router på den och wifi på Unifi AP'n

Däremot gillar jag lite och ha samma märken på saker, känns ofta som det lirar bättre ihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@YouAsk: Finns noll och inga anledningar att köra allt unifi såvida du inte planerar hundratals med enheter.
Nu när UNMS har kommit ut så har edgerouters samma snajsiga gränsnitt som Unifi, fast du kan fortfarande konfa enheterna utan att vara beroende av en controller.

Controllern måste nästan köras på UPS om det ska vara värt det. CloudKeys är tämligen värdelösa produkter med massa problem. Vi har 25 st deployade och det vore väl bra om det funkade men som jag ser nu är 12 st offline. Om jag åker onsite så är odsen 95% att databasen blivit korrupt och man måste då återställa backupen. Inget problem då allt ofta fortsätter funka, men det tar massa tid och känns så jäkla onödigt om det enda man ville var att forwarda en port på USGn.

Edgerouter kanske inte ser lika glammiga ut som USG i deras produktbilder men tro mig, edgerouter är mycket mer mogen produkt och du förlorar inget på att köra på en sådan. Prestandan, som du verkar vara så mån över, är ljusår bättre i deras Edgerouter 4 än en USG eller tillo med USG Pro.

Vlan är inte heller vidare mycket svårare att hantera i en "normal" switch.

Jag har också varit lite köp-kåt på iden om ett fullt unifi nätverk hemma, men har lagt det på is pga alla erfarenheter på jobbet. I dag kör jag en Edgerouter Lite, en USG-8-60 samt en AP-Pro och en D-link smartswitch. USG-8 ska jag nog försöka sälja bort, för den blir så jäkla varm (man bränner sig nästan på den), till skillnad från en Zyxel PoE switch som inte ens är varm med 2 POE enheter igång.

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag med en USG, Switch 8-60w, Cloud-Key, AP-AC-Lite och UAP-AC-M.
Funkar klockrent. Har cloud-key bara för smidigheten. Kör lite inne med bra täckning (villa på 160m2) och Mesh för täckning på gården.

På klubben har vi USG, Switch 8-60w, Cloud-Key, 2xUAP-AC-Pro. En Pro täcker två byggnader och den andra täcker skjutfältet.

Mycket stabila grejer och hyfsat lätta att sätta upp och hantera.

Som andra säger, du behöver inte USG och Cloud-Key. Speciellt inte Cloud-Key om du inte känner att du vill. Jag har dom för att de är smidiga, går via Switchen på PoE och då behöver jag ingen extra enhet som alltid står på.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouAsk:

Jag ska kolla hur den "lite varianten " jag har , vilken POE den har , är iof inget stort problem och köra en injector på den.
Däremot har jag lite kina-wifi kameror som vore smutt och så till trådat och POE (de stöder POE) så de blir lite stabilare än wifi och slipper belasta mer än nödvändigt.

Upplever Asus routern lite "seg" då och då. Det var mycket värre när jag körde wlan+router på bara den. Gjorde stor skillnad när jag körde bara router på den och wifi på Unifi AP'n

Däremot gillar jag lite och ha samma märken på saker, känns ofta som det lirar bättre ihop.

För all del, det är inte dåliga produkter. Mest att om du inte är missnöjd idag så kommer du troligen inte bli nöjdare med unifi. Notera dock att US-8-60W inte ger 802.3at/POE+/25W utan bara 802.3af/POE/15W om du ska ha andra POE saker på den samt att bara fyra portar är POE.

Jag har en USG, AP AC Pro, US-8-60W, US-8 samt två netgear switchar, var enda är "smart". Funkar fint men det skulle det säkert gjort med andra märken också. Kör kontrollen på en VM som säker får mer än den behöver.

Har inte så avancerad setup, några ssid och några vlan. Jag är nöjd och har inget att klaga på. Den klarar nat44, ipv6, ipv4 portforwad, lite brandvägsregler och lt2p vpn (dock bara ipv4), client isolering på ssid/vlan för iot enheter du vet sånt en "normal sweclockers användare" behöver. Om det är nått speciellt du tänker sätta upp fråga gärna.

Edit:
Ang ditt extra hus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4029203 s
Skulle nog passa fint samt ge lite bättre täckning utomhus