Sverigedemokraternas hemsida - hijackad?

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraternas hemsida - hijackad?

Hej, googla nyss på Sverigedemokraterna för att ta mig till deras hemsida

(klicka på första sidan (Sd.se), jag kom till en hijack sida med massa pop-ups och "allow" pop-up i chrome... börjar fundera om sidan har blivit hijackad på något sätt.

Efter att jag stängde ner refer sidan som jag hamna på så kom jag in på deras hemsida (sd.se)

Vart jag skickades var hit:
"sweeps9918.check-prizesnow62.loan"

tog bort hyperlänk
Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Samma här.

Permalänk
Medlem

Omtänksamt av dig att hyperlänka hack-sidan också

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

De kommer ändå vinna valet så det är ju bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

De kommer ändå vinna valet så det är ju bra

Hahaha ok <3

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Inaktiv

Jag har stött på samma sak sedan över en vecka sedan och jag tycker att de är ett hot emot demokratin att ett såpas stort parti kan bli hijackad.

Det är bara ibland man kommer dit, jag har ej orkat studerat när..

Frågan är hur de har gjort det? Jag brukar knappast besöka sd hemsida och har gjort det från googles sida. Frågan är om det ligger hos Google? Isåfall har jag lite konspirationsteorier, nej ingen hög uppsatt är inblandad.. En dns hack, ja jag kör med googles dns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har stött på samma sak sedan över en vecka sedan och jag tycker att de är ett hot emot demokratin att ett såpas stort parti kan bli hijackad.

Det är bara ibland man kommer dit.

Frågan är hur de har gjort det, jag brukar knappast besöka sd hemsida och har gjort det från googles sida. Frågan är om det ligger hos Google? Isåfall har jag lite konspirationsteorier, nej ingen hög uppsatt är inblandad..

Det känns lite läskigt faktiskt.

Borde man kontakta deras administratörer kanske?
Tvekar på att det är google som hänvisar en dit.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benna:

Det känns lite läskigt faktiskt.

Borde man kontakta deras administratörer kanske?
Tvekar på att det är google som hänvisar en dit.

Ja någon borde rapportera. Frågan är när det sker.
Det går ju spåra ganska bra vad som händer om man hade haft tid.

Och det handlar inte om att skydda SD utan skydda folk emot bedragare och värna om demokratin.

*edit*
Testade hur många gånger som helst nu sverigedemokraternas sida direkt.. Något skumt är det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja någon borde rapportera. Frågan är när det sker.
Det går ju spåra ganska bra vad som händer om man hade haft tid.

Och det handlar inte om att skydda SD utan skydda folk emot bedragare och värna om demokratin.

*edit*
Testade hur många gånger som helst nu sverigedemokraternas sida direkt.. Något skumt är det ibland.

Kan vara att nytt ip hänvisas dit och sedan därefter så fortsätter den normalt till SD.se för att inte märkas.

add: Använde också google DNS vid tillfället.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

jag gick in på sd.se nyss, aldrig besökt sidan förrut, men fick inga popups lr liknande, kom till sidan som vanligt. använder google chrome, men har inte lagt in någon dns manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mztr:

jag gick in på sd.se nyss, aldrig besökt sidan förrut, men fick inga popups lr liknande, kom till sidan som vanligt. använder google chrome, men har inte lagt in någon dns manuellt

Gick du via google eller med direkt länk sd.se ?
Kanske testa via google - Sverigedemokraterna -> Första sidan (sd.se) alternativt testa med google dns 8.8.8.8 / 8.8.4.4

Låt mig gärna veta vad som händer.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Kan vara att nytt ip hänvisas dit och sedan därefter så fortsätter den normalt till SD.se för att inte märkas.

add: Använde också google DNS vid tillfället.

Kan bekräfta att re-directen verkar vara baserat på IP och first time visit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Gick du via google eller med direkt länk sd.se ?
Kanske testa via google - Sverigedemokraterna -> Första sidan (sd.se) alternativt testa med google dns 8.8.8.8 / 8.8.4.4

Låt mig gärna veta vad som händer.

jag gick på sd.se direkt, testade googla nu i efterhand men va vanligt då med, men då hade jag ju redan besökt 1gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av gladde:

Kan bekräfta att re-directen verkar vara baserat på IP och first time visit

Använder du google DNS?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Använder du google DNS?

Icke, sitter på lokal ISP baserad i Sydney.
Fick samma re-direct på både desktop och mobile med kick-off från google

Permalänk
Medlem

jag testade på telefonen också, googlade sverigedemokraterna o sen gick via sökningen, men inga problem där heller, galaxy s4 eller 5 kommer inte ihåg vimla som operatör om det skulle spela någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av gladde:

Icke, sitter på lokal ISP baserad i Sydney.
Fick samma re-direct på både desktop och mobile med kick-off från google

Okej så inte bara Google DNS i guess... läskigt.

Skrivet av mztr:

jag testade på telefonen också, googlade sverigedemokraterna o sen gick via sökningen, men inga problem där heller, galaxy s4 eller 5 kommer inte ihåg vimla som operatör om det skulle spela någon roll

Verkar inte bara vara Google DNS så något lustigt är det (google hänvisar väl med direktlänk i vanliga fall till sidan om det nu inte vore en annons tex) så borde i så fall vara med SD's hemsida och inte google?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter med Telia DNS, blir omdirigerad till något skit som er andra, men Malwarebytes blockerade tack och lov lite blandade saker.

Är detta anmält?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

har aldrig besökt deras hemsida, googlade och använde första länken som kom up.
inga problem alls. har telia, men uppkopplad via PIA VPN,vet inte om det skulle spela någon roll.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade med mobilen. Telia2 samma sak där första gången.

Frågan är om felet är i länken från google eller om det är ett dns hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Omtänksamt av dig att hyperlänka hack-sidan också

ja precis, då vet vi ju vart vart vi inte ska trycka

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har rapporterat detta till Webmaster nu iaf, men fler rapporter skadar nog inte eftersom det inte händer för alla varje gång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har rapporterat detta till Webmaster nu iaf, men fler rapporter skadar nog inte eftersom det inte händer för alla varje gång.

Skrev ett mail till deras info@mail, förhoppningsvis går det vidare till webbutvecklaren.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Sidan blockas av mitt antivirus. Använder inte Googles DNS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sitter uppkopplad via ett universitetsnät och första gången jag besöker sidan, inget märkligt inträffade (förutom att jag än en gång blev påmind om att svenska partiledare ser ut som leadsingers i ett dansband ).

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Sitter uppkopplad via ett universitetsnät och första gången jag besöker sidan, inget märkligt inträffade (förutom att jag än en gång blev påmind om att svenska partiledare ser ut som leadsingers i ett dansband ).

Senast jag befann mig bakom ett universitetsnät så delade flera tusen samma IP utåt. IP-ban på diverse saker slog kollektivt och hårt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Jag får inga problem när jag besöker SD's hemsida.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inga problem när jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Sitter uppkopplad via ett universitetsnät och första gången jag besöker sidan, inget märkligt inträffade (förutom att jag än en gång blev påmind om att svenska partiledare ser ut som leadsingers i ett dansband ).

Tack för denna outhärdligt varma dags första leende!

Permalänk

Nu funkar hemsidan för mig