Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Internet från Asus 1900 och IP-tv från Teliaboxen?

Permalänk
Medlem

Internet från Asus 1900 och IP-tv från Teliaboxen?

Hej
Har varit hos svärfar som bor ute i bushen och nu lurats på fiber av telia. Av telia har han fått ett av deras routrar (bild 1) som ger IP-tv men katastrofalt internet (60 mbit när man står precis vid routern) och 5-25 mbit runt i huset vilket gör att allt från netflix till youtube laggar rejält.
När jag pluggade in mitt ASUS 1900 så hade han 115 mbit vid routern och minst 60 mbit överallt annars men då fungerade inte IP-tvn.
Har läst på hur man konfigurerar ASUS-routers för att få IP-tv från telia MEN han har allt trådlöst vilket gör att man inte har någon kabel att fysiskt sätta in i port 4 när man konfigurerat om routern för IP-TV 845 eller 243.

Vi vill såklart använda ASUS-routern för internet, goes without saying, men har inget emot att använda telias egen skräp för TVn.
Kan man använda båda två, internet via ASUS och IP-TV via deras egen box?
Hur kopplar man detta isf?

Om det inte går, kan man konfigurera routern så det fungerar trådlöst eller tvingas man till kabel så man fysiskt kan sätta in en i port 4?

Bifogar bild på hur deras responder/puck ser ut som kör trådlöst (bild 2) samt hur det ser ut i väggen (bild 3)

Nu kopplat från väggen (bild 3) --> Telias router (bild 1) --> Technicolor/puck/responder (bild 2, detta trådlöst anslutet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amperez:

Hej
Har varit hos svärfar som bor ute i bushen och nu lurats på fiber av telia. Av telia har han fått ett av deras routrar (bild 1) som ger IP-tv men katastrofalt internet (60 mbit när man står precis vid routern) och 5-25 mbit runt i huset vilket gör att allt från netflix till youtube laggar rejält.
När jag pluggade in mitt ASUS 1900 så hade han 115 mbit vid routern och minst 60 mbit överallt annars men då fungerade inte IP-tvn.
Har läst på hur man konfigurerar ASUS-routers för att få IP-tv från telia MEN han har allt trådlöst vilket gör att man inte har någon kabel att fysiskt sätta in i port 4 när man konfigurerat om routern för IP-TV 845 eller 243.

Vi vill såklart använda ASUS-routern för internet, goes without saying, men har inget emot att använda telias egen skräp för TVn.
Kan man använda båda två, internet via ASUS och IP-TV via deras egen box?
Hur kopplar man detta isf?

Om det inte går, kan man konfigurera routern så det fungerar trådlöst eller tvingas man till kabel så man fysiskt kan sätta in en i port 4?

Bifogar bild på hur deras responder/puck ser ut som kör trådlöst (bild 2) samt hur det ser ut i väggen (bild 3)

Nu kopplat från väggen (bild 3) --> Telias router (bild 1) --> Technicolor/puck/responder (bild 2, detta trådlöst anslutet)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/36176755_10157260733641808_8216610519893671936_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3f40c0e3771287e58bfd37c6dd0f9be7&oe=5BA94A46

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/36200039_10157260733706808_4365335627860803584_n.jpg?_nc_cat=0&oh=0b252d67f6fd21210a7866062625db5f&oe=5BBC39DC

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/36086972_10157260733726808_1851523868313780224_n.jpg?_nc_cat=0&oh=acc09214ebb17e5adbb99613fd4926f0&oe=5BEB418C

Arrisboxen kan du ju sätta direkt i port två i tjänsteföreelaren/mediaconvertern. Den behöver inte gå via routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist: Sorry, inte så haj på terminologin. Du menar att "Pucken" som jag antar är arrisboxen ska direkt in i telias egen box.
Hur ska allt kopplas?
Från det röda uttaget i väggen, ska den in i Asus-routern eller telias egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amperez:

@Gaist: Sorry, inte så haj på terminologin. Du menar att "Pucken" som jag antar är arrisboxen ska direkt in i telias egen box.
Hur ska allt kopplas?
Från det röda uttaget i väggen, ska den in i Asus-routern eller telias egen?

Jag tror att det @Gaist menar är att du borde kunna ansluta TG234:an (Technicolor) till LAN2 på mediaconverten och din router till LAN1 och därmed helt slippa Telias egna router.

Jag är också ansluten till Telia fiber och har deras TG799VAC XTREAM-router. Fungerar ypperligt. Har trådlös NIC på båda datorerna och mäter aldrig under 120/120 på ett 100/100 abonnemang.

Permalänk
Medlem

@Ziwe: Alright, men nu är technicolor inkopplad trådlöst, den är runt 10m ifrån själva routern och medieomvandlaren.
Btw så har jag trott att mediaomvandlaren (den vita på bilden ovan) är en router men det kanske jag hade fel i?
Så om jag förstår det rätt så ska TG234:an in i medieomvandlaren (Den vita?) i LAN2, min ASUS-router in i LAN1, Den från den röda i väggen ska in i medieomvandlaren då eller?
Sorry om jag är rätt blåst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amperez:

@Ziwe: Alright, men nu är technicolor inkopplad trådlöst, den är runt 10m ifrån själva routern och medieomvandlaren.
Btw så har jag trott att mediaomvandlaren (den vita på bilden ovan) är en router men det kanske jag hade fel i?
Så om jag förstår det rätt så ska TG234:an in i medieomvandlaren (Den vita?) i LAN2, min ASUS-router in i LAN1, Den från den röda i väggen ska in i medieomvandlaren då eller?
Sorry om jag är rätt blåst..

Ojj.

Bild 3 är ingen router, bara en switch, så där har du fel, du borde ha fått en router från Telia, typ en VAC XTREAM eller något sådant. TG234 är till för att skapa en trådlös bryggkoppling genom telias XTREAM router till Arrisburken (Tv boxen). Hade du haft två TG234 skulle du ha kunnat gjort en trådlös brygga från port 2 i Tjänstefördelaren/mediakonvertern och kört TVn den vägen. Om man bara har en TG234 så måste den kopplas trådlöst mot telias router. Helt rätt att routern skall in i röda och tv boxen in i den gula. Dra kabel!
Och om man är som du säger "rätt blåst" är det bästa att koppla efter anvisning från leverantören och inte blanda in annat junk!

Permalänk
Medlem

Bild 1 är en router, Technicolor TG799 VAC Xtreme.
Bild 2 är en trådlös mediabrygga, TG233/234, samt en TV-box, Arris VIP4302.
Bild 3 är en tjänstefördelare/switch, Inteno.

Kopplas enligt följande (och det verkar du ha idag):
Kabel mellan tjänstefördelare LAN 1 (röd) och router WAN. Detta är för Internet.
Mediabrygga ansluts med WPS till router. Detta är för TV.
TV-box ansluts till LAN-uttag på Mediabrygga.

Om du vill ha en annan router behöver du "brygga" Xtreme, därefter ansluta din nya router till Xtreme LAN-port 4. Bryggning kan du begära av Telia support, eller logga in på router och aktivera DMZ.
Mediabrygga ska fortfarande vara trådlöst kopplad till Xtreme.

Troligen är det kanal/band-val (inställningar) som gör att du inte får högre hastighet med Xtreme, det är inte en dålig router.