betala för webmail tjänst eller domän med e-mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beror ju på vad man ska ha det till. Så länge det inte rör sig om olagligheter är gmail rät tsäkert.

Som sagt, TS skriver att han värnar om sin integritet - då duger tyvärr inte google.

Permalänk
Medlem

Mailbox.org som flera redan har nämnt är utmärkt. Jag har kört det i ett år och de har temporära adresser som gör att du kan rotera 4-5 stycken som du använder i olika sammanhang. Sen kan du slänga dessa och skapa nya. Betalar 1 euro per månad och är riktigt nöjd. Det enda som stör mig är att de inte har en app som Protonmail har.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som finns i Europa är exempelvis Runbox (Norge), Mailfence (Belgien), Tutanota (Tyskland), Kolab Now (Schweiz), CounterMail (Sverige), Jumble (Irland, datacenter i Tyskland), och ProtonMail (Schweiz). Massor mer om man väljer något lite mer internationellt, eller någon som mer marknadsför sig som hosting.

Låter som du letar efter aliases.

Kör själv med tutanota.com. Billigare än ProtonMail. Enda problemet är att man i början får sätta spam-regler på nästan alla inkommande adresser till "inte spam". Går att knyta sitt domännamn dit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

De flesta tjänster låter dig använda din egen domän så skillnaden som blir om du använder en tjänst för mail är att de kan ha features du inte vill eller kan sätta upp sjäiv.

Det låter som att Protonmail passar vad du söker efter.
Det är säkert, billigt, finns i Europa, har stöd för din domän och 5gb lagring.
De har gratiskonto som du kan använda dig av för att utvärdera tjänsten.
https://protonmail.com/signup

Använder det själv och är riktigt nöjd!

Skrivet av Petterk:

De som finns i Europa är exempelvis Runbox (Norge), Mailfence (Belgien), Tutanota (Tyskland), Kolab Now (Schweiz), CounterMail (Sverige), Jumble (Irland, datacenter i Tyskland), och ProtonMail (Schweiz). Massor mer om man väljer något lite mer internationellt, eller någon som mer marknadsför sig som hosting.

Låter som du letar efter aliases.

Ni verkar ha koll på läget! Jag skulle jätte gärna vilja fråga er om en sak och uppskattar all hjälp.
Jag har tillgång till en mail då någon har skapat en subdomän åt mig på sin egna domän. Hon har domänen via surftown.
Ingen av oss är direkt experter men nu är det så att jag funderar på att skaffa protonmail och låta min email gå där igenom istället.
Jag såg lite guider på protonmail om att man ska göra någon med en DNS.
"DNS Records for custom domains" har de en help section om. Lite avancerat för min del men förstår jag det rätt att man kan gå in via surftowns kontrollpanel och ställa in så att alla mina epost går via protonmail istället men att jag behåller domänet som jag har via surftown..?

Till min andra fråga relaterat till detta: går det att ställa in detta på enbart en subdomän? Så ägaren äger ju domänen.com och har gett mig en subdomän för min mail som är minmail@domänen.com . Kan man göra denna vidarebefodringen på enbart minmail och inte på hela domänen.com ?

Sista frågan: är detta svårt att göra själv? surftown har en tjänst där de tar cirka en femhundring betalt för att ställa in och sätta upp saker för dig. Om vi inte är så tekniskt kunniga i ämnet borde man gå den vägen då? Eller är det ganska simpelt att ställa in själv i kontrollpanelen? Jag har nämligen själv inte tillgång till kontrollpanelen då jag inte äger domänen men jag och ägaren skulle kunna fixa det ihop någon dag om det inte är super komplicerat.

Tack för alla tips!

Skrivet av Lodisen:

Beror ju på vad man ska ha det till. Så länge det inte rör sig om olagligheter är gmail rät tsäkert.

Vad har personlig integritet med att vara olaglig att göra.. Du skulle väl neka oss på sweclockers att sätta upp kamera och mic i ditt vardagsrum och sovrum även om du inte gjorde något "olagligt"? Blanda inte ihop kriminalitet och personlig integritet...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ni verkar ha koll på läget! Jag skulle jätte gärna vilja fråga er om en sak och uppskattar all hjälp.
Jag har tillgång till en mail då någon har skapat en subdomän åt mig på sin egna domän. Hon har domänen via surftown.
Ingen av oss är direkt experter men nu är det så att jag funderar på att skaffa protonmail och låta min email gå där igenom istället.
Jag såg lite guider på protonmail om att man ska göra någon med en DNS.
"DNS Records for custom domains" har de en help section om. Lite avancerat för min del men förstår jag det rätt att man kan gå in via surftowns kontrollpanel och ställa in så att alla mina epost går via protonmail istället men att jag behåller domänet som jag har via surftown..?

Till min andra fråga relaterat till detta: går det att ställa in detta på enbart en subdomän? Så ägaren äger ju domänen.com och har gett mig en subdomän för min mail som är minmail@domänen.com . Kan man göra denna vidarebefodringen på enbart minmail och inte på hela domänen.com ?

Sista frågan: är detta svårt att göra själv? surftown har en tjänst där de tar cirka en femhundring betalt för att ställa in och sätta upp saker för dig. Om vi inte är så tekniskt kunniga i ämnet borde man gå den vägen då? Eller är det ganska simpelt att ställa in själv i kontrollpanelen? Jag har nämligen själv inte tillgång till kontrollpanelen då jag inte äger domänen men jag och ägaren skulle kunna fixa det ihop någon dag om det inte är super komplicerat.

Tack för alla tips!

Vad har personlig integritet med att vara olaglig att göra.. Du skulle väl neka oss på sweclockers att sätta upp kamera och mic i ditt vardagsrum och sovrum även om du inte gjorde något "olagligt"? Blanda inte ihop kriminalitet och personlig integritet...

Jag är inte heller helt bekväm med custom DNS records men vet att det finns möjlighet att ha via Protonmail som du själv skriver.
Borde inte grundfrågan vara, vill du ha din namn@denkonstigasubdomänen.com? det låter lite bökigt att hela tiden gå via din vän. Vad händer när denne vän inte längre vill ha kvar sin domän?! Jag tänker att istället för att förlita sig på att den domänen finns, antingen skapa/betala för en egen eller köra på ditnamn@protonmail.com.
I det senare fallet så kan du bara automatiskt vidarebefordra alla mail till prtonmail och när du svarar på dessa mail så kommer mottagaren få din ny adress.

På så vis har du kvar den gamla mailadressen (så du missar inga mail) och du långsamt distribuerar din nya till de som behöver den.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: hej!
Tack för svar med mycket utförlig information som jag håller med om helt.
I just mitt fall borde jag beskrivit det bättre men vännen är en familjemedlem så det finns ingen oro där. Men bra att du lyfter upp detta då det är viktigt för alla att tänka på.

Visa signatur

Citera för svar!