En eller två 6+2-pins PCIe kablar till 1080 ti kortet?

Permalänk
Medlem

En eller två 6+2-pins PCIe kablar till 1080 ti kortet?

PSU fråga relaterat till inkoppling av 1080 ti kort, mitt kort behöver 2 st 6+2 pins PCI-e.

Jag har en kabel från PSUn som förgrenar ut sig till separata 6+2 pins PCI-e kontakter.

Är det ok att fortsätta använda den kabeln eller är det bättre ur en strömförsörjningssynvinkel att använda två helt separata 6+2 pins PCI-e kablar?

Jag har inte haft några problem hittills men om jag tolkar vissa kommentarer på internet korrekt så rekommenderar vissa att man använder två separata kablar för kraftfulla GPUer?

Permalänk
Medlem

Det skall fungera ändå, om tillverkaren av PSU'n skickar med en kabel som har separata 6+2 pins så skall det räcka. Jag använder 2st kablar till mitt GTX1080, men det är bara för att det ser bättre ut i datorn när man har fönstersida i chassit.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Avstängd

Jag kör på en kabel med två anslutningar, det är så fult när ena anslutningen inte är kopplad enligt mig.
Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Jag har denna psu: https://www.bequiet.com/en/powersupply/933

Lite överraskad över att det inte blev mer diskussion här.

I tråden för Aorus 1080ti kortet på overclock.net står det tex så här:
https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627238-gigabyte-ao...

"Q: "My computer is turning off or restarting while playing games!!!!"
A: It is highly recommended to use a PSU with a single 12v rail. If you are already stuck with a PSU with multiple rails then I would look up your PSU and connect each power cable to it's own individual rail instead."

Dvs jag antar att det inte är helt ovanligt att man rekommenderas använda båda 12v railen för krävande grafikkort som tex 1080ti?