DAS med miniSAS. Kommer detta fungera som jag tänkt mig?

Permalänk
Medlem

DAS med miniSAS. Kommer detta fungera som jag tänkt mig?

Överväger att bygga mig en whitebox DAS kopplat med miniSAS. Vad jag vill åstadkomma är att kunna komma åt alla individuella diskar i DAS:en från den dator DAS:en är kopplad till. Med risk för att jag kan ha misstolkat vissa funktioner tänkte jag bara kolla med SweC om ni tror att detta kommer fungera eller ej.

Har tänkt mig följande setup:
LSI 9200-8e med 2st SFF-8088-uttag ->
-> SFF-8088 ha-ha kabel ->
-> 2st SFF-8088 hona till 2st SFF-8087 hona adapter ->
-> 1st SFF-8087 till 4st SATA breakout-kabel

HBA:t kommer vara flashat till IT mode. Har redan förstått att breakout-kabeln måste vara av varianten "crossover/forward breakout".

Det jag funderar mest över är om 8088 till 8087-adaptern kommer fungera som jag tänkt mig. http://www.delock.de/produkte/G_62658/merkmale.html?setLangua... är den jag kollat på.

Tack på förhand!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Funkar kommer det göra. Tänk även på att du kan behöva inkludera elstyrning för jboden

Permalänk
Medlem

@aluser: Tack för svar, då var jag inte helt ute och cyklade. En Supermicro CSE-PTJBOD-CB2 ligger redan på inköpslistan, tänker att den är mitt minsta bekymmer att få ordning på.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Noterade att delock:en till skillnad från flera av konkurrenterna har en pc-slot anslutning men den verkar dock inte ha några kopplingar och det borde inte finnas någon aktiv elektronik på kortet.

Permalänk
Medlem

Har själv gått i samma tankar. Vad ska du köra för chassi/diskhylla till alla diskarna?

En sak att tänka på dock när man går från kort -> extern -> intern breakout är att hålla kabellängderna till det absolut minsta man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Noterade att delock:en till skillnad från flera av konkurrenterna har en pc-slot anslutning men den verkar dock inte ha några kopplingar och det borde inte finnas någon aktiv elektronik på kortet.

Den lilla detaljen hade jag helt missat. Kan det vara för stabilitet?

Skrivet av dozix:

Har själv gått i samma tankar. Vad ska du köra för chassi/diskhylla till alla diskarna?

En sak att tänka på dock när man går från kort -> extern -> intern breakout är att hålla kabellängderna till det absolut minsta man kan.

Rackchassin är inget alternativ för mig, så är väldigt nischad i mitt sökande. Hellre "två små burkar än en stor" har varit mitt resonemang. Finns en hel del bra på pc-pitstop.com typ denna men bara frakten går på nästan lika mycket som hela chassit.

Har även försökt hitta europeiska återförsäljare av "dvd-duplicator"-chassin som har 6+ 5.25"-fack typ denna, men 5in3/4in3 hotswap cages är inte billiga dom heller och då saknas det fortfarande många delar.

I brist på bättre alternativ lutar det åt Silverstone DS380 trots att den är långt ifrån perfekt. Norcos ITX-S8 är inte helt dum med SFF-8088-uttag, men TFX-nätagg + fraktkostnad + tull gör att den går bort.

Kabellängder har jag inte haft en minsta tanke på. Max 10m verkar vara gälla för SAS-kablar och jag tänker hålla mig till 2-3m. Av de breakout-kablar jag sett är de sällan längre än 70cm.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Den lilla detaljen hade jag helt missat. Kan det vara för stabilitet?

Rackchassin är inget alternativ för mig, så är väldigt nischad i mitt sökande. Hellre "två små burkar än en stor" har varit mitt resonemang. Finns en hel del bra på pc-pitstop.com typ denna men bara frakten går på nästan lika mycket som hela chassit.

Har även försökt hitta europeiska återförsäljare av "dvd-duplicator"-chassin som har 6+ 5.25"-fack typ denna, men 5in3/4in3 hotswap cages är inte billiga dom heller och då saknas det fortfarande många delar.

I brist på bättre alternativ lutar det åt Silverstone DS380 trots att den är långt ifrån perfekt. Norcos ITX-S8 är inte helt dum med SFF-8088-uttag, men TFX-nätagg + fraktkostnad + tull gör att den går bort.

Kabellängder har jag inte haft en minsta tanke på. Max 10m verkar vara gälla för SAS-kablar och jag tänker hålla mig till 2-3m. Av de breakout-kablar jag sett är de sällan längre än 70cm.

Baserat på den något suddiga bilden så tror jag flärpen enbart är för monteringsstabilitet

Du kan ju alltid ställa frågan om norco chassit till folket på www.servercase.co.uk för dom tar ju in norco:s rackchassin och deras lila desktopchassi