Acer Predator X34P – ultrabred 34-tumsskärm med Nvidia G-Sync och 120 Hz

Permalänk
Medlem

@FL3JM:

Jag känner mig lite fördomsfull mot VA-paneler men ska bli riktigt kul att se avd som blir av den. Jag väntar även på LGs 34gk950g.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

@Rollontt:

Nej!
Jag har ingen mörkare överkant eller gulare bild på sidorna

(kanske tur med mitt exemplar)

Visa signatur

-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FL3JM:

Artikeln tar inte upp vad man har för andra alternativ om man är ute efter just en 34+ tum böjd skärm med g-sync, 5 megapixel och 120+ Hz. Vad finns det att välja på där ute? Är det något som snart ska släppas som man bör vänta på eller är det här bästa skiten?

Har inte varit i kontakt med alternativen ännu, så jag undviker att uttala mig om sådant jag inte träffat på ännu. Däremot tar jag upp typen av skärm i Guiden till Bildskärmsköpet vid premiumskärmarna, med länk till prisjakt över alternativ:
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Närmaste alternativet är Alienware AW3418DW och vi har kroken ute för ett test.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

Samma fula pianolack , samma instabila och dåliga fot. Alienware motsvarighet alla dagar i veckan. Men undra hur det kommer sig att Dell var så mycket snabbare ute med sin motsvarighet ?

Glansplasten är borta, det är en mörkt grå, matt plast med struktur. Syns kanske tydligast på denna bild:

Permalänk
Medlem

Kan ni testa om denna skräm lider av samma skalningsproblem som X34 har. X34 lider av skalningsproblem när man pluggar in konsoler via HDMI. Jag har själv testat med WiiU, Switch och PS3 på min egen.
På skärmen kan man välja om "Wide mode" ska behålla aspekt ration till "1:1" vilket ger en 1080p bild i mitten av skärmen. Eller "Aspect" vilket sträcker ut bilden över hela skärmen, dock till typ 19:9 istället för 16:9. Så allt ser helt åt helvete ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tensu: Den kör 1080p över HDMI i korrekt bildförhållande med svarta kanter för avmaskning på kortsidorna. Har dock ingen möjlighet att dubbelkolla med testbild på ett par dagar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Tensu: har X34P och den skalar inte upp som X34 gör har testat på Nintendo Switch och Xbox Scorpio. Jag får de svarta ränderna på båda konsollerna i 720 och 1080p i aspect.

Däremot får jag stor bild på den gamla X34 inte A-versionen. När jag sänker från 1080 till 720p får jag full bild sen ser inte den så jätteskum ut. Detta läge har jag både på Switch och Xbox i spel och film på X34.

Vad som är mer värt att påpeka är att X34 och X34P kan ha liknande problem med hdmi ibland hoppar den till 50hz istället för 60hz. Samma åtgärd gäller för att ta bort det gå in spelläget och ändra mode så får man 60 istället för 50hz.
Jag hade 50hz på min X34P och fick rådet att ändra i spelläget "user mode". Jag bara flyttade till ett läge och sedan tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tensu: Den kör 1080p över HDMI i korrekt bildförhållande med svarta kanter för avmaskning på kortsidorna. Har dock ingen möjlighet att dubbelkolla med testbild på ett par dagar.

Ok, tack. Här har du ett album med ett Switch på första bilden och min PC på andra.

https://photos.app.goo.gl/t5PYR2tkZNl0Q9zn1

Skrivet av Tiamat:

@Tensu: har X34P och den skalar inte upp som X34 gör har testat på Nintendo Switch och Xbox Scorpio. Jag får de svarta ränderna på båda konsollerna i 720 och 1080p i aspect.

Däremot får jag stor bild på den gamla X34 inte A-versionen. När jag sänker från 1080 till 720p får jag full bild sen ser inte den så jätteskum ut. Detta läge har jag både på Switch och Xbox i spel och film på X34.

http://oi65.tinypic.com/wh18jc.jpg

Vad som är mer värt att påpeka är att X34 och X34P kan ha liknande problem med hdmi ibland hoppar den till 50hz istället för 60hz. Samma åtgärd gäller för att ta bort det gå in spelläget och ändra mode så får man 60 istället för 50hz.
Jag hade 50hz på min X34P och fick rådet att ändra i spelläget "user mode". Jag bara flyttade till ett läge och sedan tillbaks.

Härligt, då har dom säkert löst att på x35 med.

Jag har aldrig testat med 720p innan men det stäckte över hela skärmen på min med.
Spelar inte konsol på skärmen efter jag lagt 100+ timmar i BoTW på min TV för att sedan testa på min x34 och allt blev skevt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Tensu:

Härligt, då har dom säkert löst att på x35 med.

Jag har aldrig testat med 720p innan men det stäckte över hela skärmen på min med.
Spelar inte konsol på skärmen efter jag lagt 100+ timmar i BoTW på min TV för att sedan testa på min x34 och allt blev skevt.

Skumt att det blev skevt jag hade inte det problemet det såg ut som i filmen nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Skumt att det blev skevt jag hade inte det problemet det såg ut som i filmen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=aUH_9WarlKM

Är du säker? Öppna filmen i helskärm och starta botw på hdmi och byt input. Det är ju natt och dag.

(Det finns 21:9 addons för youtube om du inte har det)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Tensu: nej jag får inte nån jätteskillnad fast jag sänker till 720p i 1080p får jag inte full bild. Hade du X34A den jag har är X34 utan A.

X34P går det inte alls att få bilden utfylld ska ta bild med kameran och lägga upp.

Ps behöver inte köra Add-ons då filmen redan är i 21:9.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Jag har en X34.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Tensu:

@Tiamat: Jag har en X34.

Ok vad händer när du kör på 720p?
Link blir lite tjockare men inte mycket jämfört med youtube addons för 21:9.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Den sträcker över hela som jag sa innan.
Jag har fått svar på min fråga tack.

Permalänk

Tja!

Jag köpte x34a när den fanns för 8990:-, men kan inte bestämma mig om jag ska behålla den eller köra på x34p istället. Tycker ni att det de extra tusenlapparna för 20 extra hz och mer kurvatur? Är riktigt kluven, speciellt med tanke på att färgåtergivningen verkar sämre enligt recensionen ovan. Upplever lite backlight bleed i de nedre hörnen, men vet inte om det är bättre på de nyare modellerna.

Skulle uppskatta era åsikter. Har ett par dagar kvar att bestämma mig. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så 2018 måste man fortfarande ha en bildskärmsswitch för att koppla in 2 datorer på ett vettigt sätt i en premiumskärm för 10 papp? Känns nästan komiskt dåligt...hur svårt kan det vara egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så 2018 måste man fortfarande ha en bildskärmsswitch för att koppla in 2 datorer på ett vettigt sätt i en premiumskärm för 10 papp? Känns nästan komiskt dåligt...hur svårt kan det vara egentligen

Kan man inte köra den ena på HDMI och den andra på DP? Och sen ändra i menyn om man vill switcha mellan dem? Måste ju finns många skärmar som inte har dubbla ingångar för DP eller HDMI? Känns ju inte som en funktion man generellt används så mycket. Har man flera datorer brukar man också ha flera skärmar.

Är det inga krävande saker man kör så kan man ju annars köra någon typ av remote desktop/teamviewer lösning.

Skulle jag ha 2 datorer som jag måste koppla till en skärm så som du beskriver så hade jag personligen föredraget en extern burk som är enkel att switcha på. In i menyn på skärmen brukar vara bakvänt och dessutom har jag varit med om att knappar lägger av så då är det bättre att ha det externt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Tja, enligt recenssionerna så verkar ju HDMI porten inte vara något att hurra för direkt, HDMI 2.0 känns ju inte riktigt som som det vore ett orimligt krav på en skärm i denna prisklass.