Permalänk
Medlem

Oled till datorskärmar?

Jag var precis och julhandla och slank förbi Elgiganten. Där fick jag syn på ett par oled tv . Bilden är ljusår bättre än alla andra tv apparater. Detta måste komma till datorskärmar snarast. Jag som tänkte köpa en ny datorskärm 4k nästa år , nu funderar jag på om jag ska vänta tills oled kommer till datorskärmar. Oled ger en helt makalöst bra bild jämfört med Ips. Köper jag tex en Eizo 32 tum ips så kommer jag bara bli besviken när jag tänker på tv apparaterna jag såg nyss.

Har någon info om när Oled kommer till datorskärmar? Jag har googlat runt men finner ingen vettig info.

Rubrik /mod
Permalänk
Medlem

QLED (VA-panel) är nästbäst & har noll risk för inbränning. Jag vill också ha OLED som datorskärm! Just nu har jag en 43" VA-panel på en s.k. gamingskärm.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

OLED vore inget vidare som datorskärm, I alla fall inte för arbete. Startmeny och andra statiska element skulle bränna fast ganska fort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Waaaaay ahead of you

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495911-oled-tv-vs-gam....

Och nä, otroligt nog har jag nästan inga inbränningar alls efter ett år trots att jag medvetet valt att köra utan hänsyn till det. Har väl vant sig med OLED är det nästan hopplöst att gå tillbaka till LCD med betrakningsvinklar, BLB osv. Den dagen OLED kommer med Sync/120hz+ (eller AMD kommer i kapp NVidia) så blir de LCD fritt här hemma. Har idag även en X34P främst för gaming då men trots att den väl är en "premiumskärm" har den inte en chans i en direkt jämförelse sett till bildkvalité.

Edit:
Förtydligande, jag har vad jag vet inga inbränningar alls även om jag inte direkt letar efter det dagligen heller. Men så kör jag inte skärmen på maxblås heller (främst för mina ögons skull, vi snackar typ max 50 cm tittavstånd här

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att använda min LG OLED 55" C7 som datorskärm. Köra 4K i Windows och spel i 1080p120hz. Har inte kommit på någon bekväm möblering så jag kan göra det ännu...

Fastbränning är jag inte *så* oroad för. En av killarna här har kört med sin OLED som datorskärm ett längre tag och inte haft några problem än: https://www.youtube.com/watch?v=dym6XD3-8qw

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag funderar också på att använda min LG OLED 55" C7 som datorskärm. Köra 4K i Windows och spel i 1080p120hz. Har inte kommit på någon bekväm möblering så jag kan göra det ännu...

Fastbränning är jag inte *så* oroad för. En av killarna här har kört med sin OLED som datorskärm ett längre tag och inte haft några problem än: https://www.youtube.com/watch?v=dym6XD3-8qw

1. Ställ den på skrivbordet.
2. Koppla in HDMI sladden

The end

FHD@120 hz är rätt nice även om det så klart blir lite pixligt på det korta avståndet även om det ändå fungerat över förväntan. Input laggen är så klart lite högre än på en gaming monitor, så för den som tänker sig en karriär inom CS GO eller andra twitch shooters så finns nog bättre alternativ. Men mer visuella spel i lite lägre tempo gör så väldigt mkt bättre på OLED, i synnerhet de som har "mörka inslag". T.ex. Dying Light är vansinnigt snyggt på OLED medan det på LCD mest känns som man vandrar runt i någon mörkgrå dimma.

Kanske diskussionerna om OLED som gamingmonitor bör ske i tråden jag länkade till ovan, är en hel del redan är sagt sen tidigare.

Permalänk
Medlem

@improwise: Jo iofs, men man vill ju gärna kunna använda TVn som en TV också ibland, samt när den är så stor måste man ju helst sitta en bra bit ifrån den, så hade nog behövt ett större skrivbord. Ska fundera på det..
Ska kolla in den där tråden också. Är lite nyfiken vilka inställningar man ska köra på TVn. Använder Game mode just nu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@improwise: Jo iofs, men man vill ju gärna kunna använda TVn som en TV också ibland, samt när den är så stor måste man ju helst sitta en bra bit ifrån den, så hade nog behövt ett större skrivbord. Ska fundera på det..
Ska kolla in den där tråden också. Är lite nyfiken vilka inställningar man ska köra på TVn. Använder Game mode just nu.

Svarade i den andra tråden.

Permalänk

Använder en LG Oled B7V 55" som monitor för spel och surf. Minst 13 timmar/dag, varje dag minus någon semester eller två i över 13 månader (Jag går inte utanför dörren pga sjukdom)
Absolut ingen inbränning alls, pyttelite striping, kanon bild!
Köper aldrig mer lcd🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2