Intel Core i9-9900k stock värme, throttle?

Permalänk
Medlem

Intel Core i9-9900k stock värme, throttle?

Tjoo fick ihop datorn inatt och körde 30min prime95 nu på morgon och det ser ut så här, Allt stock förutom XMP profil till minnen och lite fläkt inställningar.
Vcore ligger stadigt på typ samma och clock ligger på 4.7ghz hela tiden men däremot så rör sig power/package watt mellan 120w och 160w. är det hellt normalt eller throttlar min cpu av nåt?

Permalänk
Medlem

Hej
Ladda hem Intel Extreme Tuning Utility (länk nedan). Där kan du enkelt se om din CPU antingen Thermal- eller Power-throttlar. Du bör också ta upp en graf i HWinfo64 eller i Intel XTU som visar din clock över tiden. Då ser du lättare om den klockar ner.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Kör i9 verkligen 5ghz i AVX-processer?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hej
Ladda hem Intel Extreme Tuning Utility (länk nedan). Där kan du enkelt se om din CPU antingen Thermal- eller Power-throttlar. Du bör också ta upp en graf i HWinfo64 eller i Intel XTU som visar din clock över tiden. Då ser du lättare om den klockar ner.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Mjoo en graff hade vart bra. Jag käka frukost och höll koll påt så jag vet att klocken låg mellan 4.690 - 4.700, och vcore pendla lite. Men package watt pendla, vad betyder det. Vad gör den?

Ska köra intel burn test när jag kommit hem

Permalänk
Medlem

Det jag enkelt undrar är om cpun kan dra ner prestanda utan att klocka ner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Det jag enkelt undrar är om cpun kan dra ner prestanda utan att klocka ner sig?

Nej. Däremot kan power variera även fast klock är samma. Det beror på vilka instruktioner som aktiveras och körs.
Jag tycker du ska köra Intel XTU som jag länkade till, där får du svart på vitt om din CPU throttlar på något sätt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Det jag enkelt undrar är om cpun kan dra ner prestanda utan att klocka ner sig?

4,7Ghz är väl max all-core turbo.
Och ca 150W ska vara nivån den väntas hålla där (varierar säkert mellan chippen) dock.

Permalänk
Medlem

Aright. Tack för svar. Ska köra intel xtu ikväll.

Permalänk

nyfiken vad kör du för kylare ?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Jag kör med Noctua nh-d15. MEN. se bilden på burken.
I intels stress test så pendlar tempen mellan 55-70grader pga den nuvarande fläktkurvan. Inget throttlande alls.
Det samma gäller prime95 blend. Däremot under prime 95 small FFTs så hoppar den upp i 100grader direkt och börjar thermal throttla.

Under spelande ligger gpu+cpu runt 60grader så det ser bra ut.
MEN.. min burk ser ut så här så jag är nöjd med det. Sitter normalt en glasskiva där (tog bort för bild) och det är typ 1-2mm mellan fläkt och glasskiva.

Permalänk

@iesa:

var får den luft ifrån när glas skivan är på plats

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

@iesa:

var får den luft ifrån när glas skivan är på plats

bra fråga.... glasskivan var på plats under testerna.. tog bort den för fotot för jag vill inte synas i spegelbilden.

Permalänk

@iesa:

de 2 översta dra ner luft mot garfikkortet som i sin tur blir varm och värmen stiger ;ser ut som du kväver stackarn

testa samma sak utan glasrutan så får du se

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Jag kör med Noctua nh-d15. MEN. se bilden på burken.
I intels stress test så pendlar tempen mellan 55-70grader pga den nuvarande fläktkurvan. Inget throttlande alls.
Det samma gäller prime95 blend. Däremot under prime 95 small FFTs så hoppar den upp i 100grader direkt och börjar thermal throttla.

Under spelande ligger gpu+cpu runt 60grader så det ser bra ut.
MEN.. min burk ser ut så här så jag är nöjd med det. Sitter normalt en glasskiva där och det är typ 1-2mm mellan fläkt och glasskiva.
https://i.imgur.com/9VOfVwn.jpg

Hej
Prime95 Small FFT maximerar ju värmeutvecklingen och kör även AVX-instruktioner som drar upp temperaturen rejält. Att testa temperatur med Prime95 är verkligen ett maxtest och inte relevant för Gaming. Spel använder inte AVX. Så det är helt normalt att du får mycket högre temperatur när du kör Prime95.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Jimmy_johansson: Visst är det så att den blir lite kvävd, Men jag valde chassi efter tycke och så får det vara. används för spelande och temperaturerna då ligger på 50-60grader för både cpu och gpu så jag tycker det är helt OK.

Taket tar in luft och botten-bak blåser ut, Jag tror min setup tvingar all luft ner och ut där bak så den stiger inte innan den är ute är chassit.

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Ja, jag utgick från det. Jag är sjukt nöjd med temperaturerna under spelande, speciellt med tanke på litet trångt chassi.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat lite mer krävande spel i nån timme så blir det ruskigt varmt i burken, så jag har kommit fram till att det blir ett chassi byte till något luftigare. Troligtvis ett FD meshify C TG.

Chassit var en liten chansning, men det funkar inte. Kanske skulle funka med en 240mm vattenkylare i taket och köra in luft genom den, men jag vill ha kvar noctua'n så det blir ett byte av chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Efter att ha spelat lite mer krävande spel i nån timme så blir det ruskigt varmt i burken, så jag har kommit fram till att det blir ett chassi byte till något luftigare. Troligtvis ett FD meshify C TG.

Chassit var en liten chansning, men det funkar inte. Kanske skulle funka med en 240mm vattenkylare i taket och köra in luft genom den, men jag vill ha kvar noctua'n så det blir ett byte av chassi.

Prova att ändra toppfläktarna att istället dra ut luften, och kanske sätta in någon extra fläkt på sidan för insug.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: finns inga mer fläkt platser. det jag kan göra är att ändra på luft flödet.. det vill säga..
1 fläkt bak luft in.
2 fläktar upp som blåser ut.
och sen ändra håll på cpu fläktar så att dom blåser innåt, fast då blåser dom rakt på nätaggregatet. men det kan ju vara värt att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

@muSashi: finns inga mer fläkt platser. det jag kan göra är att ändra på luft flödet.. det vill säga..
1 fläkt bak luft in.
2 fläktar upp som blåser ut.
och sen ändra håll på cpu fläktar så att dom blåser innåt, fast då blåser dom rakt på nätaggregatet. men det kan ju vara värt att prova.

Ja, istället för att behöva köpa nytt case, så är det definitivt värt att prova och se ifall temperaturerna blir bättre.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iesa:

@muSashi: finns inga mer fläkt platser. det jag kan göra är att ändra på luft flödet.. det vill säga..
1 fläkt bak luft in.
2 fläktar upp som blåser ut.
och sen ändra håll på cpu fläktar så att dom blåser innåt, fast då blåser dom rakt på nätaggregatet. men det kan ju vara värt att prova.

Du ska ha ut den varma luften,inte behålla den i datorn.
Gör så här.
Fläkten bak,ska blåsa ut luft.
Cpu fläktarna ska blåsa i samma riktning som den där bak.
Fläktarna i botten ska blåsa in i chassit.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Efter att ha spelat lite mer krävande spel i nån timme så blir det ruskigt varmt i burken, så jag har kommit fram till att det blir ett chassi byte till något luftigare. Troligtvis ett FD meshify C TG.

Chassit var en liten chansning, men det funkar inte. Kanske skulle funka med en 240mm vattenkylare i taket och köra in luft genom den, men jag vill ha kvar noctua'n så det blir ett byte av chassi.

även ett luftigare chassi kommer inte se stora vinster här. Noctua:n klara inte av i9 då det överstiger Noctua:n kylförmåga. du får skaffa antingen en vattenkylning, nöja dig med hur det är eller kanske byta ner dig till i5 eller i7 som utveckla mindra värme än i9.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

även ett luftigare chassi kommer inte se stora vinster här. Noctua:n klara inte av i9 då det överstiger Noctua:n kylförmåga. du får skaffa antingen en vattenkylning, nöja dig med hur det är eller kanske byta ner dig till i5 eller i7 som utveckla mindra värme än i9.

Fast nej, NH-D15 är en av de effektivaste kyllösningarns du kan köpa och sätta på din cpu, enlight noctuas egna specification klarar den 165 watt tdp och överklockning. Det kommer inte vara stora skillnader om han slänger på en 360 mm aio på den istället. Om du menar en custom loop låter det vettigt.

Permalänk
Hjälpsam

@iesa: Testat att ändra riktning på luftflödet ännu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Du ska ha ut den varma luften,inte behålla den i datorn.
Gör så här.
Fläkten bak,ska blåsa ut luft.
Cpu fläktarna ska blåsa i samma riktning som den där bak.
Fläktarna i botten ska blåsa in i chassit.

Har inga fläktar i botten. Det som finns är 2uppe och 1 där bak. det går inte få in nåt mer.

Skrivet av Bernd_P1:

även ett luftigare chassi kommer inte se stora vinster här. Noctua:n klara inte av i9 då det överstiger Noctua:n kylförmåga. du får skaffa antingen en vattenkylning, nöja dig med hur det är eller kanske byta ner dig till i5 eller i7 som utveckla mindra värme än i9.

Fast klart ett luftigare chassi kommer göra skillnad. Under krävande spel så kyler jag cpu'n med den varm luft gpu'n släpper ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@iesa: Testat att ändra riktning på luftflödet ännu?

Så nu har jag testat att ändra luftflödet.

Fläkt bak in, rakt in i cpu kylare vars fläktar fortsätter blåsa i samma riktning.
Och 2 fläktar i toppen ut.

CPU under krävande spel sig kallare runt, 60grader. Och GPU runt 75 (men det är väll hellt normalt)
Jag var orolig över att cpu'n som nu blåser rakt på PSU att den skulle bli varm som fan, men när jag drog av sidan direkt efter spelande så är den lite ljummen och luften som blåser från cpun känns hellt ok.

Det enda jag inte riktigt gillar nu är att gpu och fläktarna i toppen arbetar mot varandra. Fläktarna i toppen drar ut luft och gpun drar ner luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iesa:

Så nu har jag testat att ändra luftflödet.

Fläkt bak in, rakt in i cpu kylare vars fläktar fortsätter blåsa i samma riktning.
Och 2 fläktar i toppen ut.

CPU under krävande spel sig kallare runt, 60grader. Och GPU runt 75 (men det är väll hellt normalt)
Jag var orolig över att cpu'n som nu blåser rakt på PSU att den skulle bli varm som fan, men när jag drog av sidan direkt efter spelande så är den lite ljummen och luften som blåser från cpun känns hellt ok.

Det enda jag inte riktigt gillar nu är att gpu och fläktarna i toppen arbetar mot varandra. Fläktarna i toppen drar ut luft och gpun drar ner luft.

Det är fel som du gjort.
Nu blåser ju cpu fläktar/bakre fläkt mot varandra.
Vänd på bakre fläkten,den ska blåsa ut.
Och fläktarna i toppen,Hade jag kört på luft in.
Du borde ha 1 större chassi.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Ska du ta och läsa hela tråden? Och ja, jag kommer nog byta till ett större luftigare chassi. Alina har öppet imorrn.
Men. Jag har ENDAST 3 fläkt platser. 1st botten-bak. bakom cpu kylare. 2st i toppen. thats it. tänk på att chassit är flippat, moderkortet sitter upp och ner. bilden är inte upp o ner. PSU suger framifrån och blåser ner ut. Inga öppningar framåt med ca 1-1.5cm tomrum.

SET UP 1: 2 Fläktar toppen blåser in kall luft. 1 Fläkt botten-bak blåser luft ut. CPU-kylare riktad bakåt. Vilket inte funkar utan spelande. jag hade 85-95grader i hela burken efter 1 timmes spelande PUBG. Lådan var alltså varm att ta på vissa ställen. Det funkar inte.

SET UP 2: 2 Fläktar toppen blåser ut varm luft. 1 Fläkt botten-bak blåser in kall luft. CPU kylaren tar den kalla luften och blåser den vidare framåt och uppåt i chassit. Det här funkade mycket bättre. Hela lådan höll sig kallare. Här ser jag bara ett problem att GPU blåser åt fel riktning. MEN, det funkade väldigt mycket bättre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av iesa:

Så nu har jag testat att ändra luftflödet.

Fläkt bak in, rakt in i cpu kylare vars fläktar fortsätter blåsa i samma riktning.
Och 2 fläktar i toppen ut.

CPU under krävande spel sig kallare runt, 60grader. Och GPU runt 75 (men det är väll hellt normalt)
Jag var orolig över att cpu'n som nu blåser rakt på PSU att den skulle bli varm som fan, men när jag drog av sidan direkt efter spelande så är den lite ljummen och luften som blåser från cpun känns hellt ok.

Det enda jag inte riktigt gillar nu är att gpu och fläktarna i toppen arbetar mot varandra. Fläktarna i toppen drar ut luft och gpun drar ner luft.

Tycker ändå att det får anses vara helt Ok.
Den mesta luften från grafikkortet åker ju inte nedåt, den blåser mot glaset, och fångas upp i luftströmmen nerifrån.
60 på CPU är ganska svalt, 75 på GPU:n tycker jag inte heller är speciellt mycket.
Intressant konstruktion av lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

@Mange43: Ska du ta och läsa hela tråden? Och ja, jag kommer nog byta till ett större luftigare chassi. Alina har öppet imorrn.
Men. Jag har ENDAST 3 fläkt platser. 1st botten-bak. bakom cpu kylare. 2st i toppen. thats it. tänk på att chassit är flippat, moderkortet sitter upp och ner. bilden är inte upp o ner. PSU suger framifrån och blåser ner ut. Inga öppningar framåt med ca 1-1.5cm tomrum.

SET UP 1: 2 Fläktar toppen blåser in kall luft. 1 Fläkt botten-bak blåser luft ut. CPU-kylare riktad bakåt. Vilket inte funkar utan spelande. jag hade 85-95grader i hela burken efter 1 timmes spelande PUBG. Lådan var alltså varm att ta på vissa ställen. Det funkar inte.
https://i.imgur.com/AVAxgrz.jpg

SET UP 2: 2 Fläktar toppen blåser ut varm luft. 1 Fläkt botten-bak blåser in kall luft. CPU kylaren tar den kalla luften och blåser den vidare framåt och uppåt i chassit. Det här funkade mycket bättre. Hela lådan höll sig kallare. Här ser jag bara ett problem att GPU blåser åt fel riktning. MEN, det funkade väldigt mycket bättre.
https://i.imgur.com/Ljris9m.jpg

Tvåan kan väl förbättras lite om du vänder PSU så den tar luft inifrån och blåser ut nedåt. Men jag tycker du verkar ha riktigt bra Temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv