Permalänk
Medlem

Gammalt simkort?

Mitt simkort är från 1997, det passar inte i en ny telefon jag fått låna. Går det att kopiera datan från det gamla simkortet till ett nytt på något vänster och hur kan jag göra det i så fall? Det är väl som ett litet minne bara tänker jag.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon smidig metod att göra det på, förutom att kopiera över informationen till mobilen istället för på SIM kortet. Misstänker dock att du har svårt att göra det då du fått låna en ny telefon, antagligen för att din ordinarie har problem?

För att inte tappa bort all info du har på SIM-kortet skulle du nog behöva få fram en annan, gammal telefon som kan läsa SIM-kortet och jag skulle manuellt skriva av informationen för att inte tappa bort den.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Finns väl inget vettigt lagrat på SIM-kort längre? Var många år sedan telefoner lagrade något på kortet, fast nu vet jag inte om din telefon också var från 1997...

Permalänk
Medlem

Du kan lägga över informationen från SIM-kortet till telefonen.

Numer brukar man ha det så och sen köra backup till t.ex. sitt Samsung eller Apple konto så att informationen inte behöver ligga i simkortet.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att klippa kortet till rätt storlek. Finns ett gäng länkar här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1379228-klippa-gammalt...

Men det är pilligt och du får vara beredd på att det kan gå åt helvete med kortet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan gamla och nya simkort är väl främst mängden plast runt själva kortet/metallen? En möjlighet bör vara att klippa bort så det passar nyare telefon. Finns verktyg för det att köpa. Det finns även adaptrar/ramar att köpa för att få plats med ett nyare simkort i gammal telefon.

Simkort kan lagra ett antal kontaktuppgifter men det används sällan i mer moderna telefoner där man istället sparar sådant hos konton hos telefontillverkaren (Google eller Apple). För att flytta data mellan simkort är det nog smidigast med en telefon som mellanlagring.

Så det hela landar i om du har kontakter sparade på simkortet du vill få med eller inte. Annars brukar det vara smidigt att bara begära ut ett nytt simkort i rätt storlek av operatören men har.

Permalänk
Medlem

Men om jag inte har simkortet så får jag väl inte mitt nummer och saker, jag bryr mig inte mycket om dom där kontakterna ändå, jag har ju dom nedskrivna i notepad ändå.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

@Hipshot: det finns sim-kortsläsare som kan kopiera informationen till nya sim-kort, de flesta telia-butiker borde ha möjlighet att lösa det åt dig. Eller köp på Clas-Ohlson eller Kjell antar jag.

EDIT: Oj hoppsan jag såg just ditt senaste svar i tråden om ditt eget nummer: Har du haft samma sim-kort och aktivt använt numret knutet till sim-kortet de senaste 21 åren?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men om jag inte har simkortet så får jag väl inte mitt nummer och saker, jag bryr mig inte mycket om dom där kontakterna ändå, jag har ju dom nedskrivna i notepad ändå.

Du kan be operatören om ett nytt simkort bara så följer ditt telefonnummer med. De inaktiverar såklart ditt gamla i samma veva. Men om din operatör har en butik brukar de kunna fixa det på nån minut bara. Inga problem alls.

Permalänk

Du kan ju beställa ett nytt simkort, väldigt oftast gratis från exempelvis comviq via internet. Vilket operatör har du?
De nya simkorten kommer i tre delbara storlekar så det ska passa alla marknadens telefoner.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jo, jag har haft samma kort dom senaste 20 åren eller vad det blir, fick ett comviq-kontant och en nokia då och har inte haft anledning att byta kortet eftersom jag aldrig har haft en ny smartphone så.
Men jag skall kontakta comviq och se då, saken är den att jag måste ha kvar det gamla kortet när jag lämnar tillbaka den nya telefonen sedan ju, så det är inte bra om dom avaktiverar det. Men men...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jo, jag har haft samma kort dom senaste 20 åren eller vad det blir, fick ett comviq-kontant och en nokia då och har inte haft anledning att byta kortet eftersom jag aldrig har haft en ny smartphone så.
Men jag skall kontakta comviq och se då, saken är den att jag måste ha kvar det gamla kortet när jag lämnar tillbaka den nya telefonen sedan ju, så det är inte bra om dom avaktiverar det. Men men...

Då behöver du antingen skaffa adapter/ram för att använda nya simkortet i gamla telefonen eller byta simkort igen. Tveksam till att de återaktiverar ett gammalt simkort men bäst är ju att prata med operatören om det så du får all information om vad som behöver göras.

Permalänk
Medlem

Kontakta din operatör och om kortet är registrerat så kan du behålla numret på ett nytt kort. Det nya kortet kommer så att man kan anpassa kortet efter de tre storlekarna som används idag. Om du gör kortet mindre så kan du ändå trycka tillbaka det i de större mallarna senare

Permalänk
Avstängd

Som Jocke säger är det bara att behålla ramarna från ditt nya kort när du bryter loss dem, sen kan du använda dem för att få upp storleken när du ska tillbaka till din gamla telefon igen.

Permalänk
Medlem

Det ligger en tele2butik på Kungsgatan, jag går helt enkelt in där och kollar om dom kan fixa detta då.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Klipp ner kortet till rätt storlek

Alternativt.
Beställ ett nytt sim-kort från din operatör. Då leverar dom ett nytt modulärt med samma nummer.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Gå till din operatörs butik och be dem göra ett simkortsbyte bara. Samma nummer, ny passform.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gå till din operatörs butik och be dem göra ett simkortsbyte bara. Samma nummer, ny passform.

Kan bli jobbigt då Comviq inte har något butik.(Så vitt jag vet i alla fall)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Jag klippte faktiskt mitt tidigt 2000-tal SIM-kort till nano-storlek igår.
Jag lånade ett nano-sim, lade det ovanpå gamla kortet så kontaktytorna stämde, ritade runt och klippte. Sedan slipade jag det klippta kortet mot ett sandpapper tills det passade i mobiltelefonens hållare. Lätt som en plätt.

Jag sparar alla nummer på SIM-kortet ifall telefonen skulle gå sönder

Permalänk
Avstängd

Bättre att låta Google spara dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag klippte faktiskt mitt tidigt 2000-tal SIM-kort till nano-storlek igår.
Jag lånade ett nano-sim, lade det ovanpå gamla kortet så kontaktytorna stämde, ritade runt och klippte. Sedan slipade jag det klippta kortet mot ett sandpapper tills det passade i mobiltelefonens hållare. Lätt som en plätt.

Jag sparar alla nummer på SIM-kortet ifall telefonen skulle gå sönder

Har du ex Gmail eller Hotmail/Outlook/live är det bara att spara kontakterna på det kontot. Så är det bara att synka in kontot ifall telefonen eller simkortet skulle bli stulet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Aha, missade att det var Comviq. Då blir det till att beställa förstås då, alternativt klippa i väntan på det nya.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gick förbi tele2 och dom sa att man kunde ha två simkort, fast det ena kunde bara ha internet eller något. Alltså, kan man kopiera simkortet själv på något sätt eller är det olagligt? För han sa i butiken att man inte kunde ha två likadana, som att det var fysiskt omöjligt, vad är det för skämt?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gick förbi tele2 och dom sa att man kunde ha två simkort, fast det ena kunde bara ha internet eller något. Alltså, kan man kopiera simkortet själv på något sätt eller är det olagligt? För han sa i butiken att man inte kunde ha två likadana, som att det var fysiskt omöjligt, vad är det för skämt?

Du kan inte ha två likadana. Men har man abonnemang finns extra data-sim som man kan ringa endast från och surfa med.

Adaptrarna du länkade fungerar om du har ett mindre kort och vill göra det större. Men får du ett nytt kort så följer det med så att du kan anpassa kortet i båda riktningarna.

De ska som sagt kunna ordna fram ett nytt sim-kort om det är registrerat, sedan om tele2-butiken även jobbar för comviq vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan inte ha två likadana.

Jag fattar inte detta, varför kan man inte ha två likadana? Om jag lägger det ena på en hylla som en backup? Vad är det som säger att jag inte kan ha två likadana, få mig att förstå.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hipshot:

Jag fattar inte detta, varför kan man inte ha två likadana? Om jag lägger det ena på en hylla som en backup? Vad är det som säger att jag inte kan ha två likadana, få mig att förstå.

Ett SIM-kort är en variant av ett smartcard. Det är alltså en liten mikroprocessor med ett skyddat minne som sitter i. Smartkortet kan utföra olika kryptografiska åtgärder, som att kryptera eller signera meddelanden med nyckelmaterial som aldrig lämnar själva kortet.

Smartkort är därför konstruerade på ett sådant sätt så att de inte ska gå att kopiera.

För att du skulle kunna ha två SIM-kort på samma telefonnummer så skulle din mobiltelefonoperatör behöva tillåta detta. Rent teoretiskt är detta möjligt (kan kallas för tvillingkort) men det kan vara så att din mobiloperatör inte har den tjänsten. I det fallet så är inte det ena kortet en kopia av det andra. Istället så finns det två kort som får åtkomst till samma telefonnummer (om du fattar vad jag menar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag fattar inte detta, varför kan man inte ha två likadana? Om jag lägger det ena på en hylla som en backup? Vad är det som säger att jag inte kan ha två likadana, få mig att förstå.

Min gissning är att operatören begränsar möjligheten. Och speciellt när det gäller kontantkort så är man ofta ännu mer begränsad.

När de skickar ut nytt sim-kort så kopplar de det till ditt nummer och när du kopplar in det nya så aktiveras det och samtidigt slutar det gamla att fungera.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ah, det förklarar saken bättre, jag har alltid tänkt att det bara var ett minne med en annan form och lite info om vad man hade för telenummer, operatör och lite kontaktdata.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

gå till en butik och byt simkort GRATIS.
Fördel, du kommer få 4g. Det har du inte på detta sim-kort om det är från 97.

kontakter som finns på gamla sim-kortet kan du inte få över då. Det finns sim-kortsläsare till dator om du verkligen vill ha dom, men jag skulle nog rekommendera att skriva ner dom istället och i framtiden.