Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Lite intressant att de höjde priset inför juli däremot.

https://i.imgur.com/gzsePCU.png

Japp, tyckte jag hade sett 1080 Ti billigare också. Som sagt så höjde de 1070 Ti från 4799 till 4999 också Men kan ha något att göra med att kronan har blivit svagare?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är väl iofs logiskt, för på grund av att folk köpt Nvidia i alla år som en skock får så har AMD's kapital sinat och de har halkat efter så till den grad att de inte har något att sätta emot. Man kan inte både gnälla på att Nvidia är taskiga ur konkurrenssynpunk och samtidigt belöna deras beteende genom att köpa deras produkter.

Om Nvidia skulle släppa 11-serien nu så skulle de konkurrera med sig själva. det finns snart fler 1000-serien kort i överlager än det finns stjärnor i vår galax, och den situationen skulle ju inte förbättras om de släppte 11-serien.

Ett alternativ skulle vara att branda om 1080TI till 1140, 1080 till 1130 osv, men ingen gillar ju rebrands, och folk förväntar ju sig dessutom att korten i de lägre segmenten skall vara strömsnåla... Så det är skit, helt enkelt.

Marknaden som helhet kanske lär av detta och stävjar framtida mining-bubblor, och då kommer det kanske inte bli såhär igen, men det återstår att se.

De som köpt Pascal istället för Vega har gjort ett klokt val. RX Vega är verkligen ingen bra eller prisvärd produkt. AMD har ändå fått in pengar på dem tack vare miningen så allting blev väl optimalt i det avseendet ändå.
Men de som köpt Nvidia trots att AMD/ATi har haft den bättre produkten är såklart de som är ansvariga till Nvidias beteende idag.

Att jag postar ryktet om att Nvidia redan har 1100-serien klar är främst riktat till alla de som inte tror att Nvidia gör så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det är lite som bankkrisen när bankerna lånat ut för mycket tryckt för mycket pengar och sen när det sket sig så fick staten skattebetalarna komma in och stödja bankerna för att de inte fick tilbaka sina pengar. ta notan för bankernas huvudlösa risktagande där man lånade ut massiva belopp till låntagare som inte var kreditvärdiga.

Sådär, fixade det åt dig.

Stackars oskyldiga banker, det var säkert Nvidias fel det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

För min del så är det rätt som Nvidia gör. Det är just sånt här som jag förväntar mig att återförsäljarna har koll på, en person som är lite insatt måste ju se ju att krytobubblan skulle spricka = grafikkortsefterfrågan minska. Chansar man på att det fortsätter upp så får man stå sitt kast annars ska de som satsat och förlorat pengar på kryptovalutor kunna kräva stöd också?

Det är lite som bankkrisen när bankerna lånat ut för mycket och sen när det sket sig så fick staten komma in och stödja bankerna för att de inte fick tilbaka sina pengar.

/Jonas

Problemet är ju att det är nvidia som missbedömt, överproducerat och nu inte vill stå sitt kast.
Läser du nyheten igen så ser du att det är nvidia som sitter på ett jättelager av kretsar, som de vill tvinga ÅF att köpa in och sälja till förlust. Om de inte gör detta, riskerar de att inte få några av nvidias nya kretsar i framtiden.
Att ÅF och distributörer får stå sitt kast för de varor de redan lagerhåller råder det ingen tvekan om, även om det inte är helt ovanligt att tillverkaren kan gå in och ge cashback för att få rotation.

Att jämföra detta med banksmällen skulle vara att banken säger något i stil med;
Vi har belånat alldeles för mycket till folk utan täckning och nu riskerar vi att gå med förlust.
Vi vill inte gå med förlust, därför lägger vi in följande ultimatum;
Alla ni som vill ha ett lån i framtiden måste ta ett lån ni inte behöver nu.

Nvidia skulle kunna bli av med sitt lager utan att bete sig så här. De skulle kunna sälja sitt jättelager av kretsar till ett pris som ÅF vill betala. Att hota ÅF med att de inte kommer få kretsar i framtiden om de inte hanterar nvidias förlustaffär nu, är något som fungerar bara för att nvidia har monopolstatus på högpresterande grafikkort, inte för att det är rätt.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Intäkterna från Ryzen har ej hunnit påverka AMDs utveckling av grafikkort, det tar lång tid att skapa en arkitektur. Möjligtvis kan de lägga mer krut på 7nm korten men då är det fortfarande med den underpresterande Vega-akitekturen i grunden.
Sedan vet jag inte om AMDs interna struktur tillåter att de bara flyttar över pengar från CPU-sidan till GPU.

Nu var det inte mot det ekonomiska jag menade att kommentera utan mot påståendet att kunder inte köper AMD för märkets skull. Vilket Ryzen visar att kunder visst är benägna att köpa AMD om de får bra prestanda till bra pris.

Det var alltså mot "på grund av att folk köpt Nvidia i alla år som en skock får" jag i huvudsak kommenterade eftersom jag ogillar uppmålandet av kunderna som om de vore korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

För min del så är det rätt som Nvidia gör. Det är just sånt här som jag förväntar mig att återförsäljarna har koll på, en person som är lite insatt måste ju se ju att krytobubblan skulle spricka = grafikkortsefterfrågan minska. Chansar man på att det fortsätter upp så får man stå sitt kast annars ska de som satsat och förlorat pengar på kryptovalutor kunna kräva stöd också?

Det är lite som bankkrisen när bankerna lånat ut för mycket och sen när det sket sig så fick staten komma in och stödja bankerna för att de inte fick tilbaka sina pengar.

/Jonas

Tycker du även att det är rätt att Nvidia "tvingar" ÅF att köpa in fler kort ur 1000-serien för att i framtiden få tillgång att sälja 1100-serien?

Edit:
@sniglom hann före..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ortovox:

Skrivet av Ortovox:

/Jonas

Är det inte snarare helt tvärt emot hur det var med bankkrisen då?
Under bankkrisen kom det in ekonomisk stöttning av staten så att bankerna fick hjälp att minimera den ekonomiska skadan.
Just nu är det väl så att nvidia inte hjälper till eller handlar för att minska den ekonomiska skadan för underleverantörerna?

Aja. Oavsett så är den delen med lagerhållningen som återförsäljarna byggt upp lite av deras eget bekymmer kanske.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Sveklockarn: Det ser jag inte? Kassa likviditeten har ju minskat med från 41,44% till 20,31%. Jag ser bara att deras tillgångar ökar. Men det innebär bara att de behövt köpa in mer - både varulager och fasta tillgångar för att kunna sälja mer. De är börsnoterade och har därmed inte så stora valfriheter som gemene man tror att bolla med siffrorna.

Du kan ju även kolla direkt på bruttovinstmarginal. D.v.s. hur mycket av försäljningspriset mot kund som går till att täcka alla andra kostnader (förutom inköpspriset på produkten). För Webhallen ligger det på 10,63%. För Nvidia: samma tidsperiod: 59.96% !!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sniglom:

Får jag frågade om de ÅF du arbetat åt siktade på att hamna i toppen på prisjakt? Att det finns dyra utstickare tvivlar jag inte på en sekund, men att toppen på prisjakt skulle kunna hämta ut några 10% på highend låter för mig helt orimligt.

Om man kikar på prisjakt på de flesta komponenter så har du några prispressare (0-5%, ofta utan lager) sedan ligger de flesta seriösa på ungefär samma pris (5-10%) och sedan de dyra som tror man kan slänga på sina önskade 15-20 och komma undan med det. Undantag de som kör en temporär kampanj.

Normalt i runda svängar, sedan strulade miningen upp det totalt så det var jätteskillnader på lagerpriser hos olika aktörer.

Kontentan är att det är otroligt att det faktiskt kan överleva butiker i detta klimatet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar på en sak.
Nvidia säljer ju inga grafikkort till återförsäljarna, det är ju tillverkarna som gör det, tex Asus, EVGA och Gigabyte.
Det bör ju handla om affär mellan återförsäljarna och dessa inte Nvidia.

Undrar samma sak. Förstår inte alls hur detta hänger ihop i verkligheten.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

ÅF tar ju alltid största delen av marginalerna, så då det självklar inte bara är ÅF's fel så har de självklart stört del i det, och det är helt rätt att Nvidia nu trycker till dem utav helvete och mellan raderna säger att de är väl medvetna att de saltar priserna jävel, men att det nu får vara slut på det om de vill ha några volymer av kort i framtiden. Jag ser ingen orimlighet i detta, och då brukar jag ändå titt som tätt felaktigt anklagas för att ge Nvidia oförtjänt skit. Men sanningen är att jag är av uppfattningen att "skit ska skit ha", sen om det är AMD, Nvidia, eller i det här fallet ÅF beror självklart på vem det är som för tillfället ertappats med brallorna nere, och i det här fallet så är det ÅF!

Åter igen. Nvidias bruttovinstmarginal var över 60% sist. ÅFs i Sverige ligger runt 10-12% beroende på vilken du kollar... Det är kul att du ofta är inne och håller liv i forumet. Vi tycker väldigt olika om väldigt mycket - men det är det som gör det kul. Däremot måste jag få rikta lite kritik mot att du (nu är du inte direkt ensam om detta på internet) häver ur dig saker du tror och tycker som sanningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För Nvidia: samma tidsperiod: 59.96% !!

Men det beror ju på att dom är bäst, och det är inte jag som säger det!

Man får nog fundera på vem det är som gör jobbet, tar den största risken, och förtjänar vinsten. Att det går trögt för AMD på GPU-sidan gör naturligtvis att det går extra bra för Nvidia också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om man kikar på prisjakt på de flesta komponenter så har du några prispressare (0-5%, ofta utan lager) sedan ligger de flesta seriösa på ungefär samma pris (5-10%)

Att det skiljer 5% i pris mellan någon som inte säljer varan och någon som säljer varan, säger inget om marginalernas storlek.

Min uppfattning är att de bluffande "prispressarna" lägger sig under inköpspris för att hamna bäst till på prisjakt och inte har för avsikt att sälja komponenterna. De utnyttjar prisjakt till reklam genom att hamna överst i listan, inget annat.

Därför är det viktigt att skilja på butiker som kan leverera men har slut i lager och butiker som inte har som avsikt att leverera. Börjar du jämföra detta kommer du också se att de som har slut i lager men kan leverera, har priser som ligger mycket närmre de som lagerför.

Som exempel kan vi ta grafikkortet som diskuterades innan, AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11GB.
Vpcb.se har det lägsta priset på prisjakt, men kortet går faktiskt inte att köpa av dem, ens om du vill vänta

Att seriösa butiker som har slut i lager kan ge ett marginellt lägre pris är däremot inte konstigt. Det beror på två saker, det första är loss leader. Det är bättre för ÅF om du handlar av dem till närmast 0 i marginal, mot att du går till konkurrenten som har komponenten i lager. I värsta fall går de +/- 0 och i bästa fall handlar du mer och de går plus på hela leveransen. Jämför detta mot att du testar en annan butik och fortsätter handla där, då har ÅF gått back istället.

Det andra är att förbeställningar faktiskt är billigare för ÅF. De kan dra av priset av lagerhållning och skydd mot prissänkningar från sina marginaler. Därför är det inte ovanligt att ÅF justerar upp sina priser så fort de fått in större kvantiteter i lager.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk

@Xeno88: Inte AMDs problem?

Nä klart, dem säljer ju inga kort i vilket fall som helst. Skitgrejer rent ut sagt.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Roligast vore ju om återförsäljarna tar extra betalt på 1100-serien för att kompensera för tappet gällande 1000-serien.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Roligast vore ju om återförsäljarna tar extra betalt på 1100-serien för att kompensera för tappet gällande 1000-serien.

Impôrt é gôtt.

Permalänk
Snusfri

Jag har försvarat Nvidia tidigare, men det känns väldigt svårt nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

I efterhand kan det ses som ett försök att dämpa förväntningarna om en nära förestående lansering, för att få kunder att köpa dagens grafikkort istället för att invänta nya produkter.

Euhm, det var väl glasklart från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tycker du även att det är rätt att Nvidia "tvingar" ÅF att köpa in fler kort ur 1000-serien för att i framtiden få tillgång att sälja 1100-serien?

Edit:
@sniglom hann före..

Nej det tycker jag inte och det missade jag faktiskt men samtidigt så låter det lite konstigt för det är väl ändå från tillverkare som ASUS, Gigabyte osv som återförsäljarna köper sina nuvarande 1000-serien kort av? Ingen köper väl längre Nvidia referenskort direkt från Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har inte Ryzen sålt väldigt bra? Jag tror inte att det är stödköp som har sålt Ryzen utan att de har släppt en bra produkt till en bra pris. Så istället för att skylla försäljningen på kunderna så är det i mitt tyckte bättre och släppa produkter som kunderna vill köpa.

När du står i affären och ska välja chips mellan OLW eller Estrella så är det ju mer troligt att du köper de som du tycker smakar bäst alternativt de som har lyckats bäst med marknadsföringen osv, det är nog knappast troligt att man köper en påse chips baserat på att det företaget gjorde lägre vinst.

Ryzen är dock ett resultat av många års forskning och utveckling, och AMD hade i princip lämnat walk-over på CPU-marknaden, och det tror jag inte de har råd att göra på GPU-marknadejn då de trotts allt öst in pengar i marknadsföring för Freesync osv. Det som stör mig är att folk tycks tro att AMD skall kunna trolla med knäna och "hipp happ" lansera en produkt som är bättre än Nvidias kort. Det kommer ta tid.

Skrivet av anon12433:

De som köpt Pascal istället för Vega har gjort ett klokt val. RX Vega är verkligen ingen bra eller prisvärd produkt. AMD har ändå fått in pengar på dem tack vare miningen så allting blev väl optimalt i det avseendet ändå.
Men de som köpt Nvidia trots att AMD/ATi har haft den bättre produkten är såklart de som är ansvariga till Nvidias beteende idag.

Att jag postar ryktet om att Nvidia redan har 1100-serien klar är främst riktat till alla de som inte tror att Nvidia gör så här.

OK. Då är jag med. Det vore ju väldigt märkligt att tro något annat när professionella kort med Volta varit klara ett bra tag, men folk tänker väl inte så lågt kanske.

Dock så vore det inte försvarbart ur ett marknadsmässigt perspektiv. Det finns inget vettigt de kan göra med sina överfyllda lager annat än att få dem sålda och då AMD inte direkt flåsar dem i nacken finns helt enkelt ingen anledning att köra ut nya produkter än, även om det är klart att det är självklart att de har dem färdiga.

Skrivet av Xyborg:

Åter igen. Nvidias bruttovinstmarginal var över 60% sist. ÅFs i Sverige ligger runt 10-12% beroende på vilken du kollar... Det är kul att du ofta är inne och håller liv i forumet. Vi tycker väldigt olika om väldigt mycket - men det är det som gör det kul. Däremot måste jag få rikta lite kritik mot att du (nu är du inte direkt ensam om detta på internet) häver ur dig saker du tror och tycker som sanningar.

Vad Nvidia gör och inte har knappast återförsäljarna någon kontroll över. Däremot så kan de själva styra vilken marginal de vill ha på sina produkter, och 12% av 7000Kr som ett topp-kort har kostat är mer pengar i rena kronor än vad 12% av 4000Kr är, som ett toppkort brukade kosta, så det är knappast så att ÅF har haft kniven på strupen under mininghysterin, utan det har varit sötebrödsdagar även för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Impôrt é gôtt.

Ajjemän! Typ köpa direkt från deras hemsida.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då får ni gärna visa fakta på det. Jag kan inte ta fram information om marginaler på specifika produkter. Men en hyffsad Proxy är bolagens vinstmarginal.

Webhallen på MINUS 0,24% https://www.allabolag.se/5565588224/webhallen-sverige-ab
Inet på 4,03% https://www.allabolag.se/5565918884/inet-ab

Jämför vi det med Nvidia under samma tidsperiod så hade dem:
Nvidias vinstmarginal: 30,1% https://ycharts.com/companies/NVDA/profit_margin

Inte pekat personligt men eftersom du länkade två exempel.

Som alla större bolag är Inet inte bara Inet
Tittar du så är moderbolaget Inet Holdings https://www.allabolag.se/5590084314/inet-holding-ab
Som i sin tur är en del av https://www.allabolag.se/5568660723/creades-ab-publ
Inet Sisjön i Göteborg köper högst troligt sina delar från sin egna grossist Inet Holding som köper bulk av leverantör till betydligt bättre priser än Svensson får se.

Webhallen ägs av Norskt bolag och det blir svårare att följa där.
Elgiganten, Mediamarkt mm gör på precis samma sätt. Köper från sitt egna centrallager därifrån butikerna får sina marginalsiffror.

Såhär kan man lura sina egna försäljare och butiksarbetare att "ens egen butik" har sjukt låga marginaler och knappt går med vinst medan moderbolaget i lugnan ro går med god vinst utan att gemene man inte har en aning.
Säljare tror på detta själva och är av naturen duktiga att övertala alla i sin närhet hur dåliga marginalerna är vilket vi ser flera exempel av i denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Problemet är ju att det är nvidia som missbedömt, överproducerat och nu inte vill stå sitt kast.
Läser du nyheten igen så ser du att det är nvidia som sitter på ett jättelager av kretsar, som de vill tvinga ÅF att köpa in och sälja till förlust. Om de inte gör detta, riskerar de att inte få några av nvidias nya kretsar i framtiden.
Att ÅF och distributörer får stå sitt kast för de varor de redan lagerhåller råder det ingen tvekan om, även om det inte är helt ovanligt att tillverkaren kan gå in och ge cashback för att få rotation.

Att jämföra detta med banksmällen skulle vara att banken säger något i stil med;
Vi har belånat alldeles för mycket till folk utan täckning och nu riskerar vi att gå med förlust.
Vi vill inte gå med förlust, därför lägger vi in följande ultimatum;
Alla ni som vill ha ett lån i framtiden måste ta ett lån ni inte behöver nu.

Nvidia skulle kunna bli av med sitt lager utan att bete sig så här. De skulle kunna sälja sitt jättelager av kretsar till ett pris som ÅF vill betala. Att hota ÅF med att de inte kommer få kretsar i framtiden om de inte hanterar nvidias förlustaffär nu, är något som fungerar bara för att nvidia har monopolstatus på högpresterande grafikkort, inte för att det är rätt.

Det är 2 delar i nyheten och det va första delen jag svarade på.
Vilket va detta.
Dilemmat återförsäljare och distributörer står inför är således att de sitter på stora lager av gamla grafikkort som är svåra att sälja av.

Detta hänvisar du till:
Distributörer och återförsäljare uppmanas att köpa ännu fler grafikkort ur Geforce GTX 1000-serien om de vill ha några ordentliga volymer ur nästkommande generation.
Detta missade jag och tycker så klart det inte är rätt. Men samtidigt köper väl väl återförsäljare och distributörer inte korten från Nvidia utan Asus, Gigabyte osv så lite mysko?

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Har ni någon som helst insikt i vilka marginaler ÅF tar ut på grafikkort och andra komponenter?
På den tiden jag jobbade för en stor och välkänd ÅF låg marginalerna alltid under 5% på fetare grafikkort.

Kan också säga att de flesta mindre butiker inte kan ta ut en större marginal än sin distributör. (Om vi pratar högpresterande grafikkort). Datorkomponenter är en så otroligt prispressad bransch att småbutikerna tvingas sälja de häftigare komponenterna med närmast noll i marginal och kan ändå inte konkurrera i pris mot de större aktörerna. Varför? För att marginalerna hamnar hos distributören!

Det en ÅF plockar ut stora marginaler på (procentuellt) brukar vara kablage, chassin, headsets, gamingprylar och budgetkomponenter, inte feta grafikkort.

Vilka marginaler som finns brukar göra sig väldigt tydligt vid stora reor som black friday.
Det finns ett par typer av prissänkningar:
1. Den som butiken kan göra på komponenter med höga marginaler, här brukar vi se gamingprylar som tangentbord och headsets.

2. Stora prissänkningar på häftiga komponenter, dessa kommer ofta rakt från tillverkaren eller distributör som tidsegränsade kampanjer och ger cashback till ÅF för varje försäljning. Dessa misstas av många som att ÅF skulle ha höga marginaler.

3. Loss leaders, mindre prissänkningar på häftiga komponenter i samband med rea. Exempelvis när en butik trycker ner ett grafikkort till att vara billigast på prisjakt mitt under black friday, med förhoppningen att synas och att kunder ska handla andra komponenter med marginal som jämnar ut det. Skulle bara kunder köpa loss leader skulle företaget gå back.

Äntligen en kommentar från verkligheten på tråden!

Permalänk
Medlem

Jag fick alltså rätt i min analys för nån vecka sedan, där jag sa att det här inte kommer att gälla Sverige :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jaha. Så förvånad jag blir. Nvidia fortsätter sitt fulspel på alla fronter.

Jag bara undrar när folk ska tröttna.

Om de nu har tillverkat miljoner ex av kretsar som ingen vill ha så får de väl fan skylla sig själva och kanske vara lite mer försiktiga i framtiden, istället för att försöka lasta över deras missbedömning på andra.

Nä, gör som jag; bojkotta gröna laget. I alla fall tills de slutar med sina fulfasoner.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Tur att Amazon.se snart lanseras i Sverige och slipper dras med samma problem som våra svenska återförsäljare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.

Vi behöver konkurans nu på grafikkortsmarknaden. Jag hoppas Intel släpper grafikkort för konsumentmarknaden men jag gissar då på att Intel inte kommer konkurrera med pris utan grafikkorten kommer kosta lika mycket eller mer än Nvidias motsvarighet 😪

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pimartin:

Inte pekat personligt men eftersom du länkade två exempel.

Som alla större bolag är Inet inte bara Inet
Tittar du så är moderbolaget Inet Holdings https://www.allabolag.se/5590084314/inet-holding-ab
Som i sin tur är en del av https://www.allabolag.se/5568660723/creades-ab-publ
Inet Sisjön i Göteborg köper högst troligt sina delar från sin egna grossist Inet Holding som köper bulk av leverantör till betydligt bättre priser än Svensson får se.

Webhallen ägs av Norskt bolag och det blir svårare att följa där.
Elgiganten, Mediamarkt mm gör på precis samma sätt. Köper från sitt egna centrallager därifrån butikerna får sina marginalsiffror.

Såhär kan man lura sina egna försäljare och butiksarbetare att "ens egen butik" har sjukt låga marginaler och knappt går med vinst medan moderbolaget i lugnan ro går med god vinst utan att gemene man inte har en aning.
Säljare tror på detta själva och är av naturen duktiga att övertala alla i sin närhet hur dåliga marginalerna är vilket vi ser flera exempel av i denna tråden.

Visst, men även om du följer kedjan hela vägen upp har moderbolagen sällan högre än 20% marginal som bäst i alla fall. Inget av deras koncernupplägg påverkar heller bruttomarginalen i särskilt stor utsträckning. Och där har som tidigare sagts Nvidia runt 60% och Inet runt 12%...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ryzen är dock ett resultat av många års forskning och utveckling, och AMD hade i princip lämnat walk-over på CPU-marknaden, och det tror jag inte de har råd att göra på GPU-marknadejn då de trotts allt öst in pengar i marknadsföring för Freesync osv. Det som stör mig är att folk tycks tro att AMD skall kunna trolla med knäna och "hipp happ" lansera en produkt som är bättre än Nvidias kort. Det kommer ta tid.

OK. Då är jag med. Det vore ju väldigt märkligt att tro något annat när professionella kort med Volta varit klara ett bra tag, men folk tänker väl inte så lågt kanske.

Dock så vore det inte försvarbart ur ett marknadsmässigt perspektiv. Det finns inget vettigt de kan göra med sina överfyllda lager annat än att få dem sålda och då AMD inte direkt flåsar dem i nacken finns helt enkelt ingen anledning att köra ut nya produkter än, även om det är klart att det är självklart att de har dem färdiga.

Vad Nvidia gör och inte har knappast återförsäljarna någon kontroll över. Däremot så kan de själva styra vilken marginal de vill ha på sina produkter, och 12% av 7000Kr som ett topp-kort har kostat är mer pengar i rena kronor än vad 12% av 4000Kr är, som ett toppkort brukade kosta, så det är knappast så att ÅF har haft kniven på strupen under mininghysterin, utan det har varit sötebrödsdagar även för dem.

De måste inte släppa bättre kort det räcker med prisvärdare kort. Tex ställer man upp Ryzen vs Intel så är det ju ingen absolut vinnare i prestanda men Ryzen plockar marknadsandelar på att vara ett prisvärt alternativ. Likadant går ju att göra på gpu-marknaden, ex sätt ett pris på rx580 så att det är prisvärdare än 1060.

Nu kanske det är så att senaste generation har sålt väldigt bra ändå. Jag har inte läst några föesäljningssiffror på varken AMDs eller Nvidas kort.

Min poäng var mer att de inte måste ha ett kort som är bättre än 1080ti för att sälja. Jag tror och har för mig att högst omsättning sker i de billigare segmentet kring 2-3000kr men nu chansar jag hej villt och ni får gärna rätta mig med korrekta siffror.