Ligger uppgifter om hemnätverk i routern?

Permalänk
Medlem

Ligger uppgifter om hemnätverk i routern?

Har väl fragmentariska kunskaper som van datoranvändare men nätverksteknik är inget jag fördjupat mig i så länge allt fungerar.

Ska senare i veckan få en ny dator och vill vara lite preparerad inför den stora uppgiften att försöka återställa så mycket som möjligt från gamla systemet.

Har Win10, fiberanslutning samt en ASUS Router. Min stationära är ansluten via kabel.
Har även en laptop så jag har skapat ett hemmanätverk som gör att den kommer i kontakt med nätet trådlöst.

Frågan är vad jag kan förvänta mig då nya datorn är igång.

Har (av anledning jag inte riktigt känner till) samma nätverk i en 2.4 och en 5.0 GHz-version. Faktiskt ingen aning om varför?

Nätverket har ett SSID och ett Password.

Min fråga är då om dessa uppgifter finns lagrade i routern (min laptop funkar ju med Internet även om den stationära är avstängd) och att samma hemmanätverk därför kommer finnas då jag ansluter Routern till min nya stationära?

Eller är det nätverket knutet till den gamla stationära där det en gång skapades så att jag måste börja om från scratch och skapa ett nytt. Alternativ 3 är om det annars går att exportera ut konfigurationen från gamla datorn och restore på den nya.

Kort sagt. Hur gör jag?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Uppgifter om nätverket kommer från routern.
Anslut din nya dator, antingen med kabel (då behövs inga nätverksuppgifter) eller via Wifi (välj SSID och skriv in password).

Permalänk
Medlem

Din gamla dator har inget att göra med nätverkskonfigurationen, det är bara att plugga in den nya, tuta och köra.

EDIT: blev visst tvåa på pucken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TACK båda för era snabba svar.

ETT problem mindre...

Under alla år som datorbrukare har man ju varit med om maskinbyten tidigare. Att ominstallera alla program, få konfigurationer och allt med och återskapa den fina miljö man mödosamt kommit fram till som den optimala. Skönt att veta att det blir Plug'n'Play i detta fallet.

MEN NU slog det mig att jag hade tänkt ställa upp den gamla i sovrummet och streama till sovrums-tvn. Den har ju aldrig använt trådlöst innan då den varit ansluten med kabel så jag betvivlade att jag hade kort som kunde ta emot signalen. Å andra sidan kanske hyggligt moderna datorer har det som standard och under Enhetshanteraren står det att jag har ett 'Realtek PCIe GBE Family Controler #2'

Har inte satt i kortet själv och det syns inga 'antenner' (som mitt första nätverkskort en gång hade) på baksidan men ni kanske kan svara? ÄR det ett nätverkskort som fungerar även trådlöst?

Annars får jag till butiken för inköp.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är ju såklart endast trådat nätverkskort om inte Wifi, WLAN, Wireless etc specifikt nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju såklart endast trådat nätverkskort om inte Wifi, WLAN, Wireless etc specifikt nämns.

'Trådat' står alltså för krav på kabelanslutning?
Således lika bra att se sig om efter ett annat kort då. Måste då alltså rycka det gamla och ersätta med ett annat för att få allt att funka?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

'Trådat' står alltså för krav på kabelanslutning?
Således lika bra att se sig om efter ett annat kort då. Måste då alltså rycka det gamla och ersätta med ett annat för att få allt att funka?

Du gör det ganska krångligt för dig själv, köp ett USB-anslutet nätverkskort (WiFi) bara...

Här finns massor med varianter från 150:- och uppåt (dina önskemål innebär inga högre krav):
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Naturligtvis behöver du inte handla på Kjell, varianter finns överallt där det säljs tillbehör till datorer (Elgiganten, NetOnNet, Media Markt, Clas Ohlson o.s.v.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du gör det ganska krångligt för dig själv, köp ett USB-anslutet nätverkskort (WiFi) bara...

Föll lite tillbaka i det faktum att min första PC som krävde trådlöst hade ett kort med antenn så det var vad jag såg framför mig. USB-lösning låter utmärkt. Enda kravet är att routern på nedervåningen ska kunna skicka signalerna till datorn på övervåningen och det klarar redan en åldrig HP-laptop så jag utgår från att jag kan få samma funktion med budgetlösningen.

Så för att avrunda säger ni att nya datorn med kabel till routern kommer registrera det hemnätverk som finns, ev. kräva lösen (men inte med kabelanslutning hörde jag) så att både min gamla laptop (som redan nyttjar hemnätverket) och min gamla stationära (nu på övervåningen med USB-anslutet kort) kommer kunna logga in på det samma.

Låter enkelt och straight forward. Dags att börja bekymra sig om att få Adobes ynnest så att jag kan återinstallera min gamla CS4. Ingen barnlek kan jag säga. Har fått göra det förut. Sedan de promotade sin Cloud-lösning ska vi som nöjer oss med våra gamla 'köpta' licenser inte ha en lätt match...

Tack för era svar.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Avstängd

Trådat står inte för krav på.
Trådat ÄR kabelanslutet, annat ord bara.

vill du skippa kabeln köper du ett wifi usbkort. samma inlog på wifi som din bärbara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DanMicke:

'Trådat' står alltså för krav på kabelanslutning?
Således lika bra att se sig om efter ett annat kort då. Måste då alltså rycka det gamla och ersätta med ett annat för att få allt att funka?

Trådat är kabel ja, du kan ju alltid i Windows klicka på nätverksikonen och se om du får upp ditt trådlösa nätverk eller andras för den delen.

USB-anslutna kort kan variera rätt mycket har jag läst mig till, satsa hellre på internt PCIE-kort isåfall om du prompt måste ha trådlöst, men kabel är alltid att föredra (i 99%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

USB-anslutna kort kan variera rätt mycket har jag läst mig till, satsa hellre på internt PCIE-kort isåfall om du prompt måste ha trådlöst, men kabel är alltid att föredra (i 99%)

Har alltid kabel till huvuddatorn, nu ska tidigare dator ersättas och åker upp i sovrummet. Därifrån har jag alldelse utmärkt trådlös förbindelse från en gammal laptop. Så fråga är alltså hurvida jag ska ha USB eller kort för trådlöst i den datorn. Som jag uppfattat det har tidigare inlägg sagt att USB borde funka lika bra?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail