AMD spås tredubbla sin marknadsandel till följd av Intels kapacitetsproblem

Permalänk
Melding Plague

AMD spås tredubbla sin marknadsandel till följd av Intels kapacitetsproblem

Investeringsfirman Jefferies förutspår att AMD:s processordivision kan inneha 30 procent av marknaden i framtiden, vilket baseras på Intels rådande problem med att möta efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra, då kanske dom har råd att släppa ett maffigt grafikkort lite senare

Permalänk
Avstängd

Låter bra.
Precis vad de flesta har velat ett tag nu.

Permalänk

Bra för dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Om det visar sig stämma i slutändan så är det ju kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Intel känns lite som Apple. Har Apple kapacitetporblem med displayerfrån Samsung, så öppnar de bara sin feta plånbok och vops så kommer det displayer från en annan tillverkare. Där Intel kan leja ut tillverkning, de gör en otroligt mycket kretsar och kan flytta ut de enklare sakerna.

AMD behöver öka sina marknadsandelar men om detta beror på att vi börjar närma oss begränsningar i nuvarande processorkonstruktionsmetoder, så hurrar jag inte så mycket för detta. Så jag är positiv till att vi får mer konkurrens på cputillverkningen, men de där fysikaliska lagar som spärrar finns kvar ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kossamu:

Bra, då kanske dom har råd att släppa ett maffigt grafikkort lite senare

Hörde ett rykte om att AMD ska fokusera först på konsolsidan, dvs Navi ska vara i fokus till konsolerna.

Men det är ett rykte så ta det som det låter

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hoppas denna framgång verkligen sätter fart på AMD!

Mina aktier har iaf mått väldigt bra

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Bra, då kanske dom har råd att släppa ett maffigt grafikkort lite senare

Nvidia är så långt före att AMD inte har chans.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Nvidia är så långt före att AMD inte har chans.

AMD kommer nog pumpa in lite extra deg i sin grafikavdelning från sin processoravdelning.

Permalänk
Medlem

Med risk att verka foliehatt så undrar jag om de som gjort profetian köpt aktier i AMD och försöker hypa upp priset?
Driver själv inte med aktier men det låter inte orimligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Hoppas kan man ju men jag tycker det låter osannolikt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Moriquende: nä då. Dom kanske inte får snabbaste kortet men komma upp till 1080TI/2080 prestanda är inte så långt. 30-35% prestanda ökning och man är där.

AMD måste bara sluta med HBM2 och gå på GDDR6.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Nvidia är så långt före att AMD inte har chans.

Sa man om Intel vs AMD också. Woops så släppte man Ryzen och allt var inte så svart och vitt längre..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intel känns lite som Apple. Har Apple kapacitetporblem med displayerfrån Samsung, så öppnar de bara sin feta plånbok och vops så kommer det displayer från en annan tillverkare. Där Intel kan leja ut tillverkning, de gör en otroligt mycket kretsar och kan flytta ut de enklare sakerna.

AMD behöver öka sina marknadsandelar men om detta beror på att vi börjar närma oss begränsningar i nuvarande processorkonstruktionsmetoder, så hurrar jag inte så mycket för detta. Så jag är positiv till att vi får mer konkurrens på cputillverkningen, men de där fysikaliska lagar som spärrar finns kvar ändå.

Att intel lägger ut produktion nu är osannolikt. Dom valde spåret att gå tillbaka till 22nm för vissa chip istället och dom lär inte backa på det beslutet i närtid.

antagligen känner dom att 10nm är på spåret nu även om det är väldigt sent.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Sa man om Intel vs AMD också. Woops så släppte man Ryzen och allt var inte så svart och vitt längre..

Bästa vore ju om AMD släpper sitt RTS fast ej hårdvarolåst som Nvidias är

Ett AMD-kort som presterar lite bättre än 1080Ti under 7nm, 120W TDP och RTS i drivrutinerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bästa vore ju om AMD släpper sitt RTS fast ej hårdvarolåst som Nvidias är

Ett AMD-kort som presterar lite bättre än 1080Ti under 7nm, 120W TDP och RTS i drivrutinerna.

Glöm inte till ett pris som lägger sig en bit under 1080Ti. Det vore helt opitmalt för AMD men knappast troligt med tanke på att man verkar fokusera helt på CPU:er för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

@Moriquende: Ett maffigt grafikkort måste inte ha ray tracing. Det räcker med riktigt bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

AMD kommer nog pumpa in lite extra deg i sin grafikavdelning från sin processoravdelning.

Skrivet av Xinpei:

Sa man om Intel vs AMD också. Woops så släppte man Ryzen och allt var inte så svart och vitt längre..

Skrivet av Kossamu:

@Moriquende: Ett maffigt grafikkort måste inte ha ray tracing. Det räcker med riktigt bra prestanda.

Vega var helt utklassat av Pascal när det kom till effektivitet och prestanda och såvida inte AMD har tagit ett rejält steg framåt med Navi kommer de återigen ligga efter. Jag är väldigt skeptisk till att AMD klarar av det med sin begränsade budget.

Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bästa vore ju om AMD släpper sitt RTS fast ej hårdvarolåst som Nvidias är

Men sluta nu, Nvidias raytracing är inte hårdvarulåst. Det stödjer DXR och Nvidia har även gett en lösning till de som håller i Vulkan, det gäller bara att det blir godkänt. Visst man kan använda sig av Nvidias egna API men man måste inte om man inte vill.

Permalänk
Avstängd

@Moriquende: Jag hörde (minns ej om rykte eller fakta) att vega led så pass mycket till följd av att dom prioriterat konsollerna. Så ja man får hoppas att mer krut läggs på prestandakorten i och med framgångarna på andra fronter. Men har inga stora förhoppningar just nu.

Permalänk
Medlem

Visst Intel har kapacitetsproblem men om AMD ökar sin marknadsandel med det tredubbla på ett år så kan det nog dyka upp ett till företag med kapacitetsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vega var helt utklassat av Pascal när det kom till effektivitet och prestanda och såvida inte AMD har tagit ett rejält steg framåt med Navi kommer de återigen ligga efter. Jag är väldigt skeptisk till att AMD klarar av det med sin begränsade budget.

Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Jag hoppas att de skiter i att göra någon dyrgrip som är "nästan lika bra" och siktar på mellansegmentet istället eftersom att Turing-serien blev väldigt dyra. Det hade varit vettigt ur mitt lekmanna "fattar ingenting om business"-perspektiv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det är väl bra om man äger aktier i AMD. Annars betyder det bara att AMD knappar in därför att Intel står i depån och behöver tanka. Det innebär sämre produkter än vad vi annars hade sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vega var helt utklassat av Pascal när det kom till effektivitet och prestanda och såvida inte AMD har tagit ett rejält steg framåt med Navi kommer de återigen ligga efter. Jag är väldigt skeptisk till att AMD klarar av det med sin begränsade budget.

Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Ett rejält språng som att typ gå över till 7nm vilket Intel med deras enorma budget har problem med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bästa vore ju om AMD släpper sitt RTS fast ej hårdvarolåst som Nvidias är

Ett AMD-kort som presterar lite bättre än 1080Ti under 7nm, 120W TDP och RTS i drivrutinerna.

Skulle vilja se en teknik som kan anamma RTS i ett par CPU kärnor(Våra proppar använder inte alla kärnor i spel idag) iaf de som har 8c eller mer, det skulle även intel gladeligen anamma med sina nya saker på g och en open standard där skulle ge Nvidea problem.

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Med risk att verka foliehatt så undrar jag om de som gjort profetian köpt aktier i AMD och försöker hypa upp priset?
Driver själv inte med aktier men det låter inte orimligt

Skickades från m.sweclockers.com

precis vad de har gjort
Såna brukar släppas när de är redo att börja sälja.

we think 70/30 is not out of the question.

"Vi utesluter inte"

Det är en typisk hype-fras....."Förmodligen" skulle vara ett bättre ord om de visste bättre.

Permalänk
Avstängd

Vore fantastiskt. Bara tänk vad amd kunde åstadkomma om dom faktiskt hade pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Skulle vilja se en teknik som kan anamma RTS i ett par CPU kärnor(Våra proppar använder inte alla kärnor i spel idag) iaf de som har 8c eller mer, det skulle även intel gladeligen anamma med sina nya saker på g och en open standard där skulle ge Nvidea problem.

Ehm, hade det varit möjligt att göra på CPUn hade vi inte behövt grafikkort. Grafikkorten är löjligt mycket mer välanpassade för den typen av beräkningar än en cpu, ändå lyckas inte 1080ti spotta ut fler än 10 fps, pga att den ej har den extremt specialanpassade hårdvaran som rtx korten har.

Nu antar jag bara att ni syftar på ray tracing. Vet inte hur det blev "rts"? För mig betyder det real time strategy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

30% av marknaden på cpu sidan! Undra om AMD någonsin haft så mycket? Blir att fira med tårta

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd