Permalänk
Medlem

CPU kylning vs chassifläktar

Fråga:

Hur liten (eller stor) roll spelar chassifläktarna på CPU tempen?

Har testat med lite olika styrkor på chassifläktarna i mitt chassi och upplever skillnaden på CPU temp extremt liten.

Stämmer denna slutsats: Om det är tempen på just CPUn man vill får ner så spelar chassifläktarna mindre roll, det är helt enkelt processorkylningen man ska prioritera?

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är ja
Själva cpu.kylningen ör det viktigaste för cpu tempen.
Chassifläktarnas uppgift är att få ut övrig värme från lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt ja.

Så länge du har tillräckligt med ventilation i chassit, t.ex minst en chassifläkt som blåser in (kall) luft och en annan som blåser ut (varm) luft.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd

Har 4 insug, 1 utblås samt 2 utblås på CPU kylaren. Gör att jag kan hålla fläktarna runt 800-1000 rpm vid max belastning.

Temp mässigt gör det runt 5-10 grader om jag sänker alla förutom CPU till 500 rpm.

Först och främst är det viktigast att ha stor kylare. Men man ska som sagt ha minst en insug och en utblås för att inte varm luft ska stanna och värma upp chassi luften.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Folk som lassar in ca 5-7 st. chassifläktar, är detta egentligen helt onödigt (overkill) när man istället bör prioritera bra CPU kylning (och så klart i vissa fall bra GPU kylning)? Det påverkar åtminstone inte själva tempen på CPUn och GPUn förutom ytterst marginellt?

2-3 chassifläktar bör oftast räcka (1-2 insug, 1 utblås), något mer inluft är väl att föredra för att effektivare få ut den varma luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har 4 insug, 1 utblås samt 2 utblås på CPU kylaren. Gör att jag kan hålla fläktarna runt 800-1000 rpm vid max belastning.

Temp mässigt gör det runt 5-10 grader om jag sänker alla förutom CPU till 500 rpm.

Först och främst är det viktigast att ha stor kylare. Men man ska som sagt ha minst en insug och en utblås för att inte varm luft ska stanna och värma upp chassi luften.

Om du sänker hastigheten på alla chassifläktar (förutom cpu fläkten) till ca 500 rpm så går din cpu temp upp 5-10 grader, så du menar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Tack för era svar.
Folk som lassar in ca 5-7 st. chassifläktar, är detta egentligen helt onödigt (overkill) när man istället bör prioritera bra CPU kylning (och så klart i vissa fall bra GPU kylning)? Det påverkar åtminstone inte själva tempen på CPUn och GPUn förutom ytterst marginellt?

2-3 chassifläktar bör oftast räcka (1-2 insug, 1 utblås), något mer inluft är väl att föredra för att effektivera få ut den varma luften?

I stort sett, ja. Luke på LTT gjorde en video där han testade detta och resultatet visade väldigt tydligt att fler än två fläktar ger ytterst marginella, om ens mätbara, skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

I stort sett, ja. Luke på LTT gjorde en video där han testade detta och resultatet visade väldigt tydligt att fler än två fläktar ger ytterst marginella, om ens mätbara, skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Superintressant information, tack!

Permalänk
Avstängd

@makatech: Jag sänkte tempen drastiskt när jag satte in och utblås på en horisontell linje rakt på cpu kylaren. Innan dess hade jag insuget på botten fram (mot HDD/SSD och grafikkortet) - men det var tydligen ingen bra idé. Däremot tror jag inte att 7 fläktar gör någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@makatech: Jag sänkte tempen drastiskt när jag satte in och utblås på en horisontell linje rakt på cpu kylaren. Innan dess hade jag insuget på botten fram (mot HDD/SSD och grafikkortet) - men det var tydligen ingen bra idé. Däremot tror jag inte att 7 fläktar gör någon större skillnad.

Ja, sannolikt är riktat luft-flöde på de komponenter man verkligen behöver kyla betydligt effektivare än att ha en drös med generella chassifläktar. Självklart behöver man få ut den varma luften i chassit också men det räcker nog ofta med 2-3 fläktar för det syftet om man inte kör en mega overclock setup som genererar helt löjligt med värme i hela chassit.

Slutsats nr 1: Vi behöver bättre chassin som enklare möjliggör riktade/koncentrerade luftflöden.

Slutsats nr 2: Är det just CPU tempen man önskar få ner så köper man helt enkelt en vassare CPU kylare och inte ett gäng med extra chassifläktar. Självklart under förutsättning att man trots allt har tillräckligt flöde i lådan för att få ut den varma luften (vilket man sannolikt oftast har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

I stort sett, ja. Luke på LTT gjorde en video där han testade detta och resultatet visade väldigt tydligt att fler än två fläktar ger ytterst marginella, om ens mätbara, skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Det testet är helt OK förutom att det är ett specifikt chassi de testar med kan finnas en hel hög med konfigurationer som fungerar bättre i ett annat.

Men generellt bra, för övrigt länk till videon vid tidpunkten där testresultaten visas: https://youtu.be/8OmkmluAYAQ?t=713

En annan vettig video från LTT är också hur mycket damm som samlas in med över/under/neutralt tryck:

https://youtu.be/dLX54ounENY

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Om du sänker hastigheten på alla chassifläktar (förutom cpu fläkten) till ca 500 rpm så går din cpu temp upp 5-10 grader, så du menar?

Ungefär

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Större skillnad än vad jag trodde, motsäger till viss del resultaten från LTT. Frågan är också om det kan spela roll hur hårt CPUn belastas under dessa test. Ofta under hårda test går CPU fläkten 100% och då tycker jag det mest är in-temperaturen på luften till CPU kylaren som borde påverka resultatskillnaderna?

Förstår dock inte riktigt din konfiguration, kan du förklara lite mer detaljerat hur många chassi respektive CPU fläktar du har samt hur de sitter i din låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tack för era svar.
Folk som lassar in ca 5-7 st. chassifläktar, är detta egentligen helt onödigt (overkill) när man istället bör prioritera bra CPU kylning (och så klart i vissa fall bra GPU kylning)? Det påverkar åtminstone inte själva tempen på CPUn och GPUn förutom ytterst marginellt?

2-3 chassifläktar bör oftast räcka (1-2 insug, 1 utblås), något mer inluft är väl att föredra för att effektivare få ut den varma luften?

Utan en bra CPU kylare så kommer du aldrig, oavsett hur bra chassiventilation du har, att få bra CPU temperaturer.
Och vänder man på det så blir det i princip samma sak med en bra CPU kylare och kass chassiventilation.

Jag föredrar att storsatsa på CPU kylning och pillra på chassiventilationen tills det ser bra ut.
Det är ju betydligt roligare att lägga till eller vända och vrida på chassifläktar än att vara tvungen att köpa en till CPU kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utan en bra CPU kylare så kommer du aldrig, oavsett hur bra chassiventilation du har, att få bra CPU temperaturer.
Och vänder man på det så blir det i princip samma sak med en bra CPU kylare och kass chassiventilation.

Jag föredrar att storsatsa på CPU kylning och pillra på chassiventilationen tills det ser bra ut.
Det är ju betydligt roligare att lägga till eller vända och vrida på chassifläktar än att vara tvungen att köpa en till CPU kylare

Poängen med hela denna tråd är dock att två - tre st chassifläktar oftast räcker (2 in och 1 ut tex).

Permalänk
Medlem

Min huvudsakliga anledning till många fläktar är att ha en tystare dator genom att kunna köra dem på lågvarv så att jag får lika bra kylning som med färre fläktar vid högre RPM

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Större skillnad än vad jag trodde, motsäger till viss del resultaten från LTT. Frågan är också om det kan spela roll hur hårt CPUn belastas under dessa test. Ofta under hårda test går CPU fläkten 100% och då tycker jag det mest är in-temperaturen på luften till CPU kylaren som borde påverka resultatskillnaderna?

Förstår dock inte riktigt din konfiguration, kan du förklara lite mer detaljerat hur många chassi respektive CPU fläktar du har samt hur de sitter i din låda?

3st 120mm fläktar sitter i fronten, 1st 140mm i botten, en 140mm i bakkant samt två 120mm i taket på vattenkylaren. Då har jag övertryck i chassit Mest luft pressas ut ur radiatorn i taket.

120mm i front 2000 rpm modellen https://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-f...
140mm i botten och front 1200 rpm https://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-f...
120mm i topp https://noctua.at/en/nf-a14-industrialppc-2000-ip67-pwm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@makatech: Jag håller verkligen med om din Slutsats 1. Har tänkt många gånger på det där. I synnerhet den mesiga enda 120mm Noname-fläkten inklämd brevid anslutningplåten baktill. Verkligen en skitlösning. Och så tillhör jag dessutom dom som fortfarande använder 5.25" - som alltid sitter ivägen framtill. Men mitt chassi har tre 5.25" så jag offrade två och klämde in en 140mm fläkt upptill. Gjorde underverk.

Permalänk
Medlem

Håller med om om 3 st fläktar oftast räcker 2 fram en bak. Sen skadar det ju inte å ha i taket eller på sidan vid på chassit som blåser på kortet om det är ett kort med dåligt kylning.

Om några år behövs nog knappt fläktar alls då ssd diskar gillar till skillnad mot hårddiskar. Jag kör 2 fram för hårddiskarna skulle å en bak.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Självklart får man ner tempen på moderkort och i själva chassit med fler chassifläktar eller att man kör dem hårdare men skillnaden blir ändå marginell enligt mig.

Kör jag mina chassifläktar tyst och fint på ca 475rpm jämfört med ca 700 så går temperaturen från moderkortsensorn upp med ca 3 grader, från ca 30 till 33 grader i snitt enligt Hwinfo. Skillnaden på ljudnivån är dock större.

Har mina chassifläktar kopplade till en fjärrkontroller/hub (auto/pwm läge + 3 steg manuella). De få ggr när jag spelar slår jag dock över till pwm/auto läge. CPU fläkten kör på en egen PWM kurva hela tiden (inte inkopplad i hubben).

Hur som helst, jag gillar verkligen tyst dator men när man spelar är det en annan sak. GPU fläkten får jobba hårt men oftast kör man ju ändå med en hel del ljudvolym i spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Självklart får man ner tempen på moderkort och i själva chassit med fler chassifläktar eller att man kör dem hårdare men skillnaden blir ändå marginell enligt mig.

Kör jag mina chassifläktar tyst och fint på ca 475rpm jämfört med ca 700 så går temperaturen från moderkortsensorn upp med ca 3 grader, från ca 30 till 33 grader i snitt enligt Hwinfo. Skillnaden på ljudnivån är dock större.

Har mina chassifläktar kopplade till en fjärrkontroller/hub (auto/pwm läge + 3 steg manuella). De få ggr när jag spelar slår jag dock över till pwm/auto läge. CPU fläkten kör på en egen PWM kurva hela tiden (inte inkopplad i hubben).

Hur som helst, jag gillar verkligen tyst dator men när man spelar är det en annan sak. GPU fläkten får jobba hårt men oftast kör man ju ändå med en hel del ljudvolym i spelet.

Exakt, har min fläktkurva så att i idle körs alla fläktar runt 300-500 rpm. I spel kan de gå upp i 1500 rpm, sitter ändå med in-ear hörlurar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...