Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidias agerande beskrivs som något som skapat mycket badwill och att de därför kan komma att satsa extra på AMD nästa gång företaget släpper ett konkurrenskraftigt grafikkort.

This!!

AMD har en fantastisk möjlighet om dom klarar att matcha prestanda. 90% prestanda till 100% pris gör ingen glad, 90% prestanda till 75% pris är ett bra sätt att sno trötta nvidia kunder.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så generöst av dom, giriga jäklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man kollar i butiker så finns det rätt bra med 570/580 i lager. Till och med Vega 56/64 är enkla att få tag i även om just de kostar lite väl mycket.

Det där är intressant. De skall ha minst 6000 för ett Vega 56, när MSRP är 4000, men det är absolut inte bara de svenska återförsäljarna som ligger på den nivån - europeiska ligger där också. Frågan är vem som tar mellanskillnaden - om det är AMD som inte hållit sitt MSRP, partnertillverkarna eller återförsäljarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

This!!

AMD har en fantastisk möjlighet om dom klarar att matcha prestanda. 90% prestanda till 100% pris gör ingen glad, 90% prestanda till 75% pris är ett bra sätt att sno trötta nvidia kunder.

Det räcker tyvärr inte på långa vägar. Nvidia är ett så starkt namn på marknaden att det kommer ta många, många år innan trenden vänder.

Och då ska AMD först lansera något som är konkurrensvärdigt (som inte är GCN).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Här handlar det väl om olika delar, right?

Ena delen handlar om att återförsäljarna sitter på lager som kan bli svårsålda när det kommer nytt. Tycker inte det här är en moralfråga alls och det spelar ingen roll om de tjänat pengar eller ej på att sälja dessa kort när det var brist. Det tillhör en risk som återförsäljare tar att sköta lagerhållning så där ser jag inga konstigheter.

Däremot är det rätt surt att nvidia har som krav att återförsäljarna fortsätter köpa ordentligt med kort i 1000-serien för att få tilldelning av nästa generations kort.
Om nvidia själva byggt upp för stora lager av 1000korten bör de själva ta ansvar för sin lagerhållning och sänka priserna på sina kort för att tömma sina egna lager istället för att forcera fullprissälj till återsförsäljarana som redan själva sitter på överskottsproblematik att bära det oket också.

Aja. Den här problematiken är väl snart över och den lär inte drabba konsumenterna i någon större utsträckning oavsett.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Återförsäljarna har inte tagit ut några större vinster på miningboomen, det mesta försvinner till Nvidia och underleverantörer. Inköpspriserna för det lager återförsäljarna sitter på för närvarande var skyhögt, det är just därför de är i knipa nu. Datorhårdvara i överlag har väldigt dåliga marginaler för ÅF.

Nä, det klart, när de inte längre kan ta 13000 för ett 6500 kr-grafikkort så är det ju verkligen jättesynd om dem. Det klart att stora stygga Nvidia bör ta deras ekonomiska risk med att driva företag.

Jag ska nog aldrig köpa en datorkomponent till i Sverige, så slipper återförsäljarna ”gå förlust” på att ha mig som kund.

Permalänk
Medlem

NVIDIA har sålt för standardpris på deras hemsida hela tiden

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1080-...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

This!!

Det är ju precis det som de gjorde när det gick bra - 95% prestanda för 90% pris (290-serien mot 780-serien), eller 90% prestanda för 80% pris (270X mot 760). Det är när AMD ligger så som marknaden fungerar som bäst. Bekymret är att AMD just nu har högre kostnader än nVidia för att producera de korten. Både 290 (Hawaii) och 270X (Pitcairn) var mindre och billigare än de chip de konkurrerade mot, så AMD kunde dra ner priset. Vega 10 måste vara mycket dyrare än GP104, och Polaris 10/20 ligger nog på samma nivå som GP106.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Najs, men det är väl ett referenskort?

Asus brukar ha lite roligare PCB och tystare luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Nja när det var som värst så fanns det i princip bara TITAN kort i lager. Alla kan erbjuda kort billigt om man inte har några att sälja.
Och de flesta som inte ska sätta ett vattenblock på kortet vill inte ha med den kylaren heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Maffiametoder från Nvidia att tvinga ÅF köpa fler kort eller bli utan vid nästa lansering. Smutsigt.
Samtidigt så har ju ÅF hjälpt till att höja priserna pga miningboomen vad jag förstår på andra kommentarer här och om så är fallet är ju inte de helt utan skuld heller.

Dock så är det ju Nvidias eget fel att de producerar på tok för mycket kort och fyller sina egna lager. Skit i det och lansera nästa omgång istället. Vill de bli av med sitt överskott får de väl själva sänka sina priser och stå för sitt misstag.

Jag har alltid gillat AMD och kommer stå kvar vid dem just för att jag vill inte stöda Nvidia som i mina ögon är ett smutsigt mobbarföretag. Hoppas AMD kan dra nytta av detta och att ÅF som behandlas såhär av Nvidia faktiskt satsar hårdare på AMD.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg vad ett 960 kostade på ett ungefär nytt på sin tid. Det vore lite kul och jämföra pris/prestandan mot dagens 1050ti då de ligger hyffsat nära i prestanda.
https://m.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050-...

Edit:
Enligt Sweclockers test kostade 960 ca 2000-2500
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...
Vilket är tämligen nära vad du får ge för ett 1050ti idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja när det var som värst så fanns det i princip bara TITAN kort i lager. Alla kan erbjuda kort billigt om man inte har några att sälja.
Och de flesta som inte ska sätta ett vattenblock på kortet vill inte ha med den kylaren heller.

Kan inte uttala mig om det då jag inte vet, men mycket möjligt att det var så. 1070 Ti-korten har funnits sedan lansering iallafall. Och det för 4799 kr ett tag tills kronan gick ner, samtidigt som ÅF sålde 1070 Ti för över 5500 och 1080 för över 6k. Sen är det bättre med FE om man behöver blowerkort eller tänkt vattenkyla, ville bara informera generellt

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Någon som kommer ihåg vad ett 960 kostade på ett ungefär nytt på sin tid. Det vore lite kul och jämföra pris/prestandan mot dagens 1050ti då de ligger hyffsat nära i prestanda.
https://m.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050-...

Enligt Sweclockers test kostade 960 ca 2000-2500
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...
Vilket är tämligen nära vad du får ge för ett 1050ti idag.

https://www.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-a...

2200 och uppåt enligt Sweclockers då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det räcker tyvärr inte på långa vägar. Nvidia är ett så starkt namn på marknaden att det kommer ta många, många år innan trenden vänder.

Och då ska AMD först lansera något som är konkurrensvärdigt (som inte är GCN).

Joda, kolla mpats svar, historiskt har inte AMD varit mycket snabbar(med undantag), det har främst varit lite billigare.
Jag satt å väntade på VEGA64 och när det väl kom var det lite dyrare än 1080 och överlag inte snabbare, så där dog det.

Skrivet av mpat:

Det är ju precis det som de gjorde när det gick bra - 95% prestanda för 90% pris (290-serien mot 780-serien), eller 90% prestanda för 80% pris (270X mot 760). Det är när AMD ligger så som marknaden fungerar som bäst. Bekymret är att AMD just nu har högre kostnader än nVidia för att producera de korten. Både 290 (Hawaii) och 270X (Pitcairn) var mindre och billigare än de chip de konkurrerade mot, så AMD kunde dra ner priset. Vega 10 måste vara mycket dyrare än GP104, och Polaris 10/20 ligger nog på samma nivå som GP106.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Joda, kolla mpats svar, historiskt har inte AMD varit mycket snabbar(med undantag), det har främst varit lite billigare.
Jag satt å väntade på VEGA64 och när det väl kom var det lite dyrare än 1080 och överlag inte snabbare, så där dog det.

Men du missade ju min poäng. Du ser ju själv hur bra det gick med tanke på hur marknaden ser ut idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilket blir ett bra köp för de som köpte ett 960 med tanke på att ett 1050ti idag 3år senare kostar och presterar ungefär lika som ett 960 gjorde nytt på sin tid

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Här tycker jag faktiskt att återförsäljarna gnäller och ojar sig. De har ju åtnjutit den oförtjänta förmånen att fullkomligt tälja guld ur 1000-serien, så nu är det dags att de ger något tillbaka till oss konsumenter som ett förlåt och plåster på såren. Vi ar många som inte använt våra kort till mining och fått lida av de skandalösa priserna, så för en gångs skull håller jag med Nvidia. Det är rätt åt alla återförsäljare att de tvingas sälja korten med förlust så som de har behandlas oss kunder som ger dem mat på bordet. Fy fan

Fast nu förutsätter du ju att ÅF i Sverige har fått köpa kort till samma låga pris som alltid, även under mining-boomen. Något som i princip vem som helst med lite ekonomiskt fundamenta förstår är väldigt osannolikt. Distributörer och importörer har självklart också höjt sina priser längs vägen. Butiker har självklart sålt fler kort under hysterin, men det är ytterst tveksamt att de tjänat särskilt mycket mer per sålt kort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på en sak.
Nvidia säljer ju inga grafikkort till återförsäljarna, det är ju tillverkarna som gör det, tex Asus, EVGA och Gigabyte.
Det bör ju handla om affär mellan återförsäljarna och dessa inte Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vilket blir ett bra köp för de som köpte ett 960 med tanke på att ett 1050ti idag 3år senare kostar och presterar ungefär lika som ett 960 gjorde nytt på sin tid

Jo visst. Men samtidigt får man ha i åtanke med vad som har hänt på marknaden sen det kortet lanserades.

Cryptoboom, svag krona etc

139USD MSRP för ett 1050 Ti enligt Swec
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jag tog ett titt på det 1080Ti grafikkortet jag äger, komplett ska ha 11989kr, i Tyskland kostar det c:a 9000kr.

https://www.komplett.se/product/917196

https://www.mindfactory.de/product_info.php/11GB-Gigabyte-GeF...

Vi är med i EU så enda extra kostnad Komplett har är 4% högre moms mot sina Tyska vänner vilket inte motiverar en prisskillnad på 3000kr.

Trams. Inte ett enda ord du skriver stämmer.

Till att börja med kan man inte beställa från mindfactory som slutkonsument, men låt oss låtsas för argumentets skull.

Svensk moms är 25%, tysk moms är 19%.
(Till skillnad från de "4%" du skrev, är svensk moms 6 procentenheter eller 32% högre).

I sverige finns kortet i lager från 10045kr, de 11889kr du länkar är långt från lägsta pris. Med nuvarande växlingskurs kostar kortet från mindfactory 9200kr.

Vi kan börja med att jämföra möjlig skillnad i marginal, genom att dra bort momsen från priserna.
9200/1.19=7731kr samt 10045/1.25=8036kr.
Den svenska handlaren tar alltså ut 305kr mer i marginal, inte 3000kr.

Vi kan också titta på prisskillnad för slutkund. I så fall får vi använda tysk moms men titta på priset för att få hem produkten.
Computersalg har gratis frakt inom sverige, den tyska butiken tar 22 euro, alltså 225kr.
Prisskillnaden för slutkund att få hem kortet i handen blir alltså 620kr, inte 3000kr.

Hade butikerna varit tvungna att använda samma moms hade skillnaden i pris för slutkund blivit 156kr.

Skrivet av anon162230:

Hur tror ni de kör reor på 20-25% på grafikkort, just nu har de bra vinst på grafikkort efter alla prishöjningar de gjort.

Genom cashback direkt från tillverkaren som går vidare till distributör och slutligen ÅF.
ÅF har normalt ett fåtal procent i marginal på dyrare grafikkort, garanterat inga 20-25%.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd

Ny Cryptoboom kan vara på väg, miners i Kina har haft översvämningar i sina lokaler och hundratusentals kort har kasserats.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Den stora kakan i prislappen är ALLTID i ÅF-ledet i alla branscher. Distributörerna har givetvis saltat prislappen när efterfrågan är högre än tillgången också, men det är ju inte heller Nvidias fel utan helt normala marknadsmekanismer.

Att gråta ut på Sweclockers via proxy över detta och skylla på Nvidia är så jävla lågt, rentav lägre än Glocalnet.

Permalänk
Medlem

ÅF kan generellt köra reor just genom prisskydd och temporära, limiterade inköp. Alternativt får de pengar tillbaka efter rea-perioden är över.
Men generellt så sitter de med 1-siffriga, låga procentsatser i marginal. Så lägg inte över skuld på dom, de sitter i precis samma sits som slutkonsumenterna normalt.
Nej, amd får rycka upp sig och lägga lite fokus på radeon. Det behövs!

Permalänk
Avstängd

@anon162230: Förövrigt så skickar inte Mindfactory till konsumenter i Sverige.

https://www.mindfactory.de/info_center.php/icID/13

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

Skulle säga att bästa kort blir AMD men då får dom fasiken ta sig i kragen och styra upp ett riktigt bra kort också...

Då får du vänta till 2021. AMD kommer inte släppa sina high-end kort förrän vid den tiden och där det preliminärt och inte spikat.

Skrivet av Sveklockarn:

Nä, det klart, när de inte längre kan ta 13000 för ett 6500 kr-grafikkort så är det ju verkligen jättesynd om dem. Det klart att stora stygga Nvidia bör ta deras ekonomiska risk med att driva företag.

Jag ska nog aldrig köpa en datorkomponent till i Sverige, så slipper återförsäljarna ”gå förlust” på att ha mig som kund.

Blir väl lite lidande när det kommer till kommunikationen med utländska ÅF och deras bristande engagemang och ointresse att svara inom skälig tid när det kommer till garantiärenden. Sedan kan du knappast räkna med gratis retursedel om någonting strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast nu förutsätter du ju att ÅF i Sverige har fått köpa kort till samma låga pris som alltid, även under mining-boomen. Något som i princip vem som helst med lite ekonomiskt fundamenta förstår är väldigt osannolikt. Distributörer och importörer har självklart också höjt sina priser längs vägen. Butiker har självklart sålt fler kort under hysterin, men det är ytterst tveksamt att de tjänat särskilt mycket mer per sålt kort.

ÅF tar ju alltid största delen av marginalerna, så då det självklar inte bara är ÅF's fel så har de självklart stört del i det, och det är helt rätt att Nvidia nu trycker till dem utav helvete och mellan raderna säger att de är väl medvetna att de saltar priserna jävel, men att det nu får vara slut på det om de vill ha några volymer av kort i framtiden. Jag ser ingen orimlighet i detta, och då brukar jag ändå titt som tätt felaktigt anklagas för att ge Nvidia oförtjänt skit. Men sanningen är att jag är av uppfattningen att "skit ska skit ha", sen om det är AMD, Nvidia, eller i det här fallet ÅF beror självklart på vem det är som för tillfället ertappats med brallorna nere, och i det här fallet så är det ÅF!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Blir väl lite lidande när det kommer till kommunikationen med utländska ÅF och deras bristande engagemang och ointresse att svara inom skälig tid när det kommer till garantiärenden. Sedan kan du knappast räkna med gratis retursedel om någonting strular.

Jag stödjer hellre positiva girigbukar än gnälliga girigbukar, låt vara att det blir krångligare och kostar mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag stödjer hellre positiva girigbukar än gnälliga girigbukar, låt vara att det blir krångligare och kostar mer.

Då får du gärna härleda till någon källa. Tills dess tror jag inte dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Xyborg: Den stora kakan i prislappen är ALLTID i ÅF-ledet i alla branscher. Distributörerna har givetvis saltat prislappen när efterfrågan är högre än tillgången också, men det är ju inte heller Nvidias fel utan helt normala marknadsmekanismer.

Att gråta ut på Sweclockers via proxy över detta och skylla på Nvidia är så jävla lågt, rentav lägre än Glocalnet.

Skrivet av Ozzed:

ÅF tar ju alltid största delen av marginalerna, så då det självklar inte bara är ÅF's fel så har de självklart stört del i det
...
Nvidia, eller i det här fallet ÅF beror självklart på vem det är som för tillfället ertappats med brallorna nere, och i det här fallet så är det ÅF!

Har ni någon som helst insikt i vilka marginaler ÅF tar ut på grafikkort och andra komponenter?
På den tiden jag jobbade för en stor och välkänd ÅF låg marginalerna alltid under 5% på fetare grafikkort.

Kan också säga att de flesta mindre butiker inte kan ta ut en större marginal än sin distributör. (Om vi pratar högpresterande grafikkort). Datorkomponenter är en så otroligt prispressad bransch att småbutikerna tvingas sälja de häftigare komponenterna med närmast noll i marginal och kan ändå inte konkurrera i pris mot de större aktörerna. Varför? För att marginalerna hamnar hos distributören!

Det en ÅF plockar ut stora marginaler på (procentuellt) brukar vara kablage, chassin, headsets, gamingprylar och budgetkomponenter, inte feta grafikkort.

Vilka marginaler som finns brukar göra sig väldigt tydligt vid stora reor som black friday.
Det finns ett par typer av prissänkningar:
1. Den som butiken kan göra på komponenter med höga marginaler, här brukar vi se gamingprylar som tangentbord och headsets.

2. Stora prissänkningar på häftiga komponenter, dessa kommer ofta rakt från tillverkaren eller distributör som tidsegränsade kampanjer och ger cashback till ÅF för varje försäljning. Dessa misstas av många som att ÅF skulle ha höga marginaler.

3. Loss leaders, mindre prissänkningar på häftiga komponenter i samband med rea. Exempelvis när en butik trycker ner ett grafikkort till att vara billigast på prisjakt mitt under black friday, med förhoppningen att synas och att kunder ska handla andra komponenter med marginal som jämnar ut det. Skulle bara kunder köpa loss leader skulle företaget gå back.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x