Netflix m.m. måste har 30% EU-material!!!

Permalänk
Medlem

Netflix m.m. måste har 30% EU-material!!!

Permalänk
Medlem

Låter ju minst sagt föråldrat

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, eller? Vad är för-argumenten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

''Socialdemokraterna däremot valde att lägga ner sina röster. Partiet anser att plattformarnas innehåll bör regleras, men var negativa till en del detaljer i förslaget.''

Varför inte rösta emot då?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Väldigt märkligt, eller? Vad är för-argumenten?

Ren och skär protektionism! De 70% som röstade för anser nog att detta kommer gynna EUs mediaproduktion, men kommer någon vilja kolla på polska dramaserier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Socialdemokraterna däremot valde att lägga ner sina röster. Partiet anser att plattformarnas innehåll bör regleras, men var negativa till en del detaljer i förslaget.''

Varför inte rösta emot då?

Du förväntar dig att politiker skall agera logiskt. Fel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Ren och skär protektionism! De 70% som röstade för anser nog att detta kommer gynna EUs mediaproduktion, men kommer någon vilja kolla på polska dramaserier?

tänkte på den här som gick på SVT för ett antal år sedan

https://en.wikipedia.org/wiki/Londy%C5%84czycy

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Kanske är dags att folk slutar att rösta för "big government"? Klassiskt liberala partiet!

Permalänk
Medlem

Är bara att fylla Netflix med okänd blaska från öststaterna för en billig peng för att inflatera siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Ren och skär protektionism! De 70% som röstade för anser nog att detta kommer gynna EUs mediaproduktion, men kommer någon vilja kolla på polska dramaserier?

Tja, jag vill se på det här:

Dock, jag gillar att se på annat och inte bara amerikanska, brittiska, och svenska serier...

Permalänk
Medlem

Reta upp sig på skitsaker här....
Netflix har redan nästan 30% europeiskt innehåll, så varför gnälla, när du inte kommer märka någon skillnad ändå.

Själv ser jag gärna att det är 50% icke Amerikanskt innehåll, då både Europa och Asien gör bra mycket bättre/originella filmer än skiten som USA pumpar ut.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Reta upp sig på skitsaker här....
Netflix har redan nästan 30% europeiskt innehåll, så varför gnälla, när du inte kommer märka någon skillnad ändå.

Själv ser jag gärna att det är 50% icke Amerikanskt innehåll, då både Europa och Asien gör bra mycket bättre/originella filmer än skiten som USA pumpar ut.

Intressant att det är du som bestämmer att Europa och Asian producerar bättre filmer än USA. Marknaden säger något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Reta upp sig på skitsaker här....
Netflix har redan nästan 30% europeiskt innehåll, så varför gnälla, när du inte kommer märka någon skillnad ändå.

Själv ser jag gärna att det är 50% icke Amerikanskt innehåll, då både Europa och Asien gör bra mycket bättre/originella filmer än skiten som USA pumpar ut.

Precis, de uppfyller ju redan iallafall nästan det kravet.

Problemet för dem är att det gäller EU och inte Europa, och Storbritannien är ju på väg ut ur EU, och då kommer ju det krävas mer material som är producerat i resten av EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Intressant att det är du som bestämmer att Europa och Asian producerar bättre filmer än USA. Marknaden säger något annat...
https://i.imgur.com/YFXvVoe.png

Fast det visar ju hur mycket pengar som genereras i respektive land, inte hur mycket ett lands produktion genererar. Det senare hade dominerats än mer av amerikanska produktioner....

Edit: och skall man nu visa en graf på hur mycket pengar som film och tv-industrin generar så kanske man borde visa den per invånare och inte totalen. Att USA med 320 miljoner invånare drar in mer pengar än Japan med 127 miljoner är inte konstigt... Per capita blir det dock inte lika stor skillnad, $66 mot $46...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Reta upp sig på skitsaker här....
Netflix har redan nästan 30% europeiskt innehåll, så varför gnälla, när du inte kommer märka någon skillnad ändå.

Själv ser jag gärna att det är 50% icke Amerikanskt innehåll, då både Europa och Asien gör bra mycket bättre/originella filmer än skiten som USA pumpar ut.

Netflix ja, men hur ser det ut för HBO? Amazon? Disney?
Nya tjänster och mindre aktörer lär få det svårare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det visar ju hur mycket pengar som genereras i respektive land, inte hur mycket ett lands produktion genererar. Det senare hade dominerats än mer av amerikanska produktioner....

"This statistic displays a ranking of countries by filmed entertainment revenue worldwide in 2016."
https://www.statista.com/statistics/296431/filmed-entertainme...

Jag tolkar det som intänkter från alla länder av respektive lands produktion... Hur tolkar du texten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

"This statistic displays a ranking of countries by filmed entertainment revenue worldwide in 2016."
https://www.statista.com/statistics/296431/filmed-entertainme...

Jag tolkar det som intänkter från alla länder av respektive lands produktion... Hur tolkar du texten?

"The United States was the largest filmed entertainment market in 2016, with a revenue of 21.2 billion U.S. dollars"

Jag tolkar det där som att det gäller hur mycket amerikaner spenderar.

Edit: Och med tanke på att den amerikanska filmindustrin drog in 43 miljarder dollar förra året, så tror jag att jag har rätt.

Amerikansk film och tv dominerar mycket mer än den grafen visar...

Permalänk
Medlem

Avskyr sånt förmynderi! Nästan så man vill tjuv-kolla på amerikanska netflix i ren protest.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vi europeer måste värna om vår rätt till att tvingas till att se på europeisk media!..

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Men det här gäller väl bara i Europa? Loggar jag in med amerikansk IP-adress (VPN) så lär det se annorlunda ut antar jag.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Socialdemokraterna däremot valde att lägga ner sina röster. Partiet anser att plattformarnas innehåll bör regleras, men var negativa till en del detaljer i förslaget.''

Varför inte rösta emot då?

För att om du läser närmare så var dom med och skapade direktivet så dom kunde ju knappast rösta emot heller. Därav la dom ner sina röster.

Som att att äta kakan sen inte gilla den och kräkas upp den och förvänta sig att andra ska äta den istället.

Även om jag använder Netflix nästan dagligen så hoppas jag lite i bakhuvet att Netflix kommer bara säga nope och lägga ner sin verksamhet i EU. För varför inte? Enda sättet jag ser att dom rycker på axlarna och säger meh är om dom redan är på 30% eller mer i content.

Jag hade själv hellre sett en lag som tvinga dom att ta bort alla regioner och köra en global för hela världen.

Permalänk

Som jag tolkar det kommer enskilda länder ha möjligheten att sätta lägre gränser. Det är rätt svårt för t.ex. oss i Sverige att fylla Netflix med 30% svenskproducerat innehåll.

-- A
Netflixguiden.se