Vad vill ni se i Sweclockers tillbakablickar och retrotest?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vad vill ni se i Sweclockers tillbakablickar och retrotest?

Nu har vi kommit igång med retroartiklar på äldre hårdvara och först ut var Nehalem.

Teknikfluff runt hårdvaran

Artikeln innehöll bland annat ett stycke om tekniken i processorn och plattformen, vad tycker du om just detta?
Mer bakgrund, historia, teknik eller kanske inget alls?

Testsviten

Vidare har vi ju ett ganska brett spektrum av processorer med tillhörande plattformar, så där behöver vi en ny lämplig testsvit med spel, program mm.
Vilka spel och program är du intresserad av att se i testsviterna? Automatiserade och framförallt tester som är lätta att reproducera är starkt premierade men bomba på med förslag så ska vi kunna pilla ihop något bra.

Önskeinnehåll

Framförallt är jag intresserad av att vad ni vill läsa om, vilken hårdvara klappar ditt hjärta lite extra för?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag kommer ihåg när Core 2 Quad Q6600 kom en gång i tiden så var det mycket debatt om hur onödigt det var med fyra kärnor och att det var slöseri med pengar. Vilket det ofta var för att vara rättvis men det är lite intressant att samma diskussion pågår i dagsläget om åtta kärnor vs sex/fyra.

En gammal go tillbakablick på Core 2 Quad vs Core 2 Duo eller liknande hade varit dunder. Jag har en Q9450 liggandes om det behövs processorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag är nog mest intresserad av fördjupande reportage, där man diskuterar vilken hårdvara som är bra till vad. Kanske att man även går in på lyckade och mindre lyckade kombinationer av hårdvara, för att göra det enkelt kunde man ju köra på konceptet Sweclockers sommardator, fast i år 19xx-tappning eller nåt.

Jag tycker också man kan begränsa sig till toppmodellerna för att hålla scopet inom rimliga gränser, tekniskt är ju ofta de klenare modellerna mer eller mindre likvärdiga, det är egentligen bara hastigheten som skiljer sig, så länge man skippar specialare typ grafikkort med dubbla GPU:er och sånt.

Något sammanfattande om tekniken ur ett historiskt perspektiv måste givetvis ingå i sådana artiklar

Testsvitfrågan är enkel: det man testade med på den tiden den aktuella hårdvaran var ny.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tester av gamla storsäljare är alltid nice, i5-750, GTX 560ti mm. Många sådana tuffar ju fortfarande på i reservdatorer eller i barnens datorer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Inte bara Intel (& nVidia), även om AMD var på efterkälken, så fanns det bra modeller som hängde hyffsat med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinoman:

Jag kommer ihåg när Core 2 Quad Q6600 kom en gång i tiden så var det mycket debatt om hur onödigt det var med fyra kärnor och att det var slöseri med pengar. Vilket det ofta var för att vara rättvis men det är lite intressant att samma diskussion pågår i dagsläget om åtta kärnor vs sex/fyra.

En gammal go tillbakablick på Core 2 Quad vs Core 2 Duo eller liknande hade varit dunder. Jag har en Q9450 liggandes om det behövs processorer.

Kan mycket väl bli en lämplig artikel. Just LGA 775 är ju ett gäng olika styrkretsar och processorgenerationer.
Till exempel kan man köra en E4400 vs Q6600 (65 nm) mot E8400 vs Q9X50 (45 nm).
Ger ju bland annat skalningen mellan noderna men även dual-core vs quad.

Lämpligen testar man väl något äldre spel eller ett spel som inte bryr sig om trådar så mycket och sedan ett som bryr sig.

Skrivet av kaput:

Jag är nog mest intresserad av fördjupande reportage, där man diskuterar vilken hårdvara som är bra till vad. Kanske att man även går in på lyckade och mindre lyckade kombinationer av hårdvara, för att göra det enkelt kunde man ju köra på konceptet Sweclockers sommardator, fast i år 19xx-tappning eller nåt.

Skulle du kunna utveckla vad du tänkte dig med "sommardator" liknelsen? Menar du något i stil med hur presterar genomsnittsdatorn anno 2006 mot idag?

Citat:

Jag tycker också man kan begränsa sig till toppmodellerna för att hålla scopet inom rimliga gränser, tekniskt är ju ofta de klenare modellerna mer eller mindre likvärdiga, det är egentligen bara hastigheten som skiljer sig, så länge man skippar specialare typ grafikkort med dubbla GPU:er och sånt.

Något sammanfattande om tekniken ur ett historiskt perspektiv måste givetvis ingå i sådana artiklar

Bra observationer.

Citat:

Testsvitfrågan är enkel: det man testade med på den tiden den aktuella hårdvaran var ny.

Riktigt så lätt är det ju inte. Att köra bara gamla grejer i en testsvit innebär mycket högt arbetstryck, dessutom går inte värden eller metoder återanvända sig av. Jag är ute efter ett gäng tester som går att köra på allt mellan Pentium 4 och senaste processorerna och ändå vara konsekvent.

Frågan är mer vad som är lämpligt att testa och realistiskt att fungera på samtliga plattformar utan att missa en viktig aspekt. Kanske skulle man kunna ta ballaste speltiteln från vartannat år.

Skrivet av Llhweiir:

Tester av gamla storsäljare är alltid nice, i5-750, GTX 560ti mm. Många sådana tuffar ju fortfarande på i reservdatorer eller i barnens datorer.

Det underlättar ju även för mig att grejerna är lättare att få tag på utan att vara exotiska med tillhörande prislapp

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle du kunna utveckla vad du tänkte dig med "sommardator" liknelsen? Menar du något i stil med hur presterar genomsnittsdatorn anno 2006 mot idag?

Njae, det måste inte vara just genomsnittsdatorn, det kan vara en värsting också. Jag tänker mig att man avhandlar kompletta builds med tidsenlig hårdvara från olika epoker, där man motiverar val av grafikkort, minnesmängd, moderkort, operativsystem, osv, för att hjälpa medlemmarna på traven att få ihop en vettig retroburk. Det som fick mig att tänka på just sommardatorn är att de buildsen också brukar innehålla en prisvärdeskomponent. Ofta kan den bästa retrohårdvaran mer eller mindre ha samlarvärde, t ex brukar snabbaste processorn ur en familj/för en specifik sockel vara mångdubbelt dyrare än den näst snabbaste. I det läget är det intressant att bygga kring exempelvis den näst snabbaste, som är nästan likvärdig.

Catch my drift?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Klart vi behöver mer retro.
I brist på nyare intressant hårdvara
Roligast är ju när man gör ett helt system med tidsenlig HW och SW.

Hojta till om det är nånting ni saknar, har ju en del kul saker själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt gammalt är kul och uppskattat!

Det gäller såväl halvobskyra produkter som knappt letade sig ut i butikshyllorna till de där produkterna som var en mindre revolusion utan att nån ens tänkte på det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alla genombrott!

T ex när 3Dfx Voodoo / Voodoo 2 kom, aldrig såg man på 3d grafik på samma sätt efter det!

Eller när AMD släppte Athlon "k7" som tog Intel med byxorna vid fotknölarna, såpass att de till slut släppte PIII 1133 som var så hårt klockad från fabrik att de fick dra tillbaka den för stabilitetsproblem.

Kommer nog på fler..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är ute efter ett gäng tester som går att köra på allt mellan Pentium 4 och senaste processorerna och ändå vara konsekvent.

Borde inte Fallout 76 passa i båda de kategorierna?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vill ni göra tester av retro så ska det ju vara 20-, 30-, eller 40 år gamla prylar kan jag tycka. Nahalem släpptes typ igår? Jag tycker redan det finns för mycket av det här materialet på youtube. Alltså "klarar den här 10 år gamla cpun det här osv" och så vet man redan på förhand i runda slängar hur utgången kommer se ut.

Vad däremot skulle vara intressant om ni nu inte ska göra "retro" är en prestandajämförelse av cpu-klockfrekvenser i förhållande till minnesfrekvenser av äldre plattformar i moderna spel samt inkludera moderna plattformar med olika minnesfrekvenser. Spel har blivit mer beroende av minnesfrekvenser, inte minst i takt med högre klockfrekvenser av cpun på de äldre plattformarna. En del medlemmar som bott under en sten de senaste 10 åren svär fortfarande på att minnesfrekvenser för DDR3 inte har någon direkt inverkan på spelprestanda, vilket inte är sant och det vore trevligt om ni kunde klargöra det en gång för alla. Det gäller givetvis inte alla speltitlar, men det finns en del där minneshastigheter lätt blir flaskhalsen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag vill se en genomgång av Nintendomagasin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag vill se en genomgång av Nintendomagasin

Skickades från m.sweclockers.com

JA! Och Datormagazin, den äldre utgåvan alltså

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt så lätt är det ju inte. Att köra bara gamla grejer i en testsvit innebär mycket högt arbetstryck, dessutom går inte värden eller metoder återanvända sig av. Jag är ute efter ett gäng tester som går att köra på allt mellan Pentium 4 och senaste processorerna och ändå vara konsekvent.

Frågan är mer vad som är lämpligt att testa och realistiskt att fungera på samtliga plattformar utan att missa en viktig aspekt. Kanske skulle man kunna ta ballaste speltiteln från vartannat år.

Oj, detta missade jag helt att du svarat på i första vändan

Nä, syntetiska testprogram typ 3DMark kan man ju typ glömma om man nu är intresserad av jämförelser över ett större tidsspann, de är optimerade för olika DX-versioner, etc. Speedsys är väl det enda som möjligen kunde funka, då det är relativt nyutvecklat, men är tänkt för DOS. Man måste dock göra en del research i frågan, om det likförbannat inte utnyttjar några nyare funktioner (läs: SSE och liknande), utan är låst till det annan mjukvara från DOS-tiden kan använda, ger det ju inte nyare system någon rättvis jämförelse.

Handlar det däremot om att jämföra med sådana system som fanns under den tid man riktar in sig på (vilket borde vara det intressanta, man bygger ju ett retrosystem för att köra retromjukvara från samma tid, hur systemet står sig mot ett modernt dito är ganska sekundärt i min värld) funkar det med benchmarkprogram från samma tid. Äldre versioner av 3DMark är dessutom gratis i fullversion.

Dock är det du och inte jag som ska skriva, och därmed är det du som bestämmer upplägget. Vill du ändå jämföra retrosystem mot nyare håller jag med dig, då har man egentligen bara sådana spel som funkar över breda spann hårdvara och operativsystem kvar, och i slutändan är det väl egentligen real world-prestanda som är intressant. Quake-serien och Crysis är spel som ploppar upp i skallen spontant.

Tycker också det är synd att lägga sig på P4 (och i förlängningen Windows XP) som undre gräns. Det mesta som funkar i XP funkar också i W10, att bygga XP-system är lite överkurs och egentligen mest för den riktigt inbitne som avdelat ordentligt med plats för alla system. För retronybörjaren skulle jag säga att det är W98-system med hårdvara från samma epok och äldre som bör vara det första bygget. Det du är inne på ser jag som senare fördjupning i nörderiet

Ja, och om du behöver input i detalj/sakfrågor, korrläsning, etc när du väl kommit igång får du gärna höra av dig, berömmer mig med att ha en viss koll på retrogrejor

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Q6600 klappar mitt hjärta lite extra för ;). Dels för att jag hade en sådan men det kändes även som en rätt så stor milstolpe att gå över till 4 kärnor vilket varit rekommenderat under så många år nu.
Nvidias 8000serie, kanske 8800 ultra känns också kul.

Tyckte nehalemtestet var både kul och intressant helt klart. Att testa spelen i 1280*720 var rätt såklart för det visar på beräkningsskillnaderna. Men jag hade gärna sett att man testade spelen även i högre upplösningar på annat än low settings också.
Förstår att man inte ska behöva testa jättemånga kombos för projekten blir snabbt väldans tidskrävande.
Men jag tänker att det kan vara intressant att se låg upplösning med låga settings för att se på beräkningsskillnaderna mellan CPUgenerationer (och det är ju redan testat), samt normala settings som mer liknar vardagligt användande vilket då kanske inte innebär lägsta inställningarna i spel om man kombinerat detta med ett starkt grafikkort. Kanske 2560*1440 är bättre standardupplösning än 1920*1080 då den verkar vara vanligare i forumet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skall vi vara riktigt nostalgiska kan man ju ta något från X86's början, Intel 8086 - 80286 - 80386 - 80486

Permalänk
Hedersmedlem

Q6600 är ju ändå modern hårdvara

Att jämföra olika generationer är långt ifrån enkelt med tanke på kompabilitet både framåt och bakåt. SuperPi borde gå att köra på ganska många plattformar med jämförbara resultat.

Spel är värre men Quake 2 och Unreal funkar ju på det mesta från andra halvan av 90talet och framåt. Vad som sen händer när datorerna blir för snabba är dock ett bekymmer.

Å andra sidan... benchar man datorerna med samtida spel så kan man ju få en känsla för hur bra grafik man fick ut i säg 60 fps med den hårdvara som fanns då. Mer subjektivt test men ändå intressant att kunna jämföra. Det är ju viss skillnad på att kunna köra q2 i 320x240 mjukvarurenderat mot 800x600 med Voodoo 2 eller 1600x1200 i OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||