Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av jorgen69:

Detta fick jag via SMS till min mobil strax efter mailen:
Från:33616

56938pNrZ54VykdGv9i0JPfe60l4sITLmY1LD7EqaYfa9 mkLbX98GoHRJAx3Cj7EYOS87YZJr3THbpzg2PacVKWE8QjCCKMn2baC8wUnOD8zQyhqn

Någon som vet vad detta är?

Ser ut som rappakalja.

Och nu något helt annat... Jag testade Have I Been Pwned-länken i första posten och ja, jag har blivit pwned - genom Swecklockers!

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser ut som rappakalja.

Och nu något helt annat... Jag testade Have I Been Pwned-länken i första posten och ja, jag har blivit pwned - genom Swecklockers!

Linkedin och last-FM är väldigt stora läckor med många tiotals miljoner användare och passords-hasharna där är knäckta till över 97% mycket pga. veka och osaltade md5-hashar.

Många site med saltade hashar är inte mycket över 20% trots att en del av dem är rätt mogna och folk försökt åratal i tid på dem, själv hittade jag mig själv på Funimation - en site som jag knappt kommer ihåg att jag besökt och än mindre använt. Dock verkar den läckan vara tröghackad då man bara kommit till 23.25% hack av passorden hittills trots ett par år numera... och konstaterat att använda passordet där är ännu inte på vift. (kollad enligt https://haveibeenpwned.com/API/v2#SearchingPwnedPasswordsByRa..., mer beskrivet i #17502437 )

De som spenderar GPU och elström på detta letar efter mer givande mål än att hacka på hashes med salt efter att de lägsta 'frukterna' är plocklade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/karzzj/beskylls-for-att-...
Aftonbladet observerar den senaste tidens flod av utpressningsmail.
Detta mail fick även jag i somras:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng7k2a
Tillägg:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.707672/mail-spoof-bedragare
Varning: Ny störtflod av mejl från "porrbedragarna" skickades ut i helgen
"Porrbedragarna" håller ångan uppe – under helgen nåddes många svenskar av utpressningmejl som ser ut att ha skickats från deras egna konton.
Tillägg 2:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artik...
Polisen: Betala inte – strunta i utpressningsmejl

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Då har det varit lugnt i skräppostmappen i några dagar, fram till idag.
Nu kom det ett mail med lika text som i de mail som kom i måndags, men med en ny "plånbok".
BTC-adress: 13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm97vLfcNMVi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av McSteffo:

Då har det varit lugnt i skräppostmappen i några dagar, fram till idag.
Nu kom det ett mail med lika text som i de mail som kom i måndags, men med en ny "plånbok".
BTC-adress: 13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm97vLfcNMVi

Det börjar komma in varningar på den plånboken:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/13H6Nszz1xP6Xn5tDKAUVWpm...
Problemet är att inom något dygn så töms plånboken över till en annan plånbok osv.
Det sägs att det kan röra sig om hundratals plånböcker som utnyttjas av en och samma liga så det säger sig självt att det är svårt att förhindra att de lägger beslag på de pengar som betalats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Jag har nu fått "Frågan om din sinnesfrid" en gång till med ny bitcoin plånbok:

Hallå!
Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (comhem.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.
Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.
Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..
Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...
Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1BSAHXc58m2DQGuzVaKXD15xeDrE4xYZna
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data": D
En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.
Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.
Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Dina budbärare?
Vad exakt är det dom syftat på där må tro ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Bruce Wayne:

Dina budbärare?
Vad exakt är det dom syftat på där må tro ?

Google translate på Messenger kanske?
Alltså appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Alliz89:

Google translate på Messenger kanske?
Alltså appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Aaah good point, låter logiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Andylindy:

Hallå!
Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (comhem.se) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.
Inom en period från 29 juli 2018 till 18 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..
Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...
En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.
Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.
Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Detta mail har jag också fått två av idag.
Ingen som har betalat till den plånboken än, men två som har betalat till den som jag la upp igår.

Hoppas att folk lär sig att det bara är bedragare som är ute efter pengar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av Andylindy:

Hallå!
Ta hand om dig själv.

Jag har fått exakt lika idag, och det såg dessutom ut som mailet kom från mig själv:

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (telia.com) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Ta hand om dig själv.

Jag vet sedan tidigare att min mail har blivit "pwned" , alltså läckt på något vis på https://haveibeenpwned.com - Är det säkert att detta inte är någonting att bry sig om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Milla84:

Jag har fått exakt lika idag, och det såg dessutom ut som mailet kom från mig själv:

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (telia.com) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Ta hand om dig själv.

Jag vet sedan tidigare att min mail har blivit "pwned" , alltså läckt på något vis på https://haveibeenpwned.com - Är det säkert att detta inte är någonting att bry sig om?

Med tanke på hur många som polisanmält detta sedan en vecka tillbaka så tror jag att det bara är att kasta.
Många av de som fått detta mail har inte ens en webbkamera.
Jag har själv fått 8-9 st sedan förra fredagen. Och jag har alltid haft 48 timmar / 2 dygn på mig att betala. Och nä, det har inte kommit ut någon film till mina kontakter..
Och min adress som de skickar till har inte blivit "pwned"- De har bara skickat till helt random adresser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

@McSteffo: Tusen tack för ditt svar! Ja jag såg just på Polisen - Bedrägerier på Facebook om varningen

https://www.facebook.com/546406245370971/photos/a.55244244143...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Ny variant kom idag.
Intressant att avsändaren säger sig villig att skicka en video till nio av mina kontakter för att bevisa att den finns.
Jag har ingen webbkamera ansluten till datorn så det vore ett mirakel om någon har lyckats skapa en sådan video
Dessutom är priset för att slippa denna "vanära" hela $5000 (jämfört med $700 i de andra mailen). Märkligt att det ska skilja
så mycket i pris mellan de olika "leverantörerna".

My name is Simon. Isn't ****** is your pass? I recorded your cam which shows your nasty sexual actions and clip you played on the xxx videos because that website had my virus hooked up. In the video clip you are looking interesting.
My malware then gave all of your email and Facebook contacts to me.
I'll email your video to your friends unless you send me $5000 via B I T C O I N S in the next 24 hours to the below address:
B I T C O I N Address: 1PXZKsJhPAERT6kkfMZ7n4Q7osbqiyPNQ4
Please Copy & Paste the address because it is CasE SenSiTiVe.
Once you have sent the money, I will delete your recording and every other information I have about you. If I don't get the money, I will email your recording to every contact of yours. Consider about the disgrace that you receive. and as a consequence in case you are in a loving relationship, precisely how it would affect?
Want proof? Reply "Yes", and I will email your video to 9 of your contacts right away.
With appreciation - Simon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Andylindy:

Ny variant kom idag.
Intressant att avsändaren säger sig villig att skicka en video till nio av mina kontakter för att bevisa att den finns.
Jag har ingen webbkamera ansluten till datorn så det vore ett mirakel om någon har lyckats skapa en sådan video
Dessutom är priset för att slippa denna "vanära" hela $5000 (jämfört med $700 i de andra mailen). Märkligt att det ska skilja
så mycket i pris mellan de olika "leverantörerna".

My name is Simon. Isn't ****** is your pass? I recorded your cam which shows your nasty sexual actions and clip you played on the xxx videos because that website had my virus hooked up. In the video clip you are looking interesting.
My malware then gave all of your email and Facebook contacts to me.
I'll email your video to your friends unless you send me $5000 via B I T C O I N S in the next 24 hours to the below address:
B I T C O I N Address: 1PXZKsJhPAERT6kkfMZ7n4Q7osbqiyPNQ4
Please Copy & Paste the address because it is CasE SenSiTiVe.
Once you have sent the money, I will delete your recording and every other information I have about you. If I don't get the money, I will email your recording to every contact of yours. Consider about the disgrace that you receive. and as a consequence in case you are in a loving relationship, precisely how it would affect?
Want proof? Reply "Yes", and I will email your video to 9 of your contacts right away.
With appreciation - Simon

Undra vad som skulle hända om du svarade "Yes"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av McSteffo:

Undra vad som skulle hända om du svarade "Yes"?

Tänker jag göra om jag får det till min skräpmail...
(Edit, gör det inte från din riktiga mail, då det kan ge respons på ditt konto till andra saker (tror jag))

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Idag var det dags igen

Nu har de åter igen filmat mig genom en obefintlig webbkamera och tänker sedan skicka filmen till mina obefintliga kontakter. DE ÄR DUKTIGA de här amatörerna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (********) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Inom en period från 28 juli 2018 till 28 september 2018 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.

Överför $700 till min Bitcoin Plånbok: 1Aq77aob4mxfgfuD7Cs12GN2gv82kBJmYW

Ta hand om dig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@codegear:
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1Aq77aob4mxfgfuD7Cs12GN2...
Verkar som denna Bitcoin-plånbok är ganska aktiv just nu.
Meddelandet har också skickats på tyska tydligen.
Men då vill han bara ha 350$