Jag tänker att det kanske är ett bra tillfälle att blanda sig in i diskussionen, så kan jag belysa lite mer mina tankar runt aktiviteten.
Till skillnad från äldre generationer (framför allt oss födda på 80-talet) så använder många inte dator längre (utan nästan uteslutande iPad/telefon) och i sådanafall laptop . Så sakteliga håller den stationära datorn att förpassas till dåtid liksom den t.ex. fasta telefonen och tjock-TVn. Trots det är ju vi fortfarande i allra högsta grad omgivna av datorer precis överallt, och de flesta datorer innehåller ungefär samma delar som dessa (CPU, minne etc), dock helt osynliga i de flesta moderna datorer.
Skolaktiviteten som sådan går på att eleverna med vissa instruktionen får sätta ihop en dator från olika delar (CPU/kylare, mobo, GPU, HDD, nätagg). Oftast en liten diskussion om vad komponenterna gör och en beskrivning hur man sätter ihop delarna. Målgruppen är högstadiet, och hit kommer i princip alla typer av elever. Några är datorintresserade, andra inte.
Vi behöver fräscha upp och utveckla aktiviteten, och tittar just nu på lite olika spår.
Ett spår som vi har nu är att vi skulle vilja använda datorerna till något efter vi har byggt ihop dem. Just nu blir det lite plötsligt slut på passet. Datorkomponenterna som vi kör nu är ganska risiga, men fungerar. Vi kör med passivt kylda GPUer som blir ganska varma. En tänkbar aktivitet är att titta på vad som händer i med datorn när man stressar den lite (t.ex. med någon legacy 3D mark) och filmar den med värmekamera (det blir ganska snyggt -> stämmer bra med temperaturerna från ex Open Hardware Monitor. Vi kör datorerna utan kylpasta av "praktiska skäl", så överklockning kommer inte på fråga här.
Detta skulle kunna ge en ingång till att visa att värmeutveckling är en begränsande faktor i många datorsystem. Min tanke var att det förhoppningsvis skulle gå att göra en LN2-demo uppställning som man skulle kunna köra på ca 10-15 minuter. Alltså typ boota upp i stock hastighet köra SuperPi eller liknande på några sekunder. Boota om, överklocka till en häftigt hög klockfrekvens och sen köra SuperPi igen förhoppningsvis med betydligt snabbare resultat. I överklockningsfallet handlar det alltså inte om att eleverna ska göra det själva, utan mer som en finish på ett 90 minuters pass.
Tillgång till flytande kväve är inget problem, det har vi i princip alltid i huset. Däremot så måste så klart riggen vara någorlunda stabil och kunna plockas fram (och funka) under handhavande av olika personer (med viss träning). Eftersom vi har noll och intet erfarenhet av detta, så är detta en första reality check. Är det möjligt att ha en uppställning stående som man kör sporadiskt (vissa dagar upp till 3 pass/dag) kanske 25 gånger om året? Hur ska en sådan rigg isf se ut? Uppställningen behöver inte plockas isär, men måste fungera de tillfällen den ska köras. Intervallet mellan passen är minst 100 minuter, så uppställningen kan stå och tina mellan passen.
Återigen, passet handlar inte om överklockning men mer allmänt om vad en dator är. Målgruppen är bred och de flesta kommer inte att ha en susning innan passet. Dock är ju överklockning ett tacksamt sätt att illustrera/åskådliggöra en hel del begrepp inom datorområdet t.ex. klockfrekvens. I nuläget är allt på planeringsstadiet, så återkom gärna med vidare frågor eller input. Känns det orealistiskt, är det helt ok att säga det!