AMD möter upp Intels 28 kärnor med Ryzen Threadripper 2 – 32 kärnor på 250 W

Permalänk
Melding Plague

AMD möter upp Intels 28 kärnor med Ryzen Threadripper 2 – 32 kärnor på 250 W

Efter att Intel svepte rent fältet med sin 28-kärniga processor kontrar AMD med generation två Ryzen Threadripper, som dubblerar antalet kärnor till 32 stycken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här har ju spårat ur helt nu från båda sidor av staketet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

The "Battle of Cores" fortsätter....

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

AMD ökar insatsen med 32 kärnor samt behåller kompatibilitet med existerande sockel och X399 chipset. AMD sätter kundernas behov i fokus och på så sätt hjälper sig själva att ta marknadsandelar från Intel.

Det som håller på att hända nu är att vi på snabben återhämtar de förlorade åren där Intel valde att eftersätta privatmarknaden pga att de inte hade någon konkurrens.

Tack vare AMD har vi accelererat upp till 32 kärnor med Threadripper på bara ett år och dessutom även lyckats väcka den slumrande jätten Intel vilket kommer resultera i mer innovationer och hårdare konkurrens.

Kärnornas Krig: förlorade årens återkomst.

----------------
Notis till alla backstugusittare ute i landet! NEJ, det räcker inte med 4, 8 eller 16 kärnor. Framsteg måste ske för att skapa innovation och nya sätt att använda våra datorer. Om 10 år kommer PC världen se avsevärt annorlunda ut just pga av alla dessa kärnor, då kommer fyra kärnor endast duga till att ha i IOT som brödrosten, kaffebryggaren eller kylskåpet medans du kommer att ha upp till 128 kärnor eller mer i din hem PC för att klara av att skapa fantastiska världar i t ex VR och AR m.m.

Permalänk
Inaktiv

Som jag sagt fler gånger grymt. Problemet är priserna på övriga hårdvaror som gör byggena svindyra.

Men jag ser ett generationssyfte nu på användare, tidigare körde de flesta med nästan samma dritt. Nu kommer nördar med större plånböcker snart få datorsystem anpassade för dem med brutal datorkraft.
Jag ser det lite som när man var 15 år pratade om vems moped som gick bäst, när de större grabbarna sitter på motorcyklar som har mer hästkrafter än en vanlig bil.

Permalänk
Discokungen

Kul att antalet kärnor eskalerar ordentligt nu! Skönt att AMD sätter sån press på Intel med det också, tack!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur länge dröjer det innan AMD sätter en Vega GPU i CPU sockeln, 4096 cores FTW

Permalänk
Medlem

Trevligt med tekniska framsteg. Synd att GPU-marknaden för konsumenter stagnerat och prisutvecklingen på RAM går baklänges nu när vi äntligen ser lite innovation på CPU-sidan för första gången på 7-8 år.

På sikt får vi ändå hoppas att även IPC och klockhastighet fortsätter att öka. Vissa beräkningar är beroende av resultatet av andra beräkningar och det går inte att ändra på, hur mycket man än försöker "optimera". Däremot kan som sagt system med 64, 128, 256+ kärnor leda till helt andra sätt att använda datorkraften på som vi inte kan tänka oss idag, och skapa nya användningsområden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Dom lever upp till namnet och 32 cores med 64 trådar är rätt brutalt med så lite watt och lite ln2 och tester på den nu då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

The "Battle of Cores" fortsätter....

Kärnornas Krig*

Väldigt bra med konkurrens för oss konsumenter! Så mycket har skett det senaste året i CPU-världen jämfört med de tidigare 6 åren!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är mer och mer sofistikerade kärnvapen vi nu ser i kriget mellan de båda rivalerna

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Alla är så exalterade, själv bryr jag mig inte det minsta. Kärnor hit och kärnor dit, påverkar inte vanliga konsumenter i någon större utsträckning.

På serverar etc är det en helt annan poäng, men då dessa riktar sig mot deskop-users så ser jag ingen mening med dom.

Permalänk
Medlem

Kärnglans över AMD nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kärnornas Krig: förlorade årens återkomst.

Kärnornas krig: underdoggen slår tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Kärnornas krig: underdoggen slår tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Intels 28 core lär spöa skiten ur denna, den här består av 4st kretsar som är ihopsatta.
Fördelen med detta är att det var det enda AMD hade råd med och denna kan bli extremt mycket mer prisvärd och kan bli något vi har råd att köpa.
De som säger att pengar är inget problem, ja köp då ett par Xeon platinum och ingen HEDT. (Xeon platinum kostar runt 100 000kr/st)

Skrivet av Ryzer:

Alla är så exalterade, själv bryr jag mig inte det minsta. Kärnor hit och kärnor dit, påverkar inte vanliga konsumenter i någon större utsträckning.

På serverar etc är det en helt annan poäng, men då dessa riktar sig mot deskop-users så ser jag ingen mening med dom.

Detsamma gäller externa grafikkort för den stora skaran. FPS hit och dit, de flesta använder bara datorn till facebook, netflex, youtube och liknande.

Permalänk
Medlem

Noterar att AMD åter fokuserar på sin kärnverksamhet

Trevligt. Intel trodde de var sluga med sina 28 kärnor och så kommer AMD och trumfar dem. Snart får väl intel börja använda Xeons med XCC istället för HCC för att kunna komma ikapp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intels 28 core lär spöa skiten ur denna, den här består av 4st kretsar som är ihopsatta.
Fördelen med detta är att det var det enda AMD hade råd med och denna kan bli extremt mycket mer prisvärd och kan bli något vi har råd att köpa.
De som säger att pengar är inget problem, ja köp då ett par Xeon platinum och ingen HEDT. (Xeon platinum kostar runt 100 000kr/st)

Detsamma gäller externa grafikkort för den stora skaran. FPS hit och dit, de flesta använder bara datorn till facebook, netflex, youtube och liknande.

Det är ju en fruktansvärt dålig jämförelse. Du kan inte jämföra en ''mjuk'' spelupplevelse utan lagg och att behöva vänta några sekunder extra på någon beräkning. Visst tid är pengar, men en väldigt liten skara använder deskopdatorer för tunga uträkningar etc.

Hade du spelat i 50 fps dagligen, eller väntat 10 sec extra på beräkningar?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Värdelös för databas-server på grund av latensproblematiken. Men kanonhäftig om man skulle vilja bygga en RDS hemma. Man kan ju ha typ 40 användare simultant på en sån beroende på vilka program användarna kör. Perfekt för den riktigt stora familjen eller kollektivet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Det är ju en fruktansvärt dålig jämförelse. Du kan inte jämföra en ''mjuk'' spelupplevelse utan lagg och att behöva vänta några sekunder extra på någon beräkning. Visst tid är pengar, men en väldigt liten skara använder deskopdatorer för tunga uträkningar etc.

Hade du spelat i 50 fps dagligen, eller väntat 10 sec extra på beräkningar?

Ja bättre att spela i 20 fps är att vänta i dagar på att ens beräkning ska bli utförd.
Min 7700K med 64GB ram tar över 14h på sig att ens läsa in en större IFC fil. Under denna tid så är datorn helt låst. Det går alltså inte jobba på dritten, men nu säljs den mest som en spelcpu.

Man kan inte heller köra något större på dem, de kanske duger bra i skolan när man laborerar men sedan går det inte. Det kan jämföras med att spela med 1 fph i spel. (1 frame per hour)

Dessa extrema processorer i High end desktoptopklassen är inte till söndagsseglare utan till för folk som kör lite tyngre laster på sina datorer.

Det jag reagerar på är att folk hela tiden pratar om vanliga personers behov, när de sälja tillhör en nischad grupp med helt annan krav än vanligt folk.
Vanliga användare klarar sig liksom fint med en 5000kr dator och går man upp i en dator för 10 000kr, ja då är det en dator som väldigt få har behov av.

Sedan prat att desktop inte behöver någon datakraft, jag har sett så många här säga det. Men det handlar inte alls om vilken datormodell, utan vilken typ av användare ihop med program.
På samma sätt att en raspberry pi kan fungera perfekt till en server, kanske man behöver ha en 32 core 512GB dator för ens desktop användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju en fruktansvärt dålig jämförelse. Du kan inte jämföra en ''mjuk'' spelupplevelse utan lagg och att behöva vänta några sekunder extra på någon beräkning. Visst tid är pengar, men en väldigt liten skara använder deskopdatorer för tunga uträkningar etc.

Hade du spelat i 50 fps dagligen, eller väntat 10 sec extra på beräkningar?

Vad du överdriver. Det är inte som att du får en hackig upplevelse eller får nöja dig med 50 FPS bara för du har en processor med zen kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju en fruktansvärt dålig jämförelse. Du kan inte jämföra en ''mjuk'' spelupplevelse utan lagg och att behöva vänta några sekunder extra på någon beräkning. Visst tid är pengar, men en väldigt liten skara använder deskopdatorer för tunga uträkningar etc.

Hade du spelat i 50 fps dagligen, eller väntat 10 sec extra på beräkningar?

Nu sitter du bara och hittar på. I de flesta scenarion så kommer du inte att märka någon direkt skillnad mellan Ryzen och säg 8700K. Om du nu inte sitter och räknar 1-2 FPS i 1080 och över som "10 sec beräkning" dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Entusiast

På min önskelista står M-ITX för AMD Ryzen Threadripper, det skulle vara sjukt häftigt (och lite dumt) med 16-32 kärnor i ett HTPC-bygge. Se:

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

AMD ökar insatsen med 32 kärnor samt behåller kompatibilitet med existerande sockel och X399 chipset. AMD sätter kundernas behov i fokus och på så sätt hjälper sig själva att ta marknadsandelar från Intel.

Det som håller på att hända nu är att vi på snabben återhämtar de förlorade åren där Intel valde att eftersätta privatmarknaden pga att de inte hade någon konkurrens.

Tack vare AMD har vi accelererat upp till 32 kärnor med Threadripper på bara ett år och dessutom även lyckats väcka den slumrande jätten Intel vilket kommer resultera i mer innovationer och hårdare konkurrens.

Kärnornas Krig: förlorade årens återkomst.

----------------
Notis till alla backstugusittare ute i landet! NEJ, det räcker inte med 4, 8 eller 16 kärnor. Framsteg måste ske för att skapa innovation och nya sätt att använda våra datorer. Om 10 år kommer PC världen se avsevärt annorlunda ut just pga av alla dessa kärnor, då kommer fyra kärnor endast duga till att ha i IOT som brödrosten, kaffebryggaren eller kylskåpet medans du kommer att ha upp till 128 kärnor eller mer i din hem PC för att klara av att skapa fantastiska världar i t ex VR och AR m.m.

Det bara att tacka Intel som har fått AMD att pressa sig så hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Snart är Amd nere på 1GHZ per kärna om de fortsätter så här.

Fy skäms.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

På min önskelista står M-ITX för AMD Ryzen Threadripper, det skulle vara sjukt häftigt (och lite dumt) med 16-32 kärnor i ett HTPC-bygge. Se: https://i.redditmedia.com/hWDNsltrNlwrFU_m0TneTKz63aX4Eewu2iOhYiDwsxc.jpg?s=fc74dae59b4bb9213d1af3eb7bdeebec

Glöm inte helt passiv kylning till den, den nedanför är nog för liten men det kommer säkert en större variant:
Bild: http://2.bp.blogspot.com/-69oMECwOHsI/UmVz-BZvflI/AAAAAAAAGn0...
Sidan: http://www.fanlesstech.com/2013/10/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Det är ju en fruktansvärt dålig jämförelse. Du kan inte jämföra en ''mjuk'' spelupplevelse utan lagg och att behöva vänta några sekunder extra på någon beräkning. Visst tid är pengar, men en väldigt liten skara använder deskopdatorer för tunga uträkningar etc.

Hade du spelat i 50 fps dagligen, eller väntat 10 sec extra på beräkningar?

Jag har 100FPS låst i BF1 och allt på max så vad pratar du om? sen tror jag du är ute och cyklar rätt rejält när du snackar om 10sec haha, Snarare tiotals timmar beroende på vad man sysslar med

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

jag trodde inte dem skulle välja att slänga in 32c i Threadripper förrns 7nm med Zen2, men AMD överraskar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Snart är Amd nere på 1GHZ per kärna om de fortsätter så här.

Fy skäms.

Såklart att fler kärnor kan leda till att de ej klockas lika högt.
Men det är en marginal skillnad som mest de som sitter med en fps counter i upplösningen som hade ett bäst före datum år 2000 klagar på. Denna cpun är dock riktigt till del som kör stora laster och skulle man behöva ha någon del typ interfacet supersnabbt så kan man skaffa en billig dator för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Snart är Amd nere på 1GHZ per kärna om de fortsätter så här.

Fy skäms.

3,0 ghz basfrekvens för en 32c processor är väl ganska högt med tanke på att intel kör 2,6ghz på sin 7980XE med 18c? Visst har intel högre turbo (antar jag men vi får se när dessa väl släpps) men prestandan tror jag fortfarande blir bra för de ändamål den är tänkt till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

The return of the Zen+!

The Ryzen Threadripper 2 has returned to
his home planet of Taipei in
an attempt to rescue his
friend Ryzen Zen 16 core from the
clutches of the vile gangster
Intel HEDT 28 core.

May the price battle begin!

Sugen på 32 core men det beror förstås på vad priset blir, det lär också medför prispress på övriga multicore cpu.
Det blir en intressant höst.