Jag uppskattar verkligen din ihärdighet:-), och jag förstår att jag som ny här måste betraktas som "mindre vetande" tills motsatsen har bevisats, men tyvärr tror jag du är inne på helt fel spår - problemet är inte med accesspunktens konfig eller anslutning utan med Telia-routern. Det går utmärkt att ansluta till accesspunkten om den inte är kopplad till Telians LAN, och jag har haft samma ssid sen "stenåldern" när wrt54gl var ny och avancerad. Och som sagt, i de inledande testerna så provade jag att byta ssid på accesspunkten (fortfarande utan "konstiga" tecken).
Jag tar beskrivningen av testen som för mig helt avgörande pekar på Telian som problemet en gång till, med lite mera detalj: jag slår av både WiFi och DHCP på Telian, men slår på DMZ. På DMZ-porten kopplar jag in mitt "gamla" nät, med ASUS'en som router och Linksys'en som accesspunkt. Funkar helt perfekt, klienter kan koppla upp sig mot antingen ASUS eller Linksys (och komma ut på Internet) utan några som helst problem.
Så gör jag en enda sak: kopplar en av Telian's LAN-portar till en av LAN-portarna på ASUS'en - och då slutar WiFi väsentligen att funka på både ASUS och Linksys. Klienter försöker koppla upp, men "avvisas" i handskakningen, som i wpa_supplicant-loggen jag visade. Kopplar jag bort Telian så funkar det genast igen. Så Telian "gör nåt" som får detta att inträffa - det behöver inte nödvändigtvis vara nåt "fel", utan kan som sagt vara nåt som min Tomato inte "är med på" fast den "borde" vara det. Min fråga var alltså om det var någon här som hade nån idé om vad det kunde vara som Telian "gör", som orsakar detta.
Jag kan köra tcpdump på såväl ASUS som Linksys, med eller utan Telian inkopplad, men ser inget som verkar relevant där - men vet föralldel inte heller exakt vad jag ska titta efter. Det är *mycket* UDP-trafik när Telian är inkopplad, antar att det är relaterat till IP-TV som nu går på samma LAN som Internet (med tidigare setup splittades den bort före routern) - men det borde väl absolut inte vara relevant...