Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det säkert. Finns de som kommit upp i 3333Mhz på https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr..., men då är det med tidigare UEFI och Trident Z som om jag har förstått det rätt är gräddan av löken på laxen, och kostar jävel. Så det blir liksom inte värt det.

Jag tror inte vi kommer få se några ansträngningar från ASUS heller. Dels är ju X370 gammal skåpmat nu och dels så är det ju bara upp till 3200MT/s officiellt, vilket man ju kan få med rätt UEFI, rätt stickor, en bra binnad CPU/bräda och om planeterna står rätt.

Jag har tjatat om att jag minsann ska sitta kvar på min bräda så länge det går men det vet i allan. Det kan mycket väl bli så att jag halkar till med köpfingret när "X570"-brädorna kommer ut, om situationen är densamma som idag.

Nä det är väl mer en akademisk skillnad egentligen, jag skulle gissa att i best case kanske du kunde få ut ~5% mer prestanda i spel som är just minneskänsliga från väldigt hårt trimmad 3133 mot säg 3466 med normalt tajta timings. Med extremt pressade timings i 3466 skulle det kanske bli större skillnad men det förutsätter såklart en rent cpu/minnesbunden situation. Om Zen2 (inte+) klarar 4GHz+ på minne eller rent av DDR5 med bra ökning av prestanda så kan det väl i det läget bli värt en uppgradering men tills dess är det kanske svårt att motivera ett byte av mobo sett till vad man får betala för ett bra mobo idag.

Detta är vad 3466 ger för mig med rätt tajta timings och det är inte någon enorm skillnad mot dina resultat i minnesbandbredd, i cache latenser däremot är det ett enormt uppsving med Zen+. Försöker själv välja mellan att skaffa bättre kylning & klocka min 1800a eller köpa en 2700x, bättre kylning är halva priset och skulle ge mig praktiskt taget halva förbättringen... valet och kvalet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä det är väl mer en akademisk skillnad egentligen, jag skulle gissa att i best case kanske du kunde få ut ~5% mer prestanda i spel som är just minneskänsliga från väldigt hårt trimmad 3133 mot säg 3466 med normalt tajta timings. Med extremt pressade timings i 3466 skulle det kanske bli större skillnad men det förutsätter såklart en rent cpu/minnesbunden situation. Om Zen2 (inte+) klarar 4GHz+ på minne eller rent av DDR5 med bra ökning av prestanda så kan det väl i det läget bli värt en uppgradering men tills dess är det kanske svårt att motivera ett byte av mobo sett till vad man får betala för ett bra mobo idag.
https://i.imgur.com/aPa6POM.png
Detta är vad 3466 ger för mig med rätt tajta timings och det är inte någon enorm skillnad mot dina resultat i minnesbandbredd, i cache latenser däremot är det ett enormt uppsving med Zen+. Försöker själv välja mellan att skaffa bättre kylning & klocka min 1800a eller köpa en 2700x, bättre kylning är halva priset och skulle ge mig praktiskt taget halva förbättringen... valet och kvalet...

Du har ju ett modermodem som helt klart pallar högre ramhastighet, så det är inte omöjligt att du skulle kunna få ner latenserna ytterligare jämfört med mina resultat, och kanske även högre ramhastighet om det är så att det är din IMC snarare än bräda som slår i taket, vilket ju inte går säga. Jag sålde min 1700 så tycker inte att priset för 2700X blev så blodigt i slutändan, och jag är nöjd.

Dock är det något av en besvikelse om man gillar att klocka processorn, för "tyvärr" så gör den ett bättre jobb själv om man bara låter det vara på AUTO.

Min gick få upp i 4150Mhz med acceptabel temp och spänning, men lämnar man på AUTO så hovrar den mellan 4125 och 4175Mhz i spel, så det är hackat som malet i det fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skall försöka mig på lite minnesklockning på mitt nybygge, men tycker att Ryzen DRAM Calculator spottar ut sig lite tveksamma siffror. Jag reagerade på föreslagna tCKE=1 när jag körde en Calculate FAST då den siffran verkar vara lägre än vad guiden säger är möjligt med Samsung B-die. Är det bara att ignorera det som ser skumt ut?
Kanske värt att nämna att siffrorna ser helt rimliga ut när jag kör "Calculate SAFE" där t.ex. tCKE=8.

Har 2st 8GB stickor av GSkill Tident Z RGB 3200 CL14 (F4-3200C14-8GTZR) som jag just nu kör med standard XMP-profil.

Bild nedan är det jag fick fram när jag läst in XMP och sedan kört en "Calculate FAST"

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Skall försöka mig på lite minnesklockning på mitt nybygge, men tycker att Ryzen DRAM Calculator spottar ut sig lite tveksamma siffror. Jag reagerade på föreslagna tCKE=1 när jag körde en Calculate FAST då den siffran verkar vara lägre än vad guiden säger är möjligt med Samsung B-die. Är det bara att ignorera det som ser skumt ut?
Kanske värt att nämna att siffrorna ser helt rimliga ut när jag kör "Calculate SAFE" där t.ex. tCKE=8.

Har 2st 8GB stickor av GSkill Tident Z RGB 3200 CL14 (F4-3200C14-8GTZR) som jag just nu kör med standard XMP-profil.

Bild nedan är det jag fick fram när jag läst in XMP och sedan kört en "Calculate FAST"
https://www.dropbox.com/s/vfnvi8h3ap242ws/X470-GSkill3200CL14-RyzenCalc-FAST.png?raw=1

tCKE mår bäst runt 6 för 3333/3466 och runt 8 för 3200MT/s, det är inte som andra timings där ett lägre värde ger lägre latens utan det påverkar pulsbredd av given signal och kan påverka stabilitet ganska mycket men inte prestanda på så sätt. Detta värde kan vara bra att labba lite med då ett lägre eller högre värde kan avhjälpa instabilitet. Att köra 1 däremot låter en aning orimligt, dram calc får inte alltid fram vettiga siffror på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

tCKE ska/kan man köra med 1 om man har "power down" på minnet i "disable" eller något liknande. (titta i AMD_CBS inställningarna)
Alltså minnet sparar inte ström eller går inte ner i strömsparlägen. Kan hjälpa med att ge bättre latens/stabilitet.

Om man inte stängt av det så är det mycket rimligt att man inte kan köra tCKE 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

tCKE ska/kan man köra med 1 om man har "power down" på minnet i "disable" eller något liknande. (titta i AMD_CBS inställningarna)
Alltså minnet sparar inte ström eller går inte ner i strömsparlägen. Kan hjälpa med att ge bättre latens/stabilitet.

Om man inte stängt av det så är det mycket rimligt att man inte kan köra tCKE 1.

Ja kör man power down enabled så kommer den agera timing för övergång mellan low & high power state, dock används den inte enbart till detta och kör man power down off så kommer den inte agera timing alls utan enbart pulsbredds modifiering. Normalt kör man dock inte power down påslaget på en stationär burk då strömbesparingen inte ens är mätbar medans latens påslaget definitivt är mätbart.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis Aida64 till en nyare version (5.97) och jag fick ett ganska underligt resultat i cache/mem testet

Detta kan återskapas om & om igen så ingen fluke så att säga, ehh, bugg?....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är det ok om att fråga efter lite råd i denna tråd? Jag sitter på en gigabyte b350 gaming 3, 1700x och med corsair minne, CMK16GX4M2B3200C16. 3200 går i stortsett inte att nå med en stabil dator och numera i senaste bios så finns ingen minnesträning utan datorn bara står o tuggar. Finns ett reset-knep som fungerar ibland.. Men nu ska jag bygga en dator till morsan och det är låg budget, ca 5k. Så jag tänkte donera mitt moderkort till detta bygge och köpa en ryzen 2200G. Och då givetvis köpa nytt moderkort till mig själv. Sen är alternativen att även donera minne till nya bygget och köpa nytt till mig.
Webhallen har utförsäljning med lite billigare minnen, men vad ska jag ta och i vilken kombination med moderkort för att slippa dessa problem?
Ska man hoppa på x470 eller är det sak samma om man tar ett x370? Alla tips mottages väldigt tacksamt!

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Är det ok om att fråga efter lite råd i denna tråd? Jag sitter på en gigabyte b350 gaming 3, 1700x och med corsair minne, CMK16GX4M2B3200C16. 3200 går i stortsett inte att nå med en stabil dator och numera i senaste bios så finns ingen minnesträning utan datorn bara står o tuggar. Finns ett reset-knep som fungerar ibland.. Men nu ska jag bygga en dator till morsan och det är låg budget, ca 5k. Så jag tänkte donera mitt moderkort till detta bygge och köpa en ryzen 2200G. Och då givetvis köpa nytt moderkort till mig själv. Sen är alternativen att även donera minne till nya bygget och köpa nytt till mig.
Webhallen har utförsäljning med lite billigare minnen, men vad ska jag ta och i vilken kombination med moderkort för att slippa dessa problem?
Ska man hoppa på x470 eller är det sak samma om man tar ett x370? Alla tips mottages väldigt tacksamt!

Sitter på exakt samma minnen som du och har använt dessa dels på X370 med R7 1700 utan att få det att fungera. Bytte sedan till en Z370 ihop med en I7 7700K och kunde köra XMP utan problem.

Har nu bytt ytterligare en gång då grannens son behövde en dator till CS:GO.

Behöll samma minnen och flyttade de till en X470 Asus Prime Pro ihop med en R7 2700 och slog igång D.O.C.P med senaste BIOS.

Har rullat på utan problem sedan första starten, stort OBS så jag ej gjort något annat än att spela, surfa och rita. Så jag kan alltså INTE påstå att det är stabilt vid stresstest eller liknande...

Visa signatur

Fractal Design Define S ¤ EVGA SuperNOVA 650 G2 ¤ R7 2700 ¤ ASUS X470 Prime Pro ¤ Corsair Vengeance LPX 16Gb 3200Mhz ¤ ASUS GeForce 970 GTX OC STRIX 4Gb ¤ Samsung 850 PRO 500Gb ¤ Seagate 1000Gb

Permalänk
Skrivet av mrrock:

Är det ok om att fråga efter lite råd i denna tråd? Jag sitter på en gigabyte b350 gaming 3, 1700x och med corsair minne, CMK16GX4M2B3200C16. 3200 går i stortsett inte att nå med en stabil dator och numera i senaste bios så finns ingen minnesträning utan datorn bara står o tuggar. Finns ett reset-knep som fungerar ibland.. Men nu ska jag bygga en dator till morsan och det är låg budget, ca 5k. Så jag tänkte donera mitt moderkort till detta bygge och köpa en ryzen 2200G. Och då givetvis köpa nytt moderkort till mig själv. Sen är alternativen att även donera minne till nya bygget och köpa nytt till mig.
Webhallen har utförsäljning med lite billigare minnen, men vad ska jag ta och i vilken kombination med moderkort för att slippa dessa problem?
Ska man hoppa på x470 eller är det sak samma om man tar ett x370? Alla tips mottages väldigt tacksamt!

Jag har likadant moderkort och likadana minnen, förutom att mina heter Red och inte Black.

Jag kör just nu med F22 bios, men minnena har alltid gått i 3200 oavsett bios version.

Kör dom i 3200 MHz enligt XMP och har inga problem, har till och med kört dom i 3400 MHz, utan att ändra spänning.

Mina minnen har Samsung chip och det kan hända att dina är Hynix och de verkar ha svårare att gå stabilt.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

@nikhanin:
Jag bytte också till X470 Asus Prime Pro, slog på docp och sen fungerar det fint. Lite slappa timings som jag ska ge mig på, men so far so good. Blir att djupdyka i Tellus minnes-guide

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

@Lord_Moridin:
Jag fick igång xmp 3200 på två olika bios, tror det var F7a och kanske F10, men det var aldrig stabilt och det gick inte att starta om burken.
Men ett byte till X470 Asus Prime Pro gjorde verkligen susen.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@nikhanin:
Jag bytte också till X470 Asus Prime Pro, slog på docp och sen fungerar det fint. Lite slappa timings som jag ska ge mig på, men so far so good. Blir att djupdyka i Tellus minnes-guide

Med tanke på att våra minnen inte finns med på Asus lista så var jag förvånad att det faktiskt funkade.
Själv kommer jag inte ge mig på att pilla inne i BIOS, saknar helt kunskapen för det😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S ¤ EVGA SuperNOVA 650 G2 ¤ R7 2700 ¤ ASUS X470 Prime Pro ¤ Corsair Vengeance LPX 16Gb 3200Mhz ¤ ASUS GeForce 970 GTX OC STRIX 4Gb ¤ Samsung 850 PRO 500Gb ¤ Seagate 1000Gb

Permalänk
Medlem

X470 ?

Hmmm. Jag blev ju lite irriterad när de lanserade det kortet bara veckor efter jag köpt mitt Asus ROG Strix X370.
nu har jag ju tre par ddr4 3200 minnen så man kanske skulle uppa den andra burken i huset och se glad ut. Bara tre och en halv lax till....

Då borde man ju få styr på klockan.

Någon som kan påtala skillnad i klocka mellan X470 Pro och X470 Gaming?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax: Buildzoid har en video där han snabbt går igenom de flesta X470-moderkort. Mest ur ett byggkvalitets + överklockningsperspektiv. Kanske kan ge något?

https://www.youtube.com/watch?v=L8T2gzIkw78

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@eMannen
Efter 5 min och 45 sekunder så är Prime X470 Pro ute ur tankarna.

Efter att ha garvat en del med anledning av den turkiska rekommendationen av TUF kortet vid c:a 12min, så stannar jag nog vid ROG STRIX X470-I GAMING, om något.

Kul kille den där Buildzoid....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@eMannen
Efter 5 min och 45 sekunder så är Prime X470 Pro ute ur tankarna.

Efter att ha garvat en del med anledning av den turkiska rekommendationen av TUF kortet vid c:a 12min, så stannar jag nog vid ROG STRIX X470-I GAMING, om något.

Kul kille den där Buildzoid....

Han har testat Prime bordets VRM kylning i chassie nu & det var ännu värre resultat än han befarade i videon här, han skulle lägga upp en ny video om det snart. Han är rolig på så vis att han inte hymlar om grejer och har hitintills hållit sig till fakta om saker.

Strix bordet har bättre VRM design & komponenter samt funktioner, den lilla skillnaden i pris från prime bordet är utan tvekan värt det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@eMannen
Efter 5 min och 45 sekunder så är Prime X470 Pro ute ur tankarna.

Efter att ha garvat en del med anledning av den turkiska rekommendationen av TUF kortet vid c:a 12min, så stannar jag nog vid ROG STRIX X470-I GAMING, om något.

Kul kille den där Buildzoid....

Tänk på att ROG STRIX X470-I GAMING är ett mITX-moderkort. Du kanske är ute efter ROG STRIX X470-F GAMING om det är ett ATX-moderkort du är ute efter. Om du funderade på Prime Pro så misstänker jag att det är ett ATX-kort du vill ha.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Tänk på att ROG STRIX X470-I GAMING är ett mITX-moderkort. Du kanske är ute efter ROG STRIX X470-F GAMING om det är ett ATX-moderkort du är ute efter. Om du funderade på Prime Pro så misstänker jag att det är ett ATX-kort du vill ha.

Korrekt.
ROG Strix X470-F Gaming https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-X470-F-GAMING/

Edit/Köpt.
Edit2/ Ryzen 5 2600X till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@nikhanin:
Ja jag chansade trots att det inte var med på qvl, backup-planen var nya minnen, men nu slipper jag det. Att följa minnesguiden ger helt klart resultat, latenserna sjuker lite mer och mer. Däremot lite besviken att det inte sker en minnes-träning och att den gör en en reset ifall man angett för låga värden. Men det positiva jämfört med förra moderkortet är att cmos-reset faktiskt fungerar.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@nikhanin:
Ja jag chansade trots att det inte var med på qvl, backup-planen var nya minnen, men nu slipper jag det. Att följa minnesguiden ger helt klart resultat, latenserna sjuker lite mer och mer. Däremot lite besviken att det inte sker en minnes-träning och att den gör en en reset ifall man angett för låga värden. Men det positiva jämfört med förra moderkortet är att cmos-reset faktiskt fungerar.

Du hade Gigabyte AB350 Gaming 3?

Skulle nog ha pillat med inställningarna ett tag till om jag varit dig. Fått mitt Corsair 2666Mhz kit gå i 3200Mhz utan problem(boota 3333 också men fick inte det riktigt stabilt)
Nya Kingston fungerar i hela 3666Mhz med lite dåliga timings men 3600Mhz är enklare och snabbare i slutändan. 3733Mhz går boota men går ej köra utan minnesfel och jag förmodar med överhettning.

Minnet gör allt med rätt inställningar.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att många billigare minnesmoduler och speciellt de med låg hastighet ofta använder alla tillgängliga märken av minneschip, alltså du kan ha ett visst minneskit men det betyder inte att alla som har det kittet har samma minneskretsar på dom. Dock kan man få mycket bra kretsar på billigare moduler om tillverkaren haft ett överflöd av dessa och i dessa lägen kan man få spektakulära OC resultat.
Det är extremt vanligt att man blandar Micron/crucial, Samsung eller Hynix mellan olika serier/batcher av tillverkning. Alla tillverkare gör detta. När man kliver upp på moduler som kostar lite mer eller har tajtare timings & högre hastigheter så är det mycket högre odds att man får b-die eller andra bättre binningar då de sämre kretsarna helt enkelt inte kan användas i dessa moduler.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Testade idag att byta plats på minnena. Fortfarande i de grå portarna på mitt ASUS X370 Prime Pro, men alltså att sticka ett sitter där sticka två satt förut, och vice versa. Det resulterade faktiskt i att jag nu kan köra 3200Mhz! 3266 verkar också fungera så tillvida att Windows memory diagnostic inte hittar några fel, spel fryser inte etc, men som vanligt är det OCCT som jävlas, vilket ju kan tyda på att någon form av instabilitet kan uppstå i extrema scenarier och det vill jag undvika, så stannar på 3200 för nu. Har satt timings enligt "fast" i "Ryzen DRAM calculator" samt behöll de rekommendationer för CAD drive strength och dylit jag fick av @tellus82 Och såhär ser det ut nu:

med 3266Mhz så kommer jag över 50 000MB/s så det är lite surt att det inte vill vara helt stabilt men det är bättre än det var innan så det är ju bra.

Ingen aning om ifall det är själva platsbytet som gjort att det funkar bättre eller om stickorna helt enkelt inte satt ordentligt, men det kan ju vara värt att testa ifall man sitter fast på en lägre hastighet.

Som vanligt så har jag smiskat på med SoC och DRAM-spänning så nu återstår ätt sänka dem tills instabilitet uppstår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har inte orkat labba så mkt sen byte till 2700X men har varit under 60 ns ett par ggr, men det är ju inom felmarginalen. Helt klart en trevlig prolle denna 2700X.

Permalänk
Medlem

Vad skulle B350 tycka om jag enbart använder en minnessticka?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad skulle B350 tycka om jag enbart använder en minnessticka?

Det fungerar säkert men den effektiva bandbredden blir ju bokstavligen halverad så det är inte någon rolig upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i en lite äldre tråd och hoppas på att då hjälp här..

Jag har en ryzen 5 1600 icke överklockad som körs på en b350-d Strix gaming med senaste bios 4011.

I det hela har jag corsair 16gb (2x8gb) minne med 3200mhz. Dock får jag inte dom att lira stabilt alls över 2133mhz....

Sitter just nu i A1 b1 portarna. Har även haft 3000mhz av samma tillverkare i och samma sak hände..

Startar datorn, den bootar upp fint och snabbt, men så fort jag startar någon form av monitoring program så dör tangentbordet, musen och skärmen, däremot snurrar alla fläktar, RGB belysningen på moderkortet och x62 kylaren är igång.
Jag kan då inte stänga av datorn på knappen utan måste rycka strömmen ur den.

Vidare så ställer jag inte klickningen via xmp/dock till 3000/3200, även lägre, men då händer samma som ovan.

Känns som att något är j*vligt skevt och jag vet inte riktigt vad nästa steg är.

Funderade på att åka tillbaka till webhallen och byta ut minnen och satsa på g.skill istället som många verkar haft tur med.

Något jag bör testa innan jag gör detta?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dfkmas
Jag har haft precis dom problemen med min dator.
Då var det moderkortet som var problemet eller PCI-E expansionsplatsen som hade gått sönder, men det fungerade tills jag belastade grafikkortet. Skiftade GPU till en annan expansionsplats å allt fungerade normalt. Trodde först det var PSU men det gjorde ingen skillnad för mig.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

@Dfkmas
Jag har haft precis dom problemen med min dator.
Då var det moderkortet som var problemet eller PCI-E expansionsplatsen som hade gått sönder, men det fungerade tills jag belastade grafikkortet. Skiftade GPU till en annan expansionsplats å allt fungerade normalt. Trodde först det var PSU men det gjorde ingen skillnad för mig.

Tja.

Testade faktiskt att byta PCI-e plats på grafikkortet idag innan jag skrev detta men problemet kvarstod.

Mycket läsande på nätet senaste timmarna visar på att det problemet jag beskriver kan ha och göra med att det ligger flera ”monitoring” program i bakgrunden och därför datorn kraschar.

Måste kika lite mer imorgon när jag kommer hem från jobbet och se vad som faktiskt ligger i bakgrunden. Ett problem som många nämner är ett program ASUS suite som oftast ligger i bakgrunden och strular när man startar något annat program, i mitt fall HWUID/CAM/RYZEN MASTER.

Återstår och se.. men kom gärna med fler såna här idéer då min hjärna inte riktigt vill fungera längre...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej.. kunde inte riktigt sova när jag kom hem från jobbet då detta verkligen satte sig på min hjärna..

Så jag har suttit tills nu sen klockan 06:15 och har faktiskt kommit fram till en lösning, änsålänge..

1. Raderade alla ASUS program som installerades med chipset drivrutinerna. Detta gör man enklast genom deras egna programvara. Startade om datorn efter.
2. Laddade hem en tidigare version av BIOS som jag läst väldigt gott om. Version 3805. Lade in den på ett USB minne formaterat till FAT32. Startade om datorn.
3. Bootade in i BIOS, återställde alla värden till Default. Flashade sedan om BIOSet från version 4011 till 3805. Detta steg var mycket enklare än jag trodde då jag var beredd på att den kanske skulle gapa för att jag ville gå till en äldre version, men det funkade direkt genom bios.
4. Datorn startade om sig själv och ställde on BIOS.
5. Bootade upp datorn, bumsade ut på ASUS hemsida och laddade hem chipset drivers (senaste) för mitt moderkort. Installerade dessa och startade om datorn direkt efter.
6. Bootade återigen in i bios och ställde nu om RAM minnen med hjälp av D.O.C.P inställningarna vilket ställde in minnen på 3200mhz, 16-18-18-36, 1.35 volt.
7. Sparade dessa inställningar, startade om datorn och bootade in i Windows igen.
8. Hör och häpna, den startade, inga black screens. Startade upp ryzen master och kikade på hur inställningarna såg ut, temperaturen på CPUn osv. Det jag inte kunde göra förut utan att datorn dog.

Startade upp GTA 5, maxade alla inställningar och lät spelet vara igång i 30 minuter. Startade sedan upp fortnite och spelade i 15 minuter. Och det funkade utan några som helst problem.

Nu, ett par timmar sömn, och sen ladda hem någon form av stress program och försöka stressa datorn så gott det går och se hur länge den pallar..

Med vänliga hälsningar, D

Skickades från m.sweclockers.com