Permalänk

onedrive på jobbet. usel.

vi på jobbet kan inte redigera samma dokument samtidigt på onedrive.

är sharepoint bättre eller?

vilket är mest lik google drive där alla kan gå in i samma fil samtidigt och ändra grejjer?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

OneDrive i sig är inte uselt. Ni använder det fel. Det är en lagringsplats för den individuella anställda. Om ni har Office 365 från Microsoft kan ni dra upp en Sharepoint eller jobba tillsammans i Teams etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, OneDrive i långa loppet för företag som har O365 licenser är tänkt mera som ersättning till traditionella filservrar medans Teams fungerar som själva platformen där samarbete/projektarbete/kommunikation sker. Sharepoint är också ett alternativ förstås, själv tycker jag Sharepointen är lite omständig att använda men funkar väl bättre i större organisationer antar jag.

Väldigt aktuellt ämne just nu i våran organisation.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

OneDrive for business med o365 funkar perfekt tycker jag. Har samarbetat i många dokument o projekt utan problem. Teams kan jag uppleva lite segt, groups via outlook kan vara "good enough" för att hålla ihop saker

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

OneDrive for business med o365 funkar perfekt tycker jag. Har samarbetat i många dokument o projekt utan problem. Teams kan jag uppleva lite segt, groups via outlook kan vara "good enough" för att hålla ihop saker

// LZ

Skulle vilja påstå att det är mycket bättre att koppla teams sharet till onedrive istället för att använda klienten i sig. Den kan vara otroligt seg vid olika tillfällen.

Permalänk
Medlem

OneDrive är tänkt att användas som personlig fil-lagring, men även för att dela ifrån och samarbeta i om man är få personer. tex 1-3.

Jag har kört in OneDrive + Sharepoint i vår verksamhet och känner inte igen att man inte kan samarbeta i filer som är delade från Onedrive, utan bör fungera likadant som om den var delad från sharepoint. Däremot så fungerar officeprogrammen i webbläsaren bättre när det kommer till realtidssamarbete. (dock begränsningar i funktionalitet och legacy-stöd)

Teams är ytterligare ett lager ovanpå som slår ihop allting till en klient, och gör om det till en personlig vy. Både bra och dåligt, men onekligen det Microsoft satsar stenhårt på.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk

oj. så det finns teams också. herregud.

vilken är mest lämpad för "collaborative editing"? vi snackar för det mesta om excel filer.

teams vs sharepoint?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll.

När du öppnar en Teams grupp, så får du också en sharepoint site i grunden där allt lagras. Så det är bara ett kommunikationslager ovanpå, där du får lite chatt möjlighet, men framförallt ett sätt för dig att få en överblick över alla olika grupper du kanske jobbar i.

Samarbetet i en excelfil ska gå smärtfritt oavsett onedrive, sharepoint eller teams.(jag hoppas du använder senaste officepaketet, 2016).

Syftet är kanske inte heller att excelfiler är det man ska arbeta i, utan excelfiler ersätts till mångt och mycket av sharepoint listor, eller byggs om till powerapps eller andra lösningar. Även om behovet av en excelfil antagligen aldrig kommer försvinna helt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Skrivet av IgelQott:

Spelar ingen större roll.

När du öppnar en Teams grupp, så får du också en sharepoint site i grunden där allt lagras. Så det är bara ett kommunikationslager ovanpå, där du får lite chatt möjlighet, men framförallt ett sätt för dig att få en överblick över alla olika grupper du kanske jobbar i.

Samarbetet i en excelfil ska gå smärtfritt oavsett onedrive, sharepoint eller teams.(jag hoppas du använder senaste officepaketet, 2016).

Syftet är kanske inte heller att excelfiler är det man ska arbeta i, utan excelfiler ersätts till mångt och mycket av sharepoint listor, eller byggs om till powerapps eller andra lösningar. Även om behovet av en excelfil antagligen aldrig kommer försvinna helt.

jag använder office 2003. resten av kollegorna använder senaste office.

på onedrive är det endast jag som kan flytta filer då jag är ägare till gruppen trots att jag givit övriga medlemmar full behörighet.

det går även inte att ladda ner eller flytta flera filer samtidigt. är onedrive usel eller jag usel?

Permalänk
Medlem

@relevantia:

Börja med att använda senaste office, 2003 har i princip noll stöd för office365 eller något annat som tillhör den digitala arbetsplatsen.

Som sagt, Onedrive är personlig, du kommer inte kunna ge kollegor tillgång till att röjja runt i din onedrive, utan endast i de filer du ger dem tillgång till. Så använd sharepoint för det här istället.

Använd också Onedrive i webbläsaren, den är överlägsen den klient du syncar till datorn, om du inte redan gör det.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Skrivet av IgelQott:

@relevantia:

Börja med att använda senaste office, 2003 har i princip noll stöd för office365 eller något annat som tillhör den digitala arbetsplatsen.

Som sagt, Onedrive är personlig, du kommer inte kunna ge kollegor tillgång till att röjja runt i din onedrive, utan endast i de filer du ger dem tillgång till. Så använd sharepoint för det här istället.

Använd också Onedrive i webbläsaren, den är överlägsen den klient du syncar till datorn, om du inte redan gör det.

Jag har delat en mapp som innehåller all dokument.

Kan kollegor flytta filer i SharePoint då? Flera filer samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har sharepoint fortfarande den dumma 5000 filer spärren som de hade för några år sedan när jag försökte och direkt ledsnade pga just detta.

Permalänk
Medlem

När vi snackar "for business", så är både OneDrive och Sharepoint, Sharepoint, fast med "olika skal".

Gällande co-edit, så är webappen att föredra, då trots man har senaste klient, eller Teams, det inte funkar optimalt. MS jobbar för fullt på detta och det har hänt en hel del på denna fronten det senaste.

Visa signatur

- none -

Permalänk

@Triton242: Ja. Vi har ett kritiskt system på jobbet med listor som kommer upp i ett för stort antal poster hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

@Triton242: Ja. Vi har ett kritiskt system på jobbet med listor som kommer upp i ett för stort antal poster hela tiden.

Då kan de fortsatta fara åt helvete då för oss ;=) Onedrive för bussiness vet jag har blivit bättre och jag tror man idag kan dela mappar annorlunda inom organisationen mot för några år sedan. Vi använder iafall idag Dropbox just för att de sedan flera år tillbaka erbjudet den typ av delningen.
Sedan var iafall deras klient snabbare, mindre resurskrävande och framförallt intelligentare när det gällde att syna filer mot MS variant. Men det var några år sedan jag gick igenom detta så det har säkert blivit till det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har sharepoint fortfarande den dumma 5000 filer spärren som de hade för några år sedan när jag försökte och direkt ledsnade pga just detta.

Du kan lagra 30 miljoner rader/filer men en vy av detta är begränsat till 5000, bara så vi pratar om samma sak. Integrationer eller annat borde inte påverkas av vy gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag använder office 2003. resten av kollegorna använder senaste office.

Menade du Office 2013?

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Menade du Office 2013?

nej. 2003.

Permalänk
Medlem

Excel som ingår i Office 2003, (Excel 2003) har väl en begränsning på 65000 rader i en och samma fil?

I Excel som ingår i Office 2016, (Excel 2016) har inte den begränsningen.
realtidssynk till OneDrive fungerar inte i Office 2003, du måste ha minst 2013, helst 2016.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

realtidssynk till OneDrive fungerar inte i Office 2003, du måste ha minst 2013, helst 2016.

\\Rhames

Därtill så måste filerna vara sparade i filformaten .docx, .pptx och .xlsx.

Skickades från m.sweclockers.com