Permalänk
Medlem

@Kliiih23:

Om du kollar i inställningarna på Modemet/routern och kollar under Wi-Fi så kanske du har en funktion som heter Bandsteering. Stäng av de och starta om enheten och testa ansluta på nytt sen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

@Kliiih23:

Om du kollar i inställningarna på Modemet/routern och kollar under Wi-Fi så kanske du har en funktion som heter Bandsteering. Stäng av de och starta om enheten och testa ansluta på nytt sen.

Tipsa nu inte om något som ej kommer fungera i hans fall.

@Kliiih23 använder nu Comhem-modemet/router till en Bredband 2-lina.

Antennkontakten är WAN-porten.
De 4 LAN-portarna är till för utrustning i hemmet (datorer, skrivare). Inte inkommande Internet!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tipsa nu inte om något som ej kommer fungera i hans fall.

@Kliiih23 använder nu Comhem-modemet/router till en Bredband 2-lina.

Antennkontakten är WAN-porten.
De 4 LAN-portarna är till för utrustning i hemmet (datorer, skrivare). Inte inkommande Internet!

Han hade problem med att vissa enheter inte kunde ansluta till hans Wi-Fi... Hade själv de bekymret och de försvann när jag stängde av Bandsteering så jag fick två separata ( Ett 2.4GHz och ett 5GHz ) Wi-Fi nät.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Han hade problem med att vissa enheter inte kunde ansluta till hans Wi-Fi... Hade själv de bekymret och de försvann när jag stängde av Bandsteering så jag fick två separata ( Ett 2.4GHz och ett 5GHz ) Wi-Fi nät.

Det är snarare för att han har slut på publika IP-adresser.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Är det någon som har inställningar för comhems ip-telefoni? Jag vill inte köra deras router (som har analogt telefoniuttag) och app:en de hänvisar till för IOS finns inte i appstore längre. ...så är det någon som lyckats sätta upp comhems ip-telefoni t.ex. på en siemens gigaset (körde det mot min tidigare fiberleverantör utan problem, de var å andra sidan hjälpsamma man att förse en med dylik konfig-information och inte som comhems "koppla in comhem-routern"...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Sitter du på fiber eller koax?

Om du har koax så använd router som modem istället och anslut egen router efter det. Telefonin fungerar ändå.

Är det fiber du har så har jag tyvärr ej svaret till dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller fiber..., vill slippa deras router, känns onödigt med router-router bara för att få tfn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Idag tappade mitt modem kontakten och stod bara och blinkade. Det skedde i samband med ett ordentligt åskväder som passerade stan. När det lugnat ner sig provade jag att starta om modemet. Nu fungerar det igen.
Detta sagt som en hälsning till alla som blir upprörda av uppmaningen att starta om modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WZY:

Gött, flyttat till en lägenhet och försökt få igång deras Wi-fi Hub C2 men den får ej kontakt med internet. Download lampan lyser men upload blinkar. Coax har jag skruvat tills det tog stop men den är ca 5mm från huben men går ej att skruva mer så antar att den är korrekt i skruvad. Några idéer? Har gjort dom gamla vanliga tricksen...

Skickades från m.sweclockers.com

Ring deras support. De har öppet 8-21 vardagar.
https://www.comhem.se/kundservice/kontakt

Permalänk

Hej!

Har lite problem med mitt internet. Sitter på en 500/50 mbit/s från comhem just nu. Men väldigt ofta dör internet när jag sitter i ett game. Internet dör i 30 sekunder sen kommer det igång igen. Känns väldigt problematiskt när det sker väldigt ofta. Vi har fått en nu router från comhem. Jag har provat att byta lanportar och jag kör även med en Cat 6 kabel.
Det sitter även en splitter som har max 100mbit/s. Min kabel sitter däremot direkt i router.
Min lillebror har samma problem på sin dator.
Det är just när jag spelar som jag märker det. Har haft detta problem i några månader men det blir inte bättre. Jag har startat om routern och det gör ingen skillnad. Gamla router hade vi samma problem med. Har gjort en nätverks återställning på min dator. Har även testat att byta lan portar (vet inte riktigt om det gör någon skillnad).
Kan någon ge lite förslag på vad jag kan göra eller tagga mig om det finns något äldre inlägg i denna tråd som kanske har en lösning? Då comhem inte vill hjälpa mig.
Sorry om det är lite rörigt

Permalänk
Medlem

Går det att byta DNS på Com Hem Wifi Hub C1? Hittar det ej isåfall.

Permalänk
Medlem

Någon som haft problem med den nya kabelmodem/routern? Mina enheter då främst smartphones tappar nätverket väldigt frekvent, de har reserverad ip. Bandsteering är aktiverat så det funderar jag på att stänga av.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Mycket avbrott senaste tiden (bredband 100/10). Har haft tre längre avbrott bara i år. Illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Mycket avbrott senaste tiden (bredband 100/10). Har haft tre längre avbrott bara i år. Illa.

Det är bra att skriva i vilket område problemen förekommer. Comhem omfattar hela Sverige och det finns säkert områden som fungerar bra och andra som fungerar mindre bra. Ofta sitter man på ett fastighetsnät som är kopplat till Comhem. Om fastighetsnätet går ner är det fastighetsägarens ansvar.
Det är alltså bra att vara tydlig när man skriver om driftproblem.

Permalänk
Medlem

Tre längre avbrott på en vecka... 33 minuter kö, jaja jag väntar väl.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

C1 router här, någon som testat Domain Blocking? (Vill få bort Ad's från min TV). Jag testa då att lägga in paulallen.com (Microsoft Co-Founder, vilket är en sida jag aldrig kommer besöka ändå) för att se om det verkligen fungera men ... den laddar sidan utan problem, any ideas?

https://ibb.co/ingnWU

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har comhems vita router, vet inte alls modellbeteckningen eller så men den har några år på nacken. Har bryggat den och all trafik går till en ASUS RT-AC68U istället, visst borde jag kunna sätta en switch innan asus routern och på så vis få internet till fler enheter? Eller måste det gå genom asus routern?

Permalänk
Medlem

@J3ster: Du måste gå genom ASUS. Du får knappast flera IP-adresser från Comhem så du behöver NAT-funktionen i ASUS-routern.

Permalänk

Nån som har problem med Wifi Hub L1 (fiber)? Fick en nyss och bortsett från att den inte har några finesser alls typ och bandsteeringen funkade uselt så får jag återkommande massiva packetloss med den, startar om den och den funkar några timmar en dag eller så sedan samma problem igen. Går inte ens att kolla youtube svtplay utan att det hackar eller blir sunk kvalitet.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Ahh självklart, det borde jag tänkt på. Tack

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats byta DNS i WiFi Hub C2? Som default är det låst så att man inte kan välja 'manuell DNS' och spara-knappen verkar ha plockats bort från just den sidan så även om man i chrome dev tools låser upp så att man kan byta i fälten så verkar det inte gå att spara.

Alternativt hur jag ska kunna öppna den .cfg - fil man kan spara ned i läsbart och redigerbart format.

Permalänk
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nån som har problem med Wifi Hub L1 (fiber)? Fick en nyss och bortsett från att den inte har några finesser alls typ och bandsteeringen funkade uselt så får jag återkommande massiva packetloss med den, startar om den och den funkar några timmar en dag eller så sedan samma problem igen. Går inte ens att kolla youtube svtplay utan att det hackar eller blir sunk kvalitet.

Ingen som har erfarenhet av den?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ingen som har erfarenhet av den?

Jag har den och har haft i två veckor ungefär, funkar fint för mig?
Kör lite div port forwards och runt 5-6enheter samtidigt
får ut 499mbit ner ca (betalar för 500 så)

Permalänk
Skrivet av someuser:

Jag har den och har haft i två veckor ungefär, funkar fint för mig?
Kör lite div port forwards och runt 5-6enheter samtidigt
får ut 499mbit ner ca (betalar för 500 så)

Ok intressant. Haft väldigt mycket skumma problem med den och försöker lura ut om det är fel på den jag har eller att modellen inte är bra. Tex haft 33% packetloss i en veckas tid och det är inget fel med fibern. Nästa vecka var det borta.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Bad att säga upp mitt bredband, blev erbjuden 299kr för 500/50mbit och stannade kvar.
Har en vän som betalar ca 299kr för 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

Bad att säga upp mitt bredband, blev erbjuden 299kr för 500/50mbit och stannade kvar.
Har en vän som betalar ca 299kr för 150

Hur många månader får du det priset och band du dig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: 1år, samtliga månader.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lanstroem:

@iller: 1år, samtliga månader.

Koax fiber?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Godmorgon,

Blir inte klok på hur jag ska ställa in C2-huben för att enbart agera modem.

Mitt mål är att köra C2-huben sen trådat till en Velop-router och vidare trådlöst till en andra Velop-router.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021