Något sätt tömma en micro sd kort?

Permalänk
Medlem

Något sätt tömma en micro sd kort?

Jag har en skadad sd kort där vissa filer går inte läsas ens med återställningsprogram och andra filer går läsa av helt normalt utan speciella program men går ej radera från kortet.

Är enda alternativet fysiskt förstöra kortet?

Fast då lär jag nog inte få en ny på garantin....

Därav frågar jag om nån vet nåt annat sätt, behöver inte vara så avancerat men att man åtminstone skulle få att filerna ej dyker upp via vanliga filhanteraren.

Jag har försökt formatera i Windows och Linux.
Bara kommer error.

Lyckades i Ubuntu flytta filerna från kortet och kortet verkade tomt men mountar jag kortet på nytt finns filerna kvar där.

Försökte i Ubuntus Gparted program radera partitionen, men gick inte....

Har som sagt garanti kvar på kortet och vill utnyttja den då det dåligt att sd kortet dör efter så kort stund, men samtidigt vill jag inte att vem som helst på enkelt sätt kan läsa av filerna.

Permalänk
Medlem

enklast möjligt i linux är dd if=/dev/zero of=/sdkortet
kan vara värt att köra en rescuevariant av dd (ddrescue eller dd_rescue) för att hantera trasiga sektorrer

Se till att filsystemet inte är monterat.

Permalänk

du har inte en knapp på kortet för att skrivskydda det? isf kolla så du helt enkelt inte råkat sätta på skrivskyddet.

brukar visserligen bara va SD som har denna knapp men ditt kanske har den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Jag har en skadad sd kort där vissa filer går inte läsas ens med återställningsprogram och andra filer går läsa av helt normalt utan speciella program men går ej radera från kortet.

Är enda alternativet fysiskt förstöra kortet?

Fast då lär jag nog inte få en ny på garantin....

Därav frågar jag om nån vet nåt annat sätt, behöver inte vara så avancerat men att man åtminstone skulle få att filerna ej dyker upp via vanliga filhanteraren.

Jag har försökt formatera i Windows och Linux.
Bara kommer error.

Lyckades i Ubuntu flytta filerna från kortet och kortet verkade tomt men mountar jag kortet på nytt finns filerna kvar där.

Försökte i Ubuntus Gparted program radera partitionen, men gick inte....

Har som sagt garanti kvar på kortet och vill utnyttja den då det dåligt att sd kortet dör efter så kort stund, men samtidigt vill jag inte att vem som helst på enkelt sätt kan läsa av filerna.

Filerna syns säkert bara för att FAT säger att dom skall vara där.
Datan kan vara borta men det ser OK ut tills man försöker läsa den.

Testat om https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ kan rensa kortet ?

Permalänk
Medlem

prova först med sd-formater i inlägget innan

Har kortet gått i skrivskydd för att NAND-flashen är så dålig, så kan du inte göra ett skit för att radera, ja om du inte hittar kinesiska mjukvaror där man kan göra 32GB kort av 8GB-kort genom att hacka om kontrollern då...

Kort sagt du får bestämma om bilderna är så oskyldiga att det tål att andra ser dem och du kan kräva garanti. - annars förstöra denna SD fysiskt.

Vilken märke/modell är det ? är det lågpris SD så är det bara att ta förlusten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du har inte en knapp på kortet för att skrivskydda det? isf kolla så du helt enkelt inte råkat sätta på skrivskyddet.

brukar visserligen bara va SD som har denna knapp men ditt kanske har den.

Någon skrivskydd har den ej!

Men för säkerhetsskull så satte jag skrivskydd på i adaptern då säger datorn direkt om skrivskydd.
Tänkte ifall det fel i adaptern.
Har även kör kortet i en usb läsare, så kan inte vara adaptern heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

enklast möjligt i linux är dd if=/dev/zero of=/sdkortet
kan vara värt att köra en rescuevariant av dd (ddrescue eller dd_rescue) för att hantera trasiga sektorrer

Se till att filsystemet inte är monterat.

dd if=/dev/zero of=/mmcblk0p1
dd: failed to open '/mmcblk0p1': Permission denied

Skrivet av Svensktiger:

Filerna syns säkert bara för att FAT säger att dom skall vara där.
Datan kan vara borta men det ser OK ut tills man försöker läsa den.

Testat om https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ kan rensa kortet ?

Formatting complete!
Men filerna finns kvar där.

Skrivet av xxargs:

prova först med sd-formater i inlägget innan

Har kortet gått i skrivskydd för att NAND-flashen är så dålig, så kan du inte göra ett skit för att radera, ja om du inte hittar kinesiska mjukvaror där man kan göra 32GB kort av 8GB-kort genom att hacka om kontrollern då...

Kort sagt du får bestämma om bilderna är så oskyldiga att det tål att andra ser dem och du kan kräva garanti. - annars förstöra denna SD fysiskt.

Vilken märke/modell är det ? är det lågpris SD så är det bara att ta förlusten...

Det är Sandisk Ultra micro sd XC1 på 64GB.

Ingen större förlust pengamässigt, men irriterande och tycker sandisc får ersätta sitt skit.

Köpte kortet antingen från CDON eller en fysisk affär i Finland, tror det var den första men har ett kvitto kvar till finska butiken och antar det är lättaste vägen gå.
Vet att CDON sålde några kort riktigt billigt om det var denna kommer jag ej ihåg som sagt. Känns ändå konstigt att en svensk webbhandel skulle sälja piratsaker? och finnarna ge 2års garanti på piratversion?

Har nu införskaffat flera Toshiba som det sägs att det är 5 års garanti och från en fysisk Elgiganten butik som upphörde trots det och rabatt på 75% fick jag betala 200kr styck. Så man får väl vad man betalar.

Köper aldrig minneskort direkt från Kina då dom 99% säkerhet är fake.
Been there men med usb minne och det var flera år sedan.
Men tydligen ska man även akta sig för kort som kostar ca 200-300kr i ordinarie pris.

Permalänk
Medlem

Snacka med butiken, säg som det är att du har ett defekt minneskort fast med känslig data på som inte går att radera. Fråga dem om det räcker med fotobevis på att du äger artikeln med dagens datum samt namn, eventuell skärmdump på vad som händer när du försöker formatera/ta bort partitionen på kortet, samt giltigt inköpskvitto för dem att skicka ut ett nytt till dig utan att behöva få in det defekta.

Edit: Jag menar, ingen butik kommer skicka vidare ett defekt sd-kort till tillverkaren ändå

Permalänk
Medlem

Skrivskyddsflärpen slår om en kontakt inne i SD-läsaren när SD-brickan är instoppad - det är inget som påverkar själva SD-brickan elektriskt.

Denna 'skrivskydd' ger bara en bit i ett register och är också något som kan förbigås av (elaka) program och är inget fysiskt skydd som att bryta strömmen till någon skrivpinne, som det var på klassiska media som floppydiskar där man helt enkelt bröt strömslingan för skrivhuvudet...

Så det första är att prova någon annan SD-läsare (de flesta laptoppar har sådant i sig) ifall denna kontakt i din nuvarande läsare kanske är böjd och spårar fel och kanske går på plasthöljet istället för flärpen och hamnar i skrivskydds-mode oavsett

ytterligare saker är att kontrollera att det inte är skräp och annan fick-ludd som är inpressat i läsaren och gör att omkopplaren hålls intryckt hela tiden inne i skåran i läsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Snacka med butiken, säg som det är att du har ett defekt minneskort fast med känslig data på som inte går att radera. Fråga dem om det räcker med fotobevis på att du äger artikeln med dagens datum samt namn, eventuell skärmdump på vad som händer när du försöker formatera/ta bort partitionen på kortet, samt giltigt inköpskvitto för dem att skicka ut ett nytt till dig utan att behöva få in det defekta.

Edit: Jag menar, ingen butik kommer skicka vidare ett defekt sd-kort till tillverkaren ändå

Ja jag får göra så, är inget superfarligt på kortet heller.
En textfil dock med lösenord till olika wifi nätverk, men öppnade filen och det blev stort sett bara rappa kalja antar filen säpass skadad

Det som jag egentligen oroar mig mest är när kortet går på ett annat korts garanti att dom inte börjar härja om det.
Är ju samma fabrikat, men det lustigt när det på kvittot står sandisc ersätter.
Dock borde det ju inte vara nån kinakopia och sandisc kanske skiter i varfirån kortet köpts.

Är som sagt lite osäker varifrån jag köpte kortet.

Men som sagt troligtvis är det väl så att dom slänger kortet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skrivskyddsflärpen slår om en kontakt inne i SD-läsaren när SD-brickan är instoppad - det är inget som påverkar själva SD-brickan elektriskt.

Denna 'skrivskydd' ger bara en bit i ett register och är också något som kan förbigås av (elaka) program och är inget fysiskt skydd som att bryta strömmen till någon skrivpinne, som det var på klassiska media som floppydiskar där man helt enkelt bröt strömslingan för skrivhuvudet...

Så det första är att prova någon annan SD-läsare (de flesta laptoppar har sådant i sig) ifall denna kontakt i din nuvarande läsare kanske är böjd och spårar fel och kanske går på plasthöljet istället för flärpen och hamnar i skrivskydds-mode oavsett

ytterligare saker är att kontrollera att det inte är skräp och annan fick-ludd som är inpressat i läsaren och gör att omkopplaren hålls intryckt hela tiden inne i skåran i läsaren

Kortet har varit i Samsung J5.
Lenovo Thinkpad interna läsare.
Hp dator interna läsare
I 2 olika adapters.
På en extern usb minneskortsläsare.

Det som dock skilt åt sig att i datorn kunde jag rädda några filer som var helt oåtkomliga med mobilen.

Är glad jag har backup på det mesta, men man kanske ska börja kryptera korten ifall sånt här händer i framtiden att information delvis stannar kvar på diskar som ska gå på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Snacka med butiken, säg som det är att du har ett defekt minneskort fast med känslig data på som inte går att radera. Fråga dem om det räcker med fotobevis på att du äger artikeln med dagens datum samt namn, eventuell skärmdump på vad som händer när du försöker formatera/ta bort partitionen på kortet, samt giltigt inköpskvitto för dem att skicka ut ett nytt till dig utan att behöva få in det defekta.

Edit: Jag menar, ingen butik kommer skicka vidare ett defekt sd-kort till tillverkaren ändå

Jag gjorde som du sade.

Jag tog med kortet till butiken sade som det var att kortet är helt låst.

Dom ville inte ens se om kortet fungerade eller ej fick behålla det defekta kortet och fick ett nytt kort!

Men man ska kanske härefter kryptera allt är nog inte alla butiker som går med så här enkelt.
Blir nog speciellt svårt om man köper sånt här online och har känslig data.

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Skönt att det löste sig.

Butiker brukar väldigt sällan vara struliga med garanti på minneskort, men man vet aldrig