Bostadsförening och Telia kollektiv avtal

Permalänk
Medlem

Bostadsförening och Telia kollektiv avtal

Hej Alla

Idag fick vi bredband som går vi bostadsförening, som betyder att jag fick en ny router och tv-box från telia.
Min fråga är måste jag använda router för att få igång internet. Jag har pfsense som router idag.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Idag fick vi bredband som går vi bostadsförening, som betyder att jag fick en ny router och tv-box från telia.
Min fråga är måste jag använda router för att få igång internet. Jag har pfsense som router idag.

mvh
Njanja

Inte med en normal ISP i alla fall, men Telia är Telia så skulle inte förvåna mig om man måste använda just deras router för tillgång till internet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Brygga routern

Skrivet av njanja:

Hej Alla

mvh
Njanja

Nej, du kan ringa Telias support, och be dem att brygga din router. Sedan kan du koppla in en vanlig router på en av de gula portarna.
Om du vill köra Telias TV så måste du koppla in TV boxen till en av de andra gula portarna. Vill du köra deras bredbandstelefoni så kopplar du in telefonen till en av de gröna portarna på Telia routern.

Vill du slippa deras router helt, så är det bökigare. Då måste du ha en liten, speciell Inteno switch, med 4 olikfärgade portar. Telia har dessa, men de brukar inte vilja skicka ut dem om de inte måste... Skulle du få tag på en Telia Inteno switch, så kopplar du in den till inkommande signal, och sedan kopplar du din router på Röd, TV på Gul och Telefon på Grön port.

Lycka till

Permalänk
teklager

I used to have Telia 2 years ago. They don't seem to care what router you run on your end. I was running a pfSense box just fine.

If I remember correctly, I refused to buy the router from them and just connected my own. So if it's an option for you, just skip the router they are offering you - it should lower your monthly cost.

(I just used internet, so if you have TV and Phone from them, the story may be different)

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Medlem

Telia VLAN

VLAN ID 1
VLAN ID 845 eller 243 TV
VLAN ID 855 TELEFONI

Om du har en managerbar switch, och kan ta in vlanen på en trunk sen separera dom ut, så kan du fortfarande köra din pfsense. Om du inte har behov av tv eller telefoni, så kan du enbart köra vlan 1 och pfsense på den.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoul_B:

Nej, du kan ringa Telias support, och be dem att brygga din router. Sedan kan du koppla in en vanlig router på en av de gula portarna.
Om du vill köra Telias TV så måste du koppla in TV boxen till en av de andra gula portarna. Vill du köra deras bredbandstelefoni så kopplar du in telefonen till en av de gröna portarna på Telia routern.

Vill du slippa deras router helt, så är det bökigare. Då måste du ha en liten, speciell Inteno switch, med 4 olikfärgade portar. Telia har dessa, men de brukar inte vilja skicka ut dem om de inte måste... Skulle du få tag på en Telia Inteno switch, så kopplar du in den till inkommande signal, och sedan kopplar du din router på Röd, TV på Gul och Telefon på Grön port.

Lycka till

Hej

Tack för svaret, jag vill ha bara internet, jag är inte intresserat för TV kanaler och telefon. Jag testade idag lite grann och kopplade min fiber anslutningen direkt till pfsensen, men fick aldrig ip-adress.

Undrar kan man säga upp abonnemangen?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret, jag vill ha bara internet, jag är inte intresserat för TV kanaler och telefon. Jag testade idag lite grann och kopplade min fiber anslutningen direkt till pfsensen, men fick aldrig ip-adress.

mvh
Njanja

Telia låser IP-adress mot mac-adress i 15 minuter, så låt den sitta i en stund.

Självklart kan abonnemang sägas upp. Avtalstiden är dock säkerligen 5 år så det lär dröja innan ni kommer kunna byta ISP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Min Telia uppkoppling tillåter 2 publika ip adresser. Så någonting kan vara felkonfigurerat om du inte får ip, t.ex switch porten som är patchad till din lägenhet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

mvh
Njanja

Jo, det är klart du kan säga upp, men såvitt jag förstår så måste man ha en Telia Inteno switch eller en Telia router. Inteno switchen är Telia konfigurerad. Vet ej om du kan ställa in pfsense på samma sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Vill meddela er att jag pratade med Telia supporten och det går att använda vilken router som helst, om du inte ska använda TV-box eller IP-telefoni.
Men det går att stänga router funktion och använda som en switch.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server