Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Orkar inte med de små "frysningarna" längre!

Permalänk
Medlem

Orkar inte med de små "frysningarna" längre!

Alltså fan va jobbit. Jag hade ett Epox 8k5a2+ med KT333 chipset och en XP2400+(med dålig stepping..) och jag hade problem med att windows och framförallt när jag spelade musik i winamp(2.91) så när jag surfade(ja bara surfade) runt med ett par sidor igång så "frös" windows(och musiken!) liksom i någon sekund för att sedan typ hinna ifatt och allt är som vanligt..

Det är inget minnes problem det vet jag och jag har också märkt att prollen går upp i 100% när frysningarna kommer..

Så jag tänkte att nu ska jag köpa ett NF7-S och en XP1700+ med bra stepping och köra FSB i 200 och problemen är ur världen.Ja om det var chipset:et som var problemet så skulle det nya, Nforce2, säkert inte ha samma problem och om det var prollen så skulle den nya inte ha samma prob och om det var minnena så skulle de nya säkert inte ha de problemen..

Ack så fel jag hade! Nu sitter jag på systemet som jag nyss skrev om med en XP1700+ i 2200MHZ(200x11) och hackandet finns där!
Snälla finns det inget som kan göra att den kör typ smidigare så den inte behöver "hinna ifatt"(om det nu är det, bara en gissning)..?!

Är det nån annan som känner igen sig? Ska jag bara acceptera detta eller vadå?!(Jag vägrar!)

Jag kör med Windows XP SP1

Prollen ligger på 48C i idle, har inte kollar full load än.. Kan det vara kylningen?(SLK-800 med enermax 8cm@1/3 på potentiometern)

Permalänk
Medlem

Så du har bytt ut processorn och moderkortet men har samma problem? Har du kollat i Aktivitetshanteraren vilket program som tar upp all CPU-kraft? äh.. vad vet jag...

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slizer
Så du har bytt ut processorn och moderkortet men har samma problem? Har du kollat i Aktivitetshanteraren vilket program som tar upp all CPU-kraft? äh.. vad vet jag...

Typ inget.. 00% på typ alla, förutom Systemets vänteproccess som tar 94-99% hela tiden..

Permalänk
Medlem

Hade enorma problem med ett AC97 ljudkort på ett AOpen moderkort när jag överklockade. Ungefär samma tendenser som du har. Bytade till ett annat ljudkort och då försvann problemen. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte nu att IE tog upp emot 60-70% CPU-kraft bara när jag scrollade lite med taskmanager uppe bredvid!

Kör IE 6.0.2800.1106.xpsp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Hade enorma problem med ett AC97 ljudkort på ett AOpen moderkort när jag överklockade. Ungefär samma tendenser som du har. Bytade till ett annat ljudkort och då försvann problemen. Hoppas det löser sig.

Naä alltså jag tvivlar för på mitt förra så hade jag inte klockat ett dyft! Sen kör jag med en Zalman NB32J på SB nu, men det kan vara möjligt iofs..

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på att fråga om det är samma ljudkort på båda korten. Låter som ett väldigt skumt fel. Har faktiskt haft både NForce och VIA kort men inget av dom krånglade. Körde i och för sig inte med det inbyggda ljudkortet på något av dom. AOpen kortet var ett Intel kort där jag använde det inbyggda. Hmmm....underligt.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

ja har haft så innan.. en gång löste det sig med att köra ad-aware o rensa bort all spyware o skit program som kördes i smyg.. andra gången minns jag inte tror faktiskt jag fick formatera.. men testa andra drivers till grafikkortet har hört att det kan bero påd et ibland..

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stazzie
ja har haft så innan.. en gång löste det sig med att köra ad-aware o rensa bort all spyware o skit program som kördes i smyg.. andra gången minns jag inte tror faktiskt jag fick formatera.. men testa andra drivers till grafikkortet har hört att det kan bero påd et ibland..

Ok, intressant. Jag köra ett POV G4ti4200 XP 128mb, någe tips på driver? Jag kör med nyaste nu(44.03)

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag kört Windows XP har samma fel framträtt, oavsett hårdvara. Ibland har det fungerat några veckor. Frågan är inte om man får felet, utan om när. Kör nu windows 2000 utan problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

prova några äldre.. typ 28.xx finns på nvidias hemsida.. tål att testas. kan ju va mkt annat också men men.

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Jag testar nu att köra med chassit öppet och nu är frysningarna borta! Det är alltså ett värmeproblem jag har! Jag får ta o fixa dendär j**la röran jag har där inne och köpa till lite fläktar! Men det behöver ju faktiskt inte vara HD:n som blir för varm, jag har Chassi temp på ungefär 30C när chassit är ihopsatt och ligger nu på 26C!(detta betyder att jag har dålig cirkulation eller hur..?!)

Jag kör med ett Chieftec Matrix chassi och 2 enermax 8cm fläktar i chassit(en in/fram och en ut/bak och sen har jag en SLK-800 mede en till enermax på 1/3 av potentiometern, som jag skrev där uppe..)

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du har monterat din slk 800 fel har själv en Tt +7 på lägsta farten på fläkten har då ca41c idle 45 load xp2400@2300mhz 1.75v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_K
Skulle tro att du har monterat din slk 800 fel har själv en Tt +7 på lägsta farten på fläkten har då ca41c idle 45 load xp2400@2300mhz 1.75v

Blåser fläkten mot eller ifrån prollen? Och vad har du för chassi temp?

Permalänk
Medlem

Kan det vara pga. min cluster storlek kanske? Vad ska man ha för storlek på XP partitionen? Det går väl bra o köra med olika storlekar på 2 olika partitioner på 1 disk?

Cluster-storlekar:

XP-disken: 4K
Musik&film disken: 2K

Permalänk
Medlem

Kan meddela( om det är nån som bryr sig..) att det verkar ha varit mitt rysk-kopierade nätverkskort som var boven i dramat! Jag körde med nån standard winbond driver och det verkade inte funka så bra, har köpt ett nytt och har inte haft frysningar på en vecka! YEAH!

Permalänk
Medlem

Standard lösning när prylarna inte funkar som man vill; slit ur allting som inte är absolut nödvändigt för att den ska starta och gå, börja sedan stoppa i en sak i taget och testa.

Kul att höra att det funkar nu!