Arbetsförmedlingen sätter mig på "arbetsträning" i 3mån

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Arbetsförmedlingen sätter mig på "arbetsträning" i 3mån

Så jag har varit arbetssökande ett längre tag (gick dock folkhögskola Aug-Juni) så Arbetsförmedlingen bestämde sig för att sätta mig på arbetsträning. Deras "leverantör" för den tjänsten är facking Samhall....

Jag o några andra kommer få vara inomhus så allmänheten kommer ej se oss (tack o facking lov!)
Jag är normal! Inga handikapp! Vi kommer få ägna oss åt lokalvård o så....

Hinner inte skaffa nåt jobb på 3 dagar men kan man skaffa en praktik för att slippa undan?
Va kan man göra?

Mitt CV är ju inte direkt imponerande men har man facking Samhall på cv:t så hur ska det gå sen??
Känns som en dödsdom....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Mattecoach

Rent spontant tror jag att det ser bättre ut än att ha en för stor tom lucka. Om du vill kan du ju skriva "Arbetsträning" eller något och inte nämna Samhall specifikt.

Permalänk
Avstängd

Det är väl frivilligt att sätta den på ditt CV?
Hursom, praktik borde väl gå att ordna om du ringer runt litet, men 3 dagar är ju oerhört kort varsel om det inte är någon du känner.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om du inte är kapabel att hitta eget arbete så är det väl bra att Arbetsförmedlingen hjälper till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur du uttrycker dig känns det som att din inställning till arbete inte kommer göra det lättare att hitta ett jobb du vill ha. Du måste börja någonstans, det är få som hittar sitt drömjobb som första jobb. Gå in på Samhalls hemsida och läs på för att få dig en bättre bild av vad de gör, du är lite väl negativ för att inte ens ha gett det en chans. Har du varit långtidsarbetslös så har du större problem än att det står Samhall på ditt CV, om det är något som är en dödsdom så är det en lucka på flera år i ditt CV.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

@Campaigner: Långtidsarbetslös+folkhögskola är värre, du är redan där stämplad som oduglig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig fördom att det endast är människor med funktionshinder som får arbetsträna hos Samhall. Det är dock som du nu blivit varse inte sant. Jag tycker du ska ta tillvara på möjligheten att skaffa arbetslivserfarenhet nu när du ändå måste. Kanske kan du i framtiden ta jobb som lokalvårdare?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så jag har varit arbetssökande ett längre tag (gick dock folkhögskola Aug-Juni) så Arbetsförmedlingen bestämde sig för att sätta mig på arbetsträning. Deras "leverantör" för den tjänsten är facking Samhall....

Jag o några andra kommer få vara inomhus så allmänheten kommer ej se oss (tack o facking lov!)
Jag är normal! Inga handikapp! Vi kommer få ägna oss åt lokalvård o så....

Hinner inte skaffa nåt jobb på 3 dagar men kan man skaffa en praktik för att slippa undan?
Va kan man göra?

Mitt CV är ju inte direkt imponerande men har man facking Samhall på cv:t så hur ska det gå sen??
Känns som en dödsdom....

På mitt jobb har vi ett gäng från samhall, och de hade utan tvekan fått fast om de arbetade i vårt (anställdas) tempo.
Men det är ju ditt val, du kan plugga också eller hitta en egen praktik.

Kan ju säga att jag själv har vägrat arbetsträning från AF, fick en intervju för att kolla in stället, men eftersom jag såg arbetet de gjorde och vad det skulle ge mig i erfarenhet så sa jag till platsen att jag vill ha ett riktigt arbete, och var dittvingad av AF.
Fick istället en praktikplats och utvecklingsanställning senare.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Alla typer av aktivitet i CV:t som smäller högre än att ligga på soffan o pilla naveln är bra..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Jag hamnade i en liknande sits efter att jag hade pluggat, var arbetslös lite innan universitetet så jag räknades tydligen som långtidsarbetslös typ direkt. Det var på Medborgarskolan och inte Samhall men likväl var det absolut inget att ha. Mindfulness kurser och liknande skit och typ skriva CV-kurs. Jag var där i två-tre dagar och sen sket jag i det, det gick bara inte. Hade jag haft a-kassa hade den väl blivit indragen men det hade jag inte så det gjorde ingen skillnad för min del. Fick jobb kort därefter.

Har egentligen inga råd att ge mer än att försöka boka arbetsintervjuer så mycket du kan så du slipper gå dit då i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Klart det finns sätt att slippa undan, finns vissa grupper i vårt samhälle du ALDRIG kommer se gå och städa på samhall.

Är du fullt frisk rekommenderar jag att hitta praktik på egen han som faktiskt kan gynna dig istället för att slösa bort din tid på samhall.

Det positiva är väl att du får in rutiner om du går upp tidigt och städar om det nu kan va värt något.

Permalänk
Medlem

Mitt första "riktiga" jobb var som städare och idag jobbar jag som systemutvecklare.

Ibland kan jag sakna att städa...

Permalänk
Medlem

Varför inte börja studera? Finns mängder med utbildningar som garanterat ger dig jobb efter examen.

Permalänk
Inaktiv

Det finns riktigt bra jobb på Samhall, typ alla man hittar på platsbanken är bra. T.ex:
Distriktschef till Samhall i Örebro: https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-job...

Annars så är det inga fel jobb till rätt person, man kan diskutera detaljer.
Nå TS största problem är inte att hen får pröva på lite samhall som friska personer ej nämner i deras cv. Utan trots att det är extremt brist på arbetskraft så arbetsgivare besöker Kolmården för att hitta tvåbent arbetskraft.
Just detta varför TS har problem att få jobb bör fokuseras på, kanske utbildning eller något kan hjälpa? Men praktik på Samhäll är en struntsak, jag har bekanta som har suttit inne på fängelse längre tid. Och de precis som folk som har varit på Samhall brukar inte skylta med detta i deras CV. En person som jag ej har sett på 15år satt inne för barnporr, gissa var i cv´t det står?
Så poängen det är strunt samma med samhall, fokusera på det viktiga för att få ett jobb.

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Låter kanske skit men lovar att du kommer att känna dig mer motiverad och ha mer energi när du gjort det. Ingen mår bra av att bara gå hemma och drälla. Man blir rätt snabbt apatisk och med tiden börjar man tvivla på sig själv.

Som andra redan sagt så är det frivilligt att ta med i CV:t men jag hävdar också att det ser bättre ut att ha gjort något än att inte ha något att visa. Du kan ju presentera det som praktik eller något. Utrymme finns för kreativitet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så jag har varit arbetssökande ett längre tag (gick dock folkhögskola Aug-Juni) så Arbetsförmedlingen bestämde sig för att sätta mig på arbetsträning. Deras "leverantör" för den tjänsten är facking Samhall....

Jag o några andra kommer få vara inomhus så allmänheten kommer ej se oss (tack o facking lov!)
Jag är normal! Inga handikapp! Vi kommer få ägna oss åt lokalvård o så....

Hinner inte skaffa nåt jobb på 3 dagar men kan man skaffa en praktik för att slippa undan?
Va kan man göra?

Mitt CV är ju inte direkt imponerande men har man facking Samhall på cv:t så hur ska det gå sen??
Känns som en dödsdom....

Jösses mår nästan illa när jag ser folk med en sån här inställning, du är inte ens värd att arbetsträna på Samhall i min mening.

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

@Campaigner: Låter kanske skit men lovar att du kommer att känna dig mer motiverad och ha mer energi när du gjort det. Ingen mår bra av att bara gå hemma och drälla. Man blir rätt snabbt apatisk och med tiden börjar man tvivla på sig själv.

Som andra redan sagt så är det frivilligt att ta med i CV:t men jag hävdar också att det ser bättre ut att ha gjort något än att inte ha något att visa. Du kan ju presentera det som praktik eller något. Utrymme finns för kreativitet.

Min erfarenhet säger samma sak. Har visserligen bara tittat på CV:n för tjänster inom IT men av det har jag lärt mig att luckor i CV:t som inte är utbildning, praktik eller jobb inte är bra.

Personligen så hade jag resonerat att inställningen med att inte göra Samhall för att det skulle vara förnedrande(?) känns verklighetsfrånvänd. Var glad att någon vill hjälpa dig!

Permalänk
Medlem

Har en 15 år lång lucka i mitt cv varav senaste 8½ åren på grund av sjukskrivning. Gissa om jag ser fram emot att bli arbetslös arbetssökande igen vilket kan bli fallet efter nyår.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Har en 15 år lång lucka i mitt cv varav senaste 8½ åren på grund av sjukskrivning. Gissa om jag ser fram emot att bli arbetslös arbetssökande igen vilket kan bli fallet efter nyår.

Beroende på sjukdom kan de vara riktigt behändiga faktiskt.

Nyckeln till att ha bra kontakter med myndigheter är, föga förvånande, att vara förstående och medgörlig, samt att ha rätt förväntningar. Förstående för att handläggarna har alla dessa regler i ryggen vare sig de vill eller inte, medgörlig för att visa att du är villig att prova saker. Det är samma med läkare och föräkringskassan, kommer du in med en dålig inställning eller vill att de ska laga ditt liv automagiskt kommer det bli dåligt oavsett handläggare. Men går du dit och är beredd att möta dem på de vilkor båda parter står under är det sällan det blir problem, såvida du inte råkar ut för en psykopat, och det finns såna, men inte alls så många som man kan tro. Jag är snart 33 och antalet år jag faktiskt har försörjt mig själv är snart 2. Jag har aldrig någonsin upplevt problem med någon handläggare eller läkare någonstans, och då har jag träffat uppsjöer av dem.

Och till syvende och sist, som redan tagits upp: Det ser så oändligt mycket bättre ut att du gjort något, och för din egen del kan det mycket väl vara karaktärsdanande att gå till ett jobb du trodde du skulle avsky, och avskyr du det verkligen är det bara ännu mer karaktärsdanande. All arbetslivserfarenhet är av godo i framtiden om inte annat. Och det kommer att göra framtida interaktioner med myndigheter/förmedlingar så mycket lättare om du visat att du är villig att prova nya saker, i synnerhet om de är utanför din komfortzon.

Är du riktigt desperat är det bara att börja knacka dörr eller ringa runt till företag och se om de är intresserade. Hittar du rätt chef kommer hen se det som att du visar framfötterna och det är alltid attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plattangen:

Min erfarenhet säger samma sak. Har visserligen bara tittat på CV:n för tjänster inom IT men av det har jag lärt mig att luckor i CV:t som inte är utbildning, praktik eller jobb inte är bra.

Personligen så hade jag resonerat att inställningen med att inte göra Samhall för att det skulle vara förnedrande(?) känns verklighetsfrånvänd. Var glad att någon vill hjälpa dig!

Luckor är självklart aldrig bra. Men inom IT så säger jag att ha något imponerande att visa upp kan täcka väldigt mycket.

Problemet med samhall är att det har ett rykte om sig att ha personer med olika handikapp, fysiska eller psykiska. Och då bryr sig arbetsgivare ofta inte om att ens kalla in personen, då de vet att de kan få problem då personen kan hävda diskriminering varför den ej fick jobbet etc.
Så på sätt och vis kan det ha varit bra att ha varit på samhall, för om arbetsförmedlingen ber en söka jobb som brevbärare i Kiruna och man bor i skåne, så kan man enkelt se till så man ej blir en kandidat för tjänsten.

Skrivet av fantomsmurfen:

Har en 15 år lång lucka i mitt cv varav senaste 8½ åren på grund av sjukskrivning. Gissa om jag ser fram emot att bli arbetslös arbetssökande igen vilket kan bli fallet efter nyår.

Det största problemet jag skulle säga är att folk sällan går från en nästan tio års sjukskrivning till att bli frisk som en nötkärna. Vanligtvis är man precis lika sjuk som innan eller t.o.m värre då man är äldre.

Men bortsett från detta lever vi nu i en tidsålder då det är superlätt att bli självlärd om man bara har gott om tid och inte är alltför extremt sjuk med extrema plågor.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av twk:

Om du inte är kapabel att hitta eget arbete så är det väl bra att Arbetsförmedlingen hjälper till?

Skickades från m.sweclockers.com

"hjälper till"....det är utnyttjeri som företaget där samhall har sin personal, tjänar på. Har hänt innan med.

Skrivet av Bakgrund:

Med tanke på hur du uttrycker dig känns det som att din inställning till arbete inte kommer göra det lättare att hitta ett jobb du vill ha. Du måste börja någonstans, det är få som hittar sitt drömjobb som första jobb. Gå in på Samhalls hemsida och läs på för att få dig en bättre bild av vad de gör, du är lite väl negativ för att inte ens ha gett det en chans. Har du varit långtidsarbetslös så har du större problem än att det står Samhall på ditt CV, om det är något som är en dödsdom så är det en lucka på flera år i ditt CV.

Har hört det förr. Fattar inte helt varför det är så. Jag resonerar som så att om man varit borta från arbetsmarknaden ett tag så är man mer motiverad att komma tillbaka till den. Gäller mig iaf men det verkar inte stämma för folk i allmänhet?

Skrivet av Peppar2014:

@Campaigner: Långtidsarbetslös+folkhögskola är värre, du är redan där stämplad som oduglig.

Vad är det för fel på folkhögskola? Man läser kurser precis som på komvux o gymnasiet fast det är friare, mer ansvar precis som på högskolan. Ska tydligen vara så att de som läst på folkhögskola är bättre förberedda på högskolans studiesätt än de som gick gymnasie/komvux.

Skrivet av fetakniven:

Det är en vanlig fördom att det endast är människor med funktionshinder som får arbetsträna hos Samhall. Det är dock som du nu blivit varse inte sant. Jag tycker du ska ta tillvara på möjligheten att skaffa arbetslivserfarenhet nu när du ändå måste. Kanske kan du i framtiden ta jobb som lokalvårdare?

Att komma ut är bra, det är vi eniga om. Arbeta som lokalvårdare kommer INTE ske dock!

Skrivet av moonblase:

På mitt jobb har vi ett gäng från samhall, och de hade utan tvekan fått fast om de arbetade i vårt (anställdas) tempo.
Men det är ju ditt val, du kan plugga också eller hitta en egen praktik.

Kan ju säga att jag själv har vägrat arbetsträning från AF, fick en intervju för att kolla in stället, men eftersom jag såg arbetet de gjorde och vad det skulle ge mig i erfarenhet så sa jag till platsen att jag vill ha ett riktigt arbete, och var dittvingad av AF.
Fick istället en praktikplats och utvecklingsanställning senare.

Vi fick tydliga instruktioner att om vi uteblir så ryker bidrag, de ringer soc direkt o.s.v....var ord o inga visor!

Skrivet av Kakann:

Varför inte börja studera? Finns mängder med utbildningar som garanterat ger dig jobb efter examen.

Jo jag vill göra lumpen o möjligen bli polis senare. Ska fixa det.

Skrivet av ElWeed:

@Campaigner: Låter kanske skit men lovar att du kommer att känna dig mer motiverad och ha mer energi när du gjort det. Ingen mår bra av att bara gå hemma och drälla. Man blir rätt snabbt apatisk och med tiden börjar man tvivla på sig själv.

Som andra redan sagt så är det frivilligt att ta med i CV:t men jag hävdar också att det ser bättre ut att ha gjort något än att inte ha något att visa. Du kan ju presentera det som praktik eller något. Utrymme finns för kreativitet.

Ska skriva företagets namn på CV:t tänkte jag. alltså företaget jag är på.

Skrivet av monoleg:

Jösses mår nästan illa när jag ser folk med en sån här inställning, du är inte ens värd att arbetsträna på Samhall i min mening.

Verkligheten är illa ibland....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Går på soc och VÄGRAR jobba som lokalvårdare, kommer aldrig förstå hur man inte ens kan vilja göra rätt för sig. Det är bra att arbetsförmedlingen ställer såna här krav och sparkar slöfockar som går på soc i arslet.

Permalänk
Medlem

Samhall är en möjlighet att komma in i arbetslivet. Det är inte bara "muppar" (citat från min kära tant som själv jobbar för Samhall) som jobbar där, även om det är en större andel där än hos andra arbetsgivare. Men, inte ens "mupparna" går arbetslösa, och de får en lön de kan leva på.

Ut och gör lite nytta med dig i stället för att se ner på folk som inte kan skaffa enligt dig anseendevärda jobb när du själv inte ens vill ta ett jobb och tjäna ditt uppehälle; ett jobb som du på intet sätt behöver ange på något CV, om du nu anser att det är värre än en tre månader längre lucka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

"hjälper till"....det är utnyttjeri som företaget där samhall har sin personal, tjänar på. Har hänt innan med.

Då måste alla typer av arbete hos en valfri arbetsgivare vara"utnyttjeri", dom tjänar trots allt pengar tack vare sin personal.

Citat:

Har hört det förr. Fattar inte helt varför det är så. Jag resonerar som så att om man varit borta från arbetsmarknaden ett tag så är man mer motiverad att komma tillbaka till den. Gäller mig iaf men det verkar inte stämma för folk i allmänhet?

Stämmer inte, folk som har varit långtidsarbetslösa är tvärtom mindre motiverade. Detta bevisar ju även du eftersom att du tvärvägrar att arbetsträna.

Citat:

Vad är det för fel på folkhögskola? Man läser kurser precis som på komvux o gymnasiet fast det är friare, mer ansvar precis som på högskolan. Ska tydligen vara så att de som läst på folkhögskola är bättre förberedda på högskolans studiesätt än de som gick gymnasie/komvux.

Folkhögskola ser inte bra ut på CV:t.

Citat:

Vi fick tydliga instruktioner att om vi uteblir så ryker bidrag, de ringer soc direkt o.s.v....var ord o inga visor!

Vilket är helt rätt. Är man arbetssökande och ska leva på soc så kan man även arbeta.

Citat:

Jo jag vill göra lumpen

Varför gör du inte lumpen då? Du har väl haft 4år på dig

Citat:

o möjligen bli polis senare. Ska fixa det.

Stopp och belägg! Hur ska du eventuellt klara av att bli Polis när du inte ens har orkat skaffa ett jobb på egen hand under 4år, Men har tillräckligt med fördomar mot Samhall som arbetsgivare och dess personal?

Hör av dig om du lyckas passera polishögskolans psykologi prövning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Då måste alla typer av arbete hos en valfri arbetsgivare vara"utnyttjeri", dom tjänar trots allt pengar tack vare sin personal.

Är det samhall som betalar hans arvode under dessa 3månader han arbetstränar? Eller kommer det ifrån statskassan genom bidrag? Det är troligtvis det senare.

Varför betalar inte samhall för sin arbetskraft och erbjuder honom en 6mån provanställning? Då kan dem sparka honom med kortvarsel om de är missnöjda och TS kan välja att avsluta anställningen genom att gå på dagen om det inte passar.
Kan du ana varför dem inte lägger fram ett sådant erbjudande?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Att komma ut är bra, det är vi eniga om. Arbeta som lokalvårdare kommer INTE ske dock!

Är du för stolt för att städa?
Vad har du att vara stolt över?

Får intrycket att du är den typen av person som är fullt kapabel till att arbeta, men som hellre sitter hemma framför datorn och plockar ut socialbidrag. Är det verkligen din ambition här i livet?
Om något så är det bra att arbetsförmedlingen sparkar ut dig i arbetslivet, även för dig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inga problem med att vara för "stolt" för att städa. Var själv i samma sits och mitt första sommarjobb blev på en IT avdelning på Volvo. Jag visste att jag ville ha ett mer kvalificerat jobb och valde därför att utbilda mig till ett och det gav mig nu möjligheterna att vara där jag är nu.

Du kan dock inte förvänta dig att få bidrag utan att motprestera och då får du välja, inget bidrag eller samhall. Detta stoppar dig inte för att hitta något bättre under tiden.

Sen är det som många säger erfarenhet är bättre än ingen erfarenhet och luckor i CV sticker ut tydligt.

Permalänk
Medlem

Luckor i CV:et efter några arbetsår eller examen från högskola är inte alls konstigt. Inte heller om man är ung till arbetsmarknaden sett (> 24 eller nåt). Ut och se världen, fokusera på familj eller nåt intresse. Enkelt att motivera i anställningssamtal. Men att gå från inget till inget och ha en längre lucka ger endast intryck av att vara obestämd och slö. Det gäller att kunna se sig själv i 3e-personsperpsektiv och vara ärlig mot sig själv -- likt OP inser man nog själv att "det här ser inte så jäkla bra ut."

Sedan vad gäller OPs situation så är det, tycker jag, bara att ta jobbet, börja knega, och försöka hitta en väg ut. Annars är man tillbaka till ingenting. Det finns många "skitjobb" och alla är långt mycket bättre än ingenting.

Permalänk
Medlem

Sök jobb bara? Varför säger du att tre dagar inte är tillräckligt för att hitta jobb? Hur många jobb har du sökt då under dessa tre dagar? Jobb finns det alltid, det gäller bara att skiva ihop ett cv och gå dit och prata med varje företag. Ser Cvt ut som skit så är det endast den personliga kontakten som kommer vinna dig jobbet. Är själv 22 och har haft 5 olika jobb trots att jag studerat 2,5 år sedan jag gick ut gymnasiet. Går fortfarande på CSN men jobbar under sommaren.

Man får absolut inte jobb på varje ställe man söker, men gå till 1 ställe per halvtimme så söker du ju minst 16 jobb per dag under en normal arbetsdag. Tre dagar bör då bli 48 stycken jobb och så länge du inte frågar 48 gånger på samma ställe tror jag du hittar något snart.

Och ta jobbet på Samhall om du inte gör det.

Edit: visste tydligen inte hur gammal jag var

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag behöver anställa en ytmontör, flytta till Alingsås

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC