Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Frispel:

Och Njord är en advokatfirma, de borde ju också ha lite koll. Men som sagt, se mitt svar ovan.

Jag litar nog mer på en opartisk tredjepart som inte har något att vinna, än firman som försöker dra nytta av folk okunskap och rädsla

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag litar nog mer på en opartisk tredjepart som inte har något att vinna, än firman som försöker dra nytta av folk okunskap och rädsla

Jo, men de kan inte heller veta vad som gäller då det som sagt inte prövats i domstol. Det är fullt möjligt att de har rätt, men ingen vet. Så egentligen finns det ingen att "lita på" då det egentligen bara är mer eller mindre välgrundade spekulationer

Som lekman håller jag dock med om att det borde vara svårt att döma någon endast på att man äger ett abonnemang, men jag utgår inte från att det är en sanning. Samtidigt är jag fullt övertygad om att Njord är medvetna om att det är ett osäkert läge och troligen kommer att vara ovilliga att dra någon till domstol och riskera få ett prejudicerande domslut emot sig. Hade de ansett att rättsläget var självklart hade vi nog redan sett en hel drös med fall som dragits till domstol för att sätta tyngd bakom kraven.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

…..
Och Njord är en advokatfirma, de borde ju också ha lite koll. Men som sagt, se mitt svar ovan.

Advokater är per definition partiska dvs de företräder sin klient och lägger fram saken på det sätt som bäst gynnar klienten.
Innan advokaten tar sig an ett uppdrag och accepterar att föra klientens talan så går man förstås igenom för och emot med klienten och i det skedet kan man ju säga att advokaten försöker vara både saklig och opartisk (det man brukar kalla djävulens advokat).
Många gånger driver dock advokater mål "mot bättre vetande" eftersom klienten insisterar och är villig att ta de kostnader som ett förlorat mål kan innebära.
När det gäller Njord och de andra advokatfirmorna som tagit sig an upphovsrättsinnehavarnas sak så är förmodligen det övergripande målet att minska fildelning och nedladdning. Rättsläget är oklart när det gäller ansvaret för dessa handlingar men uppmärksamheten kring förlikningsbreven räknar man med ska göra att intresset för fildelning och nedladdning minskar. Det som ökar är troligtvis intresset för olika VPN-tjänster och även för lagliga streamingtjänster som Netflix och HBO.
De belopp som eventuellt kommer in med anledning av "förlikningsförslagen" är nog av underordnat intresse men i bästa fall räcker de till advokatbyråernas kostnader. Kanske är deras uppdrag provisionsbaserat så betalningen utgörs enbart av de pengar de drar in på förlikningarna?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Jo, men de kan inte heller veta vad som gäller då det som sagt inte prövats i domstol. Det är fullt möjligt att de har rätt, men ingen vet. Så egentligen finns det ingen att "lita på" då det egentligen bara är mer eller mindre välgrundade spekulationer

Som lekman håller jag dock med om att det borde vara svårt att döma någon endast på att man äger ett abonnemang, men jag utgår inte från att det är en sanning. Samtidigt är jag fullt övertygad om att Njord är medvetna om att det är ett osäkert läge och troligen kommer att vara ovilliga att dra någon till domstol och riskera få ett prejudicerande domslut emot sig. Hade de ansett att rättsläget var självklart hade vi nog redan sett en hel drös med fall som dragits till domstol för att sätta tyngd bakom kraven.

Ja om det var en självklarhet att abonnenten alltid var ansvarig för fildelning och nedladdning så skulle några förlikningsförslag inte behöva skickas ut.
Då skulle innehavarna av upphovsrätten helt enkelt kunna skicka ut fakturor på beloppen och sedan fick deras fordringar ta den vanliga vägen via betalningsföreläggande/indrivning och i sista hand domstolsprövning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Frispel:

Jo, men de kan inte heller veta vad som gäller då det som sagt inte prövats i domstol. Det är fullt möjligt att de har rätt, men ingen vet. Så egentligen finns det ingen att "lita på" då det egentligen bara är mer eller mindre välgrundade spekulationer

Jo, det är exakt vad jag också skrivit tidigare

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ja, det är vad dessa advokatbyråer hävdar i de förlikningsförslag de skickar ut.
Men har det någon gång prövats i ett tvistemål om bredbandsabonnenten har ett strikt ansvar för allt som händer på bredbandsuppkopplingen?
I ett brottmål måste specifik person kunna bindas till handlingen men i ett civilmål är kopplingen till viss ansvarig person lösare.
Dock är frågan om det finns ett betalningsansvar hos abonnenten för skadestånd för upphovsrättsintrång trots att det inte klarlagts vem som utfört själva handlingen.
Finns det något tidigare utslag i domstol där abonnenten mot sitt nekande blivit skyldig att betala skadestånd?
Jag kan inte erinra mig att något sådant fall nämnts i dessa sammanhang. Mitt intryck är att dessa advokatbyråer drar sig för att ta mål vidare eftersom de då riskerar att domstolen underkänner abonnentens betalningsansvar vid dennes nekande om inte annan identifierad person kan bindas till upphovsrättsintrånget.
Dessutom:
Att en hyresgäst/bostadsrättsinnehavare skulle ha ett så omfattande ansvar som du beskriver är jag tveksam till.
Begås brottslig handling i bostaden är det den eller de som begår brotten som är ansvariga. Som hyresgäst eller boende i bostadsrättsförening har du inga andra förpliktelser som civil medborgare än vad som åvilar var och en som ser ett brott begås någonstans i samhället.
Självklart är du som boende skyldig att iaktta de regler som gäller i fastigheten när det gäller trivsel och ordning. Men då är det vanliga ordningsföreskrifter och har inget med brottsliga handlingar att göra.

En hyresgäst har som krav att se till att dennes gäster inte stör eller förstör. Skulle en gäst förstöra något så är det hyresgästen som står för betalning av skadan gentemot fastighetsägaren samt att hyresgästen får stå för eventuell vidare skada detta skulle kunna ha givit (man ska tydligen nästan gå i borgen för ens gästers beteende om man hårdläser lagen).

Hur det faktiskt ser ut med prejudicerande domar i TS fall är jag inte 100 på. Från vad jag har läst så ska det vara så att lagen ställer krav på innehavaren av routern att denne ska vara säker för att på så sätt kunna kräva att ägaren står till svars för eventuell olaglig aktivitet som görs via dennes utrustning (uppkoppling).

Ursäkta om svaret är grötigt men det blir så ibland i brist av sömn.

Sen som du säger så är lagen väldigt osäker om det skulle komma till en dom då fallet tydligen inte ska ha testats ännu.

Vi har ju faktiskt rimligheten att gå på, om det nu skulle vara rimligt för en ägare till ett bredbandskontrakt att faktiskt kunna styrka sin makt över användarna av nätet eller om det istället skulle bli fråga om censurering eller något liknande då jag inte tror att man kan ha två internetkontrakt som är kopplade till samma nod.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pan.Pan:

Hur det faktiskt ser ut med prejudicerande domar i TS fall är jag inte 100 på. Från vad jag har läst så ska det vara så att lagen ställer krav på innehavaren av routern att denne ska vara säker för att på så sätt kunna kräva att ägaren står till svars för eventuell olaglig aktivitet som görs via dennes utrustning (uppkoppling).

Jag tar gärna en källa på det, då det går emot vad som sagts tidigare av de som borde vara kunniga inom just detta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tar gärna en källa på det, då det går emot vad som sagts tidigare av de som borde vara kunniga inom just detta.

Google är din vän.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pan.Pan:

Google är din vän.

Jag tar det som ett nej, då

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Fick precis brev angående filmen Mechanic: Resurrection vilket jag tycker är märkligt då jag bara laddar ner filmer från stängda "invite-sidor" och aldrig ens sett denna filmen.

Jag hade velat höra resonemanget kring hur dom ska döma abbonemangsinnehavaren då dom aldrig inom några rimliga ramar kan garantera att en specifik person är den som laddat ner den omnämda filen. Utan kamera med tidsstämpel är det helt omöjligt.

Några exempel på extrema potentiella händelser och undanflykter:

Sidan/knappen/länken som jag tryckte på länkade direkt till en magnet-länk som automatiskt laddar ner barnporr. Ska man få fängelse då?

Ingen kan någonsin öppna eller ge ut lösenord till någon utan "kvittens" med underskrift för dom kan laddar ner lite vad som helst och man får fängelse?

Det var hunden som kom åt knappen. Bevisa att det inte var det?

Någon tog kontroll över min dator (händer oftare än vad många tror) och det ska ge mig fängelse?

Det jag vill komma till är att om man inte ska kunna bli dömd till fängelse för ovan exempel så ska man heller inte kunna dömas till böter. Därigenom borde man rimligtvis aldrig kunna bli dömd för nedladdade filer?

I nuläget krävs enorma insatser med razzior för att komma åt pedofili. Då borde samma gälla för upphovsrättsbrott med eller?

Kan tillägga att jag inte är någon rättshaverist utan har både netflix och hbo. Det jag menar är att det krävs en översyn och omtag runt hela upphovsrättslagstiftningen. Man kan inte stödja sig på lagar ämnade mot kopiering av böcker, vi behöver nya teknikneutrala lagar.

Tror du inte att advokater, antipiratbyrån m.fl kan ta sig in på "stängda invite-sidor"?
Dessa piratsidor har som mål att sprida filmer, ju fler som har registrerat konto, destu snabbare kan de sprida filmerna. Torrent teknik i allmänhet fungerar som så att ju fler som är på samma fil, destu fortare går det före alla. Det borde mao bli en balansgång mellan säkerhet och att snabbt få in många users. Det räcker att EN APB tar sig in och servern är körd!

Att bara ladda ner från "Invite-sidor" är på intet sätt en garanti för att du skall gå säker. Snarare tvärt om.
Där finns kanske ett konto på en okrypterad server, som kan knytas till en e-post adress använd av dig? En husrannsakan hos den som håller i servern, tar jägarna direkt till din brevlåda. Det finns ingen anonymitet i en "invite-sida"! Då är det säkrare att bara tanka direkt från TPB och skylla på att man har okrypterat nät som grannarna kommer åt. Då har jägarna bara lokaliserat postnumret till förövaren, de har inte "brevlådan".

En "Sluten-invite-server" är säker så länge det bara är ett gäng barndomsvänner som delar där.
Så snart ansökningar från kompisars-kompisar och sedan deras kompisar osv. osv. börjar accepteras, så försvinner tryggheten, den förblir kvar, bara som en illusion.
För rätt vad det är, godkänner admin en kompis-kompis-grannes-kompis som råkar heta Pontén i efternamn (APB).
Nu är de inne och kör sitt tyska spionprogram och loggar alla IP på servern. Grattis!

Nu håller jag inte på att ladda ner (Skulle aldrig erkänna det i ett forum, om jag gjorde!) men att registrera sig, då måste man skapa en speciell e-post, som inte kan spåras till mej. (Den behövs troligen för att verifiera registrering?) Bättre då att köra anonym där man kan.
Och oavsett invite, eller anonym, så skulle jag ALLTID köra en VPN emellan. Just nu är det, "det bästa skyddet."

Jag tror att det bara är en tidsfråga innan de tar någon till civilrätt och får det prövat. Som någon tidigare påpekade krävs inte samma bevisbörda. Och om de har en registrerad e-post från en invite-only server och dessutom en IP adress, tror jag de tar steget.
En vinst i rätten och breven skulle börja hagla över svenska folket.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Kan inte jätte mycket om som här men efter att ha läst anonos medelande med det ogiltiga nummret verkar det vara bull. Så du borde nog skita i det men vill gärna höra vad som händer efter två veckor. Mvh Noa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här kommer en länk från Lawline. Det jag talar om när det kommer till bostaden kallas tydligen för Vårdplikt, något ni kan se om ni läser igenom länken nedan.

https://www.lawline.se/answers/hyresgasts-ansvar-for-gaster

Läste fel, korrigerat.
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tar det som ett nej, då

https://lawline.se/answers/ar-man-ansvarig-for-vad-andra-gor-...

Verkar som att en dom har visat på att så inte är fallet, du har rätt.

Dock tror jag att fallet måste prövas i svensk domstol för att garanterat gälla i Sverige. Europadomstolens domar är inte alltid slutgiltiga när det kommer till bedömning i enskilda länder.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ThisIsDansk:

Glädjande nyheter.
Hoppas det kan påverka även svenska domstolar.
Vore bättre att grunden för utpressningen försvann snarare än att man skulle behöva ett utslag i domstol vad gäller ansvaret för det som händer på ett visst bredbandsabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Glädjande nyheter.
Hoppas det kan påverka även svenska domstolar.
Vore bättre att grunden för utpressningen försvann snarare än att man skulle behöva ett utslag i domstol vad gäller ansvaret för det som händer på ett visst bredbandsabonnemang.

Onekligen! Ett slag är vunnet, men kampen är nog tyvärr långt från över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Egentligen så kokar det hela ner till att ingen vet vad som egentligen gäller då det inte prövats i domstol. Njord kommer att vara motvilliga att dra någon till domstol just för att det är risk för att det visar sig att det inte räcker med att säga vem som äger abonnemanget. Om det skulle dras till domstol och man skulle få ett prejudicerande utslag emot sig så faller hela grunden för att skicka ut dessa brev. Samtidigt så är det fullt möjligt att det faktiskt räcker med att visa vem som äger abonnemanget vilket är det som gör att Njord kan skicka ut dessa brev.

Kortfattat: Ingen vet vad som gäller då det inte prövats i domstol. Båda sidor spekulerar och man kan anse att det ena är mer eller mindre troligt, men ingen vet förrän det prövats i domstol.

Och Njord är en advokatfirma, de borde ju också ha lite koll. Men som sagt, se mitt svar ovan.

Fel, detta har provats i domstol, dock kanske inte angående just fildelning, men t ex om någon har hotat någon på nätet, då är inte abonnenten ansvarig, utan personen som skrev hoten. Och om man nekar så är det väldigt svårt att bevisa vem som satt vid datorn vid det tillfället när brottet begicks, och då läggs ärendet oftast ner i brist på bevis. Man behöver i princip ett erkännande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Fel, detta har provats i domstol, dock kanske inte angående just fildelning, men t ex om någon har hotat någon på nätet, då är inte abonnenten ansvarig, utan personen som skrev hoten. Och om man nekar så är det väldigt svårt att bevisa vem som satt vid datorn vid det tillfället när brottet begicks, och då läggs ärendet oftast ner i brist på bevis. Man behöver i princip ett erkännande.

Är det fråga om ett brottmål (intrång i upphovsrätt) så behöver man en gärningsperson med personnummer och allt.
Vid tvistemål kan kravet på kännedom om specifik gärningsperson vara lägre och då kan man tänka sig ett ansvar hos abonnenten utan att man kunnat fastställa vem som gjort sig skyldig till intrånget i upphovsrätten (nedladdningen/fildelningen).
Jag kan tänka mig att om något av dessa ärenden skulle drivas till domstol så blir det fråga om ett tvistemål avseende en fordran på ersättning för intrång i upphovsrätten. Att med framgång driva talan som målsägande i ett brottmål om upphovsrättsintrång med krav på angivande av specifik gärningsperson kommer man inte att våga sig på. Tror jag.

Permalänk
Skrivet av ThisIsDansk:

Härligt, får se om dessa blir sparkade ur sverige också. Men med allt rövslickeri där uppe lär det inte hända (inte på bra länge i alla fall).

Inte så jag vill se upphovsrättsinnehavarna brända eller hängda. Men detta är det sämsta alternativet dom tagit (en häxjakt likt dåtiden där man man blev märkt häxa för livet eller ja tills man halshöggs eller liknande avrättningar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Och relaterat så har nu en domstol i USA kommit fram till att en IP adress inte är tillräckligt för att identifiera en pirat.

https://www.techspot.com/news/76190-us-court-appeals-ip-addre...

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

En hyresgäst har som krav att se till att dennes gäster inte stör eller förstör. Skulle en gäst förstöra något så är det hyresgästen som står för betalning av skadan gentemot fastighetsägaren samt att hyresgästen får stå för eventuell vidare skada detta skulle kunna ha givit (man ska tydligen nästan gå i borgen för ens gästers beteende om man hårdläser lagen).

Hur det faktiskt ser ut med prejudicerande domar i TS fall är jag inte 100 på. Från vad jag har läst så ska det vara så att lagen ställer krav på innehavaren av routern att denne ska vara säker för att på så sätt kunna kräva att ägaren står till svars för eventuell olaglig aktivitet som görs via dennes utrustning (uppkoppling).

Ursäkta om svaret är grötigt men det blir så ibland i brist av sömn.

Sen som du säger så är lagen väldigt osäker om det skulle komma till en dom då fallet tydligen inte ska ha testats ännu.

Vi har ju faktiskt rimligheten att gå på, om det nu skulle vara rimligt för en ägare till ett bredbandskontrakt att faktiskt kunna styrka sin makt över användarna av nätet eller om det istället skulle bli fråga om censurering eller något liknande då jag inte tror att man kan ha två internetkontrakt som är kopplade till samma nod.

Om det är så, att hyresgästen är ansvarig för gästen, hur länge räknas då gästen som gäst? Säg att någon är hos dig och blir då "gästen" han går hem, och kommer tillbaka en vecka senare och krossar en ruta i byggnaden, är du fortfarande ansvarig då?

Och om vi då tar det i fallet uppkoppling, du har en "gäst" som får ditt lösen till wifi, sen åker han hem, kommer tillbaka en vecka senare och sitter med laptop i bilen utanför och gör något olagligt med din uppkoppling, är han fortfarande "gäst" då och du blir skyldig?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag fick idag ett sådant roligt brev från Njord. Jag har Telia men jag har inte fått något brev av Telia där dom har delat ut min personliga information.
Ska jag bara ignorerar det och låtsas som att det regnar ute?

Det gäller ett ärende angående The Hitmans Bodyguard från 2017-11-25

Permalänk
Skrivet av Pilatis:

Jag fick idag ett sådant roligt brev från Njord. Jag har Telia men jag har inte fått något brev av Telia där dom har delat ut min personliga information.
Ska jag bara ignorerar det och låtsas som att det regnar ute?

Det gäller ett ärende angående The Hitmans Bodyguard från 2017-11-25

När en bredbandsleverantör lämnar ut kunddata ska man tidigast en månad och senast inom tre månader från det att kunduppgifterna lämnats till den som enligt domstolsbeslut fått rätt att ta del av dem få ett meddelande från bredbandsleverantören. Normalt ska detta meddelande skickas som brev.
Har du inte fått meddelande från Telia har de gjort fel eller också har meddelandet förkommit. Advokatbyråerna brukar ta ganska lång tid på sig att skicka ut breven från när de fått uppgifter om vilka kunder det rör sig om så du borde ha fått ett brev från Telia innan brevet från Njord kom.
Vad gäller brevet från Njord antar jag att det är ett förlikningserbjudande. Det behöver du varken besvara eller reklamera.

Permalänk
Medlem

@Andylindy: Ja precis, det är förlikningserbjudandet som då så snällt kallar det.
Nej jag har inte fått något alls av Telia som säger att dom delat ut mina personliga uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilatis:

Jag fick idag ett sådant roligt brev från Njord. Jag har Telia men jag har inte fått något brev av Telia där dom har delat ut min personliga information.
Ska jag bara ignorerar det och låtsas som att det regnar ute?

Det gäller ett ärende angående The Hitmans Bodyguard från 2017-11-25

Hur var Mr Reynolds i rollen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Pilatis:

Jag fick idag ett sådant roligt brev från Njord. Jag har Telia men jag har inte fått något brev av Telia där dom har delat ut min personliga information.
Ska jag bara ignorerar det och låtsas som att det regnar ute?

Det gäller ett ärende angående The Hitmans Bodyguard från 2017-11-25

Fortsätter dom skicka ut brev efter blivit fällda i dansk domstol? Snacka om leka med elden

Skrivet av Andylindy:

När en bredbandsleverantör lämnar ut kunddata ska man tidigast en månad och senast inom tre månader från det att kunduppgifterna lämnats till den som enligt domstolsbeslut fått rätt att ta del av dem få ett meddelande från bredbandsleverantören. Normalt ska detta meddelande skickas som brev.
Har du inte fått meddelande från Telia har de gjort fel eller också har meddelandet förkommit. Advokatbyråerna brukar ta ganska lång tid på sig att skicka ut breven från när de fått uppgifter om vilka kunder det rör sig om så du borde ha fått ett brev från Telia innan brevet från Njord kom.
Vad gäller brevet från Njord antar jag att det är ett förlikningserbjudande. Det behöver du varken besvara eller reklamera.

Fick brevet från telia efter njord brevet (1 månad efter).

Fick för övrigt en påminnelse idag om att betala snacka om att försöka krama ut sista kr innan dom inte kan driva verksamheten i norden

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

När en bredbandsleverantör lämnar ut kunddata ska man tidigast en månad och senast inom tre månader från det att kunduppgifterna lämnats till den som enligt domstolsbeslut fått rätt att ta del av dem få ett meddelande från bredbandsleverantören. Normalt ska detta meddelande skickas som brev.
Har du inte fått meddelande från Telia har de gjort fel eller också har meddelandet förkommit. Advokatbyråerna brukar ta ganska lång tid på sig att skicka ut breven från när de fått uppgifter om vilka kunder det rör sig om så du borde ha fått ett brev från Telia innan brevet från Njord kom.
Vad gäller brevet från Njord antar jag att det är ett förlikningserbjudande. Det behöver du varken besvara eller reklamera.

Det där förstår jag inte...
Varför ska kunden informeras tidigast om en månad efter utlämnande av uppgifter?
Om kunden (av bredband) vill ändra sina vanor och sluta ladda hem efter att få såna brev borde de väl få ta det beslutet snarast möjligt.

Att överhuvudtaget ha en "tidigast" gräns är som
"Hoppas vi hinner fånga h*n göra mer dumt innan de får reda på att vi (skumrask advokatfirmor) övervakar de"

Permalänk

Har också fått en sk påminnelse idag. Bara att knyckla ihop eller???

Visa signatur

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K(4,5Ghz) // ASUS Sabertooth P67 // Corsair Vengeance "lowprofile" DDR3 1600MHz (16Gb) // Cooler Master Silent Pro M1000 1000W // CM Storm Trooper Gaming Big Tower Svart // Asus 27" LED VG278H// Samsung 840 EVO Series 250GB +2XCorsair Force 3 Series F120 // ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA// Logitech G930 // Corsair H100 Hydro // Logitech G19s Gaming Keyboard//

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det där förstår jag inte...
Varför ska kunden informeras tidigast om en månad efter utlämnande av uppgifter?
Om kunden (av bredband) vill ändra sina vanor och sluta ladda hem efter att få såna brev borde de väl få ta det beslutet snarast möjligt.

Att överhuvudtaget ha en "tidigast" gräns är som
"Hoppas vi hinner fånga h*n göra mer dumt innan de får reda på att vi (skumrask advokatfirmor) övervakar de"

Ja det är Ipred-lagen som föreskriver att den som lämnar ut kunduppgifter ska vänta en månad med att informera den kund det gäller.
Det är för att möjliggöra för innehavare av upphovsrätt att begära bevissäkring och andra handräckningsåtgärder innan "piraten" får vetskap om att hans identitet avslöjats av bredbandsoperatören.
Men Ipred-lagen var i första hand tänkt att användas mot mer industriella intrång i upphovsrätt och streaming- och fildelningstjänster som bedrivs i vinstsyfte. En del sådana uppmärksammade tillslag har ju också gjorts.
Att Ipred-lagen skulle komma att användas mot enskilda medborgare som för eget bruk då och då laddar ned en film eller en serie var enligt förarbetena till Ipred-lagen inte syftet. Nu vet vi vad den avsiktsförklaringen var värd.

Permalänk
Medlem

undrar vad som skulle hända om alla som fått kravbrev vände sig till Njord för att få ut alla uppgifter Njord har om dig i enlighet med GDPR

Dels får man då reda på om Njord har fler nedladdningar på lager om dig iom att erbjudandet bara gäller just den specifika filmen i förlikningen.
Finns inget som säger att de inte skickar ett nytt kravbrev på en annan film efter att du betalat första förlikningen.

Att de sedan blir helt nedlusade med administration och extrajobb och måste enligt GDPR svara skyndsamt med vad det har för uppgifter på dig är ju bara en bonus