Mor köpte Ipad pro + Apple pencil på Apple store, dom glömde ta betalt för pennan, deras "kompromiss" ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Klart man ska göra rätt för sig? De gjorde ett misstag för en produkt ni köpte. Det kan väl inte vara svårare än att skicka pengarna.

Inte fasen vill du bli utan pengar om du säljer något?

Riktigt så enkelt är det ju inte eftersom butiken "inte kan" fakturera utan istället vill att kunden ska överlämna kortdetaljer över telefon (vilket man självklart inte ska göra). Samtidigt så är avståndet till butiken såpass långt att det inte bara är att gå dit och få det överstökat.

Det måste finnas någon slags lösning som gör kunden någorlunda skadelös i det här, även om misstaget är ömsesidigt så är butikens misstag större än kundens.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Klart man ska göra rätt för sig? De gjorde ett misstag för en produkt ni köpte. Det kan väl inte vara svårare än att skicka pengarna.

Inte fasen vill du bli utan pengar om du säljer något?

Läs gärna igenom åtminstonde TS första post innan du försöker svartmåla honom så.. Han försöker inte något annat än att göra rätt för sig.

Skrivet av Gorian:

Jäkla massa paragrafryttare och hävdande här i tråden.
Butiken gjorde en ärlig tabbe, och har (såvitt vi blivit informerade såhär långt) endast påkallat misstaget för kunden och flaggat för att man vill komma fram till en lämplig lösning. Ingen anledning till att slå på en större trumma än så.

On-topic; jag skulle kräva att de skickar en faktura. Tveklöst kan de göra detta, även om det kanske innebär lite intern administration och flyttning av varan mellan olika lagerkonton, men då får de väl göra det då. Det finns inte en chans att de inte har möjlighet att fakturera. Om de vägrar så be om att få bli uppringd av butikschefen.

//Gorian

Det verkar skett ett missförstånd här och i några andra av de senare inläggen.. De som involverat sig i diskussionerna om prisersättning för milkostnader etc. pratar alltså här rent hypotetiskt. Vi vill försöka reda ut vad som faktiskt skulle gälla ifall man hamnade i en sån situation.
I denna specifika situation är det klart som f*n inte TS skall/bör/kommer sätta sig i en bil på sin fritid och köra 30 mil för att lämna tillbaka en jävla penna
Men diskussionerna handlar inte längre om TS behov utan att den intressanta frågan dök upp runt omständigheterna och några här försöker reda ut vad som skulle gälla om man blir "juridiskt tvungen" så att säga.

@Rocklets @anon131444
Det är även här det verkar ske lite missförstånd tror jag. Pixlchasers lägger fram de juridiska svaren på en sån här fråga och sitter givetvis inte och säger att TS skulle utföra denna uppgift för 550kr osv. Han är riktigt duktig på konsumenträtt och förklarar bara vad som skulle gälla inom dessa ramar, och det tycker jag han gör bra.

Samtidigt menar Rocklets givetvis att vi inte är juridiskt bundna att göra det då vi inte gjort fel här. Så klart som fan blir då vår fritids-kostnad värd en summa per timma.. Kanske 250kr/h kanske mer. Vi behöver inte underlag för det då heller tycker jag då vi gör det för någon annans skull på vår egna tid.
Med andra ord tycker jag ni båda har rätt i det ni säger (milersättningspriset kvittar just nu). Men den ena representerar den juridiska sidan av myntet medan den andra representerar ett perspektiv där man ska ta tid från sig själv, kanske sina barn och fru, en helg efter en hårt jobbande vecka.. För att någon annan säger så. Då förstår jag en hög ersättning och håller med.
Jag skulle själv fakturera mig minst 500kr/h för min fritid just nu. Men skulle det krävas att jag gör det annars riskera någon påföljd så klart då blir ju kostnaden troligen 0kr/h.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Index för milersättning är satt till 18.50:-/milen. Var kommer din summa från?
Du använder ordet omkring och det är ett ord man normalt använder när man tyvärr inte har koll på läget alltid.

Jo jag förstår dig att det är problematiskt för kunden. Det är dock ganska grovt att tro att man får den ersättning du skriver för en produkt som kostar 1000-1200:-. Att hyra bil / taxi är inte skäligt. Du kan åka buss t ex, då finns ingen milersättning att trakta.

Det handlar om att konsumenten ska hitta det billigaste alternativet, inte mes komfortablaste. Man kan ju flyga?

Ja du förstår säkert poängen.

Skulle du ta en ledig helg åt att åka buss 15 mil, ta dig till en butik genom gissningsvis att gå eller åka stadsbuss, betala en tusenlapp för en penna, gå/åka stadsbuss till busstationen, vänta på nästa buss och åka buss 15 mil igen (tar gissningsvis ungefär en "hel" dag) utan vettig ersättning, på grund av att en butik missat att ta betalt?

Ge inte något juridiskt svar eller så utan svara bara om du skulle acceptera det eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Skulle du ta en ledig helg åt att åka buss 15 mil, ta dig till en butik genom gissningsvis att gå eller åka stadsbuss, betala en tusenlapp för en penna, gå/åka stadsbuss till busstationen, vänta på nästa buss och åka buss 15 mil igen (tar gissningsvis ungefär en "hel" dag) utan vettig ersättning, på grund av att en butik missat att ta betalt?

Ge inte något juridiskt svar eller så utan svara bara om du skulle acceptera det eller ej.

Nej absolut inte. Jag svarade vad jag tycker bolaget borde göra i några inlägg tidigare.
Jag är en människa precis som ni och har mina dagar upptagna med jobb/familj och inte ens det ska klassificeras på något sätt som en valid anledning. Jag skulle aldrig ha ork att åka tillbaka till ett bolag som inte ens kan slå in streckkoder ordentligt. Kom hit med babsen trådlöst eller ses när vi har vägarna förbi. Alternativt, dra åt helvete. Och jag hade sagt det utan att blinka!

Permalänk
Medlem

Oavsett allt annat, som formuleringen lyder verkar det ju nästan som att de antingen menar att ingen garanti alls gäller, alltsåinte av plattan heller.

Eller att de tagit den lilla missen och bara avser pennan.

Så antinge har de inga problem alls med att bjuda på pennan, eller så har de det och ni har ett massivt garantiproblem. (inte nödvändigt att påpeka att det legalt sett inte funkar så, butiker kan krångla med allt möjligt om de ger sig tusan påt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Klart butiken kan skicka en faktura, de är nog bara slöa eller vet inte hur man gör.

Skulle bett om att få tala med någon chef och sedan förklarat situationen. Sedan förklarat deras val om att skicka en faktura eller visa lite goodwill.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Som sagt TS får prata igen med butiken och de löser det garanterat.

Skrivet av Nima2001:

Pixlchasers lägger fram de juridiska svaren på en sån här fråga och sitter givetvis inte och säger att TS skulle utföra denna uppgift för 550kr osv. Han är riktigt duktig på konsumenträtt och förklarar bara vad som skulle gälla inom dessa ramar, och det tycker jag han gör bra.

'
Problemet med att hänvisa till en viss lagstiftning är att den måste gälla om inte så är den irrelevant. Jag beställer olika tjänster från olika personer och resekostnaden brukar vara runt 30kr/mil + 800kr/h exkl moms. Ibland gör jag ett misstag som glömmer säga till dem ta med något, oj vad det kostar..

Butiken i fråga vill ha en tjänst utförd av TS och tjänster kan kosta mycket pengar. Det är en helt annan femma om iPaden var DOA (dead on arrival) och TS vill få milersättning för att åka tillbaka och byta ut pennan.
Problemet för butiken är superlätt att lösa genom att endast skicka en faktura, är fakturor för teknisk komplicerat för en butik som säljer IT produkter så bör de lägga ner verksamheten.

Och som jag tidigare skrev, butiken kan själv skicka en person från butiken åka 30 mil och tillbaka för att kontant betala om de vill, så får de se vad kostnaden för denna resa blir..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som sagt TS får prata igen med butiken och de löser det garanterat.

'
Problemet med att hänvisa till en viss lagstiftning är att den måste gälla om inte så är den irrelevant. Jag beställer olika tjänster från olika personer och resekostnaden brukar vara runt 30kr/mil + 800kr/h exkl moms. Ibland gör jag ett misstag som glömmer säga till dem ta med något, oj vad det kostar..

Butiken i fråga vill ha en tjänst utförd av TS och tjänster kan kosta mycket pengar. Det är en helt annan femma om iPaden var DOA (dead on arrival) och TS vill få milersättning för att åka tillbaka och byta ut pennan.
Problemet för butiken är superlätt att lösa genom att endast skicka en faktura, är fakturor för teknisk komplicerat för en butik som säljer IT produkter så bör de lägga ner verksamheten.

Och som jag tidigare skrev, butiken kan själv skicka en person från butiken åka 30 mil och tillbaka för att kontant betala om de vill, så får de se vad kostnaden för denna resa blir..

Sorry jag förstår inte vad du vill ha sagt riktigt..
Vad har lagstiftning att göra med vad du beställer för tjänster på ditt jobb..
Det är bättre du citerar nån mer kunnig.. Jag läser bara dessa trådar för jag tycker det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Sorry jag förstår inte vad du vill ha sagt riktigt..
Vad har lagstiftning att göra med vad du beställer för tjänster på ditt jobb..
Det är bättre du citerar nån mer kunnig.. Jag läser bara dessa trådar för jag tycker det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, syftar jag på priset rent generellt för tjänster, både privat och företag.

Butiken har gjort ett fel, de får lösa det på ett smidigt sätt. Ett smidigt sätt kan betyda mycket som faktura, vänta 1 eller 2 månader på att personen har en ärende dit.
Men att tvinga en person åka dit på ren förlust (tid är värt pengar) för ett fel som de har gjort lär de glömma att de kan göra, den statliga reseersättningen och liknande nivåer gäller enbart vid vissa tillfällen. Man kan absolut inte använda dessa om man vill ha någon att utföra en tjänst åt en. Inte ens staten/landstinget/kommuner använder dessa låga resekostnader när de själva fakturerar en för de tjänster som de tvingar en att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet för butiken är superlätt att lösa genom att endast skicka en faktura, är fakturor för teknisk komplicerat för en butik som säljer IT produkter så bör de lägga ner verksamheten.

Nja.. om butiken inte har fakturahantering (vilket nog är nära nog norm idag) så är det ju naturligtvis ett närmast oöverstigligt dilemma för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nja.. om butiken inte har fakturahantering (vilket nog är nära nog norm idag) så är det ju naturligtvis ett närmast oöverstigligt dilemma för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att se hur en butik saknar fakturahantering även i backoffice. De lär få leverantörsfakturor och då finns systemet för att kunna skapa en faktura på ett eller annat sätt. Att det sedan inte är integrerat i kassasystemet är en annan sak men i detta specifika fall tycker jag att man kan kräva en lite större ansträngning från butiken. Att hänvisa till att rutiner för sådant saknas duger inte riktigt...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Från Apple Store:s hemsida..

Citat:

Betalningsalternativ

Apple Store erbjuder följande betalningsmetoder: kontokort och banköverföring.

Om du betalar med kontokort reserverar vi totalbeloppet för beställningen på ditt kontokort när du skickar in din beställning. Om vi inte får godkännande från kortutfärdaren meddelar vi dig om detta, så att du kan välja en annan betalningsmetod. Vi drar beloppet från ditt kort när vi godkänner beställningen. Om du betalar med kontokort måste kortinnehavarens faktureringsadress vara i Sverige. Vi förbehåller oss rätten att kontrollera kortinnehavarens identitet genom att begära tillämplig dokumentation.

Om du betalar via banköverföring får du ett mejl med betalningsanvisningar efter att du har skickat in din beställning. När vi har tagit emot betalningen skickar vi en beställningsbekräftelse där vi anger att betalningen har tagits emot och att din beställning behandlas. När vi har behandlat din beställning och förberett den för leverans skickar vi ett mejl som anger att vi har godkänt din beställning och som även innehåller leveransinformation. Om vi inte har fått din betalning inom 30 dagar efter att du har tagit emot mejlet med betalningsanvisningar annulleras din beställning.

Apple Store kan även erbjuda andra betalningsmetoder. Mer information om betalning finns i avsnittet Betalning och prissättning i onlinehjälpen på http://www.apple.com/se/shop/help/payments.

Alternativet med banköverföring borde ju lösa problemet..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Men alltså köra går ju bort av alla möjliga anledningar. Jag ser två alternativ där alternativ 2 är det smidigaste.

-banköverföring. Dock upp till köparen att ge butiken serienummer på pennan osv.. Lite osmidigt.
-Butiken skickar ut ett paket/brev med spårbar frakt betald. Köparen packar då ner pennan och skickar tillbaka. En ny penna köps sen direkt via apple.

Eller så biter butiken bara i det sura äpplet och lägger ner om de inte har system eller liknande för att göra detta. Men svårt att se att en butikschef inte kan lösa det med frakt..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Men hur gick det nu? Kom ni fram till till en smidig lösning?
Både jag och sambon som via mig följt denna tråd, är bra nyfikna!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Att ge körersättning när det handlar om ärenden inom detaljhandel är ju inte ovanligt, konstigt att Apple inte erbjuder detta vid första kontakt.

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Något köp av pennan har dock inte genomförts, och KKöpL är därmed knappast tillämplig.

jag skulle nog hävda att köp (eller i vart fall avtals ingång) visst har genomförts.

Ett köp av en vara är en sorts avtal (anbud och accept). Avtal kan ingås på ett antal olika sätt. Dels schematiskt rakt enligt Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) men också genom Realhandlande dvs när man gjort uttryck för viljan att ingå avtal genom sitt handlande.

dvs. Att lägga upp en vara vid kassan, genomföra en betalning (även om butiken ändå bara tog betalt för andra varor) och sedan gå ut med sagd vara ur butiken. = avtal ingånget.

Annars är det ju stöld

andra exemepl på realhandlande https://lawline.se/answers/realavtal-och-realhandlande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

jag skulle nog hävda att köp (eller i vart fall avtals ingång) visst har genomförts.

Ett köp av en vara är en sorts avtal (anbud och accept). Avtal kan ingås på ett antal olika sätt. Dels schematiskt rakt enligt Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) men också genom Realhandlande dvs när man gjort uttryck för viljan att ingå avtal genom sitt handlande.

dvs. Att lägga upp en vara vid kassan, genomföra en betalning (även om butiken ändå bara tog betalt för andra varor) och sedan gå ut med sagd vara ur butiken. = avtal ingånget.

Annars är det ju stöld

andra exemepl på realhandlande https://lawline.se/answers/realavtal-och-realhandlande

Jag är inte så säker på att det nödvändigtvis måste vara så. För att avtal ska ha ingåtts så måste kunden rimligtvis uttryckligen ha accepterat priset, någon som normalt görs vid betalning. Men om varan i fråga ej var inkluderad i den "avtalade" summan, så kan den kostnaden inte räknas in i avtalet.

Låt oss säga att kunden trodde att pennan kostade 1200:-, men i själva verket kostade den 12 000:-. Kunden hade då rimligtvis upptäckt sitt misstag när totalsumman kommit upp på kortterminalen och där och då backat ur avtalet. Men om varan aldrig skannades in, och ändå avtal ska anses som ingånget, så kan det bli till konsumentens nackdel. Då skulle man rent teoretiskt kunna sätta detta i system och "lura" kunder genom att ha "otydlig" prissättning men "glömma" att skanna in varan, för att sedan komma med krav om betalning. Nu tror jag inte att så är fallet här, men det är rent teoretiskt ett möjligt scenario om det skulle vara som du säger.

Vidare så krävs det uppsåt för att det ska kunna vara stöld. Om personalen råkar lägga ner en produkt i din påse, som du inte köpt eller ens önskat köpa, så kan det knappast vara stöld...

I fall där en konsument felaktigt fått produkter hemskickade till sig, som man inte beställt, så bör man såklart meddela säljaren att man har mottagit det felskickade godset. Men man behöver inte sätta sig i en bil och åka flera mil för att återlämna det. Det är något som säljaren helt och hållet för ombesörja, utan väsentlig olägenhet för den felaktiga godsmottagaren. Jag anser att det borde vara något liknande här, skicka en faktura eller ombesörj själv att godset återkommer.

Permalänk
Inaktiv

Om nu butikerna saknar tillgång till fakturahantering, borde väl Apples ekonomi avdelning kunna trycka ut en faktura till kunden?

Permalänk
Inaktiv

De får väl skicka ett bud och hämta pennan. Det ska ju inte kosta konsumenten när företaget gör fel. Tänk att KKL finns för att balansera maktförhållandet mellan kund - företag. Vill Apple ha sina pengar så får de lösa det.

Permalänk
Medlem

Istället för att säga vad Apple och trådskaparen borde eller inte borde göra, och vad som är rätt eller fel. Varför inte invänta svar ifrån trådskaparen har kommit fram till? Hen kanske har förhandlat med Apple butiken någon deal som gynnar båda parterna?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

-
Iaf, vi kommer svara dom med lite saker som ni gett tips om här.
Retur, faktura, körersättning, behålla pennan utan garanti, att dom skickar någon hit, eller att dom helt enkelt får vänta tills hon har vägarna förbi där vilket kan dröja.

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Faktiskt glömt bort tråden lite, i samband med att dom tog lite tid på sig att svara.
Det är löst, eller ja. Som jag tolkar det iaf.

Vi skickade ett mail till dom med olika förslag ex.
* Att dom ordnar med någon form av retur
* Att dom ersätter körning så kunde hon komma inom och betala
* Att dom helt enkelt får vänta tills nästa gång mor tar en utflykt till Väla i Helsingborg, vilket som sagt tidigare inte är ofta då hon har en bit att köra. Nu körde hon dit mer eller mindre för just Apple store.

Jag ser att vissa personer här som @Haziza inte bemödat sig att ens läsa ens första posten i tråden, vilket är rätt otroligt. Så tar detta igen.

Vi har redan gett förslag om faktura, detta har Apple store ej möjlighet till.
Deras alternativ var att vi gav dom alla kortuppgifter över telefon, något jag personligen vägrar ge till någon. (Nu var det min mor som hade fått göra detta då hon handlade såklart, men även hon var väldigt skeptisk till det)
Och nej man kan inte skicka pengar i ett kuvert bara sådär till Apple store, om du nu trodde det Haziza.

Iaf, ranting.

Detta svaret gav Apple efter några dagar:
"Hej Marika,

Tack för ditt mail.

Vi har full förståelse för det.

Vi löser situationen med er Apple Pencil. Ni behöver inte tänka på det eller ta er till butiken för att avsluta ärendet. Det är helt och hållet på oss.

Ni är varmt välkomna tillbaka!

Tack,
XXXXXX
Lead

 Apple Store, Väla Centrum, Sweden

Så jag tolkar det iaf som att Apple store i Helsingborg står för deras misstag.
Antagligen eftersom dom inte har någon möjlighet att skicka ut faktura osv.

Så även om deras "svar" i början var rätt i min mening korkade så stod dom iaf för sitt misstag och bjöd på det, så det ska dom iaf ha cred för.

Och till dom få här som sagt att mor gjort något olagligt osv, "ok".

Till alla andra som gett bra råd osv, tackar så mycket och ha en go helg

Permalänk
Medlem

vad bra att det verkar ha löst sig för TS

Skrivet av Blomman90:

Jag är inte så säker på att det nödvändigtvis måste vara så. För att avtal ska ha ingåtts så måste kunden rimligtvis uttryckligen ha accepterat priset, någon som normalt görs vid betalning. Men om varan i fråga ej var inkluderad i den "avtalade" summan, så kan den kostnaden inte räknas in i avtalet.

Låt oss säga att kunden trodde att pennan kostade 1200:-, men i själva verket kostade den 12 000:-. Kunden hade då rimligtvis upptäckt sitt misstag när totalsumman kommit upp på kortterminalen och där och då backat ur avtalet. Men om varan aldrig skannades in, och ändå avtal ska anses som ingånget, så kan det bli till konsumentens nackdel. Då skulle man rent teoretiskt kunna sätta detta i system och "lura" kunder genom att ha "otydlig" prissättning men "glömma" att skanna in varan, för att sedan komma med krav om betalning. Nu tror jag inte att så är fallet här, men det är rent teoretiskt ett möjligt scenario om det skulle vara som du säger.

Vidare så krävs det uppsåt för att det ska kunna vara stöld. Om personalen råkar lägga ner en produkt i din påse, som du inte köpt eller ens önskat köpa, så kan det knappast vara stöld...

nja...

för det första. TS/mor har ju uppenbarligen haft avsikt att köpa pennan. Det är det hela tråden handlar om. Så de har gått in i butiken med avsikt att köpa pennan, och gått ut butiken med pennan. Så uppenbarligen har syftet vara att ingå köpeavtal, och kunden har handlat på så sätt. även butiken även om själva betalningsdelen fallerat.

Gällande dina andra hypotetiska fall så faller det under andra ramar, dels Prisinformationslagen och marknadsföringslagen, som säger att priset ska vara tydligt och anges skriftligt (vissa fall muntligt men det skulle innebär att säljaren faktiskt säger 12000). Dvs om kunden tror att pennan kostade 1200 för att det stod på lappen men i själva verkat så tog butiken betalt 12000 så kan konsumenten så klart häva köpet eller så kan butiken tvingas betala skadestånd .

Permalänk
Medlem

@Nivity: Vad bra att det ordnade sig!

Där fick ju Apple tillbaka lite cred. Det är detta de skulle ha gjort omedelbart så hade de fått ren goodwill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

vad bra att det verkar ha löst sig för TS

nja...

för det första. TS/mor har ju uppenbarligen haft avsikt att köpa pennan. Det är det hela tråden handlar om. Så de har gått in i butiken med avsikt att köpa pennan, och gått ut butiken med pennan. Så uppenbarligen har syftet vara att ingå köpeavtal, och kunden har handlat på så sätt. även butiken även om själva betalningsdelen fallerat.

Gällande dina andra hypotetiska fall så faller det under andra ramar, dels Prisinformationslagen och marknadsföringslagen, som säger att priset ska vara tydligt och anges skriftligt (vissa fall muntligt men det skulle innebär att säljaren faktiskt säger 12000). Dvs om kunden tror att pennan kostade 1200 för att det stod på lappen men i själva verkat så tog butiken betalt 12000 så kan konsumenten så klart häva köpet eller så kan butiken tvingas betala skadestånd .

Man kan ha för avsikt att göra massa saker, men man kan även ändra sig om ens förutsättningarna ändras eller ens antaganden inte stämmer.

Men du menar alltså att konsumenten är skyldig att titta på priset i hyllan. Om konsumenten missat det, och säljaren sedan missar att slå in varan (och därmed uppger en felaktig totalsumma, både muntligt och skriftligt), så är konsumenten fortfarande bunden till köpet?

Jag tycker inte att det känns särskilt troligt. Vilken lagtext baseras dina påståenden på?