Permalänk

Technicolor TG799vac Xtream

Ringde min bredbandsoperatör (Ownit) eftersom jag tycker att min router fungerar dåligt. Blev erbjuden en Technicolor TG799vac Xtream för 799 kr (min förening har avtalat att de inte står för hårdvara).

I nuläget kör jag min gamla Ownit-router/tjänstedelare (en Inteno som tydligen slutade tillverkas innan huset jag bor i byggdes!) trådat till en accesspunkt (Asus RT-N56U) som ger wifi. Måste ha Ownit-router för att IPTV ska funka, men i dagsläget klarar Intenon inte av flera anslutningar på ett bra sätt och ger mig dessutom bara ca 50mbit av utlovade 100/100 trådat.

Är det värt att lägga 800 kr för att få AC-standard på wifi (hivar då Asus-routern) samt eventuellt strulfriare och snabbare uppkoppling? Technicolor TG799vac Xtream verkar ha fått rätt bra kritik i ett enklare test jag läste.

Alternativet är att skaffa en vanlig AC-router och använda som accesspunkt som eventuellt är snabbare och bättre, men har då fortfarande flaskhalsen kvar i form av den uråldriga tjänstedelaren.

Någon som har erfarenhet av Technicolor TG799vac Xtream?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hmm säker på att du är bunden till technicolor för iptv? Jag slängde iväg routern jag fick av BBB och fick igång iptv på min asus AC68U.

Permalänk

@Jay-Jay: Är inte helt säker, men det verkar av andra trådar jag läst här att det inte går att få IPTV:n att fungera med Ownit om man kör egen router.
Det var även den infon jag fick av kundtjänst, men det är ju en något partisk källa

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Lite sent svar kanske. Men jag har Comhem, kör absolut inte technicolor som medföljer. kör Asus näst värsta router. Och med lite inställningar kan man få den att skicka IP-TV. Men det är comhem...

För övrigt skall vår BRF anslutas till Ownit 1000/1000 och jag undrar då om 799 Xtream är bättre än Asus AC68U är bättre? Man vill ju ha något som kan skyffla datan, även om jag praktiskt nog i dagsläget aldrig kommer använda 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av Trollskogen:

Lite sent svar kanske. Men jag har Comhem, kör absolut inte technicolor som medföljer. kör Asus näst värsta router. Och med lite inställningar kan man få den att skicka IP-TV. Men det är comhem...

För övrigt skall vår BRF anslutas till Ownit 1000/1000 och jag undrar då om 799 Xtream är bättre än Asus AC68U är bättre? Man vill ju ha något som kan skyffla datan, även om jag praktiskt nog i dagsläget aldrig kommer använda 1000/1000.

Har snackat med Ownit, det ska gå att få IPTV via en annan router. Allt som krävs är att man kan tagga VLAN. Detta går med många Asus-routrar i alla fall (dock inte min gamla trotjänare RT-56U) och ska inte vara särskilt svårt. Skulle tro att din AC68U är bättre/stabilare än Ownits Technicolor-alternativ.

Jag ska nog skaffa en AC66U eller liknande under mellandagsrean. Den kostade lika mycket (800kr) under BF.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Mor och far fick en TG799 VAC genom telia när dem skaffade fiber istället för ADSL.

Mer eller mindre det värsta skräp jag använt.
Det gick inte att göra portforward till IPadresser utan man var tvungen att välja vilken enhet det skulle gå till, att den sedan inte hittade hälften av enheterna jag hade gjorde inte saken bättre.

Det gick inte att byta SSID på wifi varken 5 eller 2.4 GHZ.

Det tog 10-15 sec från det att du klickade på en "ikon" i menyn tills det att du faktiskt kom fram till den sidan.

Ringde upp Telia och hörde om dem faktiskt var allvarliga, om jag fått någon enhet med tidig alpha firmware eller defekt enhet.

Efter att dom hoppat in och kollat och deklarerat att "allt var i sin ordning" förutom SSID namnen där en buggrapport skulle göras bytte jag prompt tillbaka till den TG799V2 dem hade innan och TG799VACen har sedan dess ruttnat i en låda.

Detta dock med telias firmware på enheten.

När jag sedan flyttade och en en gång var tvungen att ha telia som ISP så kunde man inte välja bort routern. Jag förklarade att jag hade en vettig brandvägg och att det inte var någon idé att skicka ut en så fick jag rådet att låta den ligga på posten tills den åkte tillbaka.

Telia bokstavligt talat tvingar på dig skräpet, det går inte att säga nej. Du får inte valuta för pengarna om du får den gratis, att offerera en kund den för 799 övergår mitt förstånd.

VLAN taggande är lite krångligt om du inte förstår hur det fungerar, har dock hört att Asus har någon plug and play funktion man kan aktivera, annars så heter protokollet IEEE 802.1Q om du behöver läsa på mer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

TG799 VAC rant

Tror du hade en defect isf, för mina föräldrar har en sådan från Telia och jag kan göra allt du säger att du inte kunde

Men det är klart, det finns alltid exempel som är dåliga. Föräldrarnas fungerar klanderfritt till precis allt jag har provat med den så för deras skull är det bara bra att det följer med en burk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Hur står den sig mot ex RT68U eller någon annan Asus-rpouter i 2000:-klassen?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte att köpa den routern!

Jag har den här hemma och har fått den genom BBB.
Har fått problem med att logga in på den genom webbläsare. Det står att jag inte är på en säker sida. Att certifikatet inte är giltigt. Och att jag inte ska skriva lösenord och logga in på något på den sidan.
Om jag ska ställa in routern så måste jag logga in!
Har bett om hjälp, både hos BBB och Technicolor. BBB vet inte vad felet är och kan inte hjälpa mig och Technicolor svarar inte alls!
Skitkassa båda två! Så nu står jag här med en urdålig support och en router som jag inte kan logga in på utan att vara nervös för att någon ska se mina inloggningsuppgifter och ändra mina inställningar för att kunna surfa genom min uppkoppling! Och ingen vill/har kunskap om hur jag ska gå till väga, Det var anledningen till att jag skapat ett konto här idag för att försöka få hjälp med mitt problem! Om det är någon som har lösning på mitt problem!

Tack för att jag får vara med här!
Classe

Permalänk
Medlem
Skrivet av clasri:

Jag har den här hemma och har fått den genom BBB.
Har fått problem med att logga in på den genom webbläsare. Det står att jag inte är på en säker sida. Att certifikatet inte är giltigt. Och att jag inte ska skriva lösenord och logga in på något på den sidan.
Om jag ska ställa in routern så måste jag logga in!
Har bett om hjälp, både hos BBB och Technicolor. BBB vet inte vad felet är och kan inte hjälpa mig och Technicolor svarar inte alls!
Skitkassa båda två! Så nu står jag här med en urdålig support och en router som jag inte kan logga in på utan att vara nervös för att någon ska se mina inloggningsuppgifter och ändra mina inställningar för att kunna surfa genom min uppkoppling! Och ingen vill/har kunskap om hur jag ska gå till väga, Det var anledningen till att jag skapat ett konto här idag för att försöka få hjälp med mitt problem! Om det är någon som har lösning på mitt problem!

Tack för att jag får vara med här!
Classe

Välkommen Classe, Jag skulle tipsa om att göra en egen tråd så kommer du få betydligt mer hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clasri:

Jag har den här hemma och har fått den genom BBB.
Har fått problem med att logga in på den genom webbläsare. Det står att jag inte är på en säker sida. Att certifikatet inte är giltigt. Och att jag inte ska skriva lösenord och logga in på något på den sidan.
Om jag ska ställa in routern så måste jag logga in!
Har bett om hjälp, både hos BBB och Technicolor. BBB vet inte vad felet är och kan inte hjälpa mig och Technicolor svarar inte alls!
Skitkassa båda två! Så nu står jag här med en urdålig support och en router som jag inte kan logga in på utan att vara nervös för att någon ska se mina inloggningsuppgifter och ändra mina inställningar för att kunna surfa genom min uppkoppling! Och ingen vill/har kunskap om hur jag ska gå till väga, Det var anledningen till att jag skapat ett konto här idag för att försöka få hjälp med mitt problem! Om det är någon som har lösning på mitt problem!

Tack för att jag får vara med här!
Classe

Bara du och supporten kan komma åt din router. Du finner instruktioner på undersidan. Anslut mot det ipt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av clasri:

Jag har den här hemma och har fått den genom BBB.
Har fått problem med att logga in på den genom webbläsare. Det står att jag inte är på en säker sida. Att certifikatet inte är giltigt. Och att jag inte ska skriva lösenord och logga in på något på den sidan.
Om jag ska ställa in routern så måste jag logga in!
Har bett om hjälp, både hos BBB och Technicolor. BBB vet inte vad felet är och kan inte hjälpa mig och Technicolor svarar inte alls!
Skitkassa båda två! Så nu står jag här med en urdålig support och en router som jag inte kan logga in på utan att vara nervös för att någon ska se mina inloggningsuppgifter och ändra mina inställningar för att kunna surfa genom min uppkoppling! Och ingen vill/har kunskap om hur jag ska gå till väga, Det var anledningen till att jag skapat ett konto här idag för att försöka få hjälp med mitt problem! Om det är någon som har lösning på mitt problem!

Tack för att jag får vara med här!
Classe

Du har ett alternativ att hoppa vidare i botten av webläsaren , certet är inte regnat hos Google därför får du det där felmeddelandet bara att gå vidare så går det alldeles utmärkt att logga in

Permalänk
Medlem

Visar sig att morsan min har tecknat upp sig hos BBB och får hem denna dynga inom kort...
Har det åtgärdat alla buggar och sånt folk har skrivit om eller hur är det?

Hon kommer även ha IP-TV, men jag vill in i det längsta undvika att köra deras prylar med alla säkerhetshål och att de ska kunna logga in bara sådär och att du som ägare inte är ägare och kan inte göra de inställningar som behövs.

Permalänk
Medlem

Det finns ju två olika TG799vac, TG799vac och TG799vacXtream. De har olika utseende. Den enklare har svart ovansida medan Extreme är helvit. Extreme har fler antenner på 5 GHz och har två USB3 ingångar mot två USB2 på den enklare. Kanske bra att notera vilken av de två man pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonnrol:

Det finns ju två olika TG799vac, TG799vac och TG799vacXtream. De har olika utseende. Den enklare har svart ovansida medan Extreme är helvit. Extreme har fler antenner på 5 GHz och har två USB3 ingångar mot två USB2 på den enklare. Kanske bra att notera vilken av de två man pratar om.

Beror helt på vilket bolag det är B2 har endast svarta med vit botten, 799xtream som Telia kör med är helvita

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av clasri:

Jag har den här hemma och har fått den genom BBB.
Har fått problem med att logga in på den genom webbläsare. Det står att jag inte är på en säker sida. Att certifikatet inte är giltigt. Och att jag inte ska skriva lösenord och logga in på något på den sidan.
Om jag ska ställa in routern så måste jag logga in!
Har bett om hjälp, både hos BBB och Technicolor. BBB vet inte vad felet är och kan inte hjälpa mig och Technicolor svarar inte alls!
Skitkassa båda två! Så nu står jag här med en urdålig support och en router som jag inte kan logga in på utan att vara nervös för att någon ska se mina inloggningsuppgifter och ändra mina inställningar för att kunna surfa genom min uppkoppling! Och ingen vill/har kunskap om hur jag ska gå till väga, Det var anledningen till att jag skapat ett konto här idag för att försöka få hjälp med mitt problem! Om det är någon som har lösning på mitt problem!

Tack för att jag får vara med här!
Classe

Detta har ingenting med routern att göra, det är webbläsaren som indikerar att det inte är säkert..
Det är inget fel utan endast en varning

OT: Jag fick hem en Technicolor TG799vac Xtream i veckan.
Innan hade jag 850~ned ~110upp med min Asus N66U(trådat)
Nu har jag 980~ ned och ~160 upp
Kom aldrig upp i 900mbit med asus routern (sitter på gbit nätverk)

Vad gäller Wifi täckning är den precis lika bra som den jag hade innan. Fast jag slipper de fula antennerna
Konfigurationsmässigt var den nya inte alls lika rolig dock, tråkig UI och låsta funktioner men vafan det funkar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Farsan har en Technicolor TG799vac Xtream , och jag undrar om den är säker för "WPA2" "hacket" som var i oktober.

Har loggat in i routern, men hittar inget sätt att uppgradera firmware.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpell:

Beror helt på vilket bolag det är B2 har endast svarta med vit botten, 799xtream som Telia kör med är helvita

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju lite förvirrande, men det är väl bara Extrem som har USB3? Den andra har väl bara USB2 eller skiljer det sig också?

Permalänk
Medlem

Den stora skillnade mellan Telias helvita TG799VAC XTREAM(PLUS) och BBB's TG799VAC XTREAM verkar vara att Telias helvita har en inbyggd brygga för trådlös TV. För att få trådlös TV via BBB måste man 2 st wifi-bryggor Technicolor TG234. En kopplad till router och en till TV-boxen. Eftersom Telias Router har en inbyggd brygga behövs det bara en wifi-bryggor Technicolor TG234 till TV-boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toolin:

Den stora skillnade mellan Telias helvita TG799VAC XTREAM(PLUS) och BBB's TG799VAC XTREAM verkar vara att Telias helvita har en inbyggd brygga för trådlös TV. För att få trådlös TV via BBB måste man 2 st wifi-bryggor Technicolor TG234. En kopplad till router och en till TV-boxen. Eftersom Telias Router har en inbyggd brygga behövs det bara en wifi-bryggor Technicolor TG234 till TV-boxen.

Du behöver bara en TG234 med BBB's 799 med , enda som skiljer dem åt är mjukvaran !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat hastighet, så BBB fick skicka en ny Router till mig, första sändningen fick jag bara Routern Technicolor TG799vac Xtream men ingen ström adapter. ringde för att be dom skicka den.
den jag fick hem är på 12V 2.25A men på Routern står det Rated Input 12V 2.8A

Ni som har denna Router kan ni kolla vad eran Ström adapter är märkt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Har uppgraderat hastighet, så BBB fick skicka en ny Router till mig, första sändningen fick jag bara Routern Technicolor TG799vac Xtream men ingen ström adapter. ringde för att be dom skicka den.
den jag fick hem är på 12V 2.25A men på Routern står det Rated Input 12V 2.8A

Ni som har denna Router kan ni kolla vad eran Ström adapter är märkt med.

Ring in till ordinarie kund tjänst och be dom skicka en "799a STARBOX" samt en retur avi bara så får du en helt nytt set med allt som ska följa med.

Permalänk
Medlem

Hej, ny fråga men verkar passa i den här tråden: Vi "fick" en Technicolor TG799vac Xtream av Telia när bostadsrättsföreningen uppgraderade bredbandet 100 -> 250 Mbit, och enligt Telia måste den användas för att IP-telefonin ska funka (var nån Tilgin-box tidigare). Trots allt negativt som skrivits om den i olika trådar här så tyckte jag den verkade OK, definitivt bättre än den jag hade tidigare. Nerdummat användar-interface förvisso, men det fanns vad jag behövde.

Men det är ett problem som jag inte blir klok på: med routern placerad vid inkommande ledning/patchpanel så blir det i stort sett noll signalstyrka i ett rum i andra änden av lägenheten - hade samma problem med tidigare router, och löste det genom att koppla in "förrförra" routern som ren accesspunkt där. Men med telia-routern så funkar inte det - om man kopplar upp mot APn så får man helt bisarrt autenticeringsfel, med exakt samma konfig i APn som funkade innan.

Har provat allt jag kan komma på av debuggande för att isolera problemet - använt annan SSID på APn, stängt av DHCP-servern i Telian (och slagit på i APn förstås), t o m stängt av WIFIt helt i Telian, men ingen framgång. Om jag slår på DMZ i Telian och kopplar in min gamla router och AP där så funkar det förstås lika bra som förut - men om jag sen också kopplar in en av LAN-portarna på Telian (som alltså har "allting" avstängt) på det nätet så blir det omöjligt att koppla upp mot både gammal router och AP.

Det är som att Telian skickar ut nåt slags "du skall ingen annan radio hava jämte mig"-meddelande på LANet:-), men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara. Nån som har nån idé om vad det är som händer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerH2:

Hej, ny fråga men verkar passa i den här tråden: Vi "fick" en Technicolor TG799vac Xtream av Telia när bostadsrättsföreningen uppgraderade bredbandet 100 -> 250 Mbit, och enligt Telia måste den användas för att IP-telefonin ska funka (var nån Tilgin-box tidigare). Trots allt negativt som skrivits om den i olika trådar här så tyckte jag den verkade OK, definitivt bättre än den jag hade tidigare. Nerdummat användar-interface förvisso, men det fanns vad jag behövde.

Men det är ett problem som jag inte blir klok på: med routern placerad vid inkommande ledning/patchpanel så blir det i stort sett noll signalstyrka i ett rum i andra änden av lägenheten - hade samma problem med tidigare router, och löste det genom att koppla in "förrförra" routern som ren accesspunkt där. Men med telia-routern så funkar inte det - om man kopplar upp mot APn så får man helt bisarrt autenticeringsfel, med exakt samma konfig i APn som funkade innan.

Har provat allt jag kan komma på av debuggande för att isolera problemet - använt annan SSID på APn, stängt av DHCP-servern i Telian (och slagit på i APn förstås), t o m stängt av WIFIt helt i Telian, men ingen framgång. Om jag slår på DMZ i Telian och kopplar in min gamla router och AP där så funkar det förstås lika bra som förut - men om jag sen också kopplar in en av LAN-portarna på Telian (som alltså har "allting" avstängt) på det nätet så blir det omöjligt att koppla upp mot både gammal router och AP.

Det är som att Telian skickar ut nåt slags "du skall ingen annan radio hava jämte mig"-meddelande på LANet:-), men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara. Nån som har nån idé om vad det är som händer?

Exakt hur har du konfat om din gamla enhet till accesspunkt ? Den har inte nat/pat eller dhcpserver aktivt ? Du har inte heller skapat något adresseringsproblem på lanet typ att du har samma förvalt ip till 2 adminiterface eller låter dhcpserven arbeta med samma adresser som du ev har gett ett interface statiskt ?
Ofta så handlar det om nån typ av adresseringsproblem på lanet så se till att verkligen ha stenkoll på att alla enheter är korrekt konfade så att det inte kan uppstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt hur har du konfat om din gamla enhet till accesspunkt ? Den har inte nat/pat eller dhcpserver aktivt ? Du har inte heller skapat något adresseringsproblem på lanet typ att du har samma förvalt ip till 2 adminiterface eller låter dhcpserven arbeta med samma adresser som du ev har gett ett interface statiskt ?
Ofta så handlar det om nån typ av adresseringsproblem på lanet så se till att verkligen ha stenkoll på att alla enheter är korrekt konfade så att det inte kan uppstå.

Nej, ska inte vara något sånt - accesspunkten (en ärevördig Linksys WRT54GL som kör Tomato) har WAN och DHCP-server avslaget - och den har ju funkat med min gamla router (Asus RT-N16, också Tomato) i 4 år eller så... Målsättningen var förstås att konfa Telian precis som min gamla router, och såvitt jag kan se lyckades jag med det. IP-adress-konflikter kan förvisso vara väldigt förvirrande, men jag är så säker jag kan vara på att jag inte har några, och symptomen stämmer inte riktigt heller tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerH2:

Nej, ska inte vara något sånt - accesspunkten (en ärevördig Linksys WRT54GL som kör Tomato) har WAN och DHCP-server avslaget - och den har ju funkat med min gamla router (Asus RT-N16, också Tomato) i 4 år eller så... Målsättningen var förstås att konfa Telian precis som min gamla router, och såvitt jag kan se lyckades jag med det. IP-adress-konflikter kan förvisso vara väldigt förvirrande, men jag är så säker jag kan vara på att jag inte har några, och symptomen stämmer inte riktigt heller tycker jag.

Wrt54 är stenålder och den kan vara inkompatibel med modernare prylar om det inte konfas rätt, de nyare prylarna kan ju ev förvänta sig Gbit och minst 802.11n osv.
Det är svårt att gissa vad som händer om du inte har nått konkret felmeddelande eller mer detaljer om hur du provat och vad resultaten blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wrt54 är stenålder och den kan vara inkompatibel med modernare prylar om det inte konfas rätt, de nyare prylarna kan ju ev förvänta sig Gbit och minst 802.11n osv.
Det är svårt att gissa vad som händer om du inte har nått konkret felmeddelande eller mer detaljer om hur du provat och vad resultaten blir.

Ja, WRT54GL är absolut stenålder, men alldeles tillräcklig för mina behov i just det här fallet. Och det blir samma problem med ASUS'en, som faktiskt har både Gbit ethernet (även om den inte orkar routa mer än 150 Mbit) och 802.11n. Jag vet att mitt ursprungliga inlägg blev lite långt, för att jag försökte få med så mycket info som möjligt - men om du tittar i näst sista stycket så beskriver jag hur jag kan sätta upp ett helt fungerande nät med ASUS'en och Linksys'en (faktiskt det jag kör just nu) - men så fort jag kopplar in Telia-LANet så slutar båda att funka.

Vad gäller felmeddelanden så vet du säkert att WiFi-klienter i allmänhet inte är nåt vidare på att berätta detaljer om sina problem. Jag har provat med

a) Telefon, Sony Xperia med uppdaterad Android. Som default säger den bara "authentication problem", men med påslaget "Aktivera utförlig loggning för Wi-Fi" i "Utvecklaralternativ" får man lite mer - mac-address för APn, signalstyrka m m - men i slutänden är det ändå bara AUTHENTICATION_FAILURE som räknas upp för varje försök. Vilket förstås är helt absurt, eftersom autenticeringen sker mot APn, som har samma config som tidigare.

b) Unix-laptop, just för att få bättre (och persistent) loggning. Nedan output från 'wpa_supplicant -d -d' för ett uppkopplingsförsök. Ytligt sett verkar problemet vara att man får en "DISASSOC event" (från APn antar jag) - men frågan är *varför*?

Hårdvaruproblem tror jag att vi tveklöst kan utesluta. Men om du känner till att det finns nåt "Inter-AP protocol" som alla moderna AP'ar pratar över ethernet, och som min - inte hårdvara, men Tomato - är för gammal för att hantera, så vore det mycket intressant. Att skaffa en modern AP, även om det egentligen inte finns nåt behov, är förstås en rimlig lösning - om jag har nån anledning att tro att den kommer att fungera bättre med Telian. Många trådar och inlägg om den routern här som sagt, jag tror jag har läst så gott som alla - men jag har inte sett någon diskussion om att koppla in APar med den.

-------------------------------------
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: State: SCANNING -> ASSOCIATING
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: Limit connection to BSSID 00:25:9c:24:86:9b freq=2412 MHz based on scan results (bssid_set=0)
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_associate: ssid 'mynet' wpa ie len 22 pairwise 16 group 16 key mgmt 2
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_set_drop_unencrypted: enabled=1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: bsd_set_opt_ie: set WPA+RSN ie (len 22)
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_associate: set PRIVACY 1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP success=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP fail=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portControl=Auto
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Event ASSOC (0) received
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: State: ASSOCIATING -> ASSOCIATED
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Associated to a new BSS: BSSID=00:25:9c:24:86:9b
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: WPA: Association event - clear replay counter
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: WPA: Clear old PTK
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portEnabled=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portValid=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP success=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portEnabled=1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_PAE entering state CONNECTING
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_BE entering state IDLE
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Cancelling scan request
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: startWhen --> 0
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: disable timer tick
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_PAE entering state CONNECTING
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: enable timer tick
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: txStart
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: WPA: drop TX EAPOL in non-IEEE 802.1X mode (type=1 len=0)
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Event DISASSOC (1) received
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Disassociation notification
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Auto connect enabled: try to reconnect (wps=0/0 wpa_state=6)
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting scan request: 0.100000 sec
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Radio work 'connect'@0x801c43050 done in 4.708557 seconds
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: Added BSSID 00:25:9c:24:86:9b into blacklist
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Another BSS in this ESS has been seen; try it next
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: BSSID 00:25:9c:24:86:9b blacklist count incremented to 2
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: Continuous association failures - consider temporary network disabling

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerH2:

Ja, WRT54GL är absolut stenålder, men alldeles tillräcklig för mina behov i just det här fallet. Och det blir samma problem med ASUS'en, som faktiskt har både Gbit ethernet (även om den inte orkar routa mer än 150 Mbit) och 802.11n. Jag vet att mitt ursprungliga inlägg blev lite långt, för att jag försökte få med så mycket info som möjligt - men om du tittar i näst sista stycket så beskriver jag hur jag kan sätta upp ett helt fungerande nät med ASUS'en och Linksys'en (faktiskt det jag kör just nu) - men så fort jag kopplar in Telia-LANet så slutar båda att funka.

Vad gäller felmeddelanden så vet du säkert att WiFi-klienter i allmänhet inte är nåt vidare på att berätta detaljer om sina problem. Jag har provat med

a) Telefon, Sony Xperia med uppdaterad Android. Som default säger den bara "authentication problem", men med påslaget "Aktivera utförlig loggning för Wi-Fi" i "Utvecklaralternativ" får man lite mer - mac-address för APn, signalstyrka m m - men i slutänden är det ändå bara AUTHENTICATION_FAILURE som räknas upp för varje försök. Vilket förstås är helt absurt, eftersom autenticeringen sker mot APn, som har samma config som tidigare.

b) Unix-laptop, just för att få bättre (och persistent) loggning. Nedan output från 'wpa_supplicant -d -d' för ett uppkopplingsförsök. Ytligt sett verkar problemet vara att man får en "DISASSOC event" (från APn antar jag) - men frågan är *varför*?

Hårdvaruproblem tror jag att vi tveklöst kan utesluta. Men om du känner till att det finns nåt "Inter-AP protocol" som alla moderna AP'ar pratar över ethernet, och som min - inte hårdvara, men Tomato - är för gammal för att hantera, så vore det mycket intressant. Att skaffa en modern AP, även om det egentligen inte finns nåt behov, är förstås en rimlig lösning - om jag har nån anledning att tro att den kommer att fungera bättre med Telian. Många trådar och inlägg om den routern här som sagt, jag tror jag har läst så gott som alla - men jag har inte sett någon diskussion om att koppla in APar med den.

-------------------------------------
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: State: SCANNING -> ASSOCIATING
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: Limit connection to BSSID 00:25:9c:24:86:9b freq=2412 MHz based on scan results (bssid_set=0)
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_associate: ssid 'mynet' wpa ie len 22 pairwise 16 group 16 key mgmt 2
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_set_drop_unencrypted: enabled=1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: bsd_set_opt_ie: set WPA+RSN ie (len 22)
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wpa_driver_bsd_associate: set PRIVACY 1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP success=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP fail=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portControl=Auto
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Event ASSOC (0) received
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: State: ASSOCIATING -> ASSOCIATED
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Associated to a new BSS: BSSID=00:25:9c:24:86:9b
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: WPA: Association event - clear replay counter
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: WPA: Clear old PTK
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portEnabled=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portValid=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - EAP success=0
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: External notification - portEnabled=1
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_PAE entering state CONNECTING
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_BE entering state IDLE
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting authentication timeout: 10 sec 0 usec
May 26 22:00:51 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Cancelling scan request
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: startWhen --> 0
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: disable timer tick
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: SUPP_PAE entering state CONNECTING
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: enable timer tick
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: EAPOL: txStart
May 26 22:00:53 laptop wpa_supplicant[515]: WPA: drop TX EAPOL in non-IEEE 802.1X mode (type=1 len=0)
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Event DISASSOC (1) received
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Disassociation notification
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Auto connect enabled: try to reconnect (wps=0/0 wpa_state=6)
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Setting scan request: 0.100000 sec
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Radio work 'connect'@0x801c43050 done in 4.708557 seconds
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: Added BSSID 00:25:9c:24:86:9b into blacklist
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: wlan0: Another BSS in this ESS has been seen; try it next
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: BSSID 00:25:9c:24:86:9b blacklist count incremented to 2
May 26 22:00:55 laptop wpa_supplicant[515]: Continuous association failures - consider temporary network disabling

Jag tycker det låter som du beskriver 2 olika problem, dels verkar du ha problem att ansluta till accesspunkten men det är även problem att ansluta accesspunkten till routern ?
Du borde kunna ansluta till accesspunkten utan att den är ansluten till routern så prova det separat.
Har du provat utan kryptering ? Har du ett "korrekt ssid" ? (inga mellanslag, inga åäö eller specialtecken, prova även att skapa ett helt nytt ssid i wrt54an så klienternas inställning måste uppdateras)
Prova även att köra wrt54an som switch för att se om det kablade funkar mot routern, prova även att köra bara wrt54an i stället för din nya router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det låter som du beskriver 2 olika problem, dels verkar du ha problem att ansluta till accesspunkten men det är även problem att ansluta accesspunkten till routern ?
Du borde kunna ansluta till accesspunkten utan att den är ansluten till routern så prova det separat.
Har du provat utan kryptering ? Har du ett "korrekt ssid" ? (inga mellanslag, inga åäö eller specialtecken, prova även att skapa ett helt nytt ssid i wrt54an så klienternas inställning måste uppdateras)
Prova även att köra wrt54an som switch för att se om det kablade funkar mot routern, prova även att köra bara wrt54an i stället för din nya router.

Jag uppskattar verkligen din ihärdighet:-), och jag förstår att jag som ny här måste betraktas som "mindre vetande" tills motsatsen har bevisats, men tyvärr tror jag du är inne på helt fel spår - problemet är inte med accesspunktens konfig eller anslutning utan med Telia-routern. Det går utmärkt att ansluta till accesspunkten om den inte är kopplad till Telians LAN, och jag har haft samma ssid sen "stenåldern" när wrt54gl var ny och avancerad. Och som sagt, i de inledande testerna så provade jag att byta ssid på accesspunkten (fortfarande utan "konstiga" tecken).

Jag tar beskrivningen av testen som för mig helt avgörande pekar på Telian som problemet en gång till, med lite mera detalj: jag slår av både WiFi och DHCP på Telian, men slår på DMZ. På DMZ-porten kopplar jag in mitt "gamla" nät, med ASUS'en som router och Linksys'en som accesspunkt. Funkar helt perfekt, klienter kan koppla upp sig mot antingen ASUS eller Linksys (och komma ut på Internet) utan några som helst problem.

Så gör jag en enda sak: kopplar en av Telian's LAN-portar till en av LAN-portarna på ASUS'en - och då slutar WiFi väsentligen att funka på både ASUS och Linksys. Klienter försöker koppla upp, men "avvisas" i handskakningen, som i wpa_supplicant-loggen jag visade. Kopplar jag bort Telian så funkar det genast igen. Så Telian "gör nåt" som får detta att inträffa - det behöver inte nödvändigtvis vara nåt "fel", utan kan som sagt vara nåt som min Tomato inte "är med på" fast den "borde" vara det. Min fråga var alltså om det var någon här som hade nån idé om vad det kunde vara som Telian "gör", som orsakar detta.

Jag kan köra tcpdump på såväl ASUS som Linksys, med eller utan Telian inkopplad, men ser inget som verkar relevant där - men vet föralldel inte heller exakt vad jag ska titta efter. Det är *mycket* UDP-trafik när Telian är inkopplad, antar att det är relaterat till IP-TV som nu går på samma LAN som Internet (med tidigare setup splittades den bort före routern) - men det borde väl absolut inte vara relevant...