Permalänk
Medlem

Köpte min första oled b7 för 13k å med 5 års garanti sjukt bra bild på filmer serier via Netflix. Vanliga tv kanaler är som min förra tv köpte med en extra dosa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Nån som har koll eller bra på att gissa pris på vad en lg 65 c8 kan komma ner i för pris under Black Friday? Kan den komma ner i 20 000 :- ?

Funderar på om man ska slå till på en lg 65 b7 för 19.9k nu eller vänta på årets modeller sjunker i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Nån som har koll eller bra på att gissa pris på vad en lg 65 c8 kan komma ner i för pris under Black Friday? Kan den komma ner i 20 000 :- ?
pris.

Går ju bara att gissa, men jag tror inte den ramlar ner hela vägen till 20k redan till black friday.
Möjligen 22-23k, sannolikt åtminstone 25k.

Kolla statistiken på B7 på prisjakt från förra året så ser du att den inte gick under 22990kr under black friday.

20K priserna dök inte upp förrän typ nu i sommar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Nån som har koll eller bra på att gissa pris på vad en lg 65 c8 kan komma ner i för pris under Black Friday? Kan den komma ner i 20 000 :- ?

Funderar på om man ska slå till på en lg 65 b7 för 19.9k nu eller vänta på årets modeller sjunker i pris.

Tror inte dem kommer ner till 20k, men om man går efter tidigare år kan du nog räkna med att den går ner till 22-23k i alla fall. Så vill du ha senaste för någon extra tusenlapp så vänta, annars är det nog bästa läge på B7 just nu om det inte finns kvar någon till BF som åker till ett brakpris.

Permalänk
Medlem

Upplever mycket judder vid panoreringar (bildförbättringar avstängt). Vet att 24p är hackigt. Men upplever det som ett större problem nu. Vet inte om det är just för att det är större skärm än min förra TV som jag märker det nu, och jag upplever det inte heller på min laptop. Ser ut ungefär såhär tycker jag: https://youtu.be/NH3OSAiSCqc?t=101

Kollar mest på 1080p material på netflix, via appen och via NUCen. Eller på filer från NUCen 1080p h264/5. NUCen är inställd på PC-mode till TV:n.

Finns det några bra resurser online/youtube för att ta reda på om mitt exemplar lider av något onormalt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Upplever mycket judder vid panoreringar (bildförbättringar avstängt). Vet att 24p är hackigt. Men upplever det som ett större problem nu. Vet inte om det är just för att det är större skärm än min förra TV som jag märker det nu, och jag upplever det inte heller på min laptop. Ser ut ungefär såhär tycker jag: https://youtu.be/NH3OSAiSCqc?t=101

Kollar mest på 1080p material på netflix, via appen och via NUCen. Eller på filer från NUCen 1080p h264/5. NUCen är inställd på PC-mode till TV:n.

Finns det några bra resurser online/youtube för att ta reda på om mitt exemplar lider av något onormalt fel?

Netflix byter ej till 24P inte på klienter jag testat PC/Sheild etc, har du testat med någon klient som spelar upp 23,976 korrekt?
Troligen märker du det mer för att skärmen är väldigt mycket snabbare.

Har en 65E6 och tycker judder/etc är väldigt olika beroende på källa/klient.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Netflix byter ej till 24P inte på klienter jag testat PC/Sheild etc, har du testat med någon klient som spelar upp 23,976 korrekt?
Troligen märker du det mer för att skärmen är väldigt mycket snabbare.

Har en 65E6 och tycker judder/etc är väldigt olika beroende på källa/klient.

När du säger klient menar du annan hårdvarukälla? Endast testat NUC Intel® Core™ i5-5250U (förra modellen(?) hdmi 1.4) och inbyggda apparna Netflix/Youtube.

Permalänk
Bildexpert 📺

AppleTV 4K samt Sonys BD-spelare med Netflix-klient klarar att växla frekvens på rätt sätt. Nvidia Shield gör det inte. Eller kanske mer korrekt, själva Shielden kan växla frekvens baserat på innehåll. Men Netflix-appen gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

När du säger klient menar du annan hårdvarukälla? Endast testat NUC Intel® Core™ i5-5250U (förra modellen(?) hdmi 1.4) och inbyggda apparna Netflix/Youtube.

Yes, menar hårdvarukälla. Du ska testa något som kan skapa 23,976 output, typ Shield med XBMC, eller Windows.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

TV:ns Real Cinema-funktion har möjlighet att extrahera 24fps utan judder även om signalen är 60p så det är inte säkert man måste ha ut 24p. Den verkar dock rätt specifik/känslig och funkar inte alltid jättebra med PC. I mpc-hc har jag t.ex. inte fått den att lira med madVR, men den fungerar någorlunda med den integrerade EVR-renderaren, och flyttar man runt musen eller öppnar någon meny kan det lätt bryta signalen och det tar några sekunder innan den lyckas "fånga" 24fps-strömmen igen. Funktionen fungerar däremot bra med stand alone-prylar som dedikerade BD-spelare.

Skulle därför fortfarande köra med 24/23.976p ut från PC, men det är lätt att testa om det fungerar med 60p eller inte genom att spela upp något med rullande eftertexter, och slå av/på Real Cinema (bör vara jämnare med det på.)

@gothxx, vad gäller ditt problem är det troligtvis helt enkelt 24fps i kombination med OLEDs reponse time, vilket skapar mer lokalt flicker än på vissa andra skärmar. Du kan köra eftertexts-testet ovan i TV:ns integrerade Netflix-app. Med Real Cinema på bör texternas rörelse överlag vara jämnare, men det kan upplevas som om de blinkar lite mer. Det enda sättet att fixa det är att slå på TruMotion och lägga till några steg på de-judder. Kan också tillägga att flickret kan upplevas värre med högre ljusstyrka så kör inte med galet höga inställningar (själv kör jag runt 30 OLED Light och 85 Contrast för SDR.)

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa en C7 på netonnet, men har sett att de senaste tiden höjt priset på den. Funderar om man istället ska vänta till bf och se vad årets modeller går på då. Denna vånda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europe:

Hade tänkt köpa en C7 på netonnet, men har sett att de senaste tiden höjt priset på den. Funderar om man istället ska vänta till bf och se vad årets modeller går på då. Denna vånda

Idag slog jag till på en 65" C7a för 18690:-, det var ett demo-ex som de hade haft i butiken i 14 dagar. SJUKT nöjd över TV'n än så länge. WEBos är inget att hänga i julgranen jämfört med Android dock.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk

Jag ringde telenor och det bytte kanal på modemet. Bilden blev lite tydligare eftersom siffrorna syntes bättre. Jag ska testa göra det på min router också.

Varför jag inte vill byta tvn är för att jag älskar att spela på den ,2,5m med ps4 pro. Jag spelar minst 20 -30 timmar i veckan ibland hela nätter.
bf1 och fifa är en dröm. Jag spelade innan med 27" 1ms och kommer nog inte att använda den igen. Riktigt nice att spela på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har lite problem att "casta" mellan mobil/surfplatta till TV, eftersom inte tv4 play finns som app tex. Hur har ni löst detta? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Tjena,

Jag har lite problem att "casta" mellan mobil/surfplatta till TV, eftersom inte tv4 play finns som app tex. Hur har ni löst detta? Tacksam för hjälp!

Köp en chromecast.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist:

Är det enda sättet? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

@Aeqvist:

Är det enda sättet? )

Ingen aning, så jag har löst det, dom kostar så lite. Värd att ha en hur som 👍

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!