Uppgradera min föråldrade maskin (max 7500:-)

Permalänk

Uppgradera min föråldrade maskin (max 7500:-)

Tjena,

Jag sitter i uppgraderingstankar till min "gaming"-rigg, gaming inom citationstecken då den har några år på nacken.

Idag:
i5 2500k
8 Gb ram
GTX 970
Samsung SSD (kommer inte ihåg exakt vilken modell, fick i present)

Har plockat ihop följande paket:
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Arctic Cooling Freezer 33
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart
MSI Z370-A PRO
7022:-

Jag tänkte göra detta i steg och börja med cpu, mobo och ram för att sedan ta gpu vid ett senare tillfälle.
Är det något ni tycker jag borde byta ut och isf vad och varför?

Tacksam för all input till en nuförtiden inte lika insatt kille

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk

Du verkar har koll på läget. Bra grejer, grafikkortet kommer hålla ett tag till. Så med den uppgraderingen har du en schysst dator!

Permalänk

@Sixtyeight: Ja det var så jag tänkte, att gpu:n (som också är nyast) borde hålla längre än övriga delar.

Men tänkte ändå kolla här då jag inte funderat på delar sen ja köpte mitt 970 för typ 4 år sen.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men skulle byta ut processorkylaren till en Noctua NH-D15 istället, vad jag har läst från olika delar på forumet så bli 8700k rätt varm av sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Ser bra ut men skulle byta ut processorkylaren till en Noctua NH-D15 istället, vad jag har läst från olika delar på forumet så bli 8700k rätt varm av sig.

Kom igen! Jobbar du som säljare på Noctua eller? Det är få ganska få användare som har behov och lust att investera i en så väl tilltagen kylare. Framför allt inte om man vill lägga sina begränsade slantar på komponenter i första hand.

Jag tycker TS uppgradering ser bra ut. Bra beslut att behålla ditt GTX 970. Man skulle kunna gå ner till en Core 8400 om man vill spara pengar. Vad spelar TS i för upplösning?

Permalänk
Skrivet av DJ-SAAB:

Den var ju snäppet dyrare ja.. Men är den nödvändig utan överklockning? Tycker ju att Arctic Cooling Freezer 33 borde räcka?

Skrivet av Zipparn:

Kom igen! Jobbar du som säljare på Noctua eller? Det är få ganska få användare som har behov och lust att investera i en så väl tilltagen kylare. Framför allt inte om man vill lägga sina begränsade slantar på komponenter i första hand.

Jag tycker TS uppgradering ser bra ut. Bra beslut att behålla ditt GTX 970. Man skulle kunna gå ner till en Core 8400 om man vill spara pengar. Vad spelar TS i för upplösning?

Jag har inget behov av att spara pengar egentligen utan vill ha det "bästa" jag kan få för ca 7-7,5k och jag spelar i 1920*1080.. men har planer på att uppgradera datorn i steg. Först detta sen, som ja skrev i OP, GPU och sen bildskärmen.

Jag spelar annars det mesta, just för tillfället Witcher 3, Far Cry 5, Civ 6 osv.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk

Fläkten du valt duger gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Sixtyeight: Skönt att höra. Blev tvungen att kolla upp mitt chassi också (Fractal Design Define R3) vilket har en maximal CPU-kylarhöjd på ca 165 mm. Och NH-D15 är just 165 mm medan Freezer 33 enbart är 150 mm.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk

Hmm.. Börjar nu fundera på om jag kanske borde köra på en bättre kylare.. Den ska ju gå varmt, 8700k, så det kanske behövs?

Jag har inget emot att byta Freezer 33:an mot något bättre, förutsatt att den är under 165 mm i höjd så den passar i chassit. Jag tittade lite på Noctua NH-U12S, några andra förslag eller fortsätta på Freezer 33?

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk

Annars kan jag varmt rekommendera en Cooler Master Evo 212 och köpa till en extra fläkt och montera på. Blir bra kylning. Byggt så själv på 8700K med den kylningen åt flertalet vänner. Låga temps på processorn, trots mindre klockning.

Permalänk

@Sixtyeight: Okej, ja det låter bra. Skönt att höra att någon annan (du i detta fallet) har gjort likadant på samma cpu.

Jag har också tittat en del på Arctic Freezer 33 eSports Edition. Den är ju "testpilot-rekommenderad" av SweC och kostar 549:- så inte så mycket mer än Freezer 33 men presterar bättre.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Skrivet av Matiii021:

@Sixtyeight: Okej, ja det låter bra. Skönt att höra att någon annan (du i detta fallet) har gjort likadant på samma cpu.

Jag har också tittat en del på Arctic Freezer 33 eSports Edition. Den är ju "testpilot-rekommenderad" av SweC och kostar 549:- så inte så mycket mer än Freezer 33 men presterar bättre.

Det är väl samma kylare fast med en extra fläkt bara? Men 2 fläktar är givetvis att föredra.

Permalänk
Medlem

Den där kylaren är bra för sitt pris (arctic Freezer 33). har den i tjejens dator, är riktigt tyst och kyler bra. visst du kanske inte når lika högt om du ska överklocka din CPU som om du skulle ha en noctua NH-D15 eller vattenkylning, men den kostar ju bra mycket mindre också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av Sixtyeight:

Det är väl samma kylare fast med en extra fläkt bara? Men 2 fläktar är givetvis att föredra.

Nej inte riktigt, va jag förstår. Samma med 2 fläktar är Freezer 33 Plus

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

@Matiii021:

Dark rock pro 4 för 749:- på Inets medlemskampanj:
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4
https://www.inet.se/kampanj/4548/medlemskampanj-juli-2018

163mm hög, en av de bästa luftkylarna, har den själv och kan verkligen rekommenderas.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Matiii021:

Dark rock pro 4 för 749:- på Inets medlemskampanj:
https://www.inet.se/kampanj/4548/medlemskampanj-juli-2018

163mm hög, en av de bästa luftkylarna, har den själv och kan verkligen rekommenderas.

163 mm.. det är dock rätt tajt då mitt chassi ska klara "ca 165 mm". 2 mm till godo då, förhoppningsvis

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matiii021:

163 mm.. det är dock rätt tajt då mitt chassi ska klara "ca 165 mm". 2 mm till godo då, förhoppningsvis

Kolla här: https://youtu.be/dCUXacmoTcI?t=7m59s (starta från 8min om inte länken startar där)

Älskar själv Be Quiet och va mycket nöjd när jag hade min Dark Rock Pro. Men om det är så tajt och BQ speccar sin höjd utan dem där pinsen som han visar i videon är det kört.. Bara ett varningen finger

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Kolla här: https://youtu.be/dCUXacmoTcI?t=7m59s (starta från 8min om inte länken startar där)

Älskar själv Be Quiet och va mycket nöjd när jag hade min Dark Rock Pro. Men om det är så tajt och BQ speccar sin höjd utan dem där pinsen som han visar i videon är det kört.. Bara ett varningen finger

Ja jag vet inte om det är värt att chansa på det.. vill inte behöva skicka tillbaka något. Får nog bli en något mindre kylare

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Dyker in i tråden lite - jag har en 8700K och den är deliddad även på stock temperaturer går denna varmt. Jag röstar på en fetare kylare så att man kan, om man är sugen i framtiden t.ex aktivera MCE (så man kör alla kärnorna på 4.7ghz) eller klocka lite på eget bevåg när TS köper sig ett nytt grafikkort.

Edit:

Denna passar med marginal och ser lite trevligare ut än Noctuas variant. Temperaturskillanden mellan denna och Noctuan är väldigt liten i de reviews jag kikat på det. Tror t.o.m dark rock pro 3 performar lite bättre om jag inte missminner mig.

Är du medlem på inet så får du denna för 749:- just nu.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Dyker in i tråden lite - jag har en 8700K och den är deliddad även på stock temperaturer går denna varmt. Jag röstar på en fetare kylare så att man kan, om man är sugen i framtiden t.ex aktivera MCE (så man kör alla kärnorna på 4.7ghz) eller klocka lite på eget bevåg när TS köper sig ett nytt grafikkort.

Edit:

Denna passar med marginal och ser lite trevligare ut än Noctuas variant. Temperaturskillanden mellan denna och Noctuan är väldigt liten i de reviews jag kikat på det. Tror t.o.m dark rock pro 3 performar lite bättre om jag inte missminner mig.

Är du medlem på inet så får du denna för 749:- just nu.

Ingen fara alls så klart, bara bra med mer input
Jag vill gärna ta denna kylare, men jag är orolig över storleken. Den "ska" passa (~165mm case & 162,8mm fan) men vill verkligen inte behöva skicka tillbaka något.. Letar runt som en galning på nätet för att försäkra mig Skrev dessutom en kommentar på inet.se om detta.

Då jag har juli ut på mig innan jag missar medlemserbjudandet så avvaktar jag tills typ måndag för att se ifall inet svarar

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matiii021:

Ingen fara alls så klart, bara bra med mer input
Jag vill gärna ta denna kylare, men jag är orolig över storleken. Den "ska" passa (~165mm case & 162,8mm fan) men vill verkligen inte behöva skicka tillbaka något.. Letar runt som en galning på nätet för att försäkra mig Skrev dessutom en kommentar på inet.se om detta.

Då jag har juli ut på mig innan jag missar medlemserbjudandet så avvaktar jag tills typ måndag för att se ifall inet svarar

Tjena,

Ja förståeligt. Tror du har svar från inet senast på söndag då deras support jobbar hela helgen. Annars finns även Noctua NH-D14 https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som är på 160mm precis som också är en bra kylare som funnits med länge.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Tjena,

Ja förståeligt. Tror du har svar från inet senast på söndag då deras support jobbar hela helgen. Annars finns även Noctua NH-D14 https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som är på 160mm precis som också är en bra kylare som funnits med länge.

Ja jag hoppas det åtminstone.

NH-D14 har ju dock inte PWM, om jag förstått rätt (3-pins anslutning istället för 4)? Och PWM är något man vill ha idag har jag läst mig till

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matiii021:

Ja jag hoppas det åtminstone.

NH-D14 har ju dock inte PWM, om jag förstått rätt (3-pins anslutning istället för 4)? Och PWM är något man vill ha idag har jag läst mig till

Ja att kunna styra sina fläktar är nice

Visa signatur

Permalänk

Då har jag slagit till!

Det blev be quiet! Dark Rock Pro 4 till slut ändå, hann inte få svar från inet men måttade lite i datorn mot min nuvarande kylare som är 160 mm och det ser ut att finnas gott om plats.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matiii021:

Tjena,

Jag sitter i uppgraderingstankar till min "gaming"-rigg, gaming inom citationstecken då den har några år på nacken.

Idag:
i5 2500k
8 Gb ram
GTX 970
Samsung SSD (kommer inte ihåg exakt vilken modell, fick i present)

Har plockat ihop följande paket:
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Arctic Cooling Freezer 33
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart
MSI Z370-A PRO
7022:-

Jag tänkte göra detta i steg och börja med cpu, mobo och ram för att sedan ta gpu vid ett senare tillfälle.
Är det något ni tycker jag borde byta ut och isf vad och varför?

Tacksam för all input till en nuförtiden inte lika insatt kille

försök att spara ihop 1000kr extra och köp 9900K så får du troligen minst lika lång livslängd på din nya som du fick med din gamla cpu.
annars välj AMD ryzen system med 2700X 8/16 (bra kylare ingår när du köper CPUn)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

försök att spara ihop 1000kr extra och köp 9900K så får du troligen minst lika lång livslängd på din nya som du fick med din gamla cpu.
annars välj AMD ryzen system med 2700X 8/16 (bra kylare ingår när du köper CPUn)

Så det du säger är: spendera 1000 kr mer än min listade budget och vänta 1-2 månader på att nästa serie/version ska släppas?

Tack?

Visa signatur

Detta är galet!