Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av mill:

Jag tycker raka motsatsen, hade inte lagt en krona på modeklockor, dvs klockor från klädmärken. Billigt skräp IMHO, som Daniel Wellington etc. Finns många andra vettiga klockmärken som har oändligt mkt bättre kvalitet, tex Seiko, Orient, Junkers etc.

Hade du köpt ett nätagg av märket Gant? Inte jag iaf.

Hade du köpt en klocka av märket Cooler Master?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Jag tycker raka motsatsen, hade inte lagt en krona på modeklockor, dvs klockor från klädmärken. Billigt skräp IMHO, som Daniel Wellington etc. Finns många andra vettiga klockmärken som har oändligt mkt bättre kvalitet, tex Seiko, Orient, Junkers etc.

Hade du köpt ett nätagg av märket Gant? Inte jag iaf.

Sorry, men nätaggsjämförelsen haltar rejält i mina ögon eftersom vi snackade modeprylar som köps för att synas och där designen trumfar kvaliteten ... Vad gäller nätagg handlar det enbart om funktion, stabilitet och tystnad för mig.

Det är en smaksak, men många tycker om att variera sig och ser mest till utseendet. Det är ju själva essensen med modeprylar? Man behöver kanske inte heller ha något av sina fina klassiska schweiska armbandsur varje dag ...?
Jag skulle inte köpa en Gant-klocka för ett par tusen men 600 kronor är flera av modellerna definitivt värda om man ser till utseendet. Och, eftersom det är modeprylar är de flesta nöjda om de håller några år. För, det är ju oftast vad det handlar om – en modepryl med kort livslängd och där köparen är nöjd om den funkar så länge den är ”rätt” i stilen.
(Angående smak: jag tycker personligen att dagens armbandsur är bisarrt stora och tjocka och saknar min knappt 4 mm tunna Omega som dog för några år sedan.)

När du nämner klockmärket Orient tänker jag på billiga och gubbfula saker som såldes på Ur & Penn, men de har kanske ryckt upp sig över åren?
Det finns ju många varumärken som har gjort resan från billigt och fult skräp till dyrt, välgjort och populärt. Ett bra exempel är lågprismärket Nordica (nuvarande OBH Nordica) som förr var synonymt med billiga och fula prylar med låg kvalitet. Men, de riktiga praktexemplen på detta är nog de tidigare riktigt billiga koreanska skitmärkena Samsung och Goldstar (sedermera Lucky Goldstar och numera LG) som jag inte hade drömt om att köpa en tv från för bara drygt tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyktgubben:

Junkers är väl också ett modeur utan äkta historia? Orient håller tiden sämre än en Gant och måste servas för dyra pengar. Seiko har jag själv men alla kanske inte uppskattar deras design?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så är Junkers inget klädmärke.

Att Orient med mekaniskt inhouse-urverk håller tiden sämre än en Gant med quartz håller jag absolut med om. Likaså en Rolex för 100 papp.

Vad man gillar för design är högst individuellt, men jag syftade på kvaliten i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Hade du köpt en klocka av märket Cooler Master?

Nej jag hade inte köpt en klocka av ett företag som sysslar med datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Sorry, men nätaggsjämförelsen haltar rejält i mina ögon eftersom vi snackade modeprylar som köps för att synas och där designen trumfar kvaliteten ... Vad gäller nätagg handlar det enbart om funktion, stabilitet och tystnad för mig.

Det är en smaksak, men många tycker om att variera sig och ser mest till utseendet. Det är ju själva essensen med modeprylar? Man behöver kanske inte heller ha något av sina fina klassiska schweiska armbandsur varje dag ...?
Jag skulle inte köpa en Gant-klocka för ett par tusen men 600 kronor är flera av modellerna definitivt värda om man ser till utseendet. Och, eftersom det är modeprylar är de flesta nöjda om de håller några år. För, det är ju oftast vad det handlar om – en modepryl med kort livslängd och där köparen är nöjd om den funkar så länge den är ”rätt” i stilen.
(Angående smak: jag tycker personligen att dagens armbandsur är bisarrt stora och tjocka och saknar min knappt 4 mm tunna Omega som dog för några år sedan.)

När du nämner klockmärket Orient tänker jag på billiga och gubbfula saker som såldes på Ur & Penn, men de har kanske ryckt upp sig över åren?
Det finns ju många varumärken som har gjort resan från billigt och fult skräp till dyrt, välgjort och populärt. Ett bra exempel är lågprismärket Nordica (nuvarande OBH Nordica) som förr var synonymt med billiga och fula prylar med låg kvalitet. Men, de riktiga praktexemplen på detta är nog de tidigare riktigt billiga koreanska skitmärkena Samsung och Goldstar (sedermera Lucky Goldstar och numera LG) som jag inte hade drömt om att köpa en tv från för bara drygt tio år sedan.

Jag reagerade enbart på att du skrev "klart värda reapriset under alla omständigheter", vilket jag inte håller med om.

Nätaggsjämförelsen haltar givetvis då ingen datorintresserad människa hade köpt ett nätagg från dem, det jag menade är att väldigt många produkter utanför ett företags kärnverksamhet inte håller alls samma kvalitet som resten (i det här falle kläder), och att det i de allra flesta fall finns bättre produkter med liknande eller samma design, fast från ett annat märke. Om märket är det viktigaste så ska man givetvis köpa sig en klocka från Gant (eller vad man nu gillar) eller om det är en design som inte finns hos någon annan.

Är nästintill 100% säker på att du aldrig sett klockor från Orient på Ur & Penn Avknopping från Seiko och tillverkar sina egna urverk. Du kanske tänker på Regal eller vad de nu heter.

Permalänk
Medlem

Kommer någon ihåg om det blev bra rabatter på 144hz skärmar förra bleck Friday?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Jag reagerade enbart på att du skrev "klart värda reapriset under alla omständigheter", vilket jag inte håller med om.

Nätaggsjämförelsen haltar givetvis då ingen datorintresserad människa hade köpt ett nätagg från dem, det jag menade är att väldigt många produkter utanför ett företags kärnverksamhet inte håller alls samma kvalitet som resten (i det här falle kläder), och att det i de allra flesta fall finns bättre produkter med liknande eller samma design, fast från ett annat märke. Om märket är det viktigaste så ska man givetvis köpa sig en klocka från Gant (eller vad man nu gillar) eller om det är en design som inte finns hos någon annan.

Är nästintill 100% säker på att du aldrig sett klockor från Orient på Ur & Penn Avknopping från Seiko och tillverkar sina egna urverk. Du kanske tänker på Regal eller vad de nu heter.

En bekant köpte en Gant-klocka och med tanke på både finishen och designen kändes den helt klart värd 600 kronor.
Eftersom det är en modeklocka köpte han den för designen och lär har tröttnat på den om ett par år om jag känner honom rätt (och sedan blir den bara liggande ändå ...). Han köpte den inte för att låta nästa generation ärva den, och den lär inte slitas särskilt hårt på hans kontorsjobb.

Jag kan förstås inte svära på att jag har sett Orient-klockor på Ur & Penn, men det var det första som dök upp när jag tänkte på dessa klockor som alltid har känts som billiga och jättetråkiga klockor för mig (det var sådant som morfar köpte på 70-talet, typ). Vi snackar 20–30 år sedan (jag hör inte till det yngre gardet här på Swec). Det är självklart möjligt att Orient (precis som många andra märken) även har sålt/säljer roligare saker i andra länder eftersom Sverige är en oerhört liten marknad och många saker kommer aldrig hit ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

En bekant köpte en Gant-klocka och med tanke på både finishen och designen kändes den helt klart värd 600 kronor.
Eftersom det är en modeklocka köpte han den för designen och lär har tröttnat på den om ett par år om jag känner honom rätt (och sedan blir den bara liggande ändå ...). Han köpte den inte för att låta nästa generation ärva den, och den lär inte slitas särskilt hårt på hans kontorsjobb.

Jag kan förstås inte svära på att jag har sett Orient-klockor på Ur & Penn, men det var det första som dök upp när jag tänkte på dessa klockor som alltid har känts som billiga och jättetråkiga klockor för mig (det var sådant som morfar köpte på 70-talet, typ). Vi snackar 20–30 år sedan (jag hör inte till det yngre gardet här på Swec). Det är självklart möjligt att Orient (precis som många andra märken) även har sålt/säljer roligare saker i andra länder eftersom Sverige är en oerhört liten marknad och många saker kommer aldrig hit ...

Som klocksamlare tar det lite emot att läsa rekommendationer ang Gant mfl när det finns roligare alternativ IMHO, men på priser runt 600 kr är det kanske ett helt ok val för iaf de som värderar märket/designen högre än kanske kvalitet. Läser man på Prisjakt verkar folk initialt nöjda, men tex kan man läsa om klockor där bokstäver från logotypen trillat av efter ett år. Känns som att vi kan kanske avsluta diskussionen om klockor nu, inte rätt tråd för det, så för min del avslutar jag med en länk till just Orient: https://www.longislandwatch.com/Orient_Watches_s/1834.htm

Fridens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Kommer någon ihåg om det blev bra rabatter på 144hz skärmar förra bleck Friday?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det blev det, så håll utkik

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Tips för studenter: Blev ett bra studentpris på en extern 10tb disk från WD.
Gratis frakt från Irland: https://www.wd.com/en-ie/

http://forumbilder.se/H8N0Q/harddisk.jpg

Någon som vet hur man får dessa studentpriser, och exakt vilken disk det gäller.
Även priset på 8TB variant..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens längre logga in på WDs sida sedan förra veckan.
Verkar som det är något fel på region-selector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som vet hur man får dessa studentpriser, och exakt vilken disk det gäller.
Även priset på 8TB variant..

Skrivet av Bozzeta:

Jag kan inte ens längre logga in på WDs sida sedan förra veckan.
Verkar som det är något fel på region-selector.

Lyckas inte heller.. blir US hur jag än gör.

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt hur mycket prestanda man får för 1500 nör man köper en 2600

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som vet hur man får dessa studentpriser, och exakt vilken disk det gäller.
Även priset på 8TB variant..

Skrivet av Bozzeta:

Jag kan inte ens längre logga in på WDs sida sedan förra veckan.
Verkar som det är något fel på region-selector.

Skrivet av Mogashi:

Lyckas inte heller.. blir US hur jag än gör.

Det var jag som tipsade om studentpriset. För mig gick det alldeles utmärkt, men nu när jag går in på sidan igen får även jag problem med att välja region. Hamnar på US-sidan även jag. Tur jag fick iväg min order första gången! Blev ca 1000kr billigare än billigaste stället på prisjakt.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: ahh nice.
Finns bra priser på Amazon med ofta.
Fick en 8tb wd disk för typ 1650 häromveckan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@BeanoBauer: ahh nice.
Finns bra priser på Amazon med ofta.
Fick en 8tb wd disk för typ 1650 häromveckan

Lyckades "laga" länken som gjorde att man kom in på US-sidan ist för europeiska. pröva denna:
https://www.wd.com/en-ie/products/external-storage/wd-elements-desktop.html#WDBWLG0080HBK-EESN

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: lyckas inte få till nåt pris? Vad blir de för 8tb nån som ser?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@BeanoBauer: lyckas inte få till nåt pris? Vad blir de för 8tb nån som ser?

använder du koden från mecenat?
1680kr inkl frakt för 8tb

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: jaha mecenat.. Var lite oklart att man skulle gå via dom.
Ok 1680 bra pris samma ja köpte min för på Amazon då..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det någon tråd enbart för Black Friday deals?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: det fanns förra året, lär komma igen i år. Du kommer nog inte missa den när den väl kommer upp. Lär bli annonserat på första sidan högst upp länge

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är helt sjukt hur mycket prestanda man får för 1500 nör man köper en 2600

Absolut. Jag hoppas dock att 2700x är på rea på bf för då går jag över från min i5 4690k på direkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Amazon.co.uk säljer Sapphire Vega 56 för 299£ vilket blir 320£(=3700 kr) inkl svensk moms & frakt
https://www.amazon.co.uk/Sapphire-11276-graphics-Radeon-Expre....
(OBS: krävs att man är med i Amazon Prime för att kunna beställa, går dock att göra med deras trial)

Är denna typ årets deal? Letar nytt grafikkort nämligen. Spelar 1080P, sitter på GTX 980 idag.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Med risk för att reta upp vissa kommer här två tips om fyndvaror från Netonnet.

AMD Ryzen 7 - 2700 för 2390kr

MSI GeForce GTX1080 Ti 11 GB med TWIN FROZR VI för 6790kr

Vad är det som kan reta upp vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Vad är det som kan reta upp vissa?

Att det tipsas om fyndvaror. Kolla några sidor bakåt i diskussionstråden.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Med risk för att reta upp vissa kommer här två tips om fyndvaror från Netonnet.

AMD Ryzen 7 - 2700 för 2390kr

MSI GeForce GTX1080 Ti 11 GB med TWIN FROZR VI för 6790kr Såld

Jag har inget emot att sådana tips postas. Tvärtom är jag glad att du gjorde det och jag håller tummarna för att orderbekräftelsen betyder att jag får hem kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Vad är det som kan reta upp vissa?

Och att det finns enbart ett exemplar. Jag stör mig inte på det, tvärt om, men en del andra blir upprörda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inget emot att sådana tips postas. Tvärtom är jag glad att du gjorde det och jag håller tummarna för att orderbekräftelsen betyder att jag får hem kortet

Jag har också en orderbekräftelse. Vi får se vem som slutligen får det

Det är ett bra tips! Fortsätt gärna med dom.

Edit: Jag fick det inte fick jag precis mail om, så grattis till den som knep det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

Jag har också en orderbekräftelse. Vi får se vem som slutligen får det

Det är ett bra tips! Fortsätt gärna med dom.

Edit: Jag fick det inte fick jag precis mail om, så grattis till den som knep det

Jäklar, då sänktes mina förväntningar avsevärt. Jag har visserligen inte fått något nytt mail angående beställningen, men jag var inte snabb på bollen när jag gjorde den.

Får jag fråga vilken tid du fick ditt ordererkännande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jäklar, då sänktes mina förväntningar avsevärt. Jag har visserligen inte fått något nytt mail angående beställningen, men jag var inte snabb på bollen när jag gjorde den.

Får jag fråga vilken tid du fick ditt ordererkännande?

10:32, men jag fick som sagt precis mail om att kortet tagit slut. Jag satt och lalla med ordern ett tag för jag hittade inte plånboken (låg ute i bilen)