Permalänk
Medlem

Oral-B Tandborsthuvud Tips.

Tjena.
Har en Oral-B tandborste och kör just nu med deras Crossaction borsthuvud. Tänkte höra med er om tips till andra borsthuvuden , det finns ju en hel uppsjö av borsthuvud till dessa tandborstar.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Använd sensitive och låt bli de andra om man ska trpmmin tandläkare iaf.

Permalänk
Medlem

Köp endast original.
Alla kopior eller "kompatibla" märken är rent ut sagt skit och pengar i sjön.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Jag har provat de flesta och tycker den vanliga runda och mjukaste är bäst mot tandköttet.

Permalänk
Medlem

Håll dig till original, som sagt är nästan allt annat kompatibelt skit oanvändbart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fast nu har ju oral -b massvis med olika borsthuvud, och antagligen det han undrade
Jag kör cross action också, känns bra iaf

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Min tandläkare rekommenderade mig att skaffa mig en Oral-b och att crossaction är de som fungerar bäst.
Hade en Oral-B för några år sedan med de runda medföljande borstarna och då var inte min dåvarande tandläkare så imponerad av resultatet så det kanske ligger något i det?
Tröttnade på jiddret med sladdar, laddare, borstar och etuin som ligger och skräpar och blir skitiga. Skaffade en gammal hederlig tandborste och än har jag sluppit höra om tandhalsar och tandlossning vid de årliga besöken !

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt kopior på fyndiq typ... Har väl varit en eller två dåliga kanske och då har jag väl säkert kört igenom 40 stycken

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag köpte genom Ebay och fick det otroligt mycket billigare än att köpa "original" (de såg precis ut som original dem också) här i Sverige. Känns väldigt dumt att betala så mycket extra, det är ju bara lite plast, trots allt, finns ingen anledning till att det ska kosta så mycket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast nu har ju oral -b massvis med olika borsthuvud, och antagligen det han undrade
Jag kör cross action också, känns bra iaf

Skrev kanske lite otydligt men det va precis så jag mena

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Philips eltandborstar har längre batteritid, håller batteritiden som nya väldigt länge (fortfarande två veckor efter ett par år) och tandborsthuvudena håller tre-fyra gånger längre än OralB, byter 2-3 gånger om året. Det gäller även om sambon som är tandläkare bestämmer när de ska bytas. Mjuka standardhuvuden och mjuk borstning.

Ett tips till när era OralBs nått "Måste bo i laddaren"-stadiet efter två-tre år..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Vem bryr sig om batteritid när man borstar i två min, sen på laddaren igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@Rattnalle: Vem bryr sig om batteritid när man borstar i två min, sen på laddaren igen.

Vi som saknar uttag i badrummet. Rätt bekvämt att faktiskt kunna åka bort en vecka eller två utan att ta med laddaren också. Men visst, jag köper att det inte är lika viktigt för alla.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Crossaction tycker jag fungerar bäst för mig (den som brukar följa med tandborstarna nuförtiden). Testat 3 olika, inte testat den borsten som liknar en vanlig tandborste ännu dock (TriZone).

Sparar väl mest in på att köpa 10 eller 6-pack på nätet (CDON, Elgigantten osv) så behöver du inte gå och tänka på när du måste skaffa mer. Billigast också i längden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag köpte genom Ebay och fick det otroligt mycket billigare än att köpa "original" (de såg precis ut som original dem också) här i Sverige. Känns väldigt dumt att betala så mycket extra, det är ju bara lite plast, trots allt, finns ingen anledning till att det ska kosta så mycket.

Köper dom när det kommer på erbjudande, betalade 200kr för 6 st cross action sist på clas ohlsson, inte direkt dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Oral-B så länge jag kan minnas och min absoluta favorit är Trizone. Köper enbart original. Ett huvud varar minst 6 månader utan att försämras nämnvärt.

Edit: Jag har provat och har alla andra sorter i lager också, men Trizone är vinnaren över tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nivity:

Köper dom när det kommer på erbjudande, betalade 200kr för 6 st cross action sist på clas ohlsson, inte direkt dyrt.

Första resultatet på Ebay är 8 för 150kr. Letar man lite finns det bättre deals.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Första resultatet på Ebay är 8 för 150kr. Letar man lite finns det bättre deals.

Ja menar, klart kina kopior är billigare, poängen var att det inte är så dyrt direkt för att sköta om mina tänder.
Och jag föredrar original över kopior alla gånger.

Sen ska man ju hitta kopior ifrån EU också, för beställa ifrån ebay med moms + 75kr osv blir ju rätt dyrt.
Antar wish är bättre nu

Permalänk
Medlem

Finns orginal på Ebay tyskland, 64-pack för 1300:- + frakt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nivity:

Ja menar, klart kina kopior är billigare, poängen var att det inte är så dyrt direkt för att sköta om mina tänder.
Och jag föredrar original över kopior alla gånger.

Sen ska man ju hitta kopior ifrån EU också, för beställa ifrån ebay med moms + 75kr osv blir ju rätt dyrt.
Antar wish är bättre nu

Det är vanliga huvuden, ser inte vad som skulle göra dem sämre eller hur de skulle sköta om dina tänder sämre. Det är några strån på ett plasthuvud, ingen raketforskning direkt. De kommer i vad som ser ut som originalförpackningar, så det kanske inte ens är några kopior.

Det skickas från "Taiwan/Canada, Singapore", så inga +75kr och moms brukar inte läggas på, så 150kr.

EDIT: Enligt recensionerna är det "original", alltså inga kopior.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är vanliga huvuden, ser inte vad som skulle göra dem sämre eller hur de skulle sköta om dina tänder sämre. Det är några strån på ett plasthuvud, ingen raketforskning direkt. De kommer i vad som ser ut som originalförpackningar, så det kanske inte ens är några kopior.

Det skickas från "Taiwan/Canada, Singapore", så inga +75kr och moms brukar inte läggas på, så 150kr.

EDIT: Enligt recensionerna är det "original", alltså inga kopior.

Har jag missat något, varför skulle det helt plötsligt bli avgiftsfritt att beställa ifrån resterande världen?
Deras avgift gäller på allt utanför EU.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nivity:

Har jag missat något, varför skulle det helt plötsligt bli avgiftsfritt att beställa ifrån resterande världen?
Deras avgift gäller på allt utanför EU.

Ingen aning, jag betalade inget extra i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Hur kan man bry sig om ifall det kostar 200kr för sex stycken eller 150kr för åtta? Vad blir skillnaden i kostnad per borstning?

Sedan förstår även jag att det är en hobby/livsuppgift för en del att jaga så låga priser som möjligt på allt som skall köpas, in absurdum. Men hallå?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av videopac:

Hur kan man bry sig om ifall det kostar 200kr för sex stycken eller 150kr för åtta? Vad blir skillnaden i kostnad per borstning?

Sedan förstår även jag att det är en hobby/livsuppgift för en del att jaga så låga priser som möjligt på allt som skall köpas, in absurdum. Men hallå?

Jaga och jaga, det går till och med fortare än att hitta och beställa motsvarande i svenska butiker Sen var det som sagt bara första resultatet i en sökning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte alltid att det är bara är snack i reklamen, men tänkte jag testar ändå, eftersom jag hade tandsten varje gång jag besökte tandläkaren. Sen jag började använda en Oral-B (blir säkert samma resultat med en annan bra eltandborste) så har jag inte haft problem med tandsten, så har sparat in den kostnaden på ett par besök.

Sen tycker jag alltid att det känns fräschare än när man borstat med vanlig tandborste, men det är bara en känsla

Använder ett crossaction tandborsthuvud.

Permalänk
Medlem

Min favorit är nog denna Oral B 3D White.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Det verkar som om dom flesta har eller är mest nöjda med CrossAction huvudet så jag kör vidare på det.
Tack för alla svaren.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition