Permalänk
Medlem

Vattenkylning i en dator.

Hej jag har funderat en sak nu ganska länge, nämligen när måste man använda vattenkylning i en dator? För att vidare utveckla fråga vid vilken temperatur måste nås för att vattenkylning är ett måste?

Permalänk
Medlem

Finns ingen nivå. Du väljer vattenkylning om du är intresserad av det, högre överklockning, eller hur mycket av en entusiast du är.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Tack

@Weuffelhjaern: Tack så mycket för svar

Permalänk
Avstängd

Man kan få luftkylning lika bra som vanliga AIO vattenkylningar och kan oftast klocka lika mycket men har man en extremt strömhungrig CPU som ska ha extremt hög överklockning så finns det custom vattenkylning som är bättre men är på en annan nivå av oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack

@lord_vasagos: Tack så mycket för svar

Permalänk
Medlem

Jag har en custom vattenkylning, på CPU har jag inte märkt nån jättestor skillnad i temperatur, men på GPU blev det en herrejösses skillnad i temperatur, och inte minst i ljudnivå!

Ska tilläggas att jag byggde custom loop mest för att jag var intresserad och för att ha något roligt att göra!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Tack

@Jejk0b: Tackar för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag har en custom vattenkylning, på CPU har jag inte märkt nån jättestor skillnad i temperatur, men på GPU blev det en herrejösses skillnad i temperatur, och inte minst i ljudnivå!

Ska tilläggas att jag byggde custom loop mest för att jag var intresserad och för att ha något roligt att göra!

Största skillnaden är på GPU ja men även CPU har bra nytta av en custom loop, jag skulle aldrig kunna köra min icke deliddade 7700k i 5.0ghz utan en custom loop utan att vara och nosa på farliga temps.

Men som du säger så byggde jag också mest pga intresset och inte prestandan. Man får väldigt lite för de extrema pengar som en custom loop kostar. Jag är nog uppe på en bit över 10k nu på vattenkylning och andra mods och har ändå kunnat hålla vissa kostnader nere. Kostar att ligga på topp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Största skillnaden är på GPU ja men även CPU har bra nytta av en custom loop, jag skulle aldrig kunna köra min icke deliddade 7700k i 5.0ghz utan en custom loop utan att vara och nosa på farliga temps.

Men som du säger så byggde jag också mest pga intresset och inte prestandan. Man får väldigt lite för de extrema pengar som en custom loop kostar. Jag är nog uppe på en bit över 10k nu på vattenkylning och andra mods och har ändå kunnat hålla vissa kostnader nere. Kostar att ligga på topp

Jo, jag har iofs ingen aning vad jag skulle ligga på med luft nu när jag tänker efter! Körde stock klock innan jag vattenkylde! Jag når ca 85 som max peak i prime95, kanske skulle va ännu högre med luft. (Ej delid på den, eller jo men utan liquid metal xD )

Hehe ja, jag är nog uppe i 6-7k iallafall.. Och mer blir det när man vill gå på hardtube, och jag är dessutom inne på skaffa en res/pump kombo, då jag har dålig plats i mitt chassi xD

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Jo, jag har iofs ingen aning vad jag skulle ligga på med luft nu när jag tänker efter! Körde stock klock innan jag vattenkylde! Jag når ca 85 som max peak i prime95, kanske skulle va ännu högre med luft. (Ej delid på den, eller jo men utan liquid metal xD )

Hehe ja, jag är nog uppe i 6-7k iallafall.. Och mer blir det när man vill gå på hardtube, och jag är dessutom inne på skaffa en res/pump kombo, då jag har dålig plats i mitt chassi xD

Vad jag sett med D15 som är bland dom bättre lyftkylarna så ligger dom flesta runt 4800mhz och en del mot 5ghz med 7700k och brukar inte gå så mycket mer vad man än kastar för kylning på dom utan en delide och är mycket där problemet ligger med dom tråkigt nog men ska man se på det generellt så tycker jag så här

Bra lyftkylare/aio vatten får man en bra oc med och rekommenderas för 98% av dom som kör oc men kan vara så att istället för att köpa en i5 med 1000kr kylare så är det bättre att köpa en i7 med 200kr medium kylare för ungefär samma pengar som presterar bättre med lägre watt sett till prisvärdhet

Custom är mer om man har det värsta av det värsta för annars sett till pengar är det bättre lägga pengar på bättre hårdvara än spendera på custom kyl delar som blir dyrt och är en sak om det är skoj men oftast är det absolut inte värt pengarna med 6000kr eller så för 4 % prestanda men kan absolut även ha riktigt bra ljudnivå som är ett stort +

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Vad jag sett med D15 som är bland dom bättre lyftkylarna så ligger dom flesta runt 4800mhz och en del mot 5ghz med 7700k och brukar inte gå så mycket mer vad man än kastar för kylning på dom utan en delide och är mycket där problemet ligger med dom tråkigt nog men ska man se på det generellt så tycker jag så här

Bra lyftkylare/aio vatten får man en bra oc med och rekommenderas för 98% av dom som kör oc men kan vara så att istället för att köpa en i5 med 1000kr kylare så är det bättre att köpa en i7 med 200kr medium kylare för ungefär samma pengar som presterar bättre med lägre watt sett till prisvärdhet

Custom är mer om man har det värsta av det värsta för annars sett till pengar är det bättre lägga pengar på bättre hårdvara än spendera på custom kyl delar som blir dyrt och är en sak om det är skoj men oftast är det absolut inte värt pengarna med 6000kr eller så för 4 % prestanda men kan absolut även ha riktigt bra ljudnivå som är ett stort +

De är en hög summa vid inköp. Sen kan man köra på kylsystemet i flera år, uppgradera datorn och endast byta ett block. Har själv haft vattenkylning nu i 3 år tror jag. Bytt gpu 1 gång, så de blev ju vattenblock och backplate kostnad till mitt 1080.

Nu är de snart dags och uppgradera cpun, och då blir de ett nytt block till denna.

Men de är ju lite mer underhåll också med costumloop. Tömma systemet på vatten efter 6-12månaders anvädning är ju att rekommendera lite beroende på vad för tillsatser man använder.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

De är en hög summa vid inköp. Sen kan man köra på kylsystemet i flera år, uppgradera datorn och endast byta ett block. Har själv haft vattenkylning nu i 3 år tror jag. Bytt gpu 1 gång, så de blev ju vattenblock och backplate kostnad till mitt 1080.

Nu är de snart dags och uppgradera cpun, och då blir de ett nytt block till denna.

Men de är ju lite mer underhåll också med costumloop. Tömma systemet på vatten efter 6-12månaders anvädning är ju att rekommendera lite beroende på vad för tillsatser man använder.

Det kan man även med en D15 som funkar från 2700k till 8700k och till gpu så kan man sikta msi gaming eller asus strix så får man oftast en hyfsad tyst historia till dator och rengöring till att dom kan läcka så man pajar prylar som inte går under garanti o.s.v kan man lägga till om man ska vara negativ

Men det går att få en tung oc att gå i närmaste passiv ljudnivå som är plus eller att man kan få så låg temp att man kan pressa det lilla extra så är plus och minus som med allt och roligt är det men prisvärd kan man inte kalla dom och ser man på intel cpu så lär man ha delide för att få någon som helst skillnad och amd är lite av en vägg så det är svårt att vinna extra prestanda där med

Vid extrem oc så kan det vara värt det eller om man ska klocka skiten ur en 79xx cpu eller liknande scenario där tdp blir extrem men annars har jag svårt att motivera köp av custom loop förutom att det kan vara roligt då man annars kan få nära lika bra dator alla kategorier med vanlig kylning som en d15 och gpu med bra kylning

Nu låter jag negativ men gillar dom faktiskt men är svårt att motivera priset för dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om vi håller oss till AIO kylare mot vanliga luftkylare så presterar de som sagt väldigt snarlikt med ett marginellt övertag till AIO kylare som inte gör de värda pengarna anser jag.
Man får också ytterligare en komponent i systemet som för eller senare kommer att fallera och den brukar oftast då inte går att byta ut, jepp alla vet redan PUMPEN!

Det man dock får som jag personligen tycker är det absolut bästa med just AIO kylare och anledningen att jag använder Corsair 110i GTX till min cpu och ett 1080ti hybrid med AIO kylare är att värmen som genereras dumpas utanför chassiet. Det gör att man kan köra fläktar mycket lugnare utan att behöva vara livrädd för extremt höga chassitemperaturer i mindre chassin och på så sätt få väldigt effektiv kylning till alla komponenter.

Självklart har jag flera gånger funderat på en ny customloop men minnena från min iofsig över 14år gamla loop med allt vad under håll och vätskebyte lite då och då gör sig fortfarande påmind för mig. Ja orkar helt enkelt inte med det och då är AIO kylning en bra tradeoff..

Permalänk
Inaktiv

När du ska köra med konstant hög belastning under flera timmar på överklockad cpu och grafikkort och du samtidigt vill ha en tyst och välkyld dator, här är det custom vattenkylning som gäller. Men billigaste alternativet är att köra med luftkylning och ha datorn i en ljudisolerad kammare eller i ett annat rum om man har den möjligheten där fläktarna kan vråla hur högt dom vill utan att det stör någon.