Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Bevis på vad? Bland det första jag fick lära mig när jag studerade ämnet på universitet var att inte tro att en korrelation säger något om orsakssammanhang. Bland det som hade en mycket stark korrelation var att de som älskade chocklad hade stora fötter. Dvs saker och ting kan hända samtidigt utan att ha något gemensamt. Korrelationer kan användas som grund för att ställa frågor - inte mer.

Det verkar som vi definierar bevis lite olika. En vettig definition enligt mig bör ta hänsyn till att bevis kan ha ett spektrum av kvalitet, från svag till stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Jag vet inte om Larsioni avsåg att korrelationen kan användas som ett konklusivt bevis men jag fick inte det intrycket från inlägget.

Nej det är riktigt, du läste det rätt.
Följdfrågan skulle då bli följande: Vad var det som ändrades i princip över en natt över landet, dvs: vad var det som introducerades i miljön?

Skrivet av Hubertus:

Bland det första jag fick lära mig när jag studerade ämnet på universitet var att inte tro att en korrelation säger något om orsakssammanhang.

Det är helt i sin ordning, men det är heller inte ett argument för att det INTE skulle finns en korrelation.

Skrivet av Paddanx:

Vissa är desperata till att få en solbränna antar jag

Kanske det Läste det i Expressen, att det var VITA mäns fel. Vi beskylls för det mesta idag, det ligger i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Nej det är riktigt, du läste det rätt.
Följdfrågan skulle då bli följande: Vad var det som ändrades i princip över en natt över landet, dvs: vad var det som introducerades i miljön?

Det är helt i sin ordning, men det är heller inte ett argument för att det INTE skulle finns en korrelation.

Kanske det Läste det i Expressen, att det var VITA mäns fel. Vi beskylls för det mesta idag, det ligger i tiden.

Det är ett konstaterande av att allt tal om saker som händer samtidigt är strunt. Det behövs helt andra saker för att bevisa orsakssammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Jag är mycket medveten om att korrelationer inte implicerar orsakssamband. Men jag har märkt att det har blivit jättepoppis att anmärka detta och tro att man är jättesmart. Korrelationer är inte värdelösa och kan användas i legitima argument så länge man formulerar sig varsamt. D.v.s. att man förstår att de inte är konklusiva bevis. På den noten vill jag även anmärka att vetenskapliga studier sällan presenterar konklusiva bevis och att vetenskapen är en långsam process, något som många har missat i denna tråd.

Problemet här är att vissa personer sitter och slänger ur sig löst ryckta påståenden om att folk helt plötsligt, som över en natt, blev deprimerade och att det måste ha berott på att t.ex. en 3G-mast slagits igång. Detta utan att redovisa för en enda källa som stödjer den tesen.

Det är svårt att inte bemöta sådana "argument" med skepsis när det blir tydligt att det är rena konspirationsteorier.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är helt i sin ordning, men det är heller inte ett argument för att det INTE skulle finns en korrelation.

Nu gör du väl knop på dig själv. Du menar väl rimligtvis orsakssamband?
Korrelationer ser vi, som mönstersökande varelser, överallt. Problemet i tråden är att de som förespråkar löst tolkade korrelationer som annat än lustiga observationer. Utan att de i förlängningen menar att två ibland helt varandra oberoende ting direkt påverkar varandra - man talar alltså om orsakssamband, fast struntar i att styrka att ett sådant.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av noMad17:

Nej, den visar inte alls någonting. Dessutom har man inte jämfört med ungdomar som _inte_ använder mobiltelefoner och dylik trådlös kommunikation vilket mer eller mindre gör studien värdelös. Sedan visar det heller inte att det är strålningen som skulle ge upphov till denna effekt utan det kan vara helt orelaterat.

"We found preliminary evidence suggesting that RF-EMF may affect brain functions such as figural memory in regions that are most exposed during mobile phone use. Our findings do not provide conclusive evidence of causal effects and should be interpreted with caution until confirmed in other populations. Associations with media use parameters with low RF-EMF exposures did not provide clear or consistent support of effects of media use unrelated to RF-EMF (with the possible exception of consistent positive associations between verbal memory and data traffic duration). It is not yet clear which brain processes could be potentially affected and what biophysical mechanism may play a role."

Skrivet av nicoX:

Jaha...

Jag tror dom som gjort undersökningen vet vad de gör. Vad menar du med att jämföra med ungdomar som inte använder trådlös kommunikation? Man kan endast jämföra med en och samma person, först gör personen undersökningen och testerna utan att ha blivit utsatt för strålning, sedan gör han testerna under strålning. Sen jämför man resultaten.

Det är ju de som själva har gjort undersökningen som säger emot dig. Text-stycket noMad17 citerat kommer ju direkt från rapporten! De säger själva att de inte funnit konklusiva bevis för tesen. De säger att det däremot borde undersökas närmare eftersom det kan vara något av intresse. Du läser ju artiklar som satan läser bibeln om du får det till att betyda att RF-EMF bevisligen är farlig.

Skrivet av nicoX:

[…] De strålar men den typen av strålning är inte alls nått som jag tar skada av. Vissa gör det dock, de som är elöverkänsliga reagerar på EMF strålning.

Sen har vi då den här smörjan igen. Nej, de reagerar inte alls på strålningen. Det finns massvis med studier som bevisat motsatsen. Ingen av försökspersonerna reagear om de inte ser strålningskällan. Om de tror att det inte finns någon strålningskälla där så reagerar ingen. Jag citerar mitt eget inlägg i en liknande tråd här på Swec:

"Det finns upprepade försök och tester där folk med elallergi endast uppvisat symptom då de trodde att elektrisk utrustning var aktiv. Alt. att de vid blindtester inte kunde avgöra om elektrisk utrustning var närvarande i huvud taget.
Se t.ex
Rubin, James; J Das Munshi J, Simon Wessely (March–April 2005). ”Electromagnetic hypersensitivity: a systematic review of provocation studies”. Psychosomatic Medicine 67

Där visar man att av 31 vetenskapligt genomförda undersökningar så kunde endast två (2 st!) påvisa någon statistisk signifikant effekt. Dock visade den ena av dessa två att försökspersonerna mådde bättre vid aktiverad elutrustning. Så de två studierna motsäger varandra.

5st av studierna kunde antingen inte återskapas med samma resultat alt. berodde på statistiska artefakter.

Resterande 24st studier kunde inte påvisa någon som helst effekt"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Det verkar som vi definierar bevis lite olika. En vettig definition enligt mig bör ta hänsyn till att bevis kan ha ett spektrum av kvalitet, från svag till stark.

När man börjar dribbla med definitioner har man förlorat.

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Jag är lite äldre till skillnad från många här som inte växt upp i en strålningsfri miljö, vi gjorde samma saker, vi titta på tv, spela dataspel, lekte ute, hade pengar att göra allt, dock utan nån trådlös strålning och då var inte psykmottagningarna fulla med ungdomar, dagens ungdomar gör samma saker vi gjorde och har samma förutsättningar om inte mer, dock så är dagens psykmottagningar fulla med deprimerade ungdomar som inte vet varför de mår dåligt, strålning kanske?? Själv så känner jag direkt olust och mår dåligt om jag har nått som strålar på mig. Visst vissa är känsligare men i det hela så påverkas vi lika mycket, och i längden kommer den även bryta ner den starkaste.

Skulle man peka till en faktor som ledar till psykisk ohälsa hos de yngre i samhället skulle det vara vårat förfärliga skolsystem, där du bedöms för dina svagheter i en ålder då du fortfarande utvecklas för att sedan få betyg på detta som du är fast med livet ut. Dock finns självklart mer än en faktor.

Dock så är den största anledning till att "psykmottagningarna" idag är fulla förmodligen att folk faktiskt söker hjälp då stigmat kring psykisk ohälsa har minskat samt kunskapen öket, vilket är något positivt.

Att säga att dagens ungdomar har samma/bättre förutsättningar är verkligen att ta i, dagens generation har i stort sett ingen framtidstro, en förfärlig arbetsmarknad att se framemot, ett skolsystem som aktivt försöker förstöra för dem samt ett samhälle som på något sätt påstår att de har det lättare än tidigare generationer.

Inlägg som det jag citerade är direkt skadliga då de sprider desinformation och förminskar problematiken i sann populistisk anda till att det skulle vara så lätt som att det handlade om strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är ett konstaterande av att allt tal om saker som händer samtidigt är strunt. Det behövs helt andra saker för att bevisa orsakssammanhang.

Det faller mer in i kategorin av ett generellt avvisande än något konstaterande, att det behövs fler bitar till pusslet är, i min mening, självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

När man börjar dribbla med definitioner har man förlorat.

Ja, du vann.
Du verkar ha en barnslig syn på vad en diskussion går ut på.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Larsioni:

Det där föll direkt samman med mobiltelefon masterna i Sverige, när 3-g nätet slogs igång. Det blev en explosionsartat ökning av folk som blev deprimerade och som började käka psykofarmaka helt plötsligt. Naturligtvis så kan man inte prata högt om det här, det klassas som konspirationsteorier, fear mongering, och man blir idiotförklarad.

Oavsett den biten, att tro att all denna smogg INTE skulle påverka analoga varelser är helt befängd, frågan är ju snarare hur mycket påverkan det har och hur skadligt det över tid är. Människor i västvärlden är ju så vana vid det här, samt de flesta föds ju in i det här "systemet" så de vet ju ingenting annat, de kanske rent av tror att tex käka antidepressiva mediciner är normalt, det är ju så många andra som gör det etc. Till och med kanske tro att må dåligt är på något sätt den nya normen, att det är normalt. Dvs, jag har ju alltid mått så här.

Det som kanske är mer intressant att se när sådant här diskuteras, är hur gemene man som regel går man ur huse för att göra allt för att försvara ny teknik som de många gånger också har ett starkt beroende för, samt sedan attackera de som ifrågasätter eller som kommer med motstridig information. De ser det som ett personligt hot av någon anledning. Det blir alert general! All hands on deck!

Jag reagerar inte alls på det sättet. Om "de" kom ut i morgon och sa "Nu ska mobiltelefoner förbjudas av hälsoskäl", så skulle min reaktion bli, ok, vad för allternativ, om något, har ni kommit upp med? Ska vi tillbaka till det fasta nätet eller vad? Blir det fasta nätet igen? Ok, jag kommer då i vart fall alltid veta var jag har min jäkla telefon, samt att den inte kommer att vara stöldbegärlig längre, samt, att jag inte "behöver" uppgradera till en ny version varje år efter att den har blivit "omodern", eller panta fanskapet innan jag köper en ny, som det nu snackas om, för "miljöns" skull (fler skapade problem)

Jag tror snarare att det beror på att vanligt kritiskt tänkande individer har väldigt lätt att genomskåda de otroligt bristfälliga argument som foliehattarna kommer med. Snacket om depressioner och dess samband är ju också tämligen enkla att avfärda. Kolla t.ex. på denna lista. Hur kommer det sig att Europa i stort sett uteblivit från listan trotts att vi har bland de mest utbyggda och mest koncentrerade mobilnätet i världen? https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2016-09-1...

Sist har vi då detta struntprat om korrelation = bevis. Till det säger jag bara:
http://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Effekten. Digital signal kan sändas med lägre effekt och ändå behålla mer mängd användbar data.
Tex FM sändare som kan sända fåtal radiostationer, vs 3G master som med lägre styrka, kan ändå sitta närmare varandra, utan att krocka, med enheter som kan ta emot samma radiosändningar via tex Internet, men i mångfaldigt fler kanaler.

Var ju anledningen varför man ville stänga ner analoga TV-nätet, för man fick plats med samma kanaler på väldigt liten bandbredd, och kunde istället använda samma frekvenser. En del av dessa frekvenser har man idag till mobiltelefoni, i betydligt lägre sändningsstyrka. Och om de inte grillade folk på 1950-2000 talet, lär inte mobilmasterna med märkbart lägre effekt göra det där heller nu.

(Vet att du begriper detta, så det är mer, utveckling av det du sa)

Fast frågan var vad som var skillnaden på själva radiovågen, inte skillnaden på hur man modulerar den för att skicka med information. Det är ingen skillnad på själva radiovågen i sig.

Att man kan sända mer information på samma utrymme om man går över till digitalt har till stor del med med komprimering att göra och nya möjligheter till att modulera radiovågen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontant kan jag tänka mig att en skillnad är att alla nuförtiden är konstant uppkopplade mot omvärlden och hela tiden bombarderas av intryck och information som ska processas. Att hela tiden utsätta hjärnan för alla dessa intryck som den inte är skapad för att hantera kan jag tänka mig påverkar på ett klart påtagligt sätt. Därmed inte sagt att strålning är garanterat ofarlig, men man bör kanske lyfta blicken en aning så man inte fastnar i träsket där man endast letar efter fakta som bekräftar ens tes.

Skulle precis skriva nästan samma sak.
Människan är inte utvecklad för att ta in all den information vi får idag.
Jag tippar på att ökningen av depression etc beror mer på stress pga "information overload".

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hur kommer det sig att Europa i stort sett uteblivit från listan trotts att vi har bland de mest utbyggda och mest koncentrerade mobilnätet i världen?

Skulle kunna vara så enkelt att frekvensen /och/ styrkan har ändrats över tid, nu är inte USA med på den här listan vad avser antidepressiva läkemedel, men det knapras en hel del piller här uppe.

Enligt artikeln så konsumerar vi 80% mer antidepressiva läkemedel än för 10 år sedan. Men det kan ju också vara ett resultat av läkare som skriver ut piller i tid och otid.

http://feber.se/vetenskap/art/321407/islnningarna_knaprar_mes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Är skadligt men kommer ta några decennier till för allmänheten att inse. Asbest tog många år för att allmänheten skulle bli medveten.

Sömnsvårigheter som idag förekommer kan jag tänka mig beror på mer trådlös teknik i dess närhet. Wifi, 3G, 4G, mobilen nära sängen....

Explosionen av sjukdomar vi har idag är säkert en kombination av lägre kvalitén av maten, ökad stress och mer trådlösa signaler i luften som påverkar kroppen.

Farorna med asbest visste många om redan på 50/60 talet, i usa så använde dom munskydd just när dom bröt asbest (dom hade troligen råkat ut för många blev sjuka av det/dö, Vet inte exakt årtal men tog troligen par år innan dom kom fram till den slutsatsen).

Svenska myndigheter ignorera (visste inte om/brydde sig inte eller mutor),däremot visste minst ett företag om faran, dom hade fått instruktioner från leverantör från usa att dom använde munskydd när dessa bröt asbest, för asbest var inte bra att andas in hade dom insett.

Det tog sen Sverige decennier innan dom agerade, ursäkten var att dom inte samkörde register över vissa sjukdomar .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag tror på sunt förnuft vid sidan av etablerad forskning, andra här litar på vad SSM tycker:

https://www.youtube.com/watch?v=yVV8uT-BJPs

https://youtu.be/F0NEaPTu9oI

Någon kanske redan kommenterat detta, men jag roade mig med att lyssna på det första klippet...börja lyssna här: https://youtu.be/yVV8uT-BJPs?t=3m55s

Har lite svårt att känna igen mig i detta vilket liksom gör att jag inte kan ta resten av filmen som seriös. Det blir problematiskt när det blir uppenbart att vissa delar av det som sägs är uppenbart påhittade. Tyvärr är detta något som dyker upp lite här och i var när det gäller saker som faller in i kategorin "konspirationsteorier" vilket gör att saker som faktiskt kan vara värda att titta lite extra på drunknar i hemmasnickrade teorier. Tyvärr. Samtidigt finns det en tendens att komma med absoluta påståenden, i detta fallet att strålningen är farlig när det som bäst finns vissa tester som tyder på att det kan finnas riskfaktorer. Om man inte är ärlig med detta så är det svårt att faktiskt ta dessa påstående på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Skulle kunna vara så enkelt att frekvensen /och/ styrkan har ändrats över tid, nu är inte USA med på den här listan vad avser antidepressiva läkemedel, men det knapras en hel del piller här uppe.

Enligt artikeln så konsumerar vi 80% mer antidepressiva läkemedel än för 10 år sedan. Men det kan ju också vara ett resultat av läkare som skriver ut piller i tid och otid.

http://feber.se/vetenskap/art/321407/islnningarna_knaprar_mes...

Psykiatrin har alltid skrivit ut mediciner, det är det första dom gör, så har de alltid gjort och kommer att fortsätta att göra om de misstänker t.ex. depression, för ingen vill vara ansvarig för ett självmord om de nu inte erbjud hjälp i form av medicinering.

Folk är sjuka idag, det ser man, unga mår inte bra och hänger med huvudet, speciellt unga tjejer är ifrånkopplade verkligheten. Detta ser man och hör, psykiatrin är fulla med folk som inte vet varför de mår dåligt. Har jag en mobil strålande runt kroppen 24 timmar om dagen, ja då kommer jag också söka hjälp inom en månad, men jag vet vad det är så jag stänger av mobilen, men majoriteten vet inte så de fortsätter att må dåligt. Och det blir inte bättre med hushåll som har en mast som strålar, dessa master strålar till och med mer en en router som år på 24/7, även om de är 300-500m från ditt hus.

Skrivet av Frispel:

Någon kanske redan kommenterat detta, men jag roade mig med att lyssna på det första klippet...börja lyssna här: https://youtu.be/yVV8uT-BJPs?t=3m55s

Har lite svårt att känna igen mig i detta vilket liksom gör att jag inte kan ta resten av filmen som seriös. Det blir problematiskt när det blir uppenbart att vissa delar av det som sägs är uppenbart påhittade. Tyvärr är detta något som dyker upp lite här och i var när det gäller saker som faller in i kategorin "konspirationsteorier" vilket gör att saker som faktiskt kan vara värda att titta lite extra på drunknar i hemmasnickrade teorier. Tyvärr. Samtidigt finns det en tendens att komma med absoluta påståenden, i detta fallet att strålningen är farlig när det som bäst finns vissa tester som tyder på att det kan finnas riskfaktorer. Om man inte är ärlig med detta så är det svårt att faktiskt ta dessa påstående på allvar.

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

Permalänk
Medlem

För mig är det självklart att det medför risker. Det är något fysikaliskt, inte inbillning. Storleksordningen är svårare att ha en uppfattning om. Många experter varnar dock för att utsätta framför allt barn med för mycket strålning.
En del nämner 100 mW. Dock ska man komma ihåg att man idag har minst ett 10-tal enheter som strålar i hemmet. På ett kontor betydligt mer. På restaurangen kan det bli ännu mer. I en Arena... Cocktaileffekten är vad jag vet inte studerad.
Själva har jag ingen strålande utrustning i sovrummet. Kör tråd till all fast utrustning som t.ex TV och stationära datorn. Man har bara en hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

Jo, men om man som killen i klippet påstår att mobiler är förbjudna (för ungdomar?) i Skandinavien och att det finns studier här som visar på mycket högre risk för hjärncancer hos mobilanvändande ungdomar (något som borde fått stort genomslag om det funnits) så får man inte direkt något förtroende för det han säger i övrigt. Samtidigt så förtar det också lite av dina påståenden då du troligen inte sett hela inlägget själv innan du lägger upp det som stöd för din tes, något som jag personligen upplever som aningen slarvigt.

I övrigt så är de mer noggranna av dina motdebattörer (tänker då speciellt på @söderbäck) noga med att poängtera att det enligt nuvarande forskningsresultat inte är farligt. Det kan ändras, precis som det mesta annat. Poängen är dock att det aldrig går att bevisa att något är ofarligt, däremot så går det att bevisa att saker är farliga. Bevisen för att strålningen skulle vara farlig lyser dock med sin frånvaro. Uppenbarligen finns det vissa studier som tyder på att det kan finnas riskfaktorer med strålning, men det är ännu inte något som faktiskt bevisats.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att radiostrålning/elektromagnetisk strålning finns överallt och alltid - tex värmestrålning (IR-området) är elektromagnetisk strålning från 300GHz till 730 THz och vid rumstemperatur så är puckeln med högsta intensiteten runt 30 THz på en svartkroppsstrålare.

Med andra ut att utsätta sig för värmestrålning i närhet från en brasa så är energidensiteten bra många hundra Watt per m^2 mot huden, i solljus när man steker sig på stranden ca 1 kW^m2 - all ljus och värme man känner från solen är också elektromagnetisk strålning, människokroppen själv släpper iväg elektromagnetisk strålning i det som upplevs värme etc.etc. och när elektromagnetiska strålningen från solen framåt kvällningen försvinner så upplevs det kyligt trots att termometern står på samma grad av anledning att kroppen avger mer elektromagnetisk strålning än omgivningen ger tillbaka mot kroppen och kroppen kyls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Psykiatrin har alltid skrivit ut mediciner, det är det första dom gör, så har de alltid gjort och kommer att fortsätta att göra om de misstänker t.ex. depression, för ingen vill vara ansvarig för ett självmord om de nu inte erbjud hjälp i form av medicinering.

Folk är sjuka idag, det ser man, unga mår inte bra och hänger med huvudet, speciellt unga tjejer är ifrånkopplade verkligheten. Detta ser man och hör, psykiatrin är fulla med folk som inte vet varför de mår dåligt. Har jag en mobil strålande runt kroppen 24 timmar om dagen, ja då kommer jag också söka hjälp inom en månad, men jag vet vad det är så jag stänger av mobilen, men majoriteten vet inte så de fortsätter att må dåligt. Och det blir inte bättre med hushåll som har en mast som strålar, dessa master strålar till och med mer en en router som år på 24/7, även om de är 300-500m från ditt hus.

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

Det finns bevis på att det inte är farligt. Fysikens lagar säger detta... Icke joniserande strålning kan inte påverka kroppens kemi.

Psykiatrin har utvecklats OTROLIGT mycket de senaste 20 åren...och medicinerna lika så! Kom inte och säg diagnosticeringen var lika bra på 70-80 talet.

Du lider högst troligen av nocebo. Du tror att nått ska vara farligt så innerligt att din kropp reagerar med att må dåligt. Alla "peer reviewed" studier har kommit fram till att EMF beror på nocebo.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det finns bevis på att det inte är farligt. Fysikens lagar säger detta... Icke joniserande strålning kan inte påverka kroppens kemi.

Psykiatrin har utvecklats OTROLIGT mycket de senaste 20 åren...och medicinerna lika så! Kom inte och säg diagnosticeringen var lika bra på 70-80 talet.

Du lider högst troligen av nocebo. Du tror att nått ska vara farligt så innerligt att din kropp reagerar med att må dåligt. Alla "peer reviewed" studier har kommit fram till att EMF beror på nocebo.

Ska man vara kinkig så är det inte bevisat att strålningen är ofarlig, man har bara inte bevisat att den är farlig ännu

...vilket gäller det mesta här i livet. Det finns i princip ingenting som är garanterat ofarligt, det mesta kan vara skadligt i fel mängd/användningssätt/mm...vilket också gör att de som kräver bevis för att något är ofarligt gör det väldigt lätt för sig då man aldrig kan bevisa att något är ofarligt.

F.ö så säger fysikens lagar bara att strålningen troligen inte skadar arvsmassan på "konventionellt" sett. Man vet inte om det finns andra sätt som strålningen påverkar cellerna på. Därmed inte sagt att motsatsen stämmer (dvs att det skulle vara skadligt) då det mig veterligen inte heller bevisats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du lider högst troligen av nocebo. Du tror att nått ska vara farligt så innerligt att din kropp reagerar med att må dåligt. Alla "peer reviewed" studier har kommit fram till att EMF beror på nocebo.

Det blir inte bra när man sätter ord i munnen på folk, dåligt sätt att försöka vinna en argumentation på.

Nej det är inte placebo. Jag visste inget om strålning när jag börja använda mobil. Dessutom är jag en person som lider av att inte kunna vara uppkopplad 24 timmar då internet underlättar mycket för mig, och det blir en stor förlust att sätta på stänga av internet hela tiden under dagen...

Jag upplevde att nått inte stod rätt till när jag hade mobil data/wifi på, och att jag blev bättre när jag inte hade denna källa omkring mig. Därefter börja jag få upp ögonen för strålning.

Tillägger också att jag under tid körde buss, och då hade jag telefonen nära mig i väskan, när man kör runt så byter telefonen ständigt basstationer, kanske två ggr i minuten, när den gör de så strålar den ännu mer än ett WiFi/data eller pågående samtal. Det går upp i väldigt höga mW/m2. Jag har en mätare så jag kan kolla detta. När jag körde buss så visste jag inte ens om detta med basstationer och var säker på att mobilen inte strålar när den inte används eller att data/WiFi är på. Jag upplevde en stor stress, jag hade kort stubin mot kunder och mådde allmänt dåligt, efter jobb så återhämta jag mig, och så börja jag se ett samband, sen testa jag att stänga av mobilen, och upplevde inte detta jag upplevde när jag hade mobilen på.

Tycker det är synd att folk är trögtänkta och tror att strålning inte påverkar en negativt, jag hade alla fall en hjärna att se samband mellan orsak och verkan.

Sen kan jag tillägga att jag har vänner som säger samma sak, en del som jobbar inom telekom, Sony (mobiler) och utsätts för strålning varje dag. De har påpekat att de upplever att strålningen gör dom sjuka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Det blir inte bra när man sätter ord i munnen på folk, dåligt sätt att försöka vinna en argumentation på.

Nej det är inte placebo. Jag visste inget om strålning när jag börja använda mobil. Dessutom är jag en person som lider av att inte kunna vara uppkopplad 24 timmar då internet underlättar mycket för mig, och det blir en stor förlust att sätta på stänga av internet hela tiden under dagen...

Jag upplevde att nått inte stod rätt till när jag hade mobil data/wifi på, och att jag blev bättre när jag inte hade denna källa omkring mig. Därefter börja jag få upp ögonen för strålning.

Tillägger också att jag under tid körde buss, och då hade jag telefonen nära mig i väskan, när man kör runt så byter telefonen ständigt basstationer, kanske två ggr i minuten, när den gör de så strålar den ännu mer än ett WiFi/data eller pågående samtal. Det går upp i väldigt höga mW/m2. Jag har en mätare så jag kan kolla detta. När jag körde buss så visste jag inte ens om detta med basstationer och var säker på att mobilen inte strålar när den inte används eller att data/WiFi är på. Jag upplevde en stor stress, jag hade kort stubin mot kunder och mådde allmänt dåligt, efter jobb så återhämta jag mig, och så börja jag se ett samband, sen testa jag att stänga av mobilen, och upplevde inte detta jag upplevde när jag hade mobilen på.

Tycker det är synd att folk är trögtänkta och tror att strålning inte påverkar en negativt, jag hade alla fall en hjärna att se samband mellan orsak och verkan.

Sen kan jag tillägga att jag har vänner som säger samma sak, en del som jobbar inom telekom, Sony (mobiler) och utsätts för strålning varje dag. De har påpekat att de upplever att strålningen gör dom sjuka.

Personliga anekdoter räknas dock inte som bevis. Sök hjälp, Nocebo går att bota med terapi! Du ska inte behöva gå runt och tro att strålningen skadar dig.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Psykiatrin har alltid skrivit ut mediciner, det är det första dom gör, så har de alltid gjort och kommer att fortsätta att göra om de misstänker t.ex. depression, för ingen vill vara ansvarig för ett självmord om de nu inte erbjud hjälp i form av medicinering.

Folk är sjuka idag, det ser man, unga mår inte bra och hänger med huvudet, speciellt unga tjejer är ifrånkopplade verkligheten. Detta ser man och hör, psykiatrin är fulla med folk som inte vet varför de mår dåligt. Har jag en mobil strålande runt kroppen 24 timmar om dagen, ja då kommer jag också söka hjälp inom en månad, men jag vet vad det är så jag stänger av mobilen, men majoriteten vet inte så de fortsätter att må dåligt. Och det blir inte bättre med hushåll som har en mast som strålar, dessa master strålar till och med mer en en router som år på 24/7, även om de är 300-500m från ditt hus.

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

I många fall skrivs det ut för mycket mediciner (kvick fix), bara för det kostar personal och tid att faktiskt fixa en person psykologiskt (brutet ben är enklare t.ex). Kan ju ta år för deprimerad att bli bra igen (om den faktiskt får rätt vård), det tråkiga dock är att dessa personer kan trilla i fällan enklare nästa gång (vad forskning pekar åt).

NMT innan moderna nätet kom (som har lägre signalstyrka), fanns det tecken som pekade åt högre risk för cancer (men gjordes aldrig någon bra studie, utan las ner just för NMT lades ner eller någon annan orsak).

Det finns betydligt mer faktorer idag som påverkar folks hälsa än för 30 år sen. Vissa har ju nämnt sömnsvårigheter och kopplingar som har gjorts är snarare det blåa ljuset i skärmarna som är stor orsak. Värme från mobilen är från radiodelen eller från soc (inte själva signalen, men kan ha fel).

Kan ju nämna ett par saker som gör dagens ungdom mer deprimerade, ökad press från samhället hur man ska se ut och tycka. Måste vara inne på sociala media 24/7 för inte missa något, ökad stress och arbetsbelastning. Det jobb som görs tidigare av 2/3 stycken ska göras på en person (kan ju tänka dig själv viken press det blir).

Idag har det både blivit bättre och sämre. Maten idag t.ex innehåller mindre näring än förr (i alla fall gönsaker).

Skrivet av Frispel:

Ska man vara kinkig så är det inte bevisat att strålningen är ofarlig, man har bara inte bevisat att den är farlig ännu

...vilket gäller det mesta här i livet. Det finns i princip ingenting som är garanterat ofarligt, det mesta kan vara skadligt i fel mängd/användningssätt/mm...vilket också gör att de som kräver bevis för att något är ofarligt gör det väldigt lätt för sig då man aldrig kan bevisa att något är ofarligt.

F.ö så säger fysikens lagar bara att strålningen troligen inte skadar arvsmassan på "konventionellt" sett. Man vet inte om det finns andra sätt som strålningen påverkar cellerna på. Därmed inte sagt att motsatsen stämmer (dvs att det skulle vara skadligt) då det mig veterligen inte heller bevisats.

Känns som det forskas rätt lite på området, känns som vi är försökskaniner snarare. Oavsett vad jag tycker om strålning eller om den är helt ofarligt. Ser jag det ansvarslöst att sätta upp master på skolor, känns ju helt snedvridet (nu när det varken går att bekräfta eller dementera farligheten, så bör det inte sitta några master i närheten av skolor i alla fall).

Men strålning från wifi skulle jag påstå är icke problem och lär inte påverka sömnen (kanske om man intalar sig själv det). Månen sägs ju påverka sömnen för många, kan den också orsaka cancer kanske (finns ju garanterat någon form av strålning på den med)?

Man får inte glömma strålningen från jorden (den kan vara betydligt högre än från mobiltelefon på vissa platser), kan ju diskutera vad skillnaden är emot den och mänskligt skapad strålning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Psykiatrin har alltid skrivit ut mediciner, det är det första dom gör, så har de alltid gjort och kommer att fortsätta att göra om de misstänker t.ex. depression, för ingen vill vara ansvarig för ett självmord om de nu inte erbjud hjälp i form av medicinering.

Folk är sjuka idag, det ser man, unga mår inte bra och hänger med huvudet, speciellt unga tjejer är ifrånkopplade verkligheten. Detta ser man och hör, psykiatrin är fulla med folk som inte vet varför de mår dåligt. Har jag en mobil strålande runt kroppen 24 timmar om dagen, ja då kommer jag också söka hjälp inom en månad, men jag vet vad det är så jag stänger av mobilen, men majoriteten vet inte så de fortsätter att må dåligt. Och det blir inte bättre med hushåll som har en mast som strålar, dessa master strålar till och med mer en en router som år på 24/7, även om de är 300-500m från ditt hus.

Jag vet inte hur frikostigt psykiatrin skriver ut medicin. Men i många fall funkar det. Kan en läkare, eller psykiatriker, få en patient att inte längre uppleva ett depressivt tillstånd så är det en omedelbar positiv åtgärd för patienten. Sedan vad man tycker om diagnosen eller medicinering i allmänt är något annat.

Sedan så springer du runt och skjuter påståenden från höften. Du tycks se en korrelation mellan fåfänga och mobilstrålning. Medan jag ser att människor, särskilt yngre, som har sina liv kretsande kring en sorts socialmedial och ständigt uppkopplat värld lätt blir emotionellt stukade av att inte kunna koppla bort utan att ständigt uppleva sig jagande av andra och alltid vara en sorts offentlig person. Alltså i stort ett socialt problem.

Hur går du till väga för att eliminera andra problemorsaker du menar på är orsakade av strålning och inte av, låt säga, sociala orsaker?

Citat:

Var och en har rätt till sitt påstående, många här grundar sig på att strålning inte är farligt och anklagar folk för foliehattar och brist på bevis, när de själva inte har underlägg för sitt påstående att strålning inte skulle vara farligt.

Förutom att du blivit rättad säkert tjugo gånger i tråden om detta redan. Just nu råder en konsensus bland relevant forskning som pekar på att det saknas stöd för att påstå skadlighet inom de nivåer strålning som anses vara normalt, vardagligen, förekommande. Anledningen till varför man inte kan konstatera med hundraprocentig säkerhet att ingen skadlighet föreligger har att göra med kärnan av den vetenskapliga modellen, att förklara fakta, data, som finns tillgänglig. Att bevisa att ingen skadlighet förekommer vore att, inte långt från dina egna resonemang, gå långt förbi vad man kan fastställa med tillgänglig data.

Det är många inlägg i tråden som talat om skadligheten och nivåer av skadlighet kopplad till strålning. Men med tydlighet vilka nivåer av strålning, och vilka sorters strålning, man pratar om.

Jag har sagt det tidigare, dock osäker om kommentaren var riktad till dig eller någon annan, men åtminstone jag är öppen för att de vardagliga strålningsnivåerna kan vara skadliga. Men jag är inte övertygad om att så vore fallet då det helt enkelt saknas trovärdig evidens som pekar åt det hållet.

Skrivet av nicoX:

Det blir inte bra när man sätter ord i munnen på folk, dåligt sätt att försöka vinna en argumentation på.

Nej det är inte placebo. Jag visste inget om strålning när jag börja använda mobil. Dessutom är jag en person som lider av att inte kunna vara uppkopplad 24 timmar då internet underlättar mycket för mig, och det blir en stor förlust att sätta på stänga av internet hela tiden under dagen...

Jag upplevde att nått inte stod rätt till när jag hade mobil data/wifi på, och att jag blev bättre när jag inte hade denna källa omkring mig. Därefter börja jag få upp ögonen för strålning.

Tillägger också att jag under tid körde buss, och då hade jag telefonen nära mig i väskan, när man kör runt så byter telefonen ständigt basstationer, kanske två ggr i minuten, när den gör de så strålar den ännu mer än ett WiFi/data eller pågående samtal. Det går upp i väldigt höga mW/m2. Jag har en mätare så jag kan kolla detta. När jag körde buss så visste jag inte ens om detta med basstationer och var säker på att mobilen inte strålar när den inte används eller att data/WiFi är på. Jag upplevde en stor stress, jag hade kort stubin mot kunder och mådde allmänt dåligt, efter jobb så återhämta jag mig, och så börja jag se ett samband, sen testa jag att stänga av mobilen, och upplevde inte detta jag upplevde när jag hade mobilen på.

Tycker det är synd att folk är trögtänkta och tror att strålning inte påverkar en negativt, jag hade alla fall en hjärna att se samband mellan orsak och verkan.

Sen kan jag tillägga att jag har vänner som säger samma sak, en del som jobbar inom telekom, Sony (mobiler) och utsätts för strålning varje dag. De har påpekat att de upplever att strålningen gör dom sjuka.

Det du gör uttryck för låter ju precis som nocebo, alltså inte placebo.

Jag tror lite självdistans och självgranskning är på sin plats. Inte för att mästra dig eller försöka snacka ned mot dig, utan för att det du gör uttryck för låter inte hälsosamt. Inte för att du har andra uppfattningar än flera av oss i tråden angående strålning utan till vilka nivåer du tycks arbeta för att bekräfta din egen negativa förväntning. Att du blir stressad och lättirriterad samtidigt som du går runt och nojar dig över telefonen som ligger bredvid dig är ju inte konstigt. Det hela låter ju som ett närmast textbokexempel av noceboeffekt.

Permalänk
Medlem

Vilket ungefärligt datum "ökade depressioner explosionsartat" och hur nära i tid till introduktionen av 3G/wifi låg detta datum?

Man är idag mer benägen att medicinera och behandla depressioner och det är inte längre lika skamligt att ha en depression (under behandling). Det ökar exponeringen och får oss lätt att tro att det är en faktisk ökning när detta inte är klarlagt till fullo (en ökning har dock skett, särskilt i tonårsgruppen där även självmord ökat till skillnad från andra grupper).

Men att påstå att detta skulle bero på introduktionen av wifi och 3G är förstås rena foliehattsdyngan som helt saknar evidens. Särskilt när inte ens ett korrelationssamband kan visas utöver "de senaste 20 åren har 3G och depressioner ökat". Vilket kan sägss om väldigt mycket.

Det här är ingen åsiktsfråga, det räcker inte att komma med "men jag känner/tror/tycker".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Personliga anekdoter räknas dock inte som bevis. Sök hjälp, Nocebo går att bota med terapi! Du ska inte behöva gå runt och tro att strålningen skadar dig.

Tack men jag mår jättebra utan strålning, jag behöver inte betala nån för att intala mig att jag behöver en dos strålning varje dag.

Behöver inte bevis heller, är man tillräckligt med förnuftig som inser man faror själv, och tillräcklig självförtroende för att inte köpa dit dravel.

Men majoriteten av befolkningen har inte denna egenskap och de behöver en myndighet som talar om för dom vad de ska göra och hur de ska göra. Lätt att styra dagens befolkning dessutom, lite anti-depressiva medel och allt blir bra igen.

Permalänk
Medlem

Jo jag hittar på :). Börja förnekelsen NU!

Dear Band Council

I am sorry to hear about the children of Attawapiskat suffering depression and their large number of suicide attempts.

There are a large number of scientific studies which indicate that wireless microwave radiation (cell phones, cordless telephones, smart meters, Wi Fi and community antennas cause serious depression problems and increased suicide.

If you have Wi Fi, cordless telephones and antennas in your community, your children are likely being exposed to powerful wireless radiation 24 hours a day. This is quite likely to effect them neurologically and cause them to be depressed. This is not just happening in your community, McLean’s Magazine has reported on depression and suicide at universities http://www.macleans.ca/education/uniandcollege/is-there-a-men... and http://www.macleans.ca/news/canada/the-broken-generation/ . Universities were some of the first places to widely use Wi Fi and new wireless technologies, the depression students suffer is most likely caused by exposure to powerful wireless radiation.

A similar problem is also being reported by Canadian school children – Young Canadians are suffering from rising levels of anxiety, stress, depression and even suicide. Close to 20 per cent – or one in five – have a mental health issue http://globalnews.ca/news/530141/young-minds-stress-anxiety-p... . These wide ranging depression problems never occurred prior to the widespread use of wireless technology.

Research over more than sixty years has clearly shown that microwave radiation, even at low exposure levels, causes significant neurological and depression problems. This is likely to be must more severe and harmful to children whose brains are still developing. I have attached several documents which will help you to understand the dangers and more links below so that you can do further research. You should know that Health Canada, the government department that should be looking after your safety in this regard, are the people who are ignoring the masses of scientific research showing biological effects and they are putting Canadians in great danger. Depression is just one of the well known health problems that wireless radiation is involved. Heart problems, various cancers and various immune problems and auto immune diseases are also being severely effected by wireless radiation.

Here are some of the links – http://www.c4st.org/WiFiCanadianSchools http://weepnews.blogspot.ca/ http://www.magdahavas.com/ http://microwavenews.com/ https://www.emfscientist.org/index.php/emf-scientist-appeal http://www.powerwatch.org.uk/science/studies.asp http://www.wifiinschools.com/index.html

Yours sincerely

Martin Weatherall
Co Director WEEP
www.weepinitiative.org

https://www.elettrosensibili.it/2016/04/22/depression-and-sui...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jo jag hittar på :). Börja förnekelsen NU!

Dear Band Council

I am sorry to hear about the children of Attawapiskat suffering depression and their large number of suicide attempts.

There are a large number of scientific studies which indicate that wireless microwave radiation (cell phones, cordless telephones, smart meters, Wi Fi and community antennas cause serious depression problems and increased suicide.

If you have Wi Fi, cordless telephones and antennas in your community, your children are likely being exposed to powerful wireless radiation 24 hours a day. This is quite likely to effect them neurologically and cause them to be depressed. This is not just happening in your community, McLean’s Magazine has reported on depression and suicide at universities http://www.macleans.ca/education/uniandcollege/is-there-a-men... and http://www.macleans.ca/news/canada/the-broken-generation/ . Universities were some of the first places to widely use Wi Fi and new wireless technologies, the depression students suffer is most likely caused by exposure to powerful wireless radiation.

A similar problem is also being reported by Canadian school children – Young Canadians are suffering from rising levels of anxiety, stress, depression and even suicide. Close to 20 per cent – or one in five – have a mental health issue http://globalnews.ca/news/530141/young-minds-stress-anxiety-p... . These wide ranging depression problems never occurred prior to the widespread use of wireless technology.

Research over more than sixty years has clearly shown that microwave radiation, even at low exposure levels, causes significant neurological and depression problems. This is likely to be must more severe and harmful to children whose brains are still developing. I have attached several documents which will help you to understand the dangers and more links below so that you can do further research. You should know that Health Canada, the government department that should be looking after your safety in this regard, are the people who are ignoring the masses of scientific research showing biological effects and they are putting Canadians in great danger. Depression is just one of the well known health problems that wireless radiation is involved. Heart problems, various cancers and various immune problems and auto immune diseases are also being severely effected by wireless radiation.

Here are some of the links – http://www.c4st.org/WiFiCanadianSchools http://weepnews.blogspot.ca/ http://www.magdahavas.com/ http://microwavenews.com/ https://www.emfscientist.org/index.php/emf-scientist-appeal http://www.powerwatch.org.uk/science/studies.asp http://www.wifiinschools.com/index.html

Yours sincerely

Martin Weatherall
Co Director WEEP
www.weepinitiative.org

https://www.elettrosensibili.it/2016/04/22/depression-and-sui...

Okej... De tre artiklar herr Weatherall hänvisar till nämner inte ens Wifi eller mobiltelefoner, endast att ungdomar i högre grad _diagnosticeras_ för depression. Han har helt enkelt lagt ihop ett och ett och kommit fram till 53. Den sista artikeln innehåller t.o.m. citat från berörda elever:

Citat:

“Exams stress me out,” one student told Global News.

“A little panicky and nervous that you are not going to get everything done,” another said.

“I think social stress is 10 times worse than homework stress. You always have to think about who is talking about you, who started that rumour, and it can get really crazy sometimes and I find that the hardest thing to deal with.”

Detta går hand i hand med vad övriga här har angett som möjliga (notera att jag säger möjliga och inte definitiva) orsaker till denna depressionsvåg.

Ditt inlägg osar textbook confirmation bias, d.v.s. du letar efter vad som än styrker din tes och totalt ignorerar all annan information, oavsett hur legitim den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W