Project Spectrum ( ITX Scratchbygge ) [SPONSRAD]

Permalänk
Medlem

Dude

Holy

shit

!!!!

Galet läcker akryl det där! Vet hur svårt det är att få alla bitar exakt likadana, o sen så blanka. Fruktansvärt vackert

Nu börjar det verkligen bli intressant på allvar Lycka till fortsättningsvis, håll oss uppdaterade!

Permalänk
Proffsmoddare

@eucalyptus: Tackar! Kul att höra att du gillar akrylen, det är riktigt svårt att få lagren exakta så det var därför jag valde att få dom laserskurna.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: THOINKS!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så då jag skulle börja göra hållaren för grafikkortet märkte jag en liten brist i min design av kantviken jag byggde förut, den är liiite för bred/djup för att kunna ta bockningar nära varandra så jag fick modifiera den lite innan jag kunde börja. Efter lite kapande var det dags att börja bocka plåt och iden var att använda de existerade skruvarna som håller ihop lagren även till hållaren och allt fungerade enligt planerna. Efter lite filande och slipande var den klar och det enda som ska göras på den nu är att kasta på lite lack.

Jag började därefter att korrigera mitt misstag på moderkortsplåten genom att göra om hålen i fötterna till slots istället. Nu är det enda som återstår att göra på den lite lackering.

Jag började även att göra klar bottenplåten genom att våtslipa den och tvätta av den med lite isopropanol för att till sist slänga på den ett par lager lack.

Som vanligt om det finns några frågor så är det bara att ställa dom

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så en hel del har hänt sen senast, eftersom DHW 2017 är runt hörnet så har jag jobbat över varje dag efter jobbet med bygget för att få klart det i tid.

Till att börja med har jag lackat hållaren till gpun och bättrat på lite färg på moderkortsplåten samt även kapat skruvarna som håller akrylen så att dom inte sticker ut på baksidan. Jag har också "frostat" strålarna på loggan efter förslag av Justin "Metallicacid" Ohlsen och det vart definitivt bättre.

Efter att jag var klar med det tog jag mig an klistermärket på nätagget som inte riktigt passar in i detta bygge och fortsatte sedan med att börja med startknappen. Jag tog det trasiga moderkortet jag hade som mockup och måttade in längden på kablarna då jag kollat på båda och det såg ut som att kontakterna var på ungefär samma plats (vilket dom inte riktigt var men mer om det senare) och lödde sedan fast kontakterna och sleevade kabeln.

När knappen var klar började jag jobba på fraktlådan igen då jag fortfarande väntade på att lysdiodslisten skulle anlända. Jag har valt att göra lådan rätt simple och fästa sidorna med möbelvinklar och lite trälim. Insidan behöver inte se jättebra ut då jag ändå kommer att klä den med skumgummi så att datorn får en bekväm resa.

(Söndag)
Idag har jag äntligen resten av delarna (väntar endast på pcie-risern jag beställt från Highflow). Jag började med att löst montera bottenlagret på plåten så jag lätt kunde se hur långa bitar jag behövde kapa av listen samt att ha en mall att sätta fast dom mot. Efter att listerna satt på plats började jag med det extremt pilliga jobbet att löda ihop alla fyra lister och det tog lite tid men det blev bra till sist. Efter att de små kablarna var på plats lödde jag fast kontakten som ska till moderkortet på ena ändan av listen och lade de andra lagren uppe på för en testmontering.

Då jag kollat att allt var ok med lagren och kablaget så var det dags att öppna lite komponenter. Då allt var monterat på moderkortsplåten upptäckte jag att jag designat allt så att jag kommer åt den bakre m.2-sloten utan att behöva ta isär allt (självklart var detta med flit och ett aktivt designval av mig...har inget med tur att göra...). Då var vi framme vid sanningens ögonblick, har jag lött som en komplett idiot eller fungerar allt ok ?

Som tur var har jag kopplat allt rätt och allt fungerar felfritt, ta en titt ;D.

https://www.youtube.com/watch?v=Nh2eH-ZzTtI

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

Fk yeah! Epic update

Thx Justin! Yea im very pleased with how it looks

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Mycket vackert

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Mycket vackert

Tackar! Kommer en eller kanske två till updates i veckan. Sen kommer folk kunna se den live på DH

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Hittills ser det grymt bra ut! Ska blir riktigt intressant att de det färdiga bygget.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Hittills ser det grymt bra ut! Ska blir riktigt intressant att de det färdiga bygget.

Tackar! Jo det ska bli riktogt kul att se allas byggen på DH😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket hantverk, riktigt snyggt! Längtar till att få se slutresultatet

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laktos:

Vilket hantverk, riktigt snyggt! Längtar till att få se slutresultatet

Tackar! Kommer du till dh så finns den att se med egna ögon (allt kommer givetvis upp här också). Kommer komma en uppdatering i veckan så stay tuned.😉

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Sista uppdateringen!

Så sen den senaste uppdateringen har projektet blivit färdigställt och har redan varit med på Dreamhack Winter 2017 Case Mod Championship där den blev placerad på tredje plats :D! För er som inte kollat in Sweclockers artikel så har ni den här, https://www.sweclockers.com/nyhet/24858-vinnare-korade-i-drea...

Här kommer då de sista bilderna på projektet där jag monterade ihop allting, fixade kablar, fixade fraktlådan (Jag vet att jag sa att jag skulle göra en fraktlåda i trä och började även med det men vart inte riktigt nöjd med resultatet så jag gick och köpte ett "pelican case" på Jula men valde i alla fall att sätta en liten touch på den med projektets logga) och till slut testade systemet.

I slutändan är jag väldigt nöjd med projektet och belysningen vart precis som jag tänkt mig. Jag skulle slutligen vilja tacka Johan på Corsair igen som fixade ett nätagg till mig samt att jag vill tacka alla här på Sweclockers för era kommentarer och även ett stort tack till alla på Dreamhack som kom fram och visade intresse och snackade en stund.

Om det finns några frågor ang projektet så är det bara att slänga in en kommentar eller skicka ett PM

Nu kommer vi dock till det svåra, vad ska man hitta på härnäst ? ;D

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MetallicAcid:

Love the final photos man!! Awesome result

Thank you!😊

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Kul att få se den live och träffa dig in person... riktigt stiligt bygge

Bra jobbat, riktigt stiligt!

Permalänk
Medlem

Grymt bygge, Fullpott!
Skulle vara snyggt om du fick till en liten mini-vattenkylning på det

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Kul att få se den live och träffa dig in person... riktigt stiligt bygge

Bra jobbat, riktigt stiligt!

Det var riktigt kul att få träffa dig också och mången tack!

Skrivet av Blackie:

Grymt bygge, Fullpott!
Skulle vara snyggt om du fick till en liten mini-vattenkylning på det

Tackar tackar! Första sketchen på bygget var med vattenkylning faktiskt ;D men blev luft denna gång

Skrivet av RandomMaister:

Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt Jobbat!

Snyggt Jobbat!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Bobgöra:

Snyggt Jobbat!

Tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Imponerande bygge verkligen, man blir själv lite sugen på att ge sig i kast med någon egen konstruktion! Hur många timmar beräknar du att du lagt ner på bygget?

Permalänk
Proffsmoddare

@Tinypope: Tackar och det tycker jag att du ska! Sjukt roligt att skapa ett eget chassi från grunden då man kan göra exakt vad man vill. Vill inte veta hur många timmar men hundratals om man räknar skapandet av ritningen ;).

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Har precis laddat upp en video på alla ljuseffekter i chassit så ta en titt ifall ni är intresserad
Asus Aura ljuseffekter

Visa signatur
Permalänk

Följer tråden - fortsätt uppdatera!

Permalänk
Proffsmoddare

@Rickard the Jedi: Tack för intrrssent Rickard men detta projekt är färdigställt 😊. Kommer ställa ut det igen på Birdie den 10e maj så om du kommer delta så är det bara komma över och säga hej. Men om du är intresserad av mina projekt så har jag ett nytt på g här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1510970-spegel-av-fors...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt! Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

@Flöff: Tackar, kul att du gillar den! Kommer du till Birdie nästa vecka kommer du kunna se den live

Visa signatur