Permalänk
Medlem

Viasat som ISP?

Blev nog tyvärr lurad av allt jag läser på nätet.

Kom en säljare hem, var själv trött som den.
Envis säljare så som de brukar.

Men hur som helst började jag fundera nu.

Jag har idag Telenor.
Men har nu tagit Viasats 100/100.

Jag har tv via parabol Canal Digital.
Bytte nu till Viasat och också via parabol, så kvaliten på tv blir ju inte sämre och är det jag fått läsa att just IP tv suger hos Viasat.

Men om deras ip tv ej fungerar hur fungerar deras internet??
Kommer den vara mycket sämre än Telenor?
Kör dom öppna ip eller är det NAT?

Säljaren hävdade att jag bara bunden 1 månad med internet och får behålla deras router vilket lät ju riktigt bra deal då även routrar kostar t ex hos Bahnhof, Ownit och de jag tänkt ha som alternativ!
Men är det så eller blir man nu bunden ändå mer med nåt som inte fungerar?

Tv delen kommer tack o lov inte påverkas då jag var hård med att det skall vara sattelit tv och inte ip tv.
Så kan fritt byta ISP och bunden 18mån med minst 199kr mån med tv.

Som jag nu tyvärr läser efteråt ska man ej skriva avtal hemma att säljare lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Blev nog tyvärr lurad av allt jag läser på nätet.

Kom en säljare hem, var själv trött som den.
Envis säljare så som de brukar.

Men hur som helst började jag fundera nu.

Jag har idag Telenor.
Men har nu tagit Viasats 100/100.

Jag har tv via parabol Canal Digital.
Bytte nu till Viasat och också via parabol, så kvaliten på tv blir ju inte sämre och är det jag fått läsa att just IP tv suger hos Viasat.

Men om deras ip tv ej fungerar hur fungerar deras internet??
Kommer den vara mycket sämre än Telenor?
Kör dom öppna ip eller är det NAT?

Säljaren hävdade att jag bara bunden 1 månad med internet och får behålla deras router vilket lät ju riktigt bra deal då även routrar kostar t ex hos Bahnhof, Ownit och de jag tänkt ha som alternativ!
Men är det så eller blir man nu bunden ändå mer med nåt som inte fungerar?

Tv delen kommer tack o lov inte påverkas då jag var hård med att det skall vara sattelit tv och inte ip tv.
Så kan fritt byta ISP och bunden 18mån med minst 199kr mån med tv.

Som jag nu tyvärr läser efteråt ska man ej skriva avtal hemma att säljare lurar.

fick du detta på papper, då det är ganska vanligt att det sen blir ord mot ord. och står säkert i det finstil med mycket liten text hur lång bindningstid det är.

Permalänk
Medlem

Distansköpslagen gäller vid dörrförsäljning så om du är osäker har du rätt att backa ur avtalet.

Permalänk
Medlem

Viasat finns tillgänglig som ISP via flera öppna fibernät. Är väl möjligt det går via det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Distansköpslagen gäller vid dörrförsäljning så om du är osäker har du rätt att backa ur avtalet.

Förlåt för sent svar.

Jag backade ur först från internet delen, inga större problem.
Ändå skickar dom en router till mig. Vet ej om det var miss av dem.

Men tv delen tycks vara omöjligt säga upp.

Gjort flera samtal och dem är sura.
Nu sist så fick jag det uppsagt, dem sade att jag ska få retursedel. Men än har inte detta dykt upp, man blir mörkrädd att man nu sitter fast i ett 24 mån skit abb.
Går det ens i slutändan minska tv utbudet som sagt ska göra om man gör innan de 6 fria månaderna går ur.

Vet ej om jag missförstått villkoren men den som sålde hem sade att viaplay ingår till även billigaste tv-paketet, tänkte då att ok 199kr/mån är inte så farligt för ett basutbud och fullt viaplay och ev billigare internet.
Men i slutändan var det ändå billigare fortsätta med Telenor som ISP och viaplay inkluderar bara stream av linjär tv kanalerna inget av filminnehållet om man inte nu har ett större tv paket.

Antar dom vill hålla fast en med alla klor när knappt nån idag är så intresserad av linjär tv, men ändå fel göra såhär.

Står klart och tydligt i deras avtal att man har 14 dars ångerrätt och skall gå skriftligt ångra ändå godtar dom inte email.
Hade såklart föredragit få skriftligt än muntliga lovord som sen kanske inte gäller i slutändan, undvik denna bolag!

Vet inte hur andra är med det här då det första gången jag ångrar såhär. Men tycker det konstigt när ett skrivtligt avtal säger en sak och sen i praktiken är det annorlunda.

Jag har i alla fall nu lärt mig en läxa att aldrig gå på dessa dörrförsäljare.
Nästa gång nån knackar på får man bara säga nej tack och adjö på en gång!!
Verkar ha blivit en ny trend när folk inte längre svarar till teleförsäljare!

Hade här ca ½ år sedan en larmförsäljare som skulle bara ge information och återkomma nästa dag.
Där gick man också vägen information, skulle vara många grannar som tagit deras.
I verkligheten var det ingen på våran gata i alla fall som hade tagit det för pratade med folk runtomkring.

Önskar bara jag varit lika kall mot viasat säljaren. När det är så många fula knep dessa försäljare kör med.

Permalänk
Medlem

Nu kom retursedeln äntligen, tog visst bara sin tid.

Återkommer här om det blir desto mer svammel.

Allt verkar ok nu 😊