AMD upphör med drivrutinsstöd för 32-bitars operativsystem

Permalänk
Medlem

Känns rimligt. Tveksamt att många sitter med 32-bitars OS och har behov av nya drivrutiner för de senaste titlarna osv så att säga. Så ingen lär ju bli lidande mer eller mindre. De gamla drivarna täcker liksom deras behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Att Windows 10 släpps i 32-bit version när i princip alla processorer som stöds i OS:et är 64-bit processorer känns lite som att hålla fast vid gammal last.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Det var dags för år sedan, detta är jättebra, alla borde göra det samma, 322bitars finns endast kvar för alla snåla fattiglappar som har nån slags konspirations teori om hur MS hittat på 64bitars för att mörda president obama...Eller nåt annat oförklarigt!! Så alla företag tag efter AMD, det är smart, sen slippper vi totalt x86, så blir alltning x64 native... vilket lär inte skada prestanda eller kostnader då dom slipper göra allting om 2 gånger?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Avstängd

Bra... och 32bitars borde varit avlivat för längesedan och finns drivrutiner så var väll en självklarhet och förvånanade att dom fortfarande uppdaterar dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Att Windows 10 släpps i 32-bit version när i princip alla processorer som stöds i OS:et är 64-bit processorer känns lite som att hålla fast vid gammal last.

Det är nästan lika sjukt som att windows inte än idag har övergivet ipv4 helt och hållet och enbart kör med ipv6. Detta när nästan all ny hårdvara har stöd för ipv6. Jag vet inte en enda kotte idag som inte ännu har gått över till ipv6, det skulle väl vara någon eremit.

Till 32 bitars windows försvar så finns det en hel del drivers som ej finns till 64bitars operativsystem. Och du borde ha bra koll på vad det kostar att att anlita en systemutvecklare för att koda en ny mer anvancerad drivrutin där i princip ingen dokumentation finns, utan man får använda sig av reverse engineering. Detta när utrustningen samtidigt går i skarp produktion och inga som helst störningar får förekomma för då blir det saftiga viten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är nästan lika sjukt såsom att windows inte än idag har övergivet ipv4 helt och hållet och enbart kör ipv6. Detta när nästan all ny hårdvara har stöd för ipv6. Jag vet inte en enda kotte idag som inte ännu har gått över till ipv6, det skulle väl vara någon eremit.

Till 32 bitars windows försvar så finns det en hel del drivers som ej finns till 64bitars operativsystem ioch du borde ha bra koll på vad det kostar att att anlita en systemutvecklare för att koda en ny mer anvancerad drivrutin där i princip ingen dokumentation finns utan man får använda sig av reverse engineering när utrustningen samtidigt går i skarp produktion och inga som helst störningar får förekomma.

Legacy hårdvara man behöver finns ju äldre versioner av Windows kvar för om man mpste köra.
Vet bolag som har Wondows 3.11 snurrande på någon burk för 16-bit de behöver. Hade haft svårt att svälja att de4 skulle föra med sig att Wi dows 10 skulle ha stöd för gamal 16-bit kod för det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Du kunde inte utnyttja ens 4GB fullt ut med iallafall äldre versioner av 32-bitars windows... Osäker på hur win10 funkar (som ju ursprunglingen inte var tänkt att stödja 32-bitars läge alls vill jag minnas); jag har själv kört 64-bitars sedan winvista. Förr i ti'n fick man max 2GB RAM tillgängligt för användarprogram med microsofts knäppa minneshantering... Med en kommandoradsväxel kunde du öka upp till 3GB, sen tog det stopp.

Det är inte riktigt samma sak, men du är inne på rätt spår.

Det som är 32-bitars här är den virtuella adressrymden. I Windows (och Linux, men inte nödvändigtvis alla andra OS) är denna adressrymd sedan uppdelad mellan det som hör till OSet och det som hör till programmet. Från början var den 2GB till varje, men redan från nåt av service-packen till Win NT 4.0 kunde man ändra det till 3GB för programmet och 1GB för OSet. Problemet är att ett program kan vara kodat så att det förväntar sig att det bara har 2GB virtuellt minne, och därför är funktionen inte på automatiskt, utan programmet måste signalera att det är OK med 3GB. Vill man ta risken så kan man ändra den saken själv för ett program.

(MS är för övrigt inte korkade i det här fallet, de gör helt rätt. De som är korkade, om någon, är Intel. Att man gör på det här sättet beror på att man vill undvika att tömma TLBn, listan som översätter mellan virtuella och fysiska adresser, varenda gång ett program anropar OSet.)

Sen hur mycket fysiskt minne OSet stöder är en liten annan sak. XP hade från början stöd för väsentligt mer än 4GB fysiskt minne även på 32-bitars OS med hjälp av Intel's PAE (Physical Address Extension). Då kunde man alltså ha säg 8GB minne och ha flera olika processer i det, även om varje process bara kunde använda 3GB. Problemet var att somliga företag (speciellt ett som börjar på N och gör svindyra grafikkort) skrev sina drivrutiner som om PAE inte fanns, och då kraschade det. Så MS gav upp, låste bort den funktionen med SP2, och sade till folk att köra 64-bitars Windows istället.

Problemet nu blir att om du har 4GB minne, så kan du inte utnyttja allt, för du har bara 4GB fysiskt adresseringsutrymme, och en del andra saker i datorn vill också ha adresseringsutrymme. Bästa exemplet på detta är grafikkort, som normalt vill ha lika mycket utrymme som de har grafikminne. Därför kan du oftast inte utnyttja 4GB RAM på ett 32-bitars OS.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att Vista borde haft 64 bit som standard.
Det gick viserligen att köpa, men på kartongen stod det Vista eller Vista 64, borde stått Vista och Vista 32.
Redan då, klarade nästan varenda maskin 64 bitar, 64 borde varit standard inte undantaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@mpat: Windows Server 2003 hade stöd upp till 64 GB på 32-bitars-versionerna. NT 4.0 och Server 2000 upp till 8 som du säger, men redan NT 4.0 hade egentligen stöd för upp till 64 GB, det var bara att det inte fanns något chipset som hade stöd för det vid den tiden. Konsumentmoderkort från ~2003-2005 hade ofta gränsen 4 GB hur som helst också, så 64-bit hjälpte inte med hur mycket minne du hade fören det blev vanligt med 8+ ~2006-2009. Många moderkort kommer lämna "hål" för grafikminnet även på 64-bitars OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

va fan, jag som behöver dom senaste vega 64 drivarna till Workbench 3.1!!!

Skaffade ny kickstart bara för detta!

Jag har till wb1.3 om de passar herrn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Wut.

Intel Core2 quad, som fortfarande duger i krig för att basera en speldator kring (särskilt om du överklockar den en bit), kom ut 2005 eller 2006 vill jag minnas och stödjer x64. AMD hade oxo x64 quadcore CPU runtikring samma tidsperiod. Detta är 12, 13 år sedan. Man får faktiskt acceptera att tekniken går framåt och att allting har sin ände. AGP stöds inte längre, PCI stöds inte längre, VESA local bus stöds inte längre, samma med PATA, socket 7, SIMM, centronics skrivarport...

Man kan inte hänga kvar vid all gammel bôs i all tid och evighet! Det funkar inte. Let it go!

Även om jag håller med dig att detta känns okej att de släpper så...
Både PATA(IDE), PCI och tom gamla 3,5" floppy disketten stöds faktiskt än 2018.
Finns tom adapterar mellan PCI och PCIe för tex industrin

Det man gör är att säga att det är inte nog med spelare som har nytta av 32-bitars OS, nya spel och nya GPU drivare. Vilket faktiskt är väldigt logiskt, då nästan alla spel idag har 8GB+ RAM krav, och 64-bit OS krav... varför ska då 32-bit OS "optimeras" för detta?

Skrivet av LennyV:

Du kunde inte utnyttja ens 4GB fullt ut med iallafall äldre versioner av 32-bitars windows... Osäker på hur win10 funkar (som ju ursprunglingen inte var tänkt att stödja 32-bitars läge alls vill jag minnas); jag har själv kört 64-bitars sedan winvista. Förr i ti'n fick man max 2GB RAM tillgängligt för användarprogram med microsofts knäppa minneshantering... Med en kommandoradsväxel kunde du öka upp till 3GB, sen tog det stopp.

Har kört 32-bit OS med 8GB RAM via 36-bit utökningen. Knepigt, men servrar använda dessa knep rätt länge.

Själv så anser jag 64-bitars OS idag är logiskt val. Och alla sätt som behövs för att tillverkare ska sluta släppa 32-bit OS till nya maskiner är bra. Har du väl gått till Win 10 så har jag för mig du kan byta till 64-bit OS också, på samma licens. Och som du säger, CPUer med Core2Duo ska även de vara 64-bit kompatibla, så stöder inte maskinen det, är det nog för gammal att göra något vettigt ändå.

Undantaget är så klart industrin... men jag har svårt o se dem spela BFV på deras servrar, styrsystem eller robotars övervakningsmaskiner.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Nya maskiner? Det är några generationer sedan AMD slutade släppa 32-bitars drivrutiner till nya arkitekturer. 200-serien var senast, när det gäller Windows. Vid det här laget handlar det enbart om säkerhetsuppdateringar för 4+ år gamla maskiner. När det gäller bärbara eller skrivbordsdatorer inom industrin där man kanske använder programvara eller hårdvara som bara fungerar med 32-bitars-versionerna så är det fortfarande viktigt att få säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx: Nya maskiner? Det är några generationer sedan AMD slutade släppa 32-bitars drivrutiner till nya arkitekturer. 200-serien var senast, när det gäller Windows. Vid det här laget handlar det enbart om säkerhetsuppdateringar för 4+ år gamla maskiner. När det gäller bärbara eller skrivbordsdatorer inom industrin där man kanske använder programvara eller hårdvara som bara fungerar med 32-bitars-versionerna så är det fortfarande viktigt att få säkerhetsuppdateringar.

Hade för mig detta också, men då folk kommenterat ovan att 32-bit OS fortfarande säljs i laptops, var jag inte säker.

Och 32-bit mjukvara kan generellt köras på 64-bit OS. Det som är problemet är om du behöver drivare... till tex en maskin. Men om du är i den nivån, lär du som sagt inte vara Internet uppkopplad om du anser den viktig nog att behålla, ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade för mig detta också, men då folk kommenterat ovan att 32-bit OS fortfarande säljs i laptops, var jag inte säker.

Och 32-bit mjukvara kan generellt köras på 64-bit OS. Det som är problemet är om du behöver drivare... till tex en maskin. Men om du är i den nivån, lär du som sagt inte vara Internet uppkopplad om du anser den viktig nog att behålla, ändå.

Ja, Atom-baserade plattor och bärbara säljs i vissa fall fortfarande med 32-bitars OS, men det handlar om maskiner med typ 32 GB eMMC. Senast en produkt från AMD som hade stöd för 32-bit 8.1 eller 10 släpptes var 2014, men de kan ju av olika skäl ha sålts/tillverkats ett par år efter det.

32-bitarsmaskiner behöver fortfarande sitta i nätverk eller ha möjlighet att överföra filer till och från, och i industrin och bland företag finns det gott om exempel där vad som fungerar generellt inte gäller, så det gäller inte bara när det behövs drivrutiner för hårdvara/tillbehör. Knappast något folk sitter och kör Outlook och Office på däremot, men en dator som tas mellan kontor och fabriker vill man knappast ska bli infekterad/attackerad och sprida hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, Atom-baserade plattor och bärbara säljs i vissa fall fortfarande med 32-bitars OS, men det handlar om maskiner med typ 32 GB eMMC. Senast en produkt från AMD som hade stöd för 32-bit 8.1 eller 10 släpptes var 2014, men de kan ju av olika skäl ha sålts/tillverkats ett par år efter det.

Dessa plattor lär dock inte ha AMD GPU i sig.

Skrivet av Petterk:

32-bitarsmaskiner behöver fortfarande sitta i nätverk eller ha möjlighet att överföra filer till och från, och i industrin och bland företag finns det gott om exempel där vad som fungerar generellt inte gäller, så det gäller inte bara när det behövs drivrutiner för hårdvara/tillbehör. Knappast något folk sitter och kör Outlook och Office på däremot, men en dator som tas mellan kontor och fabriker vill man knappast ska bli infekterad/attackerad och sprida hot.

Jahapp... och?

Vet att det finns undantag. Har själv gamla maskiner i nätverk (XP) för att kunna använda specifika saker (frankeringsmaskin tex). Men dessa isoleras från internet, eget VLAN och är oberoende andra maskiners nät. Ingen av dessa behöver ha ny GPU drivare. När de når detta stadiet är de i karantän, och ska hållas exakt som de är, för att hålla funktionen. Allt annat ska låsas/spärras.

Och ärligt... om du tar en maskin mellan kontor och fabriken, utan att ha stenkoll på vf du har, och spärrat den för allt annat, har du redan blivit infekterat/attackerad. Inte så ett "nytt säkerhetshål" är din fiende... utan ditt säkerhetstänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@mpat: Windows Server 2003 hade stöd upp till 64 GB på 32-bitars-versionerna. NT 4.0 och Server 2000 upp till 8 som du säger, men redan NT 4.0 hade egentligen stöd för upp till 64 GB, det var bara att det inte fanns något chipset som hade stöd för det vid den tiden. Konsumentmoderkort från ~2003-2005 hade ofta gränsen 4 GB hur som helst också, så 64-bit hjälpte inte med hur mycket minne du hade fören det blev vanligt med 8+ ~2006-2009. Många moderkort kommer lämna "hål" för grafikminnet även på 64-bitars OS.

Nu talar du om fysiskt minnesutrymme, antar jag? I så fall är allt ovan riktigt. Såpass sent som 945 hade Intels konsument-chipset bara stöd för 4GB adresseringsutrymme totalt. XP Pro var lite före sin tid med PAE-stöd i konsumentversionen, men det var väl avsett att driva på utvecklingen. Med SP2 gav MS upp detta och gjorde PAE till en server-funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa plattor lär dock inte ha AMD GPU i sig.

Nej, poängen var att AMD inte bidrar till att dessa maskiner fortfarande släpps med 32-bit OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nu talar du om fysiskt minnesutrymme, antar jag? I så fall är allt ovan riktigt. Såpass sent som 945 hade Intels konsument-chipset bara stöd för 4GB adresseringsutrymme totalt. XP Pro var lite före sin tid med PAE-stöd i konsumentversionen, men det var väl avsett att driva på utvecklingen. Med SP2 gav MS upp detta och gjorde PAE till en server-funktion.

Självklart fysiskt, moderkort och chipset har inget med virtuella adressrymden att göra

Chipsets för t.ex. bärbara hade 4 GB-gräns längre än desktop-segmentet. Officiellt stöd för mer än 4 på bärbara från Intel kom inte fören GL40/GS45/GM45/PM45. Inofficiellt med GM-/PM965 när det gäller 8 GB, och GL960 ska väl ha gått att köra med 5 GB inofficiellt. 945GM/E och 945PM (som släpptes 2006) kunde väl inte utnyttja 4 GB fullt ut, då de inte kunde remappa hålet. Tog ju några år för konsumentprogram att ta sig över 2 GB minne, än mindre 3 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är nästan lika sjukt som att windows inte än idag har övergivet ipv4 helt och hållet och enbart kör med ipv6. Detta när nästan all ny hårdvara har stöd för ipv6. Jag vet inte en enda kotte idag som inte ännu har gått över till ipv6, det skulle väl vara någon eremit.

För LAN så är det rätt vanligt med IPv4 och 192.168.x.x adresser.
Jag vet inte hur du har det. Men själv har jag färre än 65000 datorer.

Om alla som har mindre än 100k datorer är erimiter så finns det rätt många erimiter.

Men det hade varit spännande att besöka din datahall.
Kanske kan ta en tur på din Yacht eller en runda med din Bugatti om det finns tid över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

32 bitar har varit dött sedan Windows XP. det enda som behövs är 64 bitars.

XP fanns som x64 version också. Är stolt att jag klippte en av de sista på Komplett.se som samlarobjekt eller installera på äldre datorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är nästan lika sjukt som att windows inte än idag har övergivet ipv4 helt och hållet och enbart kör med ipv6. Detta när nästan all ny hårdvara har stöd för ipv6. Jag vet inte en enda kotte idag som inte ännu har gått över till ipv6, det skulle väl vara någon eremit.

Till 32 bitars windows försvar så finns det en hel del drivers som ej finns till 64bitars operativsystem. Och du borde ha bra koll på vad det kostar att att anlita en systemutvecklare för att koda en ny mer anvancerad drivrutin där i princip ingen dokumentation finns, utan man får använda sig av reverse engineering. Detta när utrustningen samtidigt går i skarp produktion och inga som helst störningar får förekomma för då blir det saftiga viten.

Då är jag en eremit då, och även alla jag känner också haha.

Har de fixat buggen i VPN som gör att man kan få fram en enhets riktiga IP-adress när IPV6 är påslaget?
Jag har inte haft koll alls på VPN senaste 2-3 åren då jag slutat ladda ner helt, men vore intressant att veta om de har löst det.

Sen är det i princip ett måste att ha domännamn på sitt interna nätverk om man kör IPv6, är ju lagom kul att ansluta till en router när man ska skriva ett halvt A4.

Permalänk
Inaktiv

@Dem8n: @GuessWho:
Jag var ironisk med ipv6. Det är gammalt som tusan från runt 1994, hårdvara har stött det länge men ändå så har det ej slagit igenom. Min poäng var just att mjukvarulösningar kan vara problemet och inte enbart hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

XP fanns som x64 version också. Är stolt att jag klippte en av de sista på Komplett.se som samlarobjekt eller installera på äldre datorer

64-bitars XP är faktiskt ”Windows 5.2”, dvs samma som Windows Server 2003, medan 32-bitars XP är ”Windows 5.1”. Håller med om att det kan vara kul som samlarobjekt, med tanke på allt som hände med Longhorn-resetten och allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Tagit bort irrelevant aktiekurs-diskussion samt några meningslösa inlägg. Tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...