Köpråd gamingdator, 15.000 budget.

Permalänk
Medlem

Köpråd gamingdator, 15.000 budget.

Hallå alla Sweclockers. Dags för nytt datorbygge. Senast jag gjorde detta var väl 6-7 år sedan och man hinner ju glömma bort allt på den tiden. Så jag startar en ny köptråd. Det jag mestadels spelar är ju Overwatch, behöver 144 fps (kör allt på lägsta), min nuvarande dator kan knappt få ut 120 och svajar väldigt i FPSen vilket känns märkbart i spelet. Men kör även lite WoW, FFXIV, FFXV, och ser fram emot en mängd framtida spel.

Jag tänkte även att jag hellre lägger lite mindre på grafikkortet just nu för att uppgradera senare, med andra ord kräma på lite mer på RAM, CPU och Kylning? Så kanske 1060 skulle passa? Är extremt trött på att datorn låter så pass mycket, så vattenkylning kanske är att föredra?

Vad tror ni? Tacksam för alla svar, tips och åsikter

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Hallå alla Sweclockers. Dags för nytt datorbygge. Senast jag gjorde detta var väl 6-7 år sedan och man hinner ju glömma bort allt på den tiden. Så jag startar en ny köptråd. Det jag mestadels spelar är ju Overwatch, behöver 144 fps (kör allt på lägsta), min nuvarande dator kan knappt få ut 120 och svajar väldigt i FPSen vilket känns märkbart i spelet. Men kör även lite WoW, FFXIV, FFXV, och ser fram emot en mängd framtida spel.

Jag tänkte även att jag hellre lägger lite mindre på grafikkortet just nu för att uppgradera senare, med andra ord kräma på lite mer på RAM, CPU och Kylning? Så kanske 1060 skulle passa? Är extremt trött på att datorn låter så pass mycket, så vattenkylning kanske är att föredra?

Vad tror ni? Tacksam för alla svar, tips och åsikter

Gjorde en korg med 8700K, en lite mer kraftfull kylare och ett bättre/tystare nätagg. 8700K är den processor som presterar bäst i spel i dagsläget. Ryzen har jag för mig inte presterar jättebra i WoW - men kan ha fel.

1070Ti går att klocka upp i GTX 1080´s hastigheter. Kylaren från Phanteks presterar ungefär som en NH-D15 från Noctua men till ett lägre pris.

Vill du ha en ännu tystare kylare kan du kika på Be Quiet! Dark Rock 3 för ungefär samma pris. Luftkylare är generellt sett tystare än vattenkylare - ifall du nu är ute efter en tyst kylare.

Detta är baserat på att du bygger datorn själv. Du får förövrigt tillbaka 300kr vid köp av moderkortet i korgen via ASUS https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_z370_intel_ssd_cas...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Varför i hela friden skulle man köpa Ryzen om syftet är gaming och att nå så hög FPS som möjligt? Intel är överlägset för det ändamålet.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Varför i hela friden skulle man köpa Ryzen om syftet är gaming och att nå så hög FPS som möjligt? Intel är överlägset för det ändamålet.

Det är GPU man ska lägga pengarna på om man vill ha fps i spel upplösningar högre än 720p. Ryzen 2600X vs Core 8700 i 1920x1080. Ryzen ger högre FPS per krona än Intels alternativ.

Skulle du betala över tusen kronor mer för en prestandavinst på 7 genomsnittliga FPS? Tänk lite

Spelar du dessutom i högre upplösningar som 2560x1440 så spelar CPU ännu mindre roll. Välj Ryzen och lägg pengarna på bättre grafikkort alla dagar i veckan. Där finns prestandan att hämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ryzen är absolut inget fel på att pusha ut dom fpsen i spel. Däremot får man extra trådar/kärnor i den prisklassen samt bra uppgraderings möjligheter i framtiden. Visst Intel är bäst i spelprestanda, men Ryzen är inte långt ifrån att ta tronen eller lägga sig bredvid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Gjorde en korg med 8700K, en lite mer kraftfull kylare och ett bättre/tystare nätagg. 8700K är den processor som presterar bäst i spel i dagsläget. Ryzen har jag för mig inte presterar jättebra i WoW - men kan ha fel.

1070Ti går att klocka upp i GTX 1080´s hastigheter. Kylaren från Phanteks presterar ungefär som en NH-D15 från Noctua men till ett lägre pris.

Vill du ha en ännu tystare kylare kan du kika på Be Quiet! Dark Rock 3 för ungefär samma pris. Luftkylare är generellt sett tystare än vattenkylare - ifall du nu är ute efter en tyst kylare.

https://komponentkoll.se/bild/crehm.png

Detta är baserat på att du bygger datorn själv. Du får förövrigt tillbaka 300kr vid köp av moderkortet i korgen via ASUS https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_z370_intel_ssd_cas...

Kan bygga datorn själv, minns att det var rätt lätt. Dock är jag inte bara ute efter en tyst kylare utan även en bra sådan. Jag har vattenkylare i en annan burk och den är både tyst och bra, medan alla luftkylare jag haft förr i tiden har varit grymt högljudda :/

Edit: Bra=Låga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Kan bygga datorn själv, minns att det var rätt lätt. Dock är jag inte bara ute efter en tyst kylare utan även en bra sådan. Jag har vattenkylare i en annan burk och den är både tyst och bra, medan alla luftkylare jag haft förr i tiden har varit grymt högljudda :/

Edit: Bra=Låga temperaturer

De bästa luftkylarna ger ungefär samma temperaturer som de bästa vattenkylarna. Samtidigt kostar de bästa vattenkylarna ungefär dubbelt så mycket. Nedan ser du några tester - där alltså den jag hade med i korgen från Phanteks - kan jämföras med NH-D15 (någon grad över). Dessutom är det så att i spel är det knappast CPU-kylaren som kommer att låta - utan istället troligtvis grafikkortet.

https://www.tweaktown.com/reviews/6313/noctua-nh-d15-cpu-cool...
http://www.guru3d.com/articles_pages/nzxt_kraken_x72_review,1...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

vänta någon vecka med köp då grafikkorten är på väg ner. kommer komma minst 20% rea då 1180 kommer snart. Mining hysterin är över så alla lager är överfulla med Nvidia kort. (om du kan vänta med köp av grafikkort lite antar att du har något du kör med nu)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3731416 1070 kommer vara under 3500kr möjlig att det även kommer under 3000kr. kortet har haft ett pris på ca3600kr för ca 1.5 år sedan. 1080TI kommer vara under 5000kr snart. Även amd Vega 56, 64 är på väg ner om du vill bygga en AMD dator. (mindre risk för problem med drivrutiner.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090